Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:08

tokedri schreef:
Femke_Tweety schreef:
De extinction burst komt eraan.

Laatste grote opflakkering in Nl en Be en daarna goed onder controle.

Nog een week of vijf ongeveer een golf waar ik echt nog tegenop zie, daarna wordt het heel rap beter.

Waarom denk je dat?

Voor Nederland:

Ik verwacht nog een opflakkering (er is nu al stijging) omdat de Britse variant procentueel gezien steeds meer aanwezig is, en die is besmettelijker.
In combinatie met nu al oplopende cijfers én versoepeling maatregelen.
Scholen weer open, start up winkels etcetera.

En dat zorgt mijns inziens nu op heel korte termijn voor stijging.

Maar, en dat is de andere kant: langzaamaan hebben steeds meer mensen de ziekte gehad (en die mensen krijgen hem in de meeste gevallen niet opnieuw binnen een maand of 6, uiteraard zijn er uitzonderingen) en daarnaast gaat de hoeveelheid entingen nu vlot oplopen.
Die twee dingen maken dat de ziekte zich minder goed kan verspreiden.

(Plus nog wat andere factoren zoals steeds minder binnen en meer buiten contact simpelweg vanwege het weer)

Ik zie dus in mijn hoofd een plaatje met een lijn van linksonder naar rechtsboven, de stijgende lijn van de besmettingen.

Maar tegelijkertijd een lijn van linksboven naar rechtsonder van mensen die het kúnnen krijgen/doorgeven.

Daar waar die lijnen elkaar gaan kruisen komt het punt dat het virus zich wel verder wil verspreiden, maar steeds minder 'voet aan aarde' krijgt.

Dit is uiteraard een enorm versimpelde weergave van de werkelijkheid, maar juist een versimpeling geeft vaak het basisprincipe mooi weer.

Ik schat dat dat cruciale punt over ongeveer 5 weken valt. Uiteraard kan ik dat niet op een dag nauwkeurig zeggen.
Anders zou ik een gigantische dik betaalde baan hebben als voorspeller ergens... :')

Afbeelding

*Onder controle betekent niet dat de ziekte/het virus er niet meer is, maar wel dat hij steeds minder invloed op ons normale leven heeft.
Steeds minder mensen die de ziekte hebben.

Ik denk dus echt dat we (in Nederland) ergens deze zomer weer redelijk ons ding kunnen doen.

Internationaal/vakanties etc zal nog wat langer beperkingen geven.

Misschien de eerste festivals zelfs wel weer in NL deze zomer. En anders zeker richting eind van dit jaar wel.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 28-02-21 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:10

Ik deel in zoverre je mening dat ik denk dat dit de laatste opleving is, met dezelfde redenatie als jij hebt. Die 5 weken zou ik niet weten, maar ik zou er voor tekenen :D
Het is zo jammer dat er geen nieuwe uitslag is van de pienterstudie. Ik ben wel benieuwd hoe hoog de natuurlijke immuniteit nu is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:26

MoniqueT schreef:
Spanje loopt vooralsnog voor op Nederland wat betreft vaccineren, ik hoop dat er in april een grote stap gemaakt kan worden.

De besmettingen gaan hier een stuk beter, we zitten al bijna twee weken onder de 5 procent. In onze eigen gemeente van 130 half januari naar nog 2 in de laatste week. Langzaam versoepelen we weer, maar heel voorzichtig. De piek na de kerstdagen was dramatisch.

[ [url=m/3Gxw4D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rood de provincie, blauw onze gemeente. Het was weer heftig op de tanden bijten met de gemeentelijke lockdowns, maar wel effectief ....

Ondertussen is Nederland Spanje en daarnaast heel veel andere Europese landen al voorbij: https://www.nu.nl/coronavirus/6119125/n ... innen.html

Met de tweede inenting doen we het nog niet zo goed, maar gelukkig is Nederland ondertussen niet meer het lelijke eendje van de klas als het om inenten gaat.

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:40

Wat betreft eerste prikken is Nederland idd goed bezig. De nieuwe strategie werpt vruchten af.
En de signalen uit UK en Israël laten zien dat de gok om het tweede vaccin wat later te geven goed uit lijkt te pakken.
Ik was niet heel blij met de ommezwaai moet ik toegeven en baalde dat ik door zwangerschap mijn vaccinatie nog niet had, maar het lijkt nu alsnog goed uit te pakken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:42

secricible schreef:
Daar is toch mog niks over bekend?

Ik rapporteer slechts de opmerking van de FDA.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:47

Karl66 schreef:
Ondertussen is Nederland Spanje en daarnaast heel veel andere Europese landen al voorbij:

De marketingstrategie van één keer enten werkt!

_O-

Citaat:
Met de tweede inenting doen we het nog niet zo goed,

en meer alleen 1ste enting helpt niet daarbij.

Jij vindt dat goed nieuws, dus gefeliciteerd Y)(^)

Ík vind het marketing om niet meer het lelijke eendje te zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 01:10

Dit zijn hele andere cijfers dan die ik gisteren zag. En waar is de UK in deze cijfers? Die gaan echt ontzettend hard...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 01:14

Sheran schreef:
Dit zijn hele andere cijfers dan die ik gisteren zag. En waar is de UK in deze cijfers? Die gaan echt ontzettend hard...

De UK is uit de EU gestapt, dus die doen niet mee met deze ranglijst.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 08:54

Femke_Tweety ik hoop dat je gelijk hebt, dat zou echt heel mooi zijn. Even doorbikkelen nog dan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:21

Sheran schreef:

Het hangt er echt vanaf welke cijfers je bekijkt. Qua volledige vaccinatie doet Nl het nog minder goed. WT logisch is door de trage start en de keuze om langer tussen 2 vaccins te stellen.
Maar qua priktempo gaan we goed. Wat ook deels logisch is denk ik als we nog meer voorraden hebben. Het laat vooral zien dat we goed op stoom zijn nu en mee kunnen met de leveringen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:41

Gefeliciteerd allemaal met 1 jaar corona! -O-

Qua prikken... Ik denk dat wanneer ik aan de beurt ben we mutatie nummer 20 hebben. En dat mijn vaccinatie mogelijk niet meer werk :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:44

Of dat ze dan juist een precies bijgewerkt vaccin hebben waardoor je volledig up to date bent :D

Tot nu toe lijken alle vaccins wel werkzaam voor ernstige klachten bij mutaties. Misschien minder effectief dan op de klassieke variant maar meer dan voldoende om het straks af te doen als griepje.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:45

Dat zou helemaal mooi zijn :D We gaan het zien. Momenteel wacht ik nog wel even geduldig af :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:12

Winged schreef:

Joepie! :Y)
Een jaar geleden ging ik nog op vakantie naar Dubai en kwam terug net voor de "intelligente" lockdown begon {:}
Kan ik me nu niks meer bij voorstellen 8)7

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:15

Josien_ schreef:
Winged schreef:

Joepie! :Y)
Een jaar geleden ging ik nog op vakantie naar Dubai en kwam terug net voor de "intelligente" lockdown begon {:}
Kan ik me nu niks meer bij voorstellen 8)7

Nou jeej 1 jaar corona idd -O- op 13 maart is mijn dochter weer jarig. Dat was voor mij het moment waarop het echt serieus begon te worden. De maandag na haar verjaardag gingen de scholen dicht.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:19

Het lijkt een wedstrijd te worden, dat vaccineren? Ik vind het vooral fijn om te zien wat de effecten zijn. Zo mogen mensen in verpleeg- en verzorgingstehuizen hier eindelijk weer bezoek ontvangen en mogen ze weer eens een uitje maken naar de kust bijvoorbeeld. Dat vind ik dus super waardevol voor mensen die al een jaar praktisch opgesloten hebben gezeten.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de besmettelijkheid na vaccinatie behoorlijk afneemt, ik heb er goede hoop op.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:22

Winged schreef:

Qua prikken... Ik denk dat wanneer ik aan de beurt ben we mutatie nummer 20 hebben. En dat mijn vaccinatie mogelijk niet meer werk :=

Bedankt, een jaar geleden was ik al besmet. Alleen wist ik het nog niet, dus ging ik nog even een nachtje werken in het ziekenhuis....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:40

Gaat nog vervelend worden met de mogelijke besmettelijkheid van gevaccineerden omdat een pcr test geen uitsluitsel meer geeft na vaccinatie.
Tot hard is dat ze níet besmettelijk zijn, zou een niet gevaccineerde met negatieve test wel moeten kunnen reizen en een gevaccineerde niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:53

Huertecilla schreef:
Gaat nog vervelend worden met de mogelijke besmettelijkheid van gevaccineerden omdat een pcr test geen uitsluitsel meer geeft na vaccinatie.
Tot hard is dat ze níet besmettelijk zijn, zou een niet gevaccineerde met negatieve test wel moeten kunnen reizen en een gevaccineerde niet.

Waarom zou een pcrtest niet werken na vaccinatie? Er zitten geen virusdeeltjes in de vaccins?

Jij bent wel heel creatief met eigen regels.
Tot nu toe lijkt vaccinatie erg gunstig op de besmettelijkheid en pcrtesten werken gewoon dus je maakt bijzondere eigen regels.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:02

Een PCR test slaat toch helemaal niet aan op het vaccin, alleen op het virus?

Wat het vaccineren betreft, de cijfers laten vooral zien dat Nederland de opstartproblemen achter de rug heeft. Het laat zien, wat een aantal mensen ook al zeiden, dat het er niet om gaat wie het snelst de eerste prikken zet, het gaat erom wie het op de lange termijn goed doet. En blijkbaar is het Nederlandse beleid dan toch wat minder slecht dan er hier vaak gezegd werd. Dat geldt ook voor de 2e prik. Als je trager opgestart bent met de eerste prik en je kiest voor een ruimere window tussen de eerste en de tweede prik, dan lijkt het in eerste instantie dat je daar nog steeds heel traag mee bent. Maar als je voorloopt met de eerste prikken, dan ga je op termijn vanzelf ook voorlopen met tweede prikken. Want bij eerste prikken die je niet gegeven hebt, kan je namelijk ook geen tweede prikken geven en dat heeft weinig met marketing van doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:14

PCR en vaccin staat inderdaad los van elkaar. Een vaccin kun je niet opspeuren met een PCR.

Net zoals dat je met een vaccin mogelijk alsnog het virus kan verspreiden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:24

Maar de kans daarop is wel veel kleiner als zonder vaccin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:32

Dat lijkt het huidige onderzoek wel aan te tonen ja maar is nog niet definitief zeker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:45

Tja, daar zeg je nu eens wat: definitief en zeker.
Dat zijn grote woorden in de wetenschap.

Een half jaar geleden zei een hotemotoot "dat hij al blij zou zijn met een vaccin dat maakte dat de 'scherpste randjes' van de ziekte zouden verdwijnen. Geen massasterfte, geen overvolle IC's, nauwelijks ziekenhuis opnames."

Nu, we hebben meerdere vaccins die dit zo ongeveer kunnen, wellicht zelfs meer. (De hotemotoot had het er over dat covid-19 zou 'verworden' tot een fikse 'griep' dankzij een vaccin dat er toen nog niet was.)

En er is een mogelijkheid dat half maart het vaccin van Jansen erbij komt : gewoon in de koelkast, 1 prik nodig, Nederland heeft er 11 miljoen besteld (= voor elf miljoen mensen).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:57

Ja en het erge is, nu hebben we dus diverse vaccins die veel meer doen dat wat eerst verwacht mocht worden en nog zijn mensen niet tevreden.