zippora schreef:En dan kom ik persoonlijk er toch uit dat volgens evolutie als oorzaak van het ontstaan van leven alles "toevallig" in precies de juiste omstandigheden op precies het juiste moment aanwezig moet zijn en bij elkaar komen, om dit te kunnen verwezenlijken. Want er mag natuurlijk geen veroorzaker aanwezig zijn, zoals in bovengenoemde toekomstige proef.
Misschien ben ik dan wel heel erg dom.... maar het lijkt mij dus toch neerkomen op euh... toeval.
Iets is alleen geen toeval als het zo is gepland/bedoeld (naar mijn idee dan, als toeval voor jou iets anders betekend hoor ik graag jouw definitie) en daar heb je toch echt een planner/veroorzaker voor nodig..
Je worstelt een beetje met de verschillende manieren waarop het woord toeval wordt gebruikt.
Deze discussie is in dit topic al verschillende malen gevoerd. de evolutie theorie zegt dat de ontwikkeling van soorten door toevallige mutaties plaats vindt. Maar het is geen toeval welke mutaties succesvol zijn en welke niet (selectiedruk).
Toeval speelt wel degelijk een rol in de uiteindelijke uitkomst. Er is bijvoorbeeld heel vroeg in de evolutie een familie ontstaan van complexe meercellige organismen (sorry naam even kwijt) die niet verwant zijn met huidige organismen (erg andere lichaamsbouw). Die hebben pech gehad, ze waren er wat té vroeg bij, aarde geologisch nog wat onstabieler, en ze zijn door één vulkaanuitbarsting uitgeroeit. "Toevallig". Dinosauriers zelfde verhaal, een toevallige natuurramp en de hele richting kan zich radicaal veranderen.
NB. Over welke brochure heb je het?