Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:31

Hier 3 gewone legkippen, maar wil dit graag nog verdubbelen. Voor de vleeskippen bestel ik mijn eieren en laat deze uitbroeden. Normaal heb ik de ross 308, maar heb nu ook sasso eieren besteld. Vlees zou beter zijn. Duurt wel wat langer eer ze slachtrijp zijn :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:50

Ik heb dit boek als eerste oriëntatie voor mijn moestuin en boomgaardje. Daarnaast nog een handboek over kippen. Ik verhuis over een paar maanden als het goed is, neem een paar boompjes/struiken mee en ga dan eigenlijk echt beginnen. Dus we kunnen elkaar een beetje de handschudden @lastig, al heb ik héél wat minder grond haha.
Ik heb er wel enorm veel zin in om veel uit eigen tuin te eten. Ik heb heel wat dromen en plannen!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:04

Ik heb Mechelse koekoeks, dat is een ouderwets vleesras uit Vlaanderen. Die worden echt groot. Ze leggen ook goed eieren.
Afgelopen jaar hebben we ook een koppeltje Ross 308 gehad, dat is echt heel ander vlees dan de Mechelse.
Ik haal hier en daar broedeieren en broed ze uit in de broedmachine. De Mechelse mogen komend jaar als we een nieuw hok hebben ook broedeieren gaan produceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:07

Heb dat boek net besteld! :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:25

Als je er aan kan komen zijn Australorps ook heel interessant. Goede leggers en goed vlees en werden bij mij ook goed broeds waardoor ik ieder jaar nieuwe aanwas had.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:00

tamary schreef:
Paulina schreef:
Hoe heb jij ze zitten? Mijn ideaalbeeld is dat ze gewoon 1 hok hebben met een ren. En dat ik gewoon om de zoveel tijd de dieren die ik wil gebruiken er tussenuit haal. Dat het zichzelf dus weer aanvult. Alleen eten en drinken dagelijks controleren en klaar.

Of is dat te makkelijk gedacht?

Risico op ruzie, dat niet alle konijnen jongen mogen krijgen, en je hebt geen zicht op wie hoeveel jongen krijgt (en grootte nest is redelijk belangrijk als vlees je doel is). Je kan wel proberen de dochters bij mama laten totdat ze oud genoeg zijn om op te eten/mama terug naar de ram gaat. Mogelijk de jongens bij papa zetten in hok dat in 2 kan als er een voedster gedekt moet worden. Dan heb je overzicht en zitten ze niet/kort alleen.

Goed idee! En DeMolenhoek, jij ook bedankt!
Volgens mij levert het zn geld ook wel op in vlees. We gaan even een plekje voor ze maken. Mogen de mannen en vrouwen elkaar wel zien? Met gaas ertussen? Of gaan ze dan alsnog vechten? Het gaat er dan vooral om dat ik de rennen tegen elkaar wil zetten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:16

Je loopt risico dat de mannen met elkaar gaan vechten om de vrouwtjes, maar dat is afwachten, of ze op die leeftijd al als concurrentie gezien worden zal ook deels van de volwassen ram afhangen.
Wel wil je graag dat ze niet tegen elkaar aan staan, de mannetjes plassen(sproeien) nogwel eens over de dames heen (kan ook gebeuren als ze bij elkaar zitten voor het dekken trouwens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:20

Zaterdag mag ik achter 2 ooien *\o/* Een voskop en een swifter. Beiden gedekt dus wij hebben dit jaar nog lammeren!

Edit: Heb net bericht gehad dat ze de voskop net aan iemand anders heeft verkocht want ze kreeg er meer voor -O- Dan moeten wij de swifter ook niet meer hebben. Wil geen schaap alleen zetten momenteel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:25

Schapen alleen zetten is idd niet zo gezellig voor ze, blijven kuddedieren.

Hier minder goed nieuws, vanmorgen zijn al onze kippen vermoord, waren er een stuk of 30. Aan de verwondingen te zien zijn het marters geweest.

Voorlopig voor ons dus even geen kippen meer. Hier zouden we een tijdje moeten wachten omdat ze anders meteen gepakt worden en aangezien we in augustus verhuizen is dat ook niet echt handig. Dus dan maar even wachten tot we verhuisd zijn.

Begint wel stil te worden zo.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:22

Zo dan, 30 tegelijk...
Hier ook een marter lopen, die heeft er ook een heel aantal vermoord hier. Maar maximaal 2 tegelijk.
En een buizerd viert ook nog wel eens feest, maar dat beperkt zich gelukkig tot eens per half jaar tot nu toe. Nog steeds vervelend overigens, want ze pakken steeds de beste kippen eruit..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:47

Ja we hebben vaker last gehad van marters, toen namen ze alleen eieren mee ;) ik heb er toen 3 kunnen vangen.

We hebben al een tijdje geen eieren dus misschien hebben ze ze ook wel weer meegenomen en wat het nu de beurt aan de kippen. De dode kippen lagen binnen en buiten, van alleen in de keel gebeten tot half opgegeten..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 15:14

He gadsie dat is balen zeg palousa boy.... Zo al je kippen weg bleh...

Ook jammer van de ooien Molenhoek!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:11

Gisteren een rammetje gehaald voor de shetlandschaap-dames, rammetje gaat na bewezen diensten helaas wel op wintersport naar de vriezer, maar ja, als we m terugbrengen gaat ie ook op wintersport. Vind het nog wel even lastig om hem dan zelf op te eten, maar ja... als ik het niet kan dan moet ik vegetariër worden.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 21:28

Hier gaat onze ram ook op wintersport Arabesk. Heeft nu voor de tweede keer bij ons gedekt maar het afgelopen half jaar is hij echt gevaarlijk geworden. We kunnen nu niet meer de schapenwei in.
Maar wel stoer dat je doorzet!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:04

Moonfight schreef:
Hier gaat onze ram ook op wintersport Arabesk. Heeft nu voor de tweede keer bij ons gedekt maar het afgelopen half jaar is hij echt gevaarlijk geworden. We kunnen nu niet meer de schapenwei in.
Maar wel stoer dat je doorzet!

ja het is ook te mal om je eigen kippen bijv. niet te slachten want zielig en dan wel een kipfiletje van de supermarkt, beetje kop in het zand is het dan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:36

Century schreef:
Ik heb dit boek als eerste oriëntatie voor mijn moestuin en boomgaardje. Daarnaast nog een handboek over kippen. Ik verhuis over een paar maanden als het goed is, neem een paar boompjes/struiken mee en ga dan eigenlijk echt beginnen. Dus we kunnen elkaar een beetje de handschudden @lastig, al heb ik héél wat minder grond haha.
Ik heb er wel enorm veel zin in om veel uit eigen tuin te eten. Ik heb heel wat dromen en plannen!

Bedankt voor de tip! <3

Afbeelding

Hier beginnen de legkippen wat centjes op te brengen door de verkoop van eitjes. Binnenkort wat legkippen bijhalen. De winst is niet immens, maar er is toch een paar euro winst per maand als ik de kosten er van trek. Kan dan weer mooi in andere potjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:41

Palousa boy: Dat is wel triestig, alle kippen in 1 x weg :(

Arabesk: Zo denken wij ook. Als je het niet kunt dan moet je ook geen vlees eten.

Vrij onverwachts mogen wij morgen achter 2 swifters van februari 2018. Ram loopt er nu 2 maand bij dus denk dat wij wel wat lammetjes kunnen verwachten :) Ondertussen is het aftellen. Tussen morgen en dinsdag zou ons eerste nest konijnen van dit jaar moeten geboren worden. Ook krijg ik morgen mijn broedeieren. Gaan zondag in de machine dus normaal binnen 3 weken op maandag mag ik mijn kuikens gaan halen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 08:13

*\o/* Dit jaar hebben wij dus lamsvlees, kip en konijn van ons zelf :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:02

Door de sneeuw kan er buiten niet veel gebeuren, dus van de gelegenheid maar gebruikt gemaakt om gelei te maken van sap dat nog in de diepvriezer zat :)

Afbeelding

Verder is ons eerste nest van dit jaar geboren.

Afbeelding

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:36

Ik wil ook zo graag buiten aan de slag.
Heb nieuwe tekeningen voor de schapenstal. De paddock word vergroot en de omheining moet van de weide af. Zoveel te doen.

Heb ook echt zin om de moestuin te starten.

Verdienen jullie nog ergens geld mee? Met verkoop van vlees of groente of is alles voor eigen gebruik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:45

Af en toe een paar euro’s aan de eieren. Hebben wel al meerdere reservaties voor een geslacht en versneden konijn. Dit jaar gaan wij ook wat pruimen/perenconfituur/gelei proberen verkopen. Wij hebben toch een 15-20 kilo pruimen en nog eens een 20 kilo peren. Als de lammen geboren zijn verkopen wij er daar ook enkele van. Wij houden 1/2 lammetjes voor onszelf.

Wij hebben nu nog meerdere jonge fruitbomen en struiken staan. Daar verwachten wij de eerste jaren nog niet veel van, maar eenmaal die wat draaien wordt daar ook confituur van verkocht. Eventueel ook gewoon als fruit zijnde of sap. Wij zitten langs een populaire fietsroute dus hopen zo af en toe wat kwijt te geraken. Nu maken we er wel niet echt reclame mee ivm de wetgeving en controles. Het is vooral via mond op mond reclame.

Het mooie fruit slaan wij op, die met wat vlekken erin gaan in de confituur. Het geen wat het schillen bijna niet meer waard is gaat het slechte ervan en de rest bij de dieren. Alles gaat in een compostbak en wordt weer gebruikt als mest, vermengd met wat er uit de konijnenhokken komt en paardenmest.

Wij zijn nog op zoek naar een no waste manier om ons diepvriesvlees te verpakken zonder met dozen te moeten werken. Iemand ervaring met uitwasbare zakken?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:13

@DeMolenhoek wat ben je lekker bezig! Ik hoop volgend jaar ongeveer net zo ver te zijn als jij nu.

Ik heb iemand gevonden die me wil leren slachten van konijnen (kippen kan ik al). Maar ik moet zelf een konijn regelen want hij fokt ze niet meer.. prima, dacht ik.. maar hoe kom ik aan een konijn? (omgeving Alkmaar, heb alleen een fiets)

Ik wil eerst even kijken of ik een konijn wel kan slachten. Ze hebben toch een hoger aaibaarheidsfactor dan kippen en het zou zonde zijn als ik straks al mn konijnen wil houden 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:42

Gewoon via marktplaats :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:17

Konijn versnijden is niet heel moeilijk, vooral even kijken waar je moet snijden om mooie stukken vlees te hebben.

Ik heb de voorpoten los, de borst (voor soep of jus), de rug met de "buik" er nog aan en de achterhand aan 1 stuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:20

Persoonlijke favoriet van mijn vriend is het buikvlees krokant gebakken in de pan :) Geen idee of iemand Living Traditions Homesteading volgen op YouTube? Deze hebben een receptenboek met 24 recepten om konijn klaar te maken voor €5 op Etsy. Ga het binnenkort eens bestellen.

Hier durven wij de konijnen ook uit te benen en te vullen. Is wel wat werk :)