Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:11

Vandaar mijn twijfel. Maar dan zit je weer aan een prijs dat ik 30 jaar verder ben voor ik break even speel met ze binnen te brengen bij de broeder :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:02

Ik heb even gerekend en het verbruik alleen al komt mij duurder uit dan ze naar de poelier te doen. Ziet er mij verder wel een interessante machine uit :j Eenmaal de zonnepanelen liggen bij ons wordt het wel interessant :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:33

lizy29 schreef:
https://www.kleinveeservice.nl/fiem-sma ... chine.html

Wij hebben deze en die doet het echt super. Inmiddels al zo’n 8 jaar in gebruik en geeft echt super resultaten met zowel kippen als eenden eieren.

Is bij die de luchtvochtigheid en temperatuur goed te regelen? Dat was bij die Puisor van mij echt een drama, je liep de hele dag heen en weer met dat ding op zoek naar een plek waar hij goed draaide omdat de temperatuur niet in te stellen was.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:56

Ja temperatuur is in te stellen door middel van een simpel draaiknopje. Luchtvochtigheid kwestie van een laagje water er in zetten en dan in de gaten dat wanneer het percentage te laag word je er wat water bij doet. Maar dat hoeft over het algemeen niet vaker dan 1 a 2 keer per broedronde. En hij keert zelf dus je hebt er verder geen omkijken naar.

DM wegbrengen zal vast goedkoper zijn maar toen ik het ding kocht zat er niet zoiets in de buurt en bovendien houd ik graag zelf de controle en is uitbroeden gewoon erg leuk om te doen. Ook voor de kinderen...

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:51

Ik had eerst ook de fiem smart tot ik iets te enthousiast schoon maakte.. haha
Heb er nu een via AliExpress, alles digitaal, volautomatisch, 48 eieren en 65 euro. Werkt perfect.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:09

Die Fiem klinkt dan al wel aantrekkelijk Lizy! Misschien toch eens overwegen om wel weer eentje te kopen dan. Mijn kippen en kalkoenen hebben de nare neiging om ofwel halverwege het broeden weg te lopen, of niet broeds af te raken. De kalkoenen hebben ook altijd van die onmogelijke plekken waar ze gaan broeden, waar de kuikens gewoon niet veilig zijn, terwijl er goede broedplekken genoeg zijn. XD En kuikens zijn zo leuk! Ik heb momenteel allerhande grote hennen (Brahma, Orpington, Jersey Giant, en NH-blauw) en een kleine krulvederige cochin haan. :P Heel benieuwd wat daar uit komt.

Elise_0o schreef:
Ik had eerst ook de fiem smart tot ik iets te enthousiast schoon maakte.. haha
Heb er nu een via AliExpress, alles digitaal, volautomatisch, 48 eieren en 65 euro. Werkt perfect.

Linkje? <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:35

Ik ben heel benieuwd naar je Orpington-kruising tzt!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:14

https://s.click.aliexpress.com/e/bo2vjcbe

Deze verkoper verzendt vanuit Duitsland. Als ze direct uit China worden verzonden dan zijn ze nog goedkoper, maar dan is er een kans dat er kosten vanuit de douane overheen komen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:42

Elise_0o schreef:
https://s.click.aliexpress.com/e/bo2vjcbe

Deze verkoper verzendt vanuit Duitsland. Als ze direct uit China worden verzonden dan zijn ze nog goedkoper, maar dan is er een kans dat er kosten vanuit de douane overheen komen.

Super, dank je!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 13:05

Ik heb ook de fiem smart en erg tevreden mee. Vind alleen schoonmaken niet zo heel handig met dat ding.

Broedse kippen die ik niet wil laten broeden gaan hier 2 dagen in een kale bench. Ik heb nog nooit gehad dat dat niet hielp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:36

Oeps, mijn eerste eendankarkas precies niet goed versneden. Gaat heerlijke bouillion worden *\o/*

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 12:40

Dat ziet er goed uit!

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:52

Hoi!
Ik wil dit jaar ook eens gaan beginnen met zelfvoorzienend leven. We hebben een perceel van 1,5 hectare dus ik denk dat ik daar wel wat mee moet kunnen.
Wil heel graag een moestuin beginnen. We hebben wat fruitbomen en ik heb 2 paarden.
Ga binnenkort beginnen met een kippenhok.

Ik ga eens even dit topic doorlezen, want ik heb allemaal dromen maar echt nul ervaring.
Dus ik zou graag wat mee kletsen en van jullie willen leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:51

Welkom lastig. Toch al een mooi stuk waar je heel wat mee kunt doen :)

Wat hebben jullie aan fruit staan? Hier nu 3 perenbomen, 2 appelbomen, 2 kersenbomen en een pruimenboom. Verder heel veel fruitstruiken: Blauwe bes, aalbes, honingbes, kruisbes, frambozen, bramen etc. Als ik het goed heb kom ik op 17 soorten. Ik zou eigenlijk nog wat extra bomen willen. Ook druiven staan nog op de planning.

Welke schapenrassen hebben jullie trouwens?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:07

Wij hebben straks kruisingen Texel / Suffolk / Romanov en willen daar de komende jaren op gaan verbeteren voor een betere kwaliteit en hoger aantal lammeren maar wij draaien natuurlijk bedrijfsmatig dus dan zoek je toch iets andere grenzen op dan als het alleen hobbymatig is.
Kijk vooral ook goed naar hoe je ze wilt gaan houden want sommige rassen zijn gewoon niet geschikt voor bepaalde leefomstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:15

Klopt. Mijn interesse gaat sterk naar de Ardense voskop en de Hampshire down ivm hardheid. Twijfel zelfs in een kruising tussen deze 2 ivm de snelle groei van de Hampshire en het harde gestel van de ardense voskop.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 17:00

Welkom Lastig!

Wij hebben Hampshires

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:11

Ik heb inmiddels 3 shetlandooien en een ram. Een ooi is met de ram meegekomen en drachtig van een andere ram (ze hebben nl dezelfde oma). Hopen op lammetjes komende zomer (verwacht begin april en begin/half mei). Wilde niet te groot (niet zoveel land en kleine vriezer), tweelingdracht en zelfruiende vachten (scheerder laten komen voor zoweinig dieren en geen stroom is lastig + flink stress) en zelf scheren met scherpe messen, geen ervaring en friemelende dieren stond mij ook niet aan.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:27

Naar zo een soort topic zocht ik al een tijd!

Ik ben me al een tijd aan het inlezen en wil er dit jaar echt mee beginnen: zo zelfvoorzienend mogelijk worden, zonder luxe in te leveren.

Kleine situatieschets: ik woon in een woonwijk gemaakt van schiereilanden. Ons schiereiland is 1000m2. In de voortuin willen we een (mooie) moestuin. Deze komt in lage bakken. De wijk is nogal netjes dus vandaar de de moestuin ook wat netter moet blijven. Ik wilde gebruik maken van makkelijke moestuin acht principe, met wat eigen toevoegingen. De 4 bakken worden ongeveer 1,5m bij 1,5m.

In de achtertuin staat een appelboom en kersenboom. In de voortuin komt een Aalbes en een kruisbes.

Verder heb ik in de achtertuin 3 kippen. Deze leggen elke dag. Ik wil er van het voorjaar 3 bij doen, zodat ik de eieren kan ruilen tegen dingen die ik zelf niet verbouw/heb.

Verder krijgen we eens per 2 maanden wat wild van een bevriende jager en hou ik marktplaats in de gaten voor ongewilde hanen.

Is het helemaal zelfvoorzienend, nee zeker niet. Maar ik denk dat dat ook niet mogelijk gaat zijn met ons stukje grond. Het idee is wel dat ik alleen vlees eet van dieren die een goed leven hebben gehad en onbespoten groente eet. Het idee is om zo het geld voor boodschappen zo laag mogelijk te houden.

Ik lees hier graag mee voor extra tips. Momenteel ben ik aan het kijken of konijnen interessant voor mij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:31

Ik vind konijnen echt heel interessant. Grote nesten, korte draagtijd en relatief weinig ruimte nodig. Eten ook veel groen en fruitafval, oud brood etc. Hier leven ze toch wel van de restjes en voederbieten.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:42

Hoe heb jij ze zitten? Mijn ideaalbeeld is dat ze gewoon 1 hok hebben met een ren. En dat ik gewoon om de zoveel tijd de dieren die ik wil gebruiken er tussenuit haal. Dat het zichzelf dus weer aanvult. Alleen eten en drinken dagelijks controleren en klaar.

Of is dat te makkelijk gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:48

Dat is te makkelijk ja. Gaat ook voor veel te veel inteelt zorgen, vechten en dergelijke. Vlak na de bevalling wordt jou moer al weer gedekt, dus 4 weken later heeft ze al weer een nest terwijl ze nog haar vorig nest aan het zogen is. Dit vraagt veel te veel van jou dier. Rammen kunnen vanaf 10 weken vruchtbaar zijn. Als je dan een gewillige moer hebt en 3/4 rammen, nou... Hier heeft alles een apart hok van 1 op 1,5 meter. In de zomer dagelijkse uitloop op gras. Ik had eerst mijn moeren samen maar heb ze uit elkaar moeten halen ivm vechten. Afhankelijk van de vraag vanuit ons en familie krijgen ze om de 3/4 maand een nest met een winterstop.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:53

Paulina schreef:
Hoe heb jij ze zitten? Mijn ideaalbeeld is dat ze gewoon 1 hok hebben met een ren. En dat ik gewoon om de zoveel tijd de dieren die ik wil gebruiken er tussenuit haal. Dat het zichzelf dus weer aanvult. Alleen eten en drinken dagelijks controleren en klaar.

Of is dat te makkelijk gedacht?

Risico op ruzie, dat niet alle konijnen jongen mogen krijgen, en je hebt geen zicht op wie hoeveel jongen krijgt (en grootte nest is redelijk belangrijk als vlees je doel is). Je kan wel proberen de dochters bij mama laten totdat ze oud genoeg zijn om op te eten/mama terug naar de ram gaat. Mogelijk de jongens bij papa zetten in hok dat in 2 kan als er een voedster gedekt moet worden. Dan heb je overzicht en zitten ze niet/kort alleen.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:27

Wij hebben nog niet zoveel fruit. Aalbessen, kersenbomen en appelbomen. We hadden ook kruisbessen, maar die at niemand dus die zijn inmiddels verwijderd.
Ik zou nog graag perenboom erbij willen. En verder moet ik mij echt nog helemaal gaan verdiepen en veel leren

Op het land lopen 4 drentse heideschapen. Die zijn verder alleen voor de leuk en om het land mooi af te grazen in de winter. Zijn jullie schapen ook voor vlees? Ik heb zo het idee dat ik dat heel vies vind haha.

Wat hebben jullie voor kippen? En zijn die alleen voor de eieren of ook voor het vlees? En hoeveel vlees heb je dan ongeveer?

hebben jullie voor de moestuin nog boeken gelezen? of misschien handige websites? ik voel me echt nog een beetje verdwaald in een nieuwe wereld. Ik wil vanalles maar heb er nog weinig verstand van