Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:21

Huertecilla schreef:
Het probleem is dat de creationisten het recht menen te hebben om de wetenschappers de mond te snoeren.
Wetenschappers, proberen met de evolutietheorie hetzelfde, de meeste beweren dat godsdienst achterhaald is door wetenschap, dit is ook een vorm van de mond snoeren. Het gaat om de tegenhang richting wetenschap wanneer zij uitspraken doen op basis van onvolledige informatie die gepresenteerd wordt als waarheid.

Ook de actie rondom de borden, als ik als christen zeg, dat er waarschijnlijk wel een God is, laat ik zien dat ik er aan twijfel of er een God bestaat. Ik geloof dat God bestaat. Als ik waarschijnlijk zou zeggen, zou ik God's bestaan in twijfel trekken en beledig ik daarmee God. Als je als niet christen aangeeft, dat er waarschijnlijk geen God is laat je alles in het midden. Iets moet toch die eerste groep (humanisten) geprikkeld hebben tot het doen van die reclame actie "er bestaat waarschijnlijk geen God".

Huertecilla schreef:
Ook in dit topic is door verschillende gelovigen beledigd gereageerd op het simpele feit dat niet-geloven een aantasting van hún geloof is.
Je ziet dat verkeerd, als iemand niet geloofd, is dat zijn vrije en eigen keus. Het zal iemand met een echt geloof niet aantasten. Waar het om ging was het feit dat in de aardig netjes verlopen discussie, er een aantal figuren waren die alles respectloos neerzetten. Of als er meerdere malen om een onderbouwing gevraagd wordt, er niets volgt. Respect, betekent niet dat je niet met elkaar oneens mag zijn, maar wel dat je de ander niet compleet belachelijk maakt omdat hij/zij een andere mening heeft.

Zolang de aarde zal bestaan, zullen er twee soorten mensen zijn zowel vanuit christelijke visie, echte gelovige en zogenaamde ongelovigen/ anders gelovigen. Een moslim, zal het precies zo zien, alles wat niet moslim is, is ongelovig. Dit gaat al duizenden jaren zo. De meeste godsdiensten claimen exclusieviteit.

Als je sceptisch bent en je bent van mening, dat er geen enkele exclusieve waarheid is op enige vorm van geestelijke werkelijkheid, dan is dit zelf ook een geloof. Dan geloof je dat er geen God is en dat is ook dat is een aanname. Maakt deze aanname iemand dan niet net zp exclusief als iemand die exclusiviteit van een God claimt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:00

faye schreef:
Blue_Eyes schreef:
'Het geloof'? Generaliserend bezig?

Jij generaliseert toch ook in je post? Als kopstukken van de kerk uitspraken doen dan is het tijd dat de achterban daar eens tegen in opstand komt als men het daar niet mee eens is. Je kunt wel "generalisatie" roepen, maar als je dat zelf net zo hard doet is dat wel een beetje hypocriet ;)

Wijs mijn generalisatie dan eens aan? Ik zal mezelf nog even quoten.

Citaat:
Waar ik verdrietig van word is het feit dat je tegenwoordig blijkbaar op basis van jouw oppervlakkige mening over een persoon, deze volledig mag vernederen en minachten. Dat staat me echt zo tegen, dat compleet respectloze gedoe. Geldt overigens niet alleen jegens christenen - er zijn veel meer voorbeelden te noemen van respectloosheid in deze maatschappij en ze maken me allemaal even verdrietig.

Waar zeg ik dat iedereen dat doet? Ik zeg alleen dat het blijkbaar mag tegenwoordig (ik zeg er niet eens bij dat dat wel zo lijkt omdat zoveel mensen dat doen).

Ik ben overigens geen onderdeel van de achterban van de paus, dus waarom zou ik daartegen in opstand willen komen? Ik haal mijn schouders op en denk 'Als hij dat zo wil, dan doet hij dat maar zo'. Ik ben er niet blij mee, juist omdat hij gelovigen vaak in een slecht daglicht zet met zijn rare ideeen. Verder ben ik niet Rooms-Katholiek dus heb ik niks te zeggen over wat de paus zegt.
En de Nederlands Gereformeerde Kerk heeft geen kopstukken ;)

Anoniem

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:54

Of je nou "je"schrijft of "men", het blijft generaliseren. En verder hoef je je echt niet zo persoonlijk aangesproken te voelen iedere keer hoor ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:57

Ja, maar je hebt het toch tegen mij? Dan nog zeg ik door te zeggen 'men mag' of 'je mag' niet dat iedereen dat doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:14

sdi schreef:
dat er waarschijnlijk wel een God is,

Dát zou een prima reactie zijn +:)+
Helaas is dat niet zo.
Tegenover ´Waarschijnlijk bestaat God niet´ wordt ´God bestáát!´ gezet. Het verschil is helder en het antwoord geeft de reden van het initiatief van de actie aan.
Met ´Waarschijnlijk (of mogelijk, of wellicht) bestaat God´ is niet mis, dat klopt. Dát laat ruimte.
Zowel met exclusief de enige echte ´God´claimen en het absolute van ´bestáát´ is fundamenteel iets mis.
Het maakt niet uit of dat een christelijke, islamitische, joodse of wat voor god ook is, noch atheïsme.

hc

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:18

woofie schreef:
Volgens mij Is/was degene die Leiden verlicht Philips..... :+

Haha ja sorry hoor, ik schijn steeds meer schrijffouten te maken sinds ik in het buitenland woon. Soms weet ik het niet meer.....moest lijden i.p.v. leiden zijn.....vreselijk, komt zo dom over en het was mijn beste vak op school......Komt puur doordat bijna het enige nl wat ik schrijf op bokt is.....is nog erger haha en dan te bedenken dat ik maar 40 km over de grens woon. :o Maar ik ben echt blond erbij..... :D Hopelijk is dat een beetje een excuus.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:13

Huertecilla schreef:
beantsje schreef:
Ik daag ik je uit om jouw stelling dan inderdaad te onderbouwen.

Je maakt je eigen huiswerk maar meid.

hc

"Meid....?"
Noem me blond, maar ik ben in de gemiddelde discussie gewend dat ik mijn stellingen onderbouw en mijn opponent de zijne....

Ik vind het jammer dat je mij niet antwoordt, als ik doorvraag. Zelfde als over de doop van je zoontje. Geef me dan tenminste een hyperlink naar jouw post met het antwoord.

Huertecilla schreef:
Silletje schreef:
Maar waarom zou je mensen zo graag willen overtuigen? Van beide kanten dan.

Je mist de crux.

De wetenschap laat de deur open. Laat alle mogelijkheid om te geloven. Wil echter zelf ook ruimte om níet te geloven.

Ook in dit topic is door verschillende gelovigen beledigd gereageerd op het simpele feit dat niet-geloven een aantasting van hún geloof is.
Hier op Bokt is meermalen geschreven dat posters geen recht hebben te schijven dat god waarschijnljk niet bestaat omdat dit hén in hun ziel beledigt.....

hc

Ik kan alleen voor mijzelf praten natuurlijk, niet voor gelovigen in het algemeen. maar:

- ik laat iedereen alle ruimte om al of niet te geloven wat hij/zij zelf wil. Zolang iedereen elkaar maar in zijn waarde laat.

- Door een bord aan de snelweg met 'God bestaat niet' krijg je mij niet overstuur. Van mij mogen ze het in letters van 5 m langs de snelweg zetten. Ik zal er geen seconde van wakker liggen. Wie wel overigens? Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand bekeerd wordt (in welke richting dan ook) door een bord langs de snelweg.

- Van mij mag je best schrijven dat god waarschijnlijk niet bestaat. Waar ik van baal is dat jij mij het recht ontneemt om te zeggen 'God bestaat'. De overtuiging is voor mij nl. té sterk om er 'waarschijnlijk' aan toe te voegen. Inderdaad, dat is míjn perceptie, maar geldt dat niet voor bijna alles? Welke waarheid is voor mensen nou echt absoluut en universeel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:28

beantsje schreef:
- Door een bord aan de snelweg met 'God bestaat niet' krijg je mij niet overstuur.

Je mist, ik denk nu met opzet, de kern. Dát staat er namelijk bewúst niet en de tegenactie is voorspelbaar dom. Helaas zó dom dat het door de doélgroep niet gezien wordt....

hc

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:28

Huertecilla schreef:
sdi schreef:
dat er waarschijnlijk wel een God is,

Dát zou een prima reactie zijn +:)+
Helaas is dat niet zo.
Tegenover ´Waarschijnlijk bestaat God niet´ wordt ´God bestáát!´ gezet. Het verschil is helder en het antwoord geeft de reden van het initiatief van de actie aan.
Met ´Waarschijnlijk (of mogelijk, of wellicht) bestaat God´ is niet mis, dat klopt. Dát laat ruimte.
Zowel met exclusief de enige echte ´God´claimen en het absolute van ´bestáát´ is fundamenteel iets mis.
Het maakt niet uit of dat een christelijke, islamitische, joodse of wat voor god ook is, noch atheïsme.
hc

Nu ben je dus zelf net zo, jij vindt dat het niet goed is om absolutie te claimen omdat er dan fundamenteel iets mis is. Wat is er dam fundamenteel mis, wie/wat is dat fundament? Je geloof in de eigen ik??? Wat geloof je dan wel??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:29

sdi schreef:
Wat geloof je dan wel??

Dat heb ik al lang, breed en onderbouwd uitgelegd.
Als je dat niet hebt meegekregen is dat jammer maar helaas.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:38

HC heeft wel een punt, je kunt niet zeggen dat God bestáát! Daar is geen enkel bewijs voor, het is slechts een geloof. Door een bord te plaatsen met "god bestáát" laat je inderdaad niet de ruimte dat het wel eens niet zo kan zijn. En die kans is aanmerkelijk groter dan dat hij wel bestaat ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:51

Huertecilla schreef:
beantsje schreef:
- Door een bord aan de snelweg met 'God bestaat niet' krijg je mij niet overstuur.

Je mist, ik denk nu met opzet, de kern. Dát staat er namelijk bewúst niet en de tegenactie is voorspelbaar dom. Helaas zó dom dat het door de doélgroep niet gezien wordt....

hc

Ik heb het 'waarschijnlijk' weggelaten om nog wat te chargeren. Jij zegt 'god bestaat waarschijnlijk niet'; als je denkt dat dat erg is voor christenen, dan denk je waarschijnlijk dat 'god bestaat niet' nóg erger is.
Jammer dat jij daarmee de essentie van mijn post mist.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:22

De uitspraken,
- God bestaat.
- Er is waarschijnlijk geen God
- God bestaat niet
Allen zijn dogma's, aannames van een bepaald geloof.

God bestaat (christenen, joden, moslims)
Er waarschijnlijk geen God (Humanisten)
God bestaat niet (atheisme)
sdi schreef:
Als ik waarschijnlijk zou zeggen, zou ik God's bestaan in twijfel trekken en beledig ik daarmee God.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:24

sdi schreef:
De uitspraken,
- God bestaat.
- God bestaat niet

Hoort die tweede uitspraak ook bij een geloof? :) Als je alle opties open laat, omdat je jezelf niet in staat acht om een keuze te maken? Naar mijn idee is dat juist het tegenovergestelde van geloven. Geloven is dat je alle andere opties af doet als onwaar, ondanks onze 'onkunde' om de waarheid te bepalen.
Laatst bijgewerkt door Snader op 15-04-09 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:25

sdi schreef:
De uitspraken,
- God bestaat.
- God bestaat niet

God bestaat (christenen, joden, moslims)
Er waarschijnlijk geen God (Humanisten)
God bestaat niet (atheisme)
sdi schreef:
Als ik waarschijnlijk zou zeggen, zou ik God's bestaan in twijfel trekken en beledig ik daarmee God.

'Er is waarschijnlijk geen God' is nu net géén dogma (vastomlijnde, aan geen discussie meer onderhevige leerstelling), juist omdat het alle mogelijkheden tot anders denken open laat.
De uitspraak 'waarschijnlijk bestaat God' is volledig verenigbaar met 'er is waarschijnlijk geen God', wat op zich al aangeeft dat beide uitspraken geen dogma's kunnen zijn. :)*

Zolang je niet kunt bewijzen dat er wel of geen God bestaat, is het fout om dat wel als feit (gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat) te presenteren. Het ís namelijk geen feit (zowel het bestaan als de afwezigheid van een God) want het is niet controleerbaar.

Als gelovige of atheist kún je niet veel anders dan zeggen: "Ik geloof dat er wel/geen God is", "Ik ben ervan overtuigd dat er wel/geen God is" of "Voor mij bestaat er wel/geen God".
Doordat het niet te bewijzen is, kun je nog steeds zelf wel overtuigd zijn, maar neem dan toch minstens dat persoonlijke aspect mee in je uitspraken.
Dan kun je voor jezelf Gods bestaan onbetwijfeld laten, terwijl je daarmee niet gelijk een ander diskwalificeert die iets anders gelooft.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:28

oomens schreef:
De uitspraak 'waarschijnlijk bestaat God' is volledig verenigbaar met 'er is waarschijnlijk geen God', wat op zich al aangeeft dat beide uitspraken geen dogma's kunnen zijn. :)*

Precies wat ik dacht, daar heb je de kern te pakken. +:)+

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:47

sdi schreef:
Het gaat om de tegenhang richting wetenschap wanneer zij uitspraken doen op basis van onvolledige informatie die gepresenteerd wordt als waarheid.

Dat geld toch net zo goed voor het geloof ? Die doen toch al eeuwen uitspraken op basis van onvolledige info die als waarheid gepresenteert wordt ? Waar je niets tegenin mag brengen al eeuwen, omdat je dan vervolgd werd en nu (niet door iedereen) nog steeds op aangekeken wordt ?

Het enige echt bewijs is dat er een persoon genaamd Jezus bestaan heeft. Wie hij daadwerkelijk was weet toch helemaal niemand te bewijzen ?
Kan net zo goed een gewone sterveling zijn geweeat die zichzelf tot zoon van God uitriep en door mensen als meer werd gezien dan hij was. Het gebeurt vandaag de dag nog steeds. Maar waarom wordt dat als waarheid gepresenteert ?

Ik vind dat je nog kunt geloven zelfs al zou alles in de bijbel wat op wonderen, genezingen, voorspellingen en tekenen van Gods hand of wraak omschreven wordt als niet waar bewezen kan worden. Als niet gelovige zie ik het geloof als iets wat veel dieper gaat en in jezelf zit en niet als iets wat eeuwen geleden door mensen is geschreven of gedicteerd terwijl ze nog niet eens konden verklaren waarom het zo nu en dan regent. Dat je de bijbel daarbij citeert en daar de wijzheden uit haalt die niets met tijd en of ontwikkeling te maken hebben is in mijn ogen de enige echt juiste interpretatie van de Bijbel. En het voorgaande zie ik terug in de meesten hier op een enkele uitzondering na. En met bovengaande helpt de wetenschap totaal geen geloof om zeep en is geen bedreiging al zouden ze het heel hard roepen. Daarbij is het geloof al vele malen bijgesteld toen de wetenschap wel bewijzen vond dus zo blind zijn ze helemaal niet. Voor alles is wel een antwoord in de bijbel te vinden zelfs voor wetenschap....

In de mening van de enkele uitzonderingen kan ik me echt totaal niet vinden.....heel de wetenschap verwerpen, de schepping letterlijk geloven, maar wel naar een dokter of het ziekenhuis gaan en een DA bij je paard halen........

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:56

Perrokai schreef:
sdi schreef:
Het gaat om de tegenhang richting wetenschap wanneer zij uitspraken doen op basis van onvolledige informatie die gepresenteerd wordt als waarheid.
Dat geld toch net zo goed voor het geloof ?

Hier hebben we het al uitgebreid over gehad (of in "God of Darwin"), wetenschappelijke theorieen horen niet als waarheid gepresenteerd te worden tenzij het bewijs sluitend is. Edit: Daarin is het fundamenteel anders dan een geloof.
Laatst bijgewerkt door Snader op 15-04-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:57

Denk je ook zo over de relativiteitstheorie?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:07

Ja Snader alles wordt herhaald, is reactie op actie theorie.....

Het grote probleem blijft, Geloof is ook een theorie waarvan ook niets bewezen is maar wat eeuwen een doctrine is. Wetenschap laat tenminste alles open voor zover niet bewezen en legt je niets op en kun je zelf je keuze maken van wat je wel en niet en voldoende aannemelijk lijkt. En als je dan denkt joh die theorie is voldoende bewezen dan maak je daar lekker gebruik van. Doen we toch allemaal dagelijks met de normaalste dingen ?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:26

Lielle schreef:
Denk je ook zo over de relativiteitstheorie?

In een zekere zin benader ik de relativiteitstheorie op dezelfde manier als de evolutietheorie.

Ook deze theorie komt overeen met de huidige waarnemingen en het heeft belangrijke en nieuwe inzichten opgeleverd. Maar, men dient zich te realiseren dat het slechts een model is (een beschrijving van de waarnemingen) en dat het model zijn beperkingen heeft (moeilijk verenigbaar met kwantum mechanica). Op het moment dat er nieuwe informatie beschikbaar komt, zal het worden aangevuld, bijgesteld of zelfs verwopen. Het hoeft dus niet dé waarheid te zijn.

Sterker nog. De relativiteitstheorie is in de loop van de tijd al een aantal keren aangepast en vermoedelijk is het laatste woord er nog niet over gesproken. Naar mijn idee moet er namelijk nog heel wat werk verzet worden om tot een TOE (theory of everything) te komen, als het uberhaupt mogelijk is. Nog sterker. Er bestaan zelfs theorieen die een heel ander beeld geven dan die van de relativiteitstheorie, bijvoorbeeld die van de eerder genoemde Dhr. Roodenburg.

Hopelijk heb ik zo een beetje antwoord gegeven op jouw vraag. :)

Edit: Volgens mij spreken wij elkaar niet echt tegen Perrokai. ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:40

De relativiteitstheorie biedt mij een model dat geloven een stuk eenvoudiger maakt. Met name het begrip tijd-ruimte dimensie biedt mij handvatten.
(ik moet zeggen dat ik er overigens nog niet zo heel veel van begrijp).

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:13

beantsje schreef:
De relativiteitstheorie biedt mij een model dat geloven een stuk eenvoudiger maakt. Met name het begrip tijd-ruimte dimensie biedt mij handvatten.

Zou je iets dieper in willen gaan op het 'geloven' en de 'handvatten'? Ik ben benieuwd hoe jij daar tegen aan kijkt. :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:24

Perrokai schreef:
woofie schreef:
Volgens mij Is/was degene die Leiden verlicht Philips..... :+

Haha ja sorry hoor, ik schijn steeds meer schrijffouten te maken sinds ik in het buitenland woon. Soms weet ik het niet meer.....moest lijden i.p.v. leiden zijn.....vreselijk, komt zo dom over en het was mijn beste vak op school......Komt puur doordat bijna het enige nl wat ik schrijf op bokt is.....is nog erger haha en dan te bedenken dat ik maar 40 km over de grens woon. :o Maar ik ben echt blond erbij..... :D Hopelijk is dat een beetje een excuus.

Wees maar blij dat je niet in het Chinees hoeft te schrijven. Een Chinese vriendin van mij wist van steeds minder woorden hoe ze ze moest schrijven, zodat de brieven naar haar ouders zo ongeveer in de woordenschat van een kleuter waren.

Enne ..... zijn we nou deze hele discussie weer van voren af aan begonnen of lijkt dat maar zo?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:35

Één van mijn studieonderwerpen (in het kader van begrip van ruiterij) is de indo-europese cultuur. Uiteaard de religie en hun sociale structuur, welke een belangrijke fase en bijdrage zijn in de evolutie van cultuur en religie zoals wij die nu ervaren.
Daarbij is er een heel waardevolle constatering:

´Het kost ons grote inzet en vraagt veel kennis om een indo-germaanse oorsprong te herleiden van woorden met betrekking tot de sociale structuur en religie van de indo-germanen, terwijl voor het laten van een scheet twee woorden zonder enige twijfel als het ware worden ópgedrongen.´

In search of the indo-europeans
J.P.Mallory
isbn 9780500276167

hc