Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:53

Sizzle schreef:
In een bedrijf is het zo dat op het moment dat werknemers geirriteert worden over hun loon, er al 20 andere dingen eerst misgelopen zijn (gebrek aan waardering, respect, gelijkwaardigheid, etc etc etc).

Op het moment dat een relatie uitgevochten wordt op 100 euro meer of minder, dan is de fundering al lang en breed onder je voeten weggerot.

Dit dus!!

Lughnassadh

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:00

TS run! Heel hard!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:02

Dit is toch geen stabiele basis voor een relatie? Het gaat echt alleen maar over geld. In al die jaren dat mijn man en ik bij elkaar zijn, hebben we werkelijk nooit problemen over geld gehad. Ik zou heel verdrietig worden van dat financiële gesteggel :\

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:16

Hier een stille meelezer. TS ik word hier toch wel bezorgd van. Het klinkt allemaal zo zakelijk en kil als ik dit zo lees. Heb je het idee dat je vriend zich in jouw (financiële) situatie kan verplaatsen? Ervaar je begrip voor jouw standpunten? Heb je het idee dat hij echt voor jou wil gaan?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:20

elmiran schreef:
De helft van de hypotheekrente vindt hij te weinig. Hij wil tussen de 400-500 euro en dan ieder de helft van de boodschappen.

We hebben het over een testament gehad. Hij zegt als hij mij het huis na laat het opnieuw getaxeerd gaat worden, en ik op basis van de nieuwe dagwaarde hypotheek moet betalen, en dit bedrag veel hoger gaat zijn als wat hij betaald aan hypotheek. Klopt dit?. Hij wil mij om deze reden alleen wat geld na laten, en zijn ouders een veel groter deel.

Dit klinkt heel gek? Ik ben geen expert, maar waarom zou het te betalen bedrag anders worden als het huis in een testament wordt opgenomen? Waarom gaat het überhaupt over dat jij hypotheek moet betalen? Jij moet nu nog helemaal niks qua hypotheek, zeker niet als jij niet mede-eigenaar wordt.

Ja, als je het ooit erft en je kan het nog te betalen bedrag niet opbrengen zal je een nieuwe hypotheek af moeten sluiten. En ja die zal misschien hoger zijn (maar lager, dat kan ook). Maar dat is nogal een gekke reden om jou het huis dan niet na te laten?

Ik hoop dat hij het gewoon verkeerd begrepen heeft en je niet een loer probeert te draaien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:21

Echt het allerallerallertreurigste vind ik wel dat je vriend het een goed idee vind om jou voor een onnodig ingewikkelde financiele situatie te zetten als hij komt te overlijden.

Bij scheiding snap ik het….maar bij overlijden…. Echt serieus?!

Het doet me een beetje denken aan die manipulatieve zak uit de film „the holliday“.
Gewoon iedere keer weer je rationaliteit overhoop gooien.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 23:40

Sizzle schreef:
Echt het allerallerallertreurigste vind ik wel dat je vriend het een goed idee vind om jou voor een onnodig ingewikkelde financiele situatie te zetten als hij komt te overlijden.

Ik ga hier ook zeker niet mee akkoord. ;(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:46

Iemand die al zo kan denken, daar moet je gewoon niet mee verder willen.

Heb het net aan mijn partner samengevat. Hij dacht in zijn eerste reactie dat je gewoon een internettrol was die een nonsense verhaal zit te fantaseren voor aandacht, zo gestoord vond hij het hele idee. Ofwel: stop ermee!

Echt alle rode vlaggen hangen buiten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:47

Vaak zit er een levensverzekering aan de hypotheek gekoppeld die de hypotheek (voor een groot gedeelte) afbetaald.

Wat je vriend zegt klopt niet. Je hoeft op het moment dat hij overlijdt alleen een hypotheek aan te vragen over het stuk restschuld. Een bank zal die makkelijker geven op het moment dat het huis veel meer waard is als de restschuld.

Als er een samenlevingscontract is hoeft er tot 650.000 geen erfbelasting betaald te worden

Samenlevingscontract bespaart erfbelasting
Samenwoners zonder notarieel samenlevingscontract zijn voor de successiewet namelijk soms wel en soms geen partners. Als zij wel partners zijn, geldt een vrijstelling voor de erfbelasting van € 650.913 en als zij geen partners zijn bedraagt de vrijstelling slechts € 2.173.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:50

Hij hoeft jou het huis toch niet na te laten? Wat een complex gedoe maakt hij ervan.
Het enige waar hij aan denkt is hoe hij er financieel gezien het beste uitkomt en hij geeft jou geen enkele kans op deze wijze iets op te bouwen. In feite ga jij in verhouding veel meer betalen dan hij aan het huis maar als puntje bij paaltje komt heeft hij jouw geld en een huis en jij niets.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar goede financieel adviseur. Hij praat zijn ouders na maar denkt niet aan jouw belang. Aan jou dit heel goed te bewaken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:51

Sizzle schreef:

Nou precies dat dus -O-

Daarom, een laatste kans scenario, voor het geval hij zit met klokken en klepels en wèl een zorgzame insteek blijkt te hebben.... (ik weet het niet hoor hoe groot die kans nog is zachtjes aan....): ga dat notaris gesprek regelen zodat je niet blijft zitten met allerlei "wat als" vragen maar je gewoon een duidelijk verhaal krijgt van een onpartijdig iemand die precies weet welke wettelijke en belastingtechnische mogelijkheden en regeltjes er allemaal zijn, en hoe jullie het voor alle partijen het eerlijkst en meest toekomstbestendig zouden kunnen regelen. En zie dan hoe vriend daar op reageert, of jullie er op een "zorgzaam voor elkaar" manier uit kunnen komen. Meer duidelijkheid dan op die manier, ga je niet krijgen :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:29

Sizzle schreef:

Het doet me een beetje denken aan die manipulatieve zak uit de film „the holliday“.
Gewoon iedere keer weer je rationaliteit overhoop gooien.

En dan nog pretenderen (als hij niet iets helemaal verkeerd heeft begrepen althans) dat zij er zo veel op achteruit zou gaan in die situatie. Dat is gewoon gaslighting.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 00:32

ingvdh schreef:
Hij hoeft jou het huis toch niet na te laten? Wat een complex gedoe maakt hij ervan.
Het enige waar hij aan denkt is hoe hij er financieel gezien het beste uitkomt en hij geeft jou geen enkele kans op deze wijze iets op te bouwen. In feite ga jij in verhouding veel meer betalen dan hij aan het huis maar als puntje bij paaltje komt heeft hij jouw geld en een huis en jij niets.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar goede financieel adviseur. Hij praat zijn ouders na maar denkt niet aan jouw belang. Aan jou dit heel goed te bewaken.

Dat laatste inderdaad. Mijn moeder kiest dit keer wel mijn kant. Ik wil op deze manier zeker niet zo verder. De laatste poging is met iemand praten die er verstand van heeft.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:35

Sizzle schreef:
Vind hij…..

Wat vind jij?

ALS er een kind komt, wie van jullie gaat dan minder werken? Indien jij, mag je dan stoppen met betalen omdat je zijn kind opvoed? Of mag jij dan ook nog extra gaan dokken voor de onkosten die JOUW kind maakt?

Dat niet alleen, maar minder werken betekend ook minder pensioen.. en wat als het mis gaat. Kan jij met je pensioen op een houtje bijten?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 00:39

Een kinderwens is er niet meer. Ik wil het een kind niet aan doen. Volgend jaar word ik 37, stel dat ik opzoek zou gaan naar een nieuwe partner dan begin je natuurlijk niet gelijk aan kinderen. Zo rond m'n 40ste zie ik het niet meer zitten. Als alleenstaande moeder zou ik het niet redden in een particuliere huurwoning.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:44

Vind je dat zelf niet erg triestig TS? Je bent nu al zo lang bezig met deze kerel om gewoon weer op hetzelfde punt te staan als anderhalf jaar geleden. Je had nu ook misschien in een situatie kunnen zitten dat je een half jaar single was en ondertussen al een jaar een leuke relatie had en een kind wel nog een optie was.

Hoeveel laat jij nog afnemen van jou zelf door deze man? Want tot dusver zit je op een leuk appartement, geld dat niet terug is gekomen en een kinderwens die je nu hebt opgeborgen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:45

Je kunt een kinderwens ook op een andere manier invullen dan er zelf eentje te maken.

Ik bemoei me verder niet met de discussie, er is al genoeg gezegd waar ik het mee eens ben.

Ik wil je wel aanraden om, als je hiermee door zou willen gaan, naast een goede notaris, ook een goede financieel adviseur te raadplegen die zich richt op wat voor JOU goed is.

Ik heb dat niet gedaan toen ik uit elkaar ging met mijn ex en dat heeft me 35k gekost en een jaar in een antikraak woning wonen, ondanks dat het huis op beide namen gekocht was. Ik ben veel te naïef geweest en hoop dat jij hiermee iets gaat doen om leed in de toekomst te voorkomen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 00:52

prompter schreef:
Dit is toch geen stabiele basis voor een relatie? Het gaat echt alleen maar over geld. In al die jaren dat mijn man en ik bij elkaar zijn, hebben we werkelijk nooit problemen over geld gehad. Ik zou heel verdrietig worden van dat financiële gesteggel :

Ja ben ik nu ook.

Ik heb het stukje van YvonneV naar mijn vriend gestuurd. Eens kijken hoe hij daar op gaat reageren, en heb voorgesteld dat we samen met iemand gaan praten, dat dit me niet lekker zit, en wij er samen niet uit komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:53

Nou daar zit je dan.... -O-

Maar als ik het goed begrijp lijkt het hem wel een prima optie dat als jullie de komende 10 jaar samen zouden wonen in zijn huis. En hij gaat ineens het hoekje om. Dat jij dan op straat komt te staan? Zelfs dan zou jij het huis niet mogen erven van hem...? Maar zijn ouders krijgen het dan....?

Hebben die ouders er nou ook alweer geld in gestopt, dat die zo'n zwaar stempel drukken op beslissingen rond dat huis...?

En zegt hij verder niks van joh meid ik wil dat jij ook een spaarpotje aanlegt voor het geval dat je op straat komt te staan....?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:25

Ts, zijn die 400-500 euro nou incl gwl, belasting enzo? En wat zijn zijn vaste lasten? Het moet geen winst voor hem zijn, dat is de slechtste basis van een relatie ever.

En dat als jij de hypotheek bij overlijden over zou nemen op dagwaarde van de woning omhoog zou gaan…. :') Ja de woning word getaxeerd maar de restschuld blijft hetzelfde. Is alleen maar gunstiger als de dagwaarde hoger uitvalt in verband met hypotheek verstrekking gezien de bank dan garantie heeft van terugbetaling van hypotheek in geval van noodgedwongen verkoop.

Ik heb het idee dat je vriend overal excuses voor vind en dat waarschijnlijk zijn ouders hier nog steeds een grote rol in spelen. Denk zelf dat het uiteindelijk zo gaat draaien dat bij overlijden de woning naar zijn ouders gaat…
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 23-11-23 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:31

elmiran schreef:
prompter schreef:
Dit is toch geen stabiele basis voor een relatie? Het gaat echt alleen maar over geld. In al die jaren dat mijn man en ik bij elkaar zijn, hebben we werkelijk nooit problemen over geld gehad. Ik zou heel verdrietig worden van dat financiële gesteggel :

Ja ben ik nu ook.

Ik heb het stukje van YvonneV naar mijn vriend gestuurd. Eens kijken hoe hij daar op gaat reageren, en heb voorgesteld dat we samen met iemand gaan praten, dat dit me niet lekker zit, en wij er samen niet uit komen.

Go you girl! *\o/*
En echt, ga dit niet zonder extern advies oplossen.
Er is soms echt een groot verschil tussen van iemand houden en of je met iemand kunt samenleven.
Trouwen/samenwonen is naast een liefdescontract ook een maatschappelijk contract dat je voor elkaar zorgt,
Spoiler:
tot op zekere hoogte
.
Uit het huidige voorstel blijkt dat nergens.
En daarbij, in hoeverre is hij in staat tegen zijn ouders in te gaan?

Veel sterkte. Ik snap goed dat dit zwaar voor je is.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 07:52

ingvdh schreef:

EDIT: zie net dat de kinderwens van tafel is, ik vind het heel erg voor je TS

Wel een beetje banketstaaf als TS dadelijk kinderen met hem heeft en hij komt te overlijden. Dan staat zij op straat ofwel laat die het aan de kinderen na en mag zij er bij gods gratie in blijven wonen met wie weet hoeveel tegenstand van de schoonouders die het huis eigenlijk willen.

Ok, dus 400 euro + helft boodschappen.

In die 400 euro zitten dan ook al de vaste kosten zoals GWL, Internet, gemeentetaks, afval etc?
Gaat hij dan ook de helft van het gebruik van je auto betalen of is dat al geregeld? En je gaat niet meer betalen aan verbouwingen of herstellingen die je ook niet moet doen in een huurhuis?

Want anders heb je 400 euro + helft boodschappen + alle auto en benzinekosten + je betaalt mee aan de waardevermeerdering voor hem en dan gaat het weer flink scheef.

Je kiest wat je zelf wilt uiteindelijk maar om eerlijk te zijn zou ik toch ook naar een volgend eigen huisje zoeken en zelfstandig een leven uitbouwen in plaats van me terug afhankelijk bij hem zetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:28

elmiran schreef:
Een kinderwens is er niet meer. Ik wil het een kind niet aan doen. Volgend jaar word ik 37, stel dat ik opzoek zou gaan naar een nieuwe partner dan begin je natuurlijk niet gelijk aan kinderen. Zo rond m'n 40ste zie ik het niet meer zitten. Als alleenstaande moeder zou ik het niet redden in een particuliere huurwoning.

Vriendin van mij is straks 42 als ze moeder wordt. Maar wat maakt het uit? We blijven allemaal veel langer jong dan vroeger!

En alleen of niet alleen, alles is mogelijk zolang je een open blik houdt.

Ik kan me wel voorstellen dat in de huidige situatie een kinderwens niet aanwezig is, omdat het niet goed voelt. Maar laat het je niet ontnemen om de situatie.

Ben je al ingeschreven voor een huurwoning? (Ik ben het ff kwijt) Ik snap dat de wachtlijsten oneindig zijn, maar het lijkt me wel goed voor de toekomst.

En een mens kan meerdere invullingen hebben van een toekomst! Het kan ook echt geen kwaad om meerdere opties voor jezelf te creëren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:30

in mijn ogen doen al die berekeningen er helemaal niet toe. Het gaat maar om 1 ding, de vriend van TS heeft niet het beste met haar voor. Dat moet al genoeg reden zijn om hard weg te rennen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:52

Ik vind het echt heel erg voor je TS.
We komen hier natuurlijk met z‘n allen in geschreven woord enorm hard binnen, maar ik denk dat bijna iedereen weet hoe ontzettend moeilijk het is om van iemand weg te stappen waar je diep in je hart nog gevoelens voor hebt en die je elke keer weer een loze belofte doet waardoor je rationaliteit weer naar de achtergrond geduwd wordt.
Ik denk dat je er ook al heel wat tranen voor gelaten hebt.
Ik wens je wederom veel kracht om het beste voor jezelf te kiezen.