Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Hiraeth schreef:Klopt!
Verwacht wordt dat de cellen misschien nog wel meer activeren in Alabama gezien de weersomstandigheden. James Spann is een supergoede meteoroloog live in Alabama en zeker de moeite waard om nu even op de achtergrond aan te zetten: https://abc3340.com/watch
Hiraeth schreef:Tornado's worden gemeten aan de hand van schade. Op de radar is er een 'debris ball' te zien: normaal gesproken reflecteert de radar op regendruppels en geeft zo aan waar de zwaarste neerslag is, maar in het geval van rondvliegend puin reflecteert de radar ook op deze deeltjes. Dit zie je dan ook terug op de radar in vaak een paarse kleur.
Er is nog niet veel te zeggen over de tornado, maar gezien het hoge contrast in kleur tussen de wind die van/naar de radar gaat, de debris ball én het feit dat de tornado midden over een bevolkt gebied getrokken is, is de kans vrij groot dat het een hogere classificatie krijgt.
Een EF-5 is wel zeldzaam trouwens, de laatste is van 2013 op het moment. Maar goed... met de outbreak van 2011 waren er vier op één dag, dus als de omstandigheden er voor zijn is het natuurlijk goed mogelijk. Het zou hypothetisch gezien wel kunnen gebeuren.
@ Frankaas: Misschien niet helemaal de juiste benaming, maar NWS Birmingham tweette eerder: "Conditions becoming increasingly unstable, more favorable for intense supercells & long track tornadoes. Please stay weather aware!"
De omstandigheden worden dus in dat gebied steeds beter voor supercells, dus de cellen die nu in MS zitten zullen hier ook nog wel voor onrust zorgen en hebben de gelegenheid om minstens op dezelfde kracht door te kachelen.
nenahdm schreef:Vind het toch best spannend voor vanavond, ik zit aan de kust in Alabama, meestal krijgen wij nooit veel mee maar de composite reflectivity geeft nu toch wel wat voor ons ook. Ben benieuwd.
Vind het maar eng buiten, super vochtig en heel veel wind, grijs. Ik zou nooit zo'n setup chasen, nasty gewoon, is ook niets fotogenieks aan
Mondy schreef:Jeetje wat een ravage. Wat een gedoe ook mbt schuilkelders wel of jiet openen.
Hiraeth schreef:Na een rustige tijd (ivm een stationair hogedruggebied boven Noorwegen) lijkt het er op dat mei interessanter weer gaat brengen.
Met misschien zelfs nog een chasekans binnen de Nederlandse grenzen.Gaat wel tricky worden om allemaal met een eigen auto te gaan, logistiek gezien, maar ik ben al lang blij als ik wat te doen heb. Zelfs al kunnen we dus niet afspreken voor die tijd bij de eerste de beste Mac.
Als het wat dichterbij komt qua kansen en het dus betrouwbaarder is dump ik hier wat specifiekere informatie, want nu kan je alles nog wel met een korreltje zout nemen.