13/1-24: Rijden op Grand Prixpaard (Tolstoi-Tyrza)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXDjuukiejXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:39

Dus als Mickey niet wint moet ik toch mijn bedrag betalen Scheve mond

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:40

Als je iemand bij een sponsorloop sponsort gaan ze toch ook allebei lopen. De ene zal alleen verder komen en meer geld op halen en daardoor winnen. Maar als jij 2 vriendinnen sponsort hoor je ze wel allebei te betalen Knipoog.
Nu hoef je in het geval van de verliezer idd niet te betalen (of je doneert zelf aan azië), maar het is niet correct om je geld aan 2 mensen te beloven. Als iedereen dat doet (letterlijk), dan komen ze op hetzelfde bedrag uit en wint er nog niemand.

Jacquelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:42

Mickey schreef:
Vergeet niet dat met dit geld ook eventueel mensen betaald kunnen worden om daar te helpen en ze de juiste middelen te geven.

Hier val ik toch wel over, het is toch een vrijwillige dienst die geboden wordt en het geld gaat naar Azië?! Verward
Als iemand sponsort is dat neem ik aan ten behoeve van Azië, niet omdat diegene zo graag wil dat Lielle (of iemand anders) een keer een ritje maakt op Tol. Dan wil diegene ook zeker weten dat dat geld naar Azië gaat, anders kan die het beter direct aan 555 over maken.... Scheve mond

[Edit]: typefout
Laatst bijgewerkt door Jacquelien op 02-01-05 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Volgens mij is er iets anders aan de hand, maar dat houd ik nog lekker even voor me.

Gewoon doen wat je wilt, als er maar betaald wordt als er gewonnen wordt. Het is geen race, geen loop, dus die vergelijking gaat niet op. Het gaat hier maar om 1 ritje nl. en niet dat iedereen gaat rijden!

Justy

Precies, Manzano!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:43

Ik leg het nog 1 keertje uit:

Het gaat bij een veiling als volgt in het werk:

Je hebt bv 5 euro die je investeert in het te veilen bedrag voor Lielle. Dat eindbedrag is MET jouw investering bv 100 euro.
Dan kan je die 5 euro NIET investeren in Mickey, want die zit al in die 100 euro van Lielle. Dat zou dan anders betekenen dat dit bedrag terugloopt naar 95 euro, want die 5 euro is naar de andere partij gegaan.

Als die 5 euro dus weg zijn, kan de partij van Lielle niet meer borg staan voor het geboden bedrag van 100 euro en is er dus sprake van een kunstmatige verhoging.

Dus OF je investeerd in groep Lielle, OF in groep Mickey, OF groep Rockey. Knipoog

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:43

Het probleem is alleen, dat als ze aan het einde nou lief willen zijn en beide (of alle drie) laten rijden, ze niet het bedrag van alle drie krijgen, omdat dit bedrag er niet is, sommige mensen hebben dan voor beide geld erbij gezet, maar hebben het maar 1x en geen 2x.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:44

Bunbun schreef:
Dat klopt gedeeltelijk faye.
Als Lielle zou verliezen dan gaat mijn geld sowieso nog naar Azië.
Maar waar de discussie nu eigenlijk om draait is dat je niet 100 euro aan Lielle kan beloven en diezelfde 100 euro aan Mickey.
Ofwel geef je elk 50 ofwel geef je ze elk 100 (en ben je 200 kwijt).

Maar dan heb je het over een persoonlijke beslissing en niet voor de algemeen geldende regel Knipoog
Bij de veilingen voor BVA is het gebruikelijk dat de hoogste bieder betaalt.
Uiteraard staat het iedereen vrij om zowel de 'winnaar' als 'verliezer' (erg nare woorden, maar ik kan even geen andere woorden vinden Knipoog) te betalen, maar dat is niet de opzet van een veiling.
Zo ook voor alle andere veilingen (zie het voorbeeld over de koektrommel Knipoog).
Een veiling is imo. ook iets heel anders dan een paardenkoers waarbij je vooraf betaalt en dan maar hoopt dat 'jouw' paard wint.
In dit geval gaat het om de hoogste bieder die (als het om 'rpive'-sponsors gaat) moet zorgen dat het geboden bedrag betaald wordt.
Zolang de mensen hun toezeggingen daadwerkelijk nakomen, is dat ook geen probleem.
Om uiteindelijk 2 partijen te betalen lijkt me een vrijwillige keuze en geen verplichting.

manzano

faye schreef:
Grappig dat elke veiler zijn eigen regels mag bepalen.

Dit is nou niet bepaald meer een standaard veiling zoals de rest hier. Er komen nu opeens hele sponsorconstructies om de hoek kijken. Ik denk niet dat dit van te voren voorzien was en hier zijn gewoon nog geen regels over. Die proberen ze nu juist te maken. Dan moet iedereen zich er wel aan houden.

Justy

Jacquelien schreef:
Hier val ik toch wel over, het is toch een vrijwillige dienst doe geboden wordt en het geld gaat naar Azië?! Verward
Als iemand sponsort is dat neem ik aan ten behoeve van Azië, niet omdat diegene zo graag wil dat Lielle (of iemand anders) een keer een ritje maakt op Tol. Dan wil diegene ook zeker weten dat dat geld naar Azië gaat, anders kan die het beter direct aan 555 over maken.... Scheve mond

Mickey bedoelt de mensen in Azië hoor Knipoog Niet mensen die bij Tyrza komen helpen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:47

Het is wel een standaard veiling, alleen de bieders regelen hun geld op die manier die ze willen. het veiling principe blijft hetzelfde!

xXDjuukiejXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:47

Scheve mond Is het raar dat ik het nu helemaal niet meer snap ?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:48

Yessy schreef:
Het probleem is alleen, dat als ze aan het einde nou lief willen zijn en beide (of alle drie) laten rijden, ze niet het bedrag van alle drie krijgen, omdat dit bedrag er niet is, sommige mensen hebben dan voor beide geld erbij gezet, maar hebben het maar 1x en geen 2x.

Als dit het geval zou zijn, dan zou het inderdaad een probleem kunnen zijn.
Maar bij mijn weten wordt er uitgegaan van 1 rit met Tol en dus ook maar 1 winnaar Knipoog

Nadir

Tyrza schreef:
Dus OF je investeerd in groep Lielle, OF in groep Mickey, OF groep Rockey. Knipoog

Bedankt voor de uitleg Tyrza.

Sorry Mickey, maar dan gaat mijn geld naar Lielle. Op haar heb ik immers meer ingezet. Lachen
Of mag ik me nu niet meer terugtrekken?

Billy

Mijns inziens is er alleen een probleem als men meerdere ritten op Tolstoi weg gaat geven. Als ik 100 euro beloof aan Lielle en aan Mickey elk, en er is 1 die de veiling wint, ben ik nog steeds 100 euro kwijt. Worden er opeens 2 ritten weggegeven, wordt het een maand op water en brood, want dan kost het me opeens 200 euro.
Ik zie het probleem van de dubbele sponsoring dus niet, maar ik zie ook absoluut het voordeel niet.....
Begrijp me goed, mijn geld is voor Lielle...

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:49

faye schreef:
Het is wel een standaard veiling, alleen de bieders regelen hun geld op die manier die ze willen. het veiling principe blijft hetzelfde!

Maar dan moeten ze wel garant staan voor hetgeen ze bieden. Je kan niet met fictief geld gaan smijten, dat kan op een 'echte' veiling ook niet. Tyrza heeft het volgens mij heel netjes uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:50

Ik vind het echt heel erg vreemd dat een veiler bepaald hoe een bieder aan zijn geld mag komen Verward

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:51

Ilkkah schreef:
alleen om zulk soort reacties zou ik als ik lielle was al nog (als er nog een bod komt) zeker een uur wachten Schijnheilig Tong uitsteken

idd doordat jullie zo nieuwsgierig doen enz.. zou ik ook als ik haar was nog langer achten met zeggen Knipoog

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:52

xXDjuukiejXx schreef:
:\ Is het raar dat ik het nu helemaal niet meer snap ?

door alles wat er gebeurt snap ik het nu idd ook niet meer zo goed,
we krijgen vast nog wel te horen wat er precies meot gebeuren als er iemand bekend is Lachen

Vicky_82

Oscar schreef:
Maar dan heb je het over een persoonlijke beslissing en niet voor de algemeen geldende regel Knipoog

Ik bedoel ook dat het voor mij persoonlijk zo is.
En die vergelijkingen die ik gemaakt heb gaan niet echt op voor deze veiling. Maar de gedachte erachter toch wel ongeveer...
Maar zoals Tyrza zegt. Als je je geld aan Lielle geeft en het bedrag is daardoor 100 euro. Kan je dat niet maar aan Mickey of Rockey geven want dan gaat er 5 euro van Lielle af (vb Tyrza).

Ga nu tv kijken, hoop dat het straks duidelijk is voor iedereen...

Anoniem

Zolang er betaalt wordt als er gewonnen wordt mag een ieder doen wat ie wil. Als de veiler de veiling gaat veranderen is de bieder vrij om daarvoor te bedanken als hij het geld alsnog niet rond krijgt!

Nadir

Ik vraag me überhaupt af waarom er steeds gesuggereerd wordt dat er 2 ritten weg gegeven worden. Verward

Bravura

Tjéé....even een paar uurtjes wat anders gedaan dan bokt kijken en dan heb ik zomaar ineens weer 16 blz te lezen.... Bloos!

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:53

Ok ik probeer het ook nog even. Het hele opzet is geld inzamelen voor Azië. Je kan je geld rechtstreeks storten, of via een veiling hier op Bokt.
In dit geval gaat het dus via een veiling, en wel van een ritje op Tolstoi.
De meesten bieden zelf niet meer mee, maar sponsoren in groep. Het bedrag dat zij dus voor Azië wilden storten, gaat mee in een grote pot waarvan het uiteindelijk ook de bedoeling is dat die gestort wordt.
Dus als jouw sponsorgroep wint, wordt dat bedrag doorgestort. Wint jouw sponsorgroep niet, dan ben je vrij om het ofwel zelf meteen te storten, of het te besteden in een andere veiling. Nee je stopt het niet gewoon terug in je portomonnee en laat het daar lekker zitten, want immers, dat geld had je toch voor Azië bestemd?? (dus ofwel rechtstreeks storten, ofwel via een andere veiling)

Als je datzelfde bedrag in twee sponsorpotten stopt, wil je het dus ook tweemaal voor Azië besteden. Je kan natuurlijk ook dat gehele bedrag wat je wil besteden, verdelen over de verschillende sponsorgroepen.

Maw, wat is er in mijn ogen fout aan de redenering: "ik beloof hetzelfde bedrag aan meer dan een sponsorgroep want uiteindelijk zal ik het toch maar altijd een keer moeten betalen." ?

Als je zo redeneert, gaat het je wel degelijk enkel maar meer om het "wedstrijdje" en niet om Azië, want je stopt (bijvoorbeeld) 100 euro in sponsorpot 1, en nog 100 euro in sponserpot 2, maar dan wel met de redenering dat je het maar eenmaal effectief zal moeten betalen. Dan ben je wel bereid om 200 euro in "het wedstrijdje" te steken, maar als er dan effectief voor Azië gestort moet worden, kan/wil je maar 100 euro ervan besteden.

Ik hoop dat iedereen nu begrijpt dat hier grote redeneringsfouten gemaakt worden... (ofwel gaat het vele stiekem toch meer om het wedstrijdje dan om wat uiteindelijk gestort zal worden)

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:53

Er is volgens mij nergens gezegd dat er 2 ritten gaan zijn hoor !!
Maar ik zwijg erover, ik ga niet verder erop ingaan...