Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:42

Ik zie veel mensen reageren dat dit een 5 kan worden en in de geschiedenis kan gaan? Is het echt zo heftig momenteel daar?

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:45

Hiraeth schreef:
Klopt!

Verwacht wordt dat de cellen misschien nog wel meer activeren in Alabama gezien de weersomstandigheden. James Spann is een supergoede meteoroloog live in Alabama en zeker de moeite waard om nu even op de achtergrond aan te zetten: https://abc3340.com/watch

In Alabama nog activeren?! :oo Dat wordt dan wel heel heftig.. Ook te bedenken dat deze staten behoorlijk arm zijn, Mississippi is letterlijk de armste staat van Amerika en wordt nu helemaal gesloopt door die stormen... oprecht te doen met de mensen daar

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 23:50

Tornado's worden gemeten aan de hand van schade. Op de radar is er een 'debris ball' te zien: normaal gesproken reflecteert de radar op regendruppels en geeft zo aan waar de zwaarste neerslag is, maar in het geval van rondvliegend puin reflecteert de radar ook op deze deeltjes. Dit zie je dan ook terug op de radar in vaak een paarse kleur.

Er is nog niet veel te zeggen over de tornado, maar gezien het hoge contrast in kleur tussen de wind die van/naar de radar gaat, de debris ball én het feit dat de tornado midden over een bevolkt gebied getrokken is, is de kans vrij groot dat het een hogere classificatie krijgt.

Een EF-5 is wel zeldzaam trouwens, de laatste is van 2013 op het moment. Maar goed... met de outbreak van 2011 waren er vier op één dag, dus als de omstandigheden er voor zijn is het natuurlijk goed mogelijk. Het zou hypothetisch gezien wel kunnen gebeuren.

@ Frankaas: Misschien niet helemaal de juiste benaming, maar NWS Birmingham tweette eerder: "Conditions becoming increasingly unstable, more favorable for intense supercells & long track tornadoes. Please stay weather aware!"
De omstandigheden worden dus in dat gebied steeds beter voor supercells, dus de cellen die nu in MS zitten zullen hier ook nog wel voor onrust zorgen en hebben de gelegenheid om minstens op dezelfde kracht door te kachelen.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:54

Hiraeth schreef:
Tornado's worden gemeten aan de hand van schade. Op de radar is er een 'debris ball' te zien: normaal gesproken reflecteert de radar op regendruppels en geeft zo aan waar de zwaarste neerslag is, maar in het geval van rondvliegend puin reflecteert de radar ook op deze deeltjes. Dit zie je dan ook terug op de radar in vaak een paarse kleur.

Er is nog niet veel te zeggen over de tornado, maar gezien het hoge contrast in kleur tussen de wind die van/naar de radar gaat, de debris ball én het feit dat de tornado midden over een bevolkt gebied getrokken is, is de kans vrij groot dat het een hogere classificatie krijgt.

Een EF-5 is wel zeldzaam trouwens, de laatste is van 2013 op het moment. Maar goed... met de outbreak van 2011 waren er vier op één dag, dus als de omstandigheden er voor zijn is het natuurlijk goed mogelijk. Het zou hypothetisch gezien wel kunnen gebeuren.

@ Frankaas: Misschien niet helemaal de juiste benaming, maar NWS Birmingham tweette eerder: "Conditions becoming increasingly unstable, more favorable for intense supercells & long track tornadoes. Please stay weather aware!"
De omstandigheden worden dus in dat gebied steeds beter voor supercells, dus de cellen die nu in MS zitten zullen hier ook nog wel voor onrust zorgen en hebben de gelegenheid om minstens op dezelfde kracht door te kachelen.

Ah kijk, op die manier. Nogsteeds heftig, wordt een lange dag dit voor iedereen daar

Btw, bedankt voor alle interessante info die je deelt :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:55

Ja heel interessant! Ik ben nog wel live aan het meekijken met twee chasers maar ben bang dat ik zo in slaap val. Hopelijk gaat ‘t een beetje meevallen daar..

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 00:06

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:34

Sodejantjes! Ik lees dat er twee zijn die waarschijnlijk hetzelfde pad volgen?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 00:36

Klopt! Ze gaan helaas nogal achter elkaar aan als een treintje. Hier zitten ook een paar chasers in de omgeving: https://livestormchasing.com/map

Brett Adair en z'n vriend hebben vooral een uh... interessant en vermakelijk accent. :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:42

Afbeelding
Afbeelding

Niet normaal dit!

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:50

Ik kijk ook nu naar Brett Adair, maar idd dat accent _O-

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 01:16

Vind het toch best spannend voor vanavond, ik zit aan de kust in Alabama, meestal krijgen wij nooit veel mee maar de composite reflectivity geeft nu toch wel wat voor ons ook. Ben benieuwd.

Vind het maar eng buiten, super vochtig en heel veel wind, grijs. Ik zou nooit zo'n setup chasen, nasty gewoon, is ook niets fotogenieks aan

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 01:56

nenahdm schreef:
Vind het toch best spannend voor vanavond, ik zit aan de kust in Alabama, meestal krijgen wij nooit veel mee maar de composite reflectivity geeft nu toch wel wat voor ons ook. Ben benieuwd.

Vind het maar eng buiten, super vochtig en heel veel wind, grijs. Ik zou nooit zo'n setup chasen, nasty gewoon, is ook niets fotogenieks aan

Sterkte, ik hoop dat het meevalt!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:51

Volgens mij is het echt pittig geweest of niet?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:53

Jeetje wat een ravage. Wat een gedoe ook mbt schuilkelders wel of jiet openen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:57

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 15:59

Mondy schreef:
Jeetje wat een ravage. Wat een gedoe ook mbt schuilkelders wel of jiet openen.

Ze hadden een state of emergency afgelast (volgens de weerman van Alabama) en alle schuilkelders e.d. waren dus opengegooid voor iedereen. Hij benadrukte ook heel erg dat een tornado hoger lag in de prioriteit dan de corona.

Lijkt me alsnog een moeilijke keuze om te maken als je echt in een risicogroep zit.

Overigens trokken de buien net door Georgia met ook daar schade, zoals dit huis dat compleet van de fundering geblazen was:

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:36

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:15

Na een rustige tijd (ivm een stationair hogedruggebied boven Noorwegen) lijkt het er op dat mei interessanter weer gaat brengen.

Met misschien zelfs nog een chasekans binnen de Nederlandse grenzen. :D Gaat wel tricky worden om allemaal met een eigen auto te gaan, logistiek gezien, maar ik ben al lang blij als ik wat te doen heb. Zelfs al kunnen we dus niet afspreken voor die tijd bij de eerste de beste Mac. :P

Als het wat dichterbij komt qua kansen en het dus betrouwbaarder is dump ik hier wat specifiekere informatie, want nu kan je alles nog wel met een korreltje zout nemen. :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:14

Oeh dat zou fijn zijn! Ben wel toe aan wat anders dan dit :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:16

Jullie zijn de kenners.Hebben jullie nog tips om regendansjes te leren?Mijn dansjes werken niet :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:17

Jawel hoor, het gaat volgende week anders toch vanaf dinsdag hele week regenen..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:19

Niet teveel in een keer hoop ik toch ook met voldoende zon en warmte, want dan gaat de moestuin heel blij worden. Sproeien is leuk maar regenbuitje op zijn tijd is beter.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:23

Nou ik vind het wel lekker hoor dit weer 8-)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:03

Hiraeth schreef:
Na een rustige tijd (ivm een stationair hogedruggebied boven Noorwegen) lijkt het er op dat mei interessanter weer gaat brengen.

Met misschien zelfs nog een chasekans binnen de Nederlandse grenzen. :D Gaat wel tricky worden om allemaal met een eigen auto te gaan, logistiek gezien, maar ik ben al lang blij als ik wat te doen heb. Zelfs al kunnen we dus niet afspreken voor die tijd bij de eerste de beste Mac. :P

Als het wat dichterbij komt qua kansen en het dus betrouwbaarder is dump ik hier wat specifiekere informatie, want nu kan je alles nog wel met een korreltje zout nemen. :D

Ik ben in voor een chase mocht het zover komen, aangezien ik tijdelijk in NL zit. Heb eigen vervoer. Dusssss...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:51

chanicha schreef:
Nou ik vind het wel lekker hoor dit weer 8-)

Vind ik ook wel, maar zou 's avonds (als iedereen op bed ligt) best wel een buitje mogen vallen af en toe. :j