Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:12

DuoPenotti schreef:
Dat iets waar je geen moeite voor hoeft te doen om aan te komen meer mensen een verslaving geven geloof ik wel.
Maar of dat is omdat het gezien word als oké?
Roken is toch al lang niet meer oké maar hele hordes jeugd rookt nog. Terwijl ik dan ook denk :?
Het is voortaan wel bekend wat het doet. Op de pakjes zelf ook niet te missen. Bijna nergens mag het meer.
Toch beginnen mensen nog. En je krijgt het niet eens cadeau.

Ik denk dus dat mensen die teveel drinken dat ook doen als het alleen nog bij de slijter te krijgen is. Zoals die vent die bij ons woonde ook wist wat hij deed niet oké meer was want anders verstop je het niet. Of giet je het over in een 7up fles oid.
Die wist echt dat het geen sociaal wenselijk gebruik was.
Alleen niet iedereen die teveel drinkt of niet zonder kan, is het stereotype alcoholist of altijd dronken. Dat is het probleem met alcohol: niemand vindt het raar als mensen elke avond een glas wijn of een biertje (of twee of drie) drinken, en daar stiekem niet mee kunnen stoppen. Dat zijn de volgende dag prima functionerende mensen, ze worden niet dronken, hoeven het niet te verbergen, realiseren zichzelf misschien nog niet eens dat ze toch wel verslaafd zijn, maar gezond is het ook niet.

Het geven van alcohol als cadeau is natuurlijk niet de kern van het probleem, maar wel een teken van hoe normaal het is om alcohol te nuttigen zonder erbij na te denken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:17

Nee elke dag drinken is niet normaal.
En bij mijn familie en vrienden ook niet.
Maar idd daarom kijk ik er misschien wel anders naar omdat ik me niet bevind in die kringen.

Dat klinkt naar, is niet zo bedoeld maar weet het even niet anders te benoemen. Y;(

Maar of het dus als normaal gezien word is dus niet vanzelfsprekend overal.
Op een feestje dan weer wel.
Dat geeft natuurlijk net zo goed te denken. Maar dat zijn gemiddeld genomen niet de probleem mensen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:29

Elke dag drinken is voor heel veel mensen normaal. Ook op feestjes lopen mensen met alcoholproblemen, ook op het werk, ook in hoog functionerende functies. Dat kan niet anders als meer dan 55% van de mensen in Nederland meer drinkt dan gezond voor ze is.
DP, jouw omgeving en ervaringen zijn niet vaststaande feiten en representatief voor heel de maatschappij. Net als dat wat je zegt over roken dat het niet meer cool is en mensen doen het toch. Leuk dat jij dat in ziet, maar voor heel veel jongeren geldt dat niet. Voor jongeren is roken (en vapen) nog steeds heel cool. De volwassene die roken zijn daarmee begonnen in een tijd dat het nog cool (of zelfs gezond) was en komen simpelweg niet van hun verslaving af. Waardoor andere generaties ook weer het voorbeeld krijgen om te roken. Oftewel, roken is nog steeds heel erg normaal en wordt zelfs nog steeds verheerlijkt, kijk naar de gemiddelde serie of film waarin de toffe karakters allemaal roken.
Op de meeste openbare plekken mag je gewoon roken, zolang het niet binnen of op een terras is, is de rest van de stad gewoon beschikbaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:39

In films rookt toch niemand meer?
Ja in oude waar ze ook nog telefoons met draad hebben :D

https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/alcohol/
Vind deze cijfers toch anders dan 55% drinkt overmatig.

Maar goed.
Van mij hoeft wijn niet als cadeautje. Maar daar zit imo geen alcohol probleem. Ook niet omdat het dan geaccepteerd zou worden. Want men eist niet het in 1 keer achterover te slaan en in de auto te stappen. Weigeren of weg geven mag ook.

Urbanus

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:49

Jawel, er wordt nog steeds gerookt in bijv. Euphoria.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:50

DuoPenotti schreef:

Dit zijn de cijfers die ik eerder deelde. 43,5% houdt zich inderdaad aan het gestelde gezondheidsadvies waarbij alcohol niet schadelijk is. Dan hou je meer dan 55% over die meer drinkt dan dat gezond voor ze is. Ik heb nergens 55% als overmatige drinkers genaamd, wel 6,5% als overmatig en 8,3% als zwaar (zie mijn eerdere bericht).

En nope, er is zelfs een toename van rokende mensen in series en films. Zelfs in series voor jongeren (sex education, stranger things, umbrella academy). Zelfs zo erg dat er mensen zijn die beweren dat Netflix gesponserd wordt door de tabaklobby. https://sickofsmoking.nl/nieuws/meldpunt-roken-media/
Laatst bijgewerkt door Suliko op 23-06-23 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:50

Urbanus schreef:

Het is wel veel minder dan een jaar of tien geleden, heb ik het idee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:51

Suliko schreef:
DuoPenotti schreef:

Dit zijn de cijfers die ik eerder deelde. 43,5% houdt zich inderdaad aan het gestelde gezondheidsadvies waarbij alcohol niet schadelijk is. Dan hou je meer dan 55% over die meer drinkt dan dat gezond voor ze is. Ik heb nergens 55% als overmatige drinkers genaamd, wel 6,5% als overmatig en 8,3% als zwaar (zie mijn eerdere bericht).

En nope, er is zelfs een toename van rokende mensen in series en films. Zelfs in series voor jongeren (sex education, stranger things, umbrella academy). Zelfs zo erg dat er mensen zijn die beweren dat Netflix gesponserd wordt door de tabaklobby. https://sickofsmoking.nl/nieuws/meldpunt-roken-media/

Weet je DP, ik ga niet meer op je in. Want je leest mijn berichten niet zorgvuldig, pakt er dingen uit die ik niet of anders gezegd heb en het enige waar ik mee bezig ben is je feiten presenteren om te laten zien dat er wel degelijk problemen zijn die jij blijkbaar niet ziet. :+
En dat laatste is je goed recht, hoef je je ook geen zorgen te maken, maar ga dan ook geen discussies aan waarin je alleen maar je eigen waarheid loopt te verkondigen en niet eens de moeite doet om zelf ergens in te verdiepen.

Oh, mis dus. Voor mijn gevoel wordt er in films en series juist minder gerookt _O-.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:54

Maar jij kijkt ook alleen maar het vervolg van SATC.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:55

Mkango schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat iets waar je geen moeite voor hoeft te doen om aan te komen meer mensen een verslaving geven geloof ik wel.
Maar of dat is omdat het gezien word als oké?
Roken is toch al lang niet meer oké maar hele hordes jeugd rookt nog. Terwijl ik dan ook denk :?
Het is voortaan wel bekend wat het doet. Op de pakjes zelf ook niet te missen. Bijna nergens mag het meer.
Toch beginnen mensen nog. En je krijgt het niet eens cadeau.

Ik denk dus dat mensen die teveel drinken dat ook doen als het alleen nog bij de slijter te krijgen is. Zoals die vent die bij ons woonde ook wist wat hij deed niet oké meer was want anders verstop je het niet. Of giet je het over in een 7up fles oid.
Die wist echt dat het geen sociaal wenselijk gebruik was.
Alleen niet iedereen die teveel drinkt of niet zonder kan, is het stereotype alcoholist of altijd dronken. Dat is het probleem met alcohol: niemand vindt het raar als mensen elke avond een glas wijn of een biertje (of twee of drie) drinken, en daar stiekem niet mee kunnen stoppen. Dat zijn de volgende dag prima functionerende mensen, ze worden niet dronken, hoeven het niet te verbergen, realiseren zichzelf misschien nog niet eens dat ze toch wel verslaafd zijn, maar gezond is het ook niet.

Het geven van alcohol als cadeau is natuurlijk niet de kern van het probleem, maar wel een teken van hoe normaal het is om alcohol te nuttigen zonder erbij na te denken.

Totdat je werkgever eens op maandagochtend een alcoholcontrole houdt aan de poort en 3/4 van het personeel naar huis gestuurd wordt.

Dat zou best vaker gedaan mogen worden.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:55

Urbanus schreef:

Ja, dat moet het zijn ;(.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:56

Maar dat was niet het punt dat ze wilde maken, Ikke.

_San87_ schreef:
Urbanus schreef:

Ja, dat moet het zijn ;(.

:knuffel:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:09

Fijn dat ik je gehele tekst ook nog kon lezen suiliko want zo is het vanuit mij niet bedoeld.
Jammer als het dan zo overkomt.

Ja ik vind wel dat je de cijfers naar mijn idee meer overdreven brengt dan hoe het is.
Voor mij zijn de probleem mensen echt diegene met de 6,5 & 8,3 %.
Dat heeft dus niets te maken met dat ik mijn eigen waarheid loop te verkondigen.
Maar dat ik de cijfers anders interpreteer.
Dus jou waarheid is net zoveel waarheid als de mijne.

Maar idd laten we het er maar bij laten

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:12

Urbanus schreef:

Dat ken ik niet.
En al die programma's die daarna genoemd worden ook niet.

Ik had dus ook het idee dat er minder gerookt word in films en series .
Slechte ontwikkeling dan dat dit weer anders word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:25

Roken in het bijzijn van kinderen..ik vind het walgelijk. Maar durf er ook niet altijd wat v te zeggen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:30

Ik zeg er wat van als het mijn kinderen zijn, want ze hebben er echt last van.

Maar niet mijn kinderen, niet mijn probleem.

Zie het op het schoolplein bij ons huis ook, ouders die staan te roken. Zo smerig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:33

Hoe doe je dat op het terras dan? Kijk ik ga niet in de buurt van kinderen zitten, maar daar mag je gewoon roken? En het is gewoon in de buitenlucht. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:39

MarlindeRooz schreef:
Hoe doe je dat op het terras dan? Kijk ik ga niet in de buurt van kinderen zitten, maar daar mag je gewoon roken? En het is gewoon in de buitenlucht. :=

Dat iets in de buitenlucht is, maakt het niet per se minder overlastgevend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:39

Als ik met mijn zoontje op een terras zit en er wordt te dichtbij een sigaret aangestoken dan zeg ik er wel wat van als we zelf niet direct weg kunnen. Ik probeer vaak wel ergens te zitten waar de minste kans is dat er gerookt wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:40

Ik doe dat ook. Kies een restaurant uit waar je ook op het terras niet mag roken, bijvoorbeeld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:42

Evamarie schreef:
Als ik met mijn zoontje op een terras zit en er wordt te dichtbij een sigaret aangestoken dan zeg ik er wel wat van als we zelf niet direct weg kunnen. Ik probeer vaak wel ergens te zitten waar de minste kans is dat er gerookt wordt.

Maar je kan iemand toch niet vragen om niet te roken? Ik zou dan zelf naar binnen gaan of ergens anders gaan zitten.

Ik zou zelf nooit roken dichtbij een kind trouwens. Maar ik kan me wel voorstellen dat je het daarom niet zou laten. Het mag immers gewoon op de meeste terrassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:45

Ik vind dat gewoon aso. Een kind kan zich niet verweeren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:46

Ik kies een rookvrij terras, toevallig heeft ons stamcafé dat en eigenlijk komen we nergens anders :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:50

Ik vind roken op een terras sowieso aso :o. Lekker je walmen uitblazen terwijl mensen zitten te eten, blegh.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:51

_San87_ schreef:
Ik vind roken op een terras sowieso aso :o. Lekker je walmen uitblazen terwijl mensen zitten te eten, blegh.

Ik ben er ook geen fan van en ga dan liever ergens anders zitten. Mijn eten smaakt gewoon niet als ik die rook moet inademen.