Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:50

Marcella schreef:
Maar ja ik heb zelf zelden koorts met een lichaamstemperatuur normaal op 35/36 graden. Ja weet het val niet onder de normale mensen. :+

Is normale temp voor veel mensen
Niks geks aan

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 13:04

purny schreef:
Pandora2 schreef:
Ik begrijp dit niet. Ik heb ook een lage lichaamstemperatuur en de laatste keer dat ik koorts had kan ik mij zelfs niet meer herinneren.
Ben ik dan ook niet normaal ? :P

Koorts hoeft niet alleen een hoge lichaamstemperatuur te hebben. Volgens mij is zweten en koud hebben ook een vorm van koorts

Of van opvliegers := :D

Koorts an sich is voor gezonde mensen ook niet heel spannend en is enkel maar een teken dat het lichaam ' iets ' opruimt.
Pas als het richting de 41 gaat, wordt het een beetje link.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 13:50

Marcella schreef:
Pandora2 schreef:
Ik begrijp dit niet. Ik heb ook een lage lichaamstemperatuur en de laatste keer dat ik koorts had kan ik mij zelfs niet meer herinneren.
Ben ik dan ook niet normaal ? :P

Yes ben niet de enige. *\o/* Zelfs met laatste longontsteking geen koorts gehad. Kwam nog niet eens in de buurt van 38 graden. Huisarts wist het even niet meer. :+

Bijzonder dan, longontsteking zonder koorts komt toch echt wel vaker voor.
Je bent heel normaal hoor.

Marcella

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 13:51

Ach huisarts wist niet wat hij mee maakte.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:20

Meer dan 1/3 van de mensen met longontsteking heeft geen koorts. Bijzondere huisarts dat hij hier zo van stond te kijken :+

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:14

Marcella schreef:
Ach huisarts wist niet wat hij mee maakte.

Lijkt me sterk hoor
Longontsteking zonder koorts zie je vaker

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:47

Ach ik kijk nergens meer van op. Uwv vind het ook raar dat wegens AB resistentie geen pijnstillers krijg. Maak mij er al heel lang niet druk om. En loop ook al jaren met pijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:14

Shadow0 schreef:
Zebrastreep schreef:
Als we nu allemaal om een verkoudheid thuis blijven, dan ligt de zorg al helemaal op zen kop met het personeels te kort.

Het helpt echt als je leest. Het ging in eerste instantie om thuiswerken als het kan.

Maar daarnaast: de zorg ligt al voortdurend op z'n kop omdat de eerste persoon misschien wel door kan werken maar vervolgens meerdere mensen aansteekt die wel degelijk ziek worden tot het punt dat ze niet door kunnen werken.

En clienten worden vervolgens ziek waarbij het echt heel erg ontwrichtend kan zijn. Er lijkt gewoonweg geen manier meer om rationeel, op cijfers en argumenten en eerlijke afwegingen, het hierover te hebben. Hoe minimaal de aanpassing ook is, het lijkt al teveel te zijn om zelfs maar te overwegen dat we de schade van ziekzijn zouden kunnen verminderen.

Het is hier vaak zo dat cliënten ziek worden en of zijn en de werknemers niet. Ik wordt niet zo snel meer verkouden en of ziek van een cliënt. Vaak als ik ergens nieuw kom en mijn lijf moet wennen aan alle bacteriën en virussen daarna valt het over het algemeen mee.

Kijk jij mag prima voor altijd binnenzitten en jezelf willen beschermen , maar dat is echt niet gezond.

Nogmaals het hoort bij het leven en ook het doodgaan. Het is niet leuk, maar je kan jezelf niet altijd beschermen. Tevens kan dit ook uitlopen op mentale dwang en of hypochondrie en daar heb ik al jaren mee te dealen en is echt niet leuk om te hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:27

Zebrastreep schreef:
Nogmaals het hoort bij het leven en ook het doodgaan. Het is niet leuk, maar je kan jezelf niet altijd beschermen.

Het zou echt makkelijker worden als je leest. En er is heel veel tussen 'niet altijd' en 'helemaal niet'. We kunnen een heleboel dingen WEL en die helpen. We hebben zebrapaden en verkeerslichten en verkeersregels die maken dat je redelijk veilig de weg over kunt steken. Sluit dat alle ongelukken ooit uit? Nee, maar we komen best een eind.

We hebben caps en een tweede singelstoot en veiligheidsbeugels en we leiden onze paarden op. Is paardrijden daarmee 100% veilig? Nee, maar we komen best een eind.

We hebben stoppenkasten en rookmelders en een brandweer en Europese normen. Is er dan nooit meer een brand? Nee, maar we komen best een eind.

Niets van dat alles werkt 100% maar ze maken stuk voor stuk de kans flink kleiner dat je voortijdig dood gaat. Het zijn dingen die goed werken als voorzorgsmaatregelen en niet de hele samenleving ontwrichten, we hebben er gewoon even over nagedacht.

De paar schamele voorstellen die ik doe vallen ook in die categorie. Thuis werken als je thuis kunt werken en klachten hebt is niet echt ingewikkelder dan wachten voor een verkeerslicht. Luchtreiniging ophangen waar veel mensen samen komen kan gewoon prima. Verandert vrijwel niets aan hoe je je moet gedragen, maakt wel uit.

Waarom reageer je alsof ik een nieuwe lockdown voorstel terwijl het werkelijk in de verste verte niets extreems is dat ik noemde? Waarom lees je niet gewoon wat ik daadwerkelijk schrijf?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:38

Er zijn vast nog wel een heeeeeeeleboel mensen die standaard thuiswerken. Sommige collega’s heb ik nooit meer gezien

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:45

purny schreef:
Er zijn vast nog wel een heeeeeeeleboel mensen die standaard thuiswerken. Sommige collega’s heb ik nooit meer gezien

Gezien de ouderwetse drukte op de wegen het laatste half jaar denk ik toch dat er heel veel mensen weer op kantoor zitten.
Het enige voordeel van Corona vond ik die leegte op de snelweg de afgelopen 3 jaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:05

verootjoo schreef:
purny schreef:

Gezien de ouderwetse drukte op de wegen het laatste half jaar denk ik toch dat er heel veel mensen weer op kantoor zitten.
Het enige voordeel van Corona vond ik die leegte op de snelweg de afgelopen 3 jaar.

Er zijn in corona tijd een heleboel auto's verkocht dat speelt ook mee.
Ik vond de rust ook lekker toen der tijd

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:05

Shadow0 schreef:
Zebrastreep schreef:
Nogmaals het hoort bij het leven en ook het doodgaan. Het is niet leuk, maar je kan jezelf niet altijd beschermen.

Het zou echt makkelijker worden als je leest. En er is heel veel tussen 'niet altijd' en 'helemaal niet'. We kunnen een heleboel dingen WEL en die helpen. We hebben zebrapaden en verkeerslichten en verkeersregels die maken dat je redelijk veilig de weg over kunt steken. Sluit dat alle ongelukken ooit uit? Nee, maar we komen best een eind.

We hebben caps en een tweede singelstoot en veiligheidsbeugels en we leiden onze paarden op. Is paardrijden daarmee 100% veilig? Nee, maar we komen best een eind.

We hebben stoppenkasten en rookmelders en een brandweer en Europese normen. Is er dan nooit meer een brand? Nee, maar we komen best een eind.

Niets van dat alles werkt 100% maar ze maken stuk voor stuk de kans flink kleiner dat je voortijdig dood gaat. Het zijn dingen die goed werken als voorzorgsmaatregelen en niet de hele samenleving ontwrichten, we hebben er gewoon even over nagedacht.

De paar schamele voorstellen die ik doe vallen ook in die categorie. Thuis werken als je thuis kunt werken en klachten hebt is niet echt ingewikkelder dan wachten voor een verkeerslicht. Luchtreiniging ophangen waar veel mensen samen komen kan gewoon prima. Verandert vrijwel niets aan hoe je je moet gedragen, maakt wel uit.

Waarom reageer je alsof ik een nieuwe lockdown voorstel terwijl het werkelijk in de verste verte niets extreems is dat ik noemde? Waarom lees je niet gewoon wat ik daadwerkelijk schrijf?

Ik bedoel het niet boos op gemeen maar je berichten komen wel over alsof je heel graag een nieuwe lockdown wilt en iederen zich opsluit zodat jij niet ziek wordt. Ik ben van mening dat als het geen corona is we prima kunnen werken. Niet iedereen wordt direct mega ziek van de griep.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:44

Zebrastreep schreef:
Ik bedoel het niet boos op gemeen maar je berichten komen wel over alsof je heel graag een nieuwe lockdown wilt en iederen zich opsluit zodat jij niet ziek wordt.

Dan moet je echt beter lezen. Dat heb ik beslist niet geschreven, nooit.

Citaat:
Ik ben van mening dat als het geen corona is we prima kunnen werken. Niet iedereen wordt direct mega ziek van de griep.

Het punt is dat sommige mensen dat wel worden. En dat jij dat misschien prima kunt verwerken, maar sommige anderen niet. En dat we juist NIET over hoeven te gaan op botte middelen zoals lockdowns, maar er best manieren zijn om elkaar een heel klein beetje minder vaak ziek te maken, zodat mensen die er wel degelijk flink ziek van zijn, daar wat minder vaak last van hebben. En als bijkomend voordeel kan het dus maken dat bedrijven en organisaties minder ziekteverzuim hebben, niet meer. Omdat je elkaar niet allemaal aansteekt. Heel leuk als jij er niets van meekrijgt, maar als er vervolgens 2 collega's wel met koorts op bed eindigen, is het voor de organisatie echt efficienter als jij even thuis blijft bij klachten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 23:30

Het is bij mijn werk niet mogelijk om bij alles thuis te blijven als het geen corona is. Dan zitten we met een dienst minder die niemand anders op kan vullen en die wel nodig is voor het belang van de cliënten. Dus in de zorg wordt dat echt al lastig juist waar de mensen zitten die risico lopen op zieker worden.

Gevolg is dat ik alleen sta op 6 cliënten met een hoge zorgvraag. Ze niet voldoende aandacht kan geven en allen basiszorg kan bieden wat echt niet goed is voor mensen die meer nodig zijn dan dat. Ik heb deze week al 3 dagen alleen gestaan dat is echt wel mijn maximaal. En daar zit ik niet elke week op te wachten want er is elke weer wel iemand verkouden en of ziek.

Dat is vragen om een burn-out wat nu al echt extreem veel gebeurd op de werkvloer. Het zorgt ook voor meer risicovolle situaties zoals medicatie verkeerd toedienen omdat je moe bent of overvraagt of cliënten waarbij situaties escaleren omdat je te laat of niet meer goed in kan grijpen door te kort maar ook door vermoeidheid.

Nee , dan werk ik liever met een verkouden collega dan alleen. Tevens is de vraag ook zodra je weer goed genoeg voelt om te komen omdat er anders een niet op te vullen gat ontstaat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:38

Shadow heeft het niet over ziek melden maar thuis werken voor mensen die thuis kunnen werken. Er zijn beroepen waar dat niet bij kan, maar genoeg waar het wel kan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:03

Marcella schreef:
38,5 en hoger is bij normale mensen.

Koorts is vanaf 38 graden en waar bij uitgegaan wordt van lichaamstemperatuur van 37 normaal.
Dus als jij normaal 36 graden bent dan zou jij toch al koorts hebben vanaf 37 graden?! Want blijkbaar rekenen ze koorts vanaf een graad hoger.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:13

Neonlight schreef:
Shadow heeft het niet over ziek melden maar thuis werken voor mensen die thuis kunnen werken. Er zijn beroepen waar dat niet bij kan, maar genoeg waar het wel kan.

Precies.

Zebrastreep schreef:
Het is bij mijn werk niet mogelijk om bij alles thuis te blijven als het geen corona is. Dan zitten we met een dienst minder die niemand anders op kan vullen en die wel nodig is voor het belang van de cliënten. Dus in de zorg wordt dat echt al lastig juist waar de mensen zitten die risico lopen op zieker worden.

Dit zegt vooral heel voor over de organisatie van zorg, niet over ziek zijn. Dat kan best anders - de oplossing is meer mensen, en ze dan niet zo overwerken dat ze uitvallen of de zorg verlaten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:42

Ik ben ook heel benieuwd hoe het op mijn werk gaat. Blijven mensen idd thuis met klachten of gaan de remmen los.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:03

Het lastige vind ik, waar trek je de grens? Want iemand die zo af en toe eens hoest of iemand die alleen keelpijn heeft, kan net zo goed een virus bij hebben waar die persoon amper last van heeft, maar een ander wel enorm ziek van wordt.

En volgens mij vinden de meeste mensen het alleen maar fijn om geregeld een dag of wat dagen thuis te werken. Mij lijkt het heerlijk. Ik hoor wel nog steeds van werkgevers die niet willen dat er geregeld wordt thuis gewerkt.

En hoe zou het moeten voor zorg personeel dat niet thuis kan werken? Ik wil best thuisblijven als ik verkouden ben, maar ziek melden voor een hoestje wordt echt niet gewaardeerd.
En als ik verkouden ben of hoest dan ga ik echt niet mijn werk met een mondmasker op doen. Dat is veel te benauwd.
Ik denk dus echt dat dat terug naar normaal gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:08

Vayo schreef:
Het lastige vind ik, waar trek je de grens?

Waarom willen we overal Een Grens?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:20

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:
Het lastige vind ik, waar trek je de grens?

Waarom willen we overal Een Grens?

Er is een grens tussen verkouden zijn en chronisch verkouden. En moet diegene die chronisch verkouden is dan maar thuisblijven?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:04

Vayo schreef:
.

En hoe zou het moeten voor zorg personeel dat niet thuis kan werken? Ik wil best thuisblijven als ik verkouden ben, maar ziek melden voor een hoestje wordt echt niet gewaardeerd.
En als ik verkouden ben of hoest dan ga ik echt niet mijn werk met een mondmasker op doen. Dat is veel te benauwd.
Ik denk dus echt dat dat terug naar normaal gaat.

Ik werk in een zorginstelling met veel verpleeghuizen en wijkverpleging. Wij moesten al gewoon aan het werk met een verkoudheid. Evt mondkapje op.
Met corona zonder klachten moesten we ook gewoon aan het werk. Met mondkapje en handschoenen aan.
We hebben nu een mailing gekregen dat we niet meer hoeven te testen. Wanneer we ons goed voelen dan gewoon aan het werk. Ook met een snotneus/verkoudheidsklachten. Ja, dat kan corona zijn maar corona is nu afgezwakt tot niveau verkoudheid/griep. Van een verkoudheid of griep kunnen cliënten of collega's ook doodziek worden maar daar deden we voor corona ook niet zo spastisch over. Dus nu ook niet meer over corona. Iemand kan het krijgen en eraan sterven, net als aan andere virussen. Dat is helaas het leven en niet altijd te voorkomen en moet je ook niet willen.
De kwetsbaren hebben net als bij de griep, de keuze om zichzelf te beschermen door een vaccinatie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:04

Is het advies van het OMT inmiddels ook door de regering overgenomen? Dat stuk heb ik eigenlijk gemist, lees alleen OMT advies en bij de eerste berichten werd nog wel gezegd dat de regering er naar moest kijken. Geen nieuws gezien of gehoord verder deze week.
Op de site van de rijksoverheid staat nog steeds isolatie (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tieve-test).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:07

Voor zover ik weet was het alleen nog maar een advies waar nog niets mee gedaan is verder. En is er voor nu gewoon nog een isolatie periode bij besmetting. Alleen de quarantaine (na contact met positief getest persoon) was al langer afgeschaft.

Maar het lijkt wel alsof iedereen het als nu alvan toepassing beschouwd. Mensen lezen en horen alles overboord en hup alles overboord. Want het is zo zwaar om je nog even beleefd op te stellen naar anderen als je ziek bent. Geen idee wat dat is maar het kleine beetje aan anderen denken is kennelijk heel moeilijk te doen. Iedereen moet maar zijn eigen broek ophouden en ieder voor zich.

Helaas helpt enten ook niet 100%. En hoewel ik zo veel als kan mensen vermijd ben ik thuis besmet door iemand die met klachten vrolijk eropuit gaat en onaangekondigd binnen stapt. Het korte onvrijwillige contact moment was voldoende om twee mensen aan te steken (en dus flink besmettelijk gebleken) en mij goed ziek te maken. Wat voorkomen was als die persoon zich met die klachten thuis was gebleven.

Gelukkig is de keten gestopt daarna omdat we beiden strikt de regels hebben gehanteerd en niemand hebben aangestoken verder.

Wel meldt het radboud dat ze operaties moeten gaan uitstellen vanwege de covid golf die nu gaande is.
https://www.gld.nl/nieuws/7892563/radbo ... coronagolf