Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:39

Sammie schreef:
Fooi mag niet eens ‘in de kassa’ := Laat de accountant het maar niet horen.

Mag best hoor! Als het dan maar bij de omzet wordt geteld zodat er belasting over wordt betaald. (Ik ben accountant).

Maar het is natuurlijk niet netjes t.o.v. het personeel, zeker niet als er het minimumloon wordt betaald. Wat wel vaak gedaan wordt is dat het apart gehouden wordt en er eens per jaar een bedrijfsuitje van betaald wordt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:17

Het lijkt mij geen nut hebben om een nieuw topic aan te maken, maar ik ben nog steeds erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Zelf heb ik al weer een nachtmerrie gehad over zondag, terrasdag. :o

Eskimo

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:22

Vertel vertel :D Heb altijd met plezier dit topic gelezen. Zal zelf ook weer in de gaten houden of ik weer is wat mee maak, zeker nu de terrasjes dagen er aan komen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:28

Ik weet wel iets van 'de andere kant'.
Het restaurant waar ik werk veilt diners bij vakantieveilingen. Deze diners moeten online gereserveerd worden. Dit is voor ons makkelijk, zodat wij kunnen zorgen voor een juiste toestroom. Niet te veel vakantieveilingen op drukke dagen en op rustige dagen wat meer.
Belde er 's morgens om 11 uur al een meneer dat hij die dag bij ons wilde eten. Uitgelegd dat het online gereserveerd moest worden en voor vanavond niet meer mogelijk was.
Stond meneer om 2 uur voor de deur. Hij was er nu toch al, hij had zijn minder-valide schoonmoeder mee moeten slepen dus hij eiste dat hij kon dineren.
College stond natuurlijk al een beetje vreemd te kijken, maar toch meelevend. 'Bij wijze van uitzondering mag u vanavond om 5 uur dineren.´
Meneer was boos, want hij wilde nu dineren. Uitgelegd dat we pas vanaf 5 uur diner hebben.
Meneer is boos weggegaan..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:40

Zo iemand vraagt er dan om, om voor de prijs van het diner-voucher een lunch te krijgen :P

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:45

Ik werk zelf in een restaurant in de bediening en keuken..

Als ik in de bediening sta zeggen mensen vaak;
'Doe mij maar een thee'
-Ja?? WELKE smaak!!! Had het laatst zo gehad dat ik gewoon een english breakfast thee heb aangeslagen.
Eenmaal aan de tafel gekomen en thee neer gezet, zegt mevrouw; 'Oh hebben jullie geen smaakjes?'
-Zég dat dan :')

Als ik in de keuken sta komen er vaak bonnen binnen;
- Panini geitenkaas, zónder geitenkaas :roll: (Geen ergenis trouwens hoor, maar wel grappig :=)
Qua prijs gaat er dan niks vanaf..
Je zou dan toch iets anders bestellen wat je wel helemaal lust??

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:52

Dat van die thee vind ik een beetje raar? Normaal gesproken krijg je toch zo'n bakje op tafel met verschillende soorten thee als je thee besteld? Heb nog nooit gezien of gehoord dat je bij het bestellen meteen aan moet geven welke smaak je wil, je weet toch immers niet welke smaken ze hebben?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 17:59

Nic schreef:
Zo iemand vraagt er dan om, om voor de prijs van het diner-voucher een lunch te krijgen :P

Hij wilde geen lunch, dat dachten wij ook. Hij wilde het diner om 2 uur 's middags.

Die van de thee vind ik ook apart. Vraag dan op zijn minst welke thee.
Als het druk is vraag ik al welke thee mensen willen ( nu hebben wij maar 6 smaken, earl grey, english breakfast, rooibos, bosvruchten, groene thee met citroen en munt ). Als het rustig is sla ik gewoon 'thee' aan en dan komt inderdaad iemand de theedoos.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:03

Ik 'maak' zelf ook liever mijn thee, dan weet ik zeker dat hij niet te sterk of te slap is. Dus inderdaad een kop heet water en een zakje ernaast of dat je kunt kiezen.

Ik was laatst uit eten met een stel collega's en dat ging op zich best wel goed, maar meisje wist niet wat de dagschotels waren, haalde álles door elkaar, wist niet welke gerechten vegetarisch waren (er staat toch niet bij dat er vlees in zit? Nee, maar soep gemaakt van kippenbouillon vind ik ook niet tof :+ ) en ze had steeds of teveel drankjes of te weinig. Scheelt dat wij alsnog wel de grootste lol hadden én het 'slechts' een eetcafe was maar goed.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:03

Hier is dat overal zo.. :') In geen enkele lunchroom/restaurant komen ze met een theedoos aanzetten :=
Dus in mijn geval heb ik nog nooit gezien of gehoord dat je bij het bestellen met een theedoos komt aanzetten.

Als je goed leest lees je ook dat ik dat niet vaker doe :') :roll: Maar had het toch wel gehad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:05

In 9 van de 10 eetgelegenheden staat er gewoon simpel 'thee' op de kaart. Ken ze ook die inderdaad een stuk of 6 smaken hebben, die op de kaart als ondertitel zetten, dan weet ik tenminste welke soorten thee er zijn en kan ik bij mijn bestelling gelijk rooibos oid zeggen. Hoe moet ik in al die andere gevallen nu weten welke soorten thee er allemaal zijn? :') Er zijn een paar honderd smaken thee en zoveel restaurants hebben allemaal andere merken.

Kortom ik bestel altijd thee en verwacht dan een theedoos of een keuze uit een smaakje thee als er geen opties op de menukaart staan. Vind het verre van raar of onbeleefd.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 18:07

@Nancy Dat haalde ik er ook wel uit. Maar niet dat je het altijd vroeg. Wat wel een logische andere stap is in ieder geval :')
Maar gek dat dat bij jou in de omgeving niet gebruikelijk is!

@Berdien:
Heel vervelend. Ik ben zelf vegetariër en weet hoe lastig het is om als vegetariër uiteten te gaan. Vegetarische gerechten met kaas, soepen zonder vlees maar inderdaad met kippenbouillon. Op dat gebied is er inderdaad nog veel te leren, ook bij het restaurant waar ik zelf werk.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:09

Vandaag had ik ook een vegetarisch persoon die een tomaten soep wilde, maar deze is aangemaakt met kippenbouillon.. Dat vond ze vreemd.
(Is ook wel als je erover na denkt := Er zit ook niet veel in.. Maar toch wel dat beetje..)

Het scheelt dat ik ook in de keuken werk en dus alle gerechten ken en weet de ingredienten zijn en wat vegetarisch is.
Ik vind het trouwens niet meer dan logisch dat het personeel weet wat vegetarisch is op de kaart en wat niet..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:11

Klopt, al zijn we al een stuk verder dan een jaar of 5 geleden, merk wel echt een vooruitgang qua gerechten. Nou ben ik zelf geen hele strenge vegetariër, ik eet gewoon kaas etc. Ik vind vlees gewoon echt níet lekker en wil dus ook geen soep op basis van kippenbouillon of dat er spekjes uit gezeefd gaan worden ofzo := Gets.

Vind ik ook hoor Nancy. Kreeg de indruk dat dit meisje er nog niet heel lang werkte

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:15

Ik ging laatst ergens lunchen en een meisje kwam onze drankjes brengen en ik wilde meer bestellen..
Zegt ze; 'Oh moet u bij mijn collega zijn, ik ben alleen van de drankjes'

Het is heel fijn voor hun dat hun ieder hun taken/wijken hebben en dat snap ik ook wel, maar ik heb daar als gast niks mee te maken en wil gewoon dat mijn bestelling wordt opgenomen..
Alsnog 10 minuten moeten wachten tot er wel een meisje was die onze bestelling kon en mocht opnemen..
Ze had ook haar collega achter haar kunnen aantikken van 'Hé deze mensen willen graag bestellen', maar nee, wij moesten zelf iemand aan houden..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 18:57

Wij hebben ook een verdeling runners/opnemers maar inderdaad. Nieuwe mensen die zeggen: dat mag ik niet, u moet naar mijn collega krijgen meteen een 'correctie'.
Ze moeten/kunnen wel zeggen/doen: 'Ik haal mijn college voor u!' of wanneer het een kleine bestelling is, hem even opschrijven en aan mij doorgeven. Dit laatste vooral bij mensen die er al wat langer werken.

Onze kaart wisselt regelmatig en de bijgerechten nog sneller. Bij de dagsoep weet ik bijvoorbeeld zelden wat er nu éxact in zit. Maar, ik zal dan altijd zeggen: 'Ik ga het even voor u vragen' om het vervolgens uiteraard te vragen.

Had pas een gast, ik snapte de gast wel maar was een beetje ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Hij had aan een nieuwe collega gevraagd wat een gerecht precies in hield. De nieuwe college wist het nog niet dus speelde de vraag aan mij door. De kaart was nieuw en ik wist voor 90% zeker wat het was, maar zei dat ik het voor de zekerheid even ging vragen. Kregen we het commentaar:
'Niemand weet hier ook maar iets!' Tja, ergens snap ik de meneer maar ik bleek gelijk te hebben. Wilde alleen voor de zekerheid navragen..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:44

Alwiene schreef:
Dat van die thee vind ik een beetje raar? Normaal gesproken krijg je toch zo'n bakje op tafel met verschillende soorten thee als je thee besteld? Heb nog nooit gezien of gehoord dat je bij het bestellen meteen aan moet geven welke smaak je wil, je weet toch immers niet welke smaken ze hebben?

Dat is bij ons heel eenvoudig, wij hebben alleen maar groene thee en gewoon zwart. Dat vraag ik dus meestal wel aan tafel(als ik eraan denk) en anders vraag ik het alsnog wel even bij het wegbrengen en loop ik indien nodig nog keer heen en weer.

Ik had laatst ook iets aparts als bediening zijnde. Ik nam iemand over in het café en die had nog een bestelling staan, deze zou ik even wegbrengen. Doordat ik deze mensen niet had opgenomen wist ik dus niet wie wat had. Ging om een biertje en een kopje thee. Aangekomen zitten een man en vrouw aan tafel en ik vraag "wie had het biertje"(of iets in die trant). Mevrouw meteen zwaar geïrriteerd, dat kon ik namelijk gewoon zelf raden, want het was altijd meneer die het bier dronk. Waarop ik vriendelijk antwoordde dat daar bij ons heeel weinig systeem in zit en dat het ook regelmatig voorkomt dat de man aan de frisjes zit en mevrouw compleet teut van het bier/wijn de tent uitloopt. Waarop ik weer een snauw kreeg dat ik het wel zou weten dan omdat ik ervaring had, waar ik ik geantwoord heb "ja inderdaad" en ben daarna weg gelopen >;) . Zo gek is het toch niet dat ik even check wie wat besteld had? |o

Edit:
Bedenk me nu ook een mega irritatie als gast zijnde, maar ik denk dat het meer muggenziften van mijn kant is.
Ik was met vriendin aan het eten in een eetcafé/kroegje, super gezellige tent, onwijs lekker(en veel te veel, maarja das altijd als ik uit eten ben) gegeten. Prima bediening en lekker wijntje bij het eten, ware het niet dat de wijn geschonken werd in gewoon fris/thee/jus glazen: http://www.horecaservies.com/Tumblergla ... uralex.htm .
Dat drinkt toch helemaal niet lekker wijn? Ik begrijp de praktische kant ergens wel, maar ik kan een lekker groot wijnglas erg waarderen.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:59

_Nancy schreef:
Ik werk zelf in een restaurant in de bediening en keuken..

Als ik in de bediening sta zeggen mensen vaak;
'Doe mij maar een thee'
-Ja?? WELKE smaak!!! Had het laatst zo gehad dat ik gewoon een english breakfast thee heb aangeslagen.
Eenmaal aan de tafel gekomen en thee neer gezet, zegt mevrouw; 'Oh hebben jullie geen smaakjes?'
-Zég dat dan :')

Als ik in de keuken sta komen er vaak bonnen binnen;
- Panini geitenkaas, zónder geitenkaas :roll: (Geen ergenis trouwens hoor, maar wel grappig :=)
Qua prijs gaat er dan niks vanaf..
Je zou dan toch iets anders bestellen wat je wel helemaal lust??

Ik mag zelf geen geur-, kleur- en smaakstoffen dus als ik iets bestel is het ook vaak zonder dit of dat.. Dus zo gek vind ik het niet. Zou dolgraag iets willen bestellenwat ik helemaal lust en vooral mag maar dat staat nooit op de kaart.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:29

Zo hebben wij in de winter altijd een wildkaart, met oa zuurkool met fazant/spek/worst. Was er een vrouw die wilde wel de zuurkool, maar dan zonder de fazant ed. Nouja prima, wel een beetje vreemd maar als mensen dat graag willen is dat voor mij/ons geen probleem.
Wat bleek later, ze hadden die middag gezellig met de familie buiten gezeten in het winterzonnetje bij het zomerhuisje. Om het huisje heen hadden wat fazanten gelopen en ze vond het zielig om die nu op te gaan eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:35

Citaat:
Ik had laatst ook iets aparts als bediening zijnde. Ik nam iemand over in het café en die had nog een bestelling staan, deze zou ik even wegbrengen. Doordat ik deze mensen niet had opgenomen wist ik dus niet wie wat had. Ging om een biertje en een kopje thee. Aangekomen zitten een man en vrouw aan tafel en ik vraag "wie had het biertje"(of iets in die trant). Mevrouw meteen zwaar geïrriteerd, dat kon ik namelijk gewoon zelf raden, want het was altijd meneer die het bier dronk. Waarop ik vriendelijk antwoordde dat daar bij ons heeel weinig systeem in zit en dat het ook regelmatig voorkomt dat de man aan de frisjes zit en mevrouw compleet teut van het bier/wijn de tent uitloopt. Waarop ik weer een snauw kreeg dat ik het wel zou weten dan omdat ik ervaring had, waar ik ik geantwoord heb "ja inderdaad" en ben daarna weg gelopen >;) . Zo gek is het toch niet dat ik even check wie wat besteld had? |o

Zo. :=
Die snauw is in mijn ogen terecht hoor. Dit antwoord had ik ook niet geaccepteerd. Nu had mevrouw de eerste opmerking niet hoeven maken, dat ben ik absoluut met je eens. Maar mensen maken nu eenmaal veel opmerkingen die ze niet hoeven te maken. Gewoon reageren met 'Daar heeft u ook wel gelijk in, maar even checken kan nooit kwaad. Alstublieft' en de spullen neer zetten. Met bovenstaande opmerking wek je toch wel de suggestie alsof je verwacht dat mevrouw met enig regelmaat zo dronken als een garnaal is.

Had gewoon boven de eerste opmerking gestaan, was er waarschijnlijk ook niks aan de hand geweest. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:38

Judith_ schreef:
Citaat:

Zo. :=
Die snauw is in mijn ogen terecht hoor. Dit antwoord had ik ook niet geaccepteerd. Nu had mevrouw de eerste opmerking niet hoeven maken, dat ben ik absoluut met je eens. Maar mensen maken nu eenmaal veel opmerkingen die ze niet hoeven te maken. Gewoon reageren met 'Daar heeft u ook wel gelijk in, maar even checken kan nooit kwaad. Alstublieft' en de spullen neer zetten. Met bovenstaande opmerking wek je toch wel de suggestie alsof je verwacht dat mevrouw met enig regelmaat zo dronken als een garnaal is.

Had gewoon boven de eerste opmerking gestaan, was er waarschijnlijk ook niks aan de hand geweest. :)

Ik heb uiteraard niet gezegd, dat het regelmatig voorkomt dat vrouwen dronken zijn. Maar wel dat er weinig systeem in zit en dat ook vrouwen regelmatig een biertje drinken.
Het staat er inderdaad alsof ik dat ook gezegd heb, maar dat was meer mijn eigen gedachte erbij.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:44

ijssnuiver schreef:
Bedenk me nu ook een mega irritatie als gast zijnde, maar ik denk dat het meer muggenziften van mijn kant is.
Ik was met vriendin aan het eten in een eetcafé/kroegje, super gezellige tent, onwijs lekker(en veel te veel, maarja das altijd als ik uit eten ben) gegeten. Prima bediening en lekker wijntje bij het eten, ware het niet dat de wijn geschonken werd in gewoon fris/thee/jus glazen: http://www.horecaservies.com/Tumblergla ... uralex.htm .
Dat drinkt toch helemaal niet lekker wijn? Ik begrijp de praktische kant ergens wel, maar ik kan een lekker groot wijnglas erg waarderen.

Ik vind dat juist lekker drinken en geeft me een beetje een casual gevoel ipv. dat opgeprikte.
Thuis drink ik het alleen maar uit bekers of glazen.

Het 'hoort' niet, maar het geeft een beetje een meditterraan gevoel, zulke glazen. Misschien wilde dat eetcafé dat ook bereiken ermee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:49

Mijn grootste ergenis is, dat er niet overal rekening mee wordt gehouden met voedselintoleranties. Bij de Chinees kreeg ik te horen: 'ik niet begrijp!'. Helaas kon ik met de koks niet overleggen; waren ook ingevlogen Chinezen :'). De rest van de bediening kon mij ook niet helpen.
Oftewel.., de rijst was heerlijk.... :+
(Ik vind toch wel dat je als restaurant zijnde enigszins op de hoogte moet zijn van bekende voedselintoleranties)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:58

Chinees vind ik juist makkelijk :j
Dat is altijd lactose vrij :')

Mijn laatste irritatie in een restaurant waar we hadden gereserveerd voor 4 personen om 18.30. Wij waren er iets te vroeg, maar moesten wachten tot er een tafelvrij was. Inmiddels was het ruim 19.00 geweest toen we een tafel hadden. In de tussentijd niks te drinken gehad oid.
Vervolgens werd er aan ons gevraagd werd of we de menu kaart wilde hebben en deze vervolgens als stapel van 4 mappen midden op de tafel werd "gedeponeerd". Het was niet neer leggen, maar ook nog net geen smijten zeg maar. Ze kwamen met een behoorlijk "plof" op de tafel terecht.
vervolgens was het "willen jullie alvast wat drinken bestellen?"
wij: "Ja graag!"
hij: "cola?"
wij: " :? "
hij: *lichtelijk geirriteerd" "Of je cola wil!"
ik: "Nee"
Ik keek vriendin aan, ff checken of ik het goed gehoord had. We hebben die ober "Fijne avond" gewenst en zijn opgestaan en zijn weg gelopen.
Mensen die in het halletje stonden te wachten hebben we geadviseerd een ander restaurant te zoeken :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:52

@Nic: daarom zei ik ook direct al "muggenziften van mijn kant". Heb er verder ok geen commentaar oid op gehad, heb heerlijk gegeten, sfeer was goed en personeel deed goed werk. Maar dat neemt niet weg dat ik het heerlijk vind om uit lekkere grote glazen te drinken.