tokedri schreef:Femke_Tweety schreef:De extinction burst komt eraan.
Laatste grote opflakkering in Nl en Be en daarna goed onder controle.
Nog een week of vijf ongeveer een golf waar ik echt nog tegenop zie, daarna wordt het heel rap beter.
Waarom denk je dat?
Voor Nederland:
Ik verwacht nog een opflakkering (er is nu al stijging) omdat de Britse variant procentueel gezien steeds meer aanwezig is, en die is besmettelijker.
In combinatie met nu al oplopende cijfers én versoepeling maatregelen.
Scholen weer open, start up winkels etcetera.
En dat zorgt mijns inziens nu op heel korte termijn voor stijging.
Maar, en dat is de andere kant: langzaamaan hebben steeds meer mensen de ziekte gehad (en die mensen krijgen hem in de meeste gevallen niet opnieuw binnen een maand of 6, uiteraard zijn er uitzonderingen) en daarnaast gaat de hoeveelheid entingen nu vlot oplopen.
Die twee dingen maken dat de ziekte zich minder goed kan verspreiden.
(Plus nog wat andere factoren zoals steeds minder binnen en meer buiten contact simpelweg vanwege het weer)
Ik zie dus in mijn hoofd een plaatje met een lijn van linksonder naar rechtsboven, de stijgende lijn van de besmettingen.
Maar tegelijkertijd een lijn van linksboven naar rechtsonder van mensen die het kúnnen krijgen/doorgeven.
Daar waar die lijnen elkaar gaan kruisen komt het punt dat het virus zich wel verder wil verspreiden, maar steeds minder 'voet aan aarde' krijgt.
Dit is uiteraard een enorm versimpelde weergave van de werkelijkheid, maar juist een versimpeling geeft vaak het basisprincipe mooi weer.
Ik schat dat dat cruciale punt over ongeveer 5 weken valt. Uiteraard kan ik dat niet op een dag nauwkeurig zeggen.
Anders zou ik een gigantische dik betaalde baan hebben als voorspeller ergens...

*Onder controle betekent niet dat de ziekte/het virus er niet meer is, maar wel dat hij steeds minder invloed op ons normale leven heeft.
Steeds minder mensen die de ziekte hebben.
Ik denk dus echt dat we (in Nederland) ergens deze zomer weer redelijk ons ding kunnen doen.
Internationaal/vakanties etc zal nog wat langer beperkingen geven.
Misschien de eerste festivals zelfs wel weer in NL deze zomer. En anders zeker richting eind van dit jaar wel.