Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:05

mvdende schreef:
Marie_Anne schreef:

Beter in de horeca dan teveel mensen bij je thuis dacht ik, niet zo zeer alleen je tuin, maar vooral ook de woonkamer. Geen grote groep mensen in je woonkamer of kleine tuintje proppen was vooral de boodschap.

Die maatregel gaat toch niet werken. Zeker niet als straks het weer slechter gaat worden. Want weet je hoe duur het is om een horeca zaal af te huren!

Er zijn ook mensen die dat wel kunnen en willen betalen. En een deel zal het feestje uitstellen tot het wel weer kan. En er zullen ook wat mensen zijn die zo stom zijn om toch wat te organiseren met veel mensen thuis. Maar dat er altijd van die domme mensen zijn, wil niet zeggen dat een maatregel geen effect heeft.

Marcella

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:22

Kreeg trouwens vorige week woensdag op het werk te horen dat een dinsdag 1 van de werknemers naar huis gestuurd is. Die had dus op een terrasje gezeten in Bergen op Zoom waar dus een serveerster positief getest is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:23

Nou ik denk dat de mensen die het most likely verspreiden op feestjes zich niet houden aan deze adviezen. Oftewel mensen die gewoon feestjes willen houden blijven dat nu ook heus wel doen ondanks het advies. Zolang je het niet verbied gaan zij gewoon door.

Marcella en die collega moest gestuurd worden en had dus zelf niet nagedacht hierover?!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:28

Marcella schreef:
Kreeg trouwens vorige week woensdag op het werk te horen dat een dinsdag 1 van de werknemers naar huis gestuurd is. Die had dus op een terrasje gezeten in Bergen op Zoom waar dus een serveerster positief getest is.

En werd zij ook positief getest?

In Bergen zijn er nu al meerdere horecabesmettingen geweest maar in het nieuws alleen personeel wat besmet is, van klanten nog niets gelezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:29

Marcella schreef:

Maar is ze naar huis gestuurd omdat ze daadwerkelijk besmet is geraakt, of omdat ze op dat terras had gezeten? Ze had dan inderdaad toch zelf thuis moeten blijven? (maar blijkbaar werkt het contactgegevens achterlaten bij een horecagelegenheid dan toch wel..)

De mensen blijven waarschijnlijk wel feestjes houden, maar hoe wil je dat verbieden dan?

Dat het bij de horeca wel mag, snap ik wel. Terasjes zijn nu eenmaal anders opgesteld dan huiskamers. Ik heb gisteren trouwens alleen maar iets gehoord over woonkamers, en niet over tuinen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:33

Het geadviseerde aantal geldt per adres/huishouden zoals ik het begreep.

Al zet je 10 man in een tuin van 200 m2, ze klitten toch samen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:34

Als je 6man in een woonkamer zet, ook... :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:37

Zou het niet weten of hij getest en/of positief is, maar hij moest in ieder geval 14 dagen isolatie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:38

Cer schreef:
Als je 6man in een woonkamer zet, ook... :)

Klopt.
Verstandiger is om per keer maar 1 persoon of 1 koppel uit te nodigen.
Zes gasten uitnodigen terwijl je zelf ook nog een gezin hebt is vragen om problemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:41

pfff, ik vond die laatste persconferentie toch wel een lastige hoor.

Wij zouden begin September een uitje hebben met de PV. Op het strand, volgens de geldende richtlijnen. 18 man. En nu toch wel twijfels. Als het slecht weer is en we naar binnen moeten, voelt het dan nog veilig? Kunnen we het door laten gaan, aangezien we toch met een kwetsbare doelgroep werken... Volgens de regels mag het, maar gevoelsmatig.
Hebben het nu aan onze leden zelf voorgelegd, maar wat een lastige keuzes zo...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:45

Maar wat is het verschil met voor de persconferentie dan? Binnen was toch al een poosje 'discutabel'.. vooral voor kwetsbare mensen, dacht ik?

Ikzelf heb voor de periode waarin het echte slechte buitenweer begint, geen goed gevoel.. momenteel maak ik me buiten, in de zon, niet teveel zorgen.. maar strakjes in de winter.. Ik denk zelf dat ik mn sportschool abbo echt op ga zeggen.. ik zie dat niet goedkomen van de herfst/winter/voorjaar.. :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:49

gewoon de extra waarschuwing denk ik vooral. Dat maakt het zo lastig, juist doordat er niet echt een extra maatregel is, alleen een extra waarschuwing. In principe voldoen we aan de richtlijnen, er vanuit gaande dat iedereen afstand houdt. Maar die waarschuwing geeft toch twijfels.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:51

Ah oke.. vanwege de oplopende besmettingen dan vooral denk? En je weet idd niet wat er tussen nu en sept nog verandert...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:58

Het is de afgelopen weken gebleken dat de clusters voortkomen uit vaak grotere gezinnen/vriendengroepen die denken veilig te zijn want ze kennen elkaar. Helaas kun je aan iemands neus niet zien of ze besmet zijn. Ik kan me de zorg van het kabinet goed voorstellen , week of drie a twee geleden zag je de besmettingen oplopen en als het zo door blijft gaan, dus zo’n 500 per dag , dan komen nu de kwetsbaren weer aan de beurt. Deze week voor het eerst dat ook mensen uit de groep 50,60 + besmet raken en er meer ziekenhuis opnames volgen. Er zit een vertraging in maar kan me goed voorstellen dat ze nu op de rem trappen. Nog een lockdown en dan is de economie wel naar de kloten. En veel dode mensen terwijl het najaar/winter nog moet komen.
Daarom hoop ik ook dat mensen de app gaan gebruiken, want dan krijg je ook de besmettingen in beeld die nu niet te herleiden zijn, bvb in het openbaar vervoer .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-08-20 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:59

Pandora2 schreef:
mvdende schreef:
Die maatregel gaat toch niet werken. Zeker niet als straks het weer slechter gaat worden. Want weet je hoe duur het is om een horeca zaal af te huren!

En bedoelen ze dan echt 6 mensen of 6 verschillende "bubbels"?

Zaterdag de verjaardag van pap "vieren" dan zijn daar mn ouders (die samen wonen) mn zusje en vriend die samen wonen, mn oma en ik. 6 mensen in totaal, maar "maar" 4 bubbels.

Jij was toch 2 weken niet welkom bij je ouders doordat je vakantie tot de 14e in oranje gebied had doorgebracht ?
Zaterdag is volgens mij maar net 7 dagen verder...

Ik zat NIET in oranje gebied! Maar 40km ernaast.

Ben donderdag 13 augustus al thuis gekomen. Dinsdag 11 augustus voor het laatst gezwommen = grootste kans op besmetting. Komende vrijdag dus 9 dagen, zaterdag 10 dagen na de grootste kans op besmetting. 7 en 8 dagen na thuiskomst. Gemeente woensdrecht telt nog niet zo gek veel besmettingen, maar ik kom dagelijks nog Belgen tegen hier. Uit provincie Antwerpen...

In Haaglanden waar mn ouders wonen, gaat het ook niet heel lekker. Daar méér besmettingen dan in Woensdrecht. Beetje lood om oud ijzer dus. Zolang ik geen symptomen heb, is er weinig aan de hand.

Quarantaine is nu ook terug geschroefd van 14 naar 10 dagen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:08

En juist omdat je nog Antwerpenaren tegenkomt zou ik voorzichtig zijn. Maar dat ben ik he...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:12

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:14

purny schreef:
En juist omdat je nog Antwerpenaren tegenkomt zou ik voorzichtig zijn. Maar dat ben ik he...

ja dat ligt er een beetje aan of ze op je schoot gaan zitten of aan de overkant van de straat lopen... overdrijven is ook een kunst hoor...

En van 10 naar 6 is het zekere voor het onzekere, maar ik denk, nu dit in het nieuws is, dat er weer een hele bak gezeik over komt en dat een aantal mensen zullen zeggen "zie je, de Minister wil ons beperken bla bla bla, we gaan lekker met 20 mensen binnenzitten".. iets met stok en slaan enzo.. :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:18

kan me zoveel voorstellen dat de regering kiest voor het zekere voor het onzekere, als je hier al ziet hoe creatief sommige met de maatregelen om gaan en 0 verantwoordelijkheid nemen....

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:26

ja inderdaad, aan mijn schoonfamiliekant wordt er door een aantal ook niet nauw gekeken en komen de foto's van om elkaars nek hangende vriendengroepen (na ene hoop alcohol) voorbij en kwamen na de persconferentie ook berichten over de groepsapp dat ik dacht euhm...... ok denken jullie er zo over. ik ben daar best van geschrokken, want ik ga er dus vanuit dat zij zich ook totaal niet aan de adviezen en maatregelen houden. Maar binnenkort wel een aantal momenten dat we ze in principe gaan zien. Ik ga dan denk ik maar gewoon meer afstand houden dan 1.5 meter -O- (of ik blijf thuis, ook nog een optie).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:29

Mensen waarvan ik weet dat ze zich niet aan de maatregelen houden wil ik niet zien.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:29

Mensen die zich nu nergens aan houden gaan dat ook niet doen door de maatregel op 6 te zetten.
Die blijven doen wat ze willen.
Die 6 bezoekers hebben wij sinds de uitbraak al niet meer gehad binnen, dus hier gaat het geen probleem geven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:40

Nee, ik hoopte ook dat er juist wat meer 'te handhaven' regels zouden komen. Naar mijn idee heeft deze maatregel vooral invloed op de groep die zich er toch al aan hield en niet op de mensen die dat niet deden. Ben toch bang dat ze dan ook in een modus gaan van 'we doen het even nu het nog kan' en 'ik laat me niet vertellen wat ik moet doen!!!'

En sorry dat ik er weer over begin (mijn stokpaardje) maar ik begrijp het werkelijk niet. Ik begrijp dat het belangrijk is dat groepen kinderen weer op school komen om ze in de gaten te houden/o de economie draaiende te houden. Maar hoe verklaar je dat je binnen maar met 6 mensen op 1,5 meter afstand mag zitten, terwijl je in een lokaal met 30 mensen zonder 1,5 meter afstand (behalve tot de docent) de hele dag mag doorbrengen? En de docent zelfs in 7 lokalen van steeds 30 verschillende mensen - 210 verschillende mensen op een dag in een benauwde ruimte? Terwijl er steeds meer aanwijzingen komen, en ze ook wel doorhebben, dat zeker kinderen boven de 12 het virus zéker wel verspreiden? 'Zet een raampje open' zeggen ze dan, maar dat kunnen mensen binnenshuis uiteraard ook doen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:31

ik vind dat beetje noodzakelijk kwaad, onderwijs voor kinderen is belangerijk. En ze hebben vorig schooljaar al redelijk wat gemist denk ik. Ik denk dat ze niet teveel moeten missen ivm hun toekomst. Misschien zijn er nog dingen die anders kunnen zodat ze wel onderwijs krijgen en met goede maatregelen, maar zal zo simpel allemaal denk ik niet zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:54

Citaat:
Dat is natuurlijk onzin als uit de contactonderzoeken blijkt dat de meeste besmettingen op familiale gelegenheden plaatsvinden.

Ja, maar dat is dus niet zo. Het is maar 16% (zie hieronder, 0.53 x 0.3 = 0.159) van de achterhaalde besmettingen die is te herleiden tot de thuissituatie. Dat betekent dat 84% niet herleid kon worden en/of niet is opgelopen in de thuissituatie.

Citaat:
Waar worden besmettingen opgelopen?
Van de positieve coronagevallen van de afgelopen week werd bij 30 procent achterhaald en vermeld waar de besmetting mogelijk was opgelopen, blijkt uit de wekelijkse rapportage van het RIVM. 53 procent daarvan, veruit de grootste categorie, kon herleid worden tot een besmetting in de thuissituatie - dat wil zeggen een huisgenoot.
Bron: https://nos.nl/artikel/2344587-dringend ... digen.html

Die 30% die wel achterhaald kan worden, daar kan je op 2 manieren mee om gaan: de resultaten die je wel weet extrapoleren naar de onbekende groep. Of er vanuit gaan de groep waarvan je het niet weet een andere oorzaak heeft.
Het lijkt erop dat men nu uitgaat van het eerste. Ik vind op basis van de cijfers die aanname twijfelachtig. De grote vraag lijkt mij: waar heeft die huisgenoot het opgelopen? Wellicht dat de app antwoord op die vraag gaat geven.

In de tussentijd is het hopen dat het “anti-thuis-feestjes” advies het gewenste effect geeft.