Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tiepfoudt schreef:Waarom wordt bijvoorbeeld steeds zo zwart-wit gesteld dat planten eten goed is voor het milieu en vlees eten niet? Ik zit namelijk nog steeds te wachten op de rekensom dat de bewerkte vleesvervangers in de schappen van de supermarkt beter zijn voor het milieu dan de kippenbout die ik hier vanuit de tuin in de pan mieter.
Tiepfoudt schreef:De twee extremen neem ik als voorbeeld om aan te geven dat die zwart-witte stelling zo fout is. Planten eten is niet per definitie beter voor het milieu dan vlees eten, ik word zo moe van die bewering en ik zou graag eens van Magrathea en PlantsTho een reactie daarop krijgen.
amoj schreef:Heeft toch geen zin meer om te reageren. Ninx en nog een paar zijn nog erger dan Jehova's.
Dus ik zou zeggen verspil jullie moeite niet, ze luisteren toch niet dus een interessante discussie wordt t niet meer. Alleen maar propaganda voor vega worden.
magda_90 schreef:Evenals dat het bewezen is dat alleen plantaardige voeding niet per definitie beter is.
Ik wordt er juist zo verdrietig van dat er steeds gezegd wordt dat vlees zo ongezond is, ook als het met mate gegeten wordt (te veel is inderdaad ongezond).
Dat is niet zo, dat is een hardnekkige fabel.
Het gaat om de oorsprong, de eventuele bewerkingen, eigen bodem of niet en om het totaal plaatje van je dieet. En het allerbelangrijkste: jij als individu. Elk lichaam verschilt wel iets in de spijsvertering en daar moet jij als individu een balans in vinden.
Het komt er imo op neer dat je ontkent dat de mens een omnivoor is.
Ninx schreef:magda_90 schreef:Evenals dat het bewezen is dat alleen plantaardige voeding niet per definitie beter is.
Ik wordt er juist zo verdrietig van dat er steeds gezegd wordt dat vlees zo ongezond is, ook als het met mate gegeten wordt (te veel is inderdaad ongezond).
Dat is niet zo, dat is een hardnekkige fabel.
Het gaat om de oorsprong, de eventuele bewerkingen, eigen bodem of niet en om het totaal plaatje van je dieet. En het allerbelangrijkste: jij als individu. Elk lichaam verschilt wel iets in de spijsvertering en daar moet jij als individu een balans in vinden.
Het komt er imo op neer dat je ontkent dat de mens een omnivoor is.
Dat is wel bewezen....
Vlees kan je lichaam wel verwerken, maar hooguit een dobbelsteentje per dag qua hoeveelheid.
Dierlijke proteïnen maken mensen echt ziek wanneer ze dar iedere dag veel van innemen; vlees/ melk/ kaas/ boter.
Dat mensen en hun behoeften verschillen is waar, maar dat zijn subtiele verschillen. Als het gaat om wat we echt zijn; we zijn 90 of 95% verzamelaars, en slechts 10 tot 5% jagers.
Planten/ noten/ bonen/ zaden bevatten echter zoveel voedingsstoffen dat we dat vlees niet nodig hebben.
Vlees is met name handig wanneer andere voedingsmiddelen schaars zijn, kijk naar eskimo's... die hebben vlees echt nodig.
magda_90 schreef:Dierlijke eiwitten zijn niet achterhaald, dat is wat men graag wil geloven. Een mens is echter een omnivoor en prima in staat om met dierlijke eiwitten om te gaan. Zie mijn vorige bericht.
Een mens is geen herbivoor hoe graag je dat ook wilt geloven.
En ja, ik laat mij graag informeren aan de hand van docu's ed maar dan wel graag diegene die gebaseerd zijn op echte feiten. Zie tevens weer mijn vorige bericht.
rainbow8 schreef:Wat een rare aanname.. Als ik koolhydraten eet dan stort m'n lichaam in en krijg ik zweet aanvallen.. Als ik het niet eet.. Dus me aan m'n huidige dieet hou, vlees, fruit en groenten dan voel ik me kiplekker en heb ik geen hoofdpijn.. Dus weet in mijn geval.dat je totaal fout zit..
magda_90 schreef:Een mens is een omnivoor. Kijk maar de type tanden en type darmen.
Pubmed en die hard biology zijn je beste vrienden. Onder werktijd ga ik niet uitgebreid bronnen zoeken, kennis van basis biologie zou voldoende moeten zijn.
Ninx schreef:amoj schreef:Heeft toch geen zin meer om te reageren. Ninx en nog een paar zijn nog erger dan Jehova's.
Dus ik zou zeggen verspil jullie moeite niet, ze luisteren toch niet dus een interessante discussie wordt t niet meer. Alleen maar propaganda voor vega worden.
Heeft iemand van jullie ooit 1 van de aangeraden docu's gekeken?
Je kunt pas echt goed praten wanneer beide zijden zich goed informeren. Ik kom zelf uit Friesland, vaderskant waren allemaal boeren. En nu nog woon ik op het platteland.
Ik heb affiniteit met boeren, maar ik denk dat de huidige manier van boeren en met name het maken van dierlijk voedsel achterhaald is.
Dat is heel gek, want we zijn allemaal gaan geloven dat we vlees en zuivel nodig hebben voor een gezond leven. Dat is echter totale onzin. Maar het levert geld op, dus er verandert niets.
Het feit dat iets niet goed voor je lijf is, zal ook weinig helpen.... mensen roken immers ook gewoon nog.
Wat mij betreft blijven boeren bestaan maar wordt de bedrijfsvoering echt heel anders. We moeten af van al die dierlijke producten.
Dat zie ik echt als de enige mogelijkheid om de natuur/ aarde te redden, gezonder te worden (hart en vaatziekten/ kanker/ impotentie/ etc...) en minder overgewicht te krijgen.
Zelf vind ik het ook nonsens dat er iets opgefokt moet leven en sterven voor een product dat mijn lijf ongezonder maakt.
Ik heb vrijwel nooit vlees gegeten omdat ik het als kind al niet wilde. Zuivel heb ik recenter geschrapt. Dus ook heb ooit wel anders gedacht... Ik begrijp wel dat prediken niet werkt, maar wanneer je overtuigd bent van iets 'goeds' is het zo lastig om te zien dat anderen niet eens echt willen kijken/ luisteren....
Kuggur schreef:Vertel dat eens aan onze naaste verwanten in het dierenrijk, de chimpansees....
magda_90 schreef:Nee hoor, ik ben alleen niet gemotiveerd om basis biologie uit te leggen aan iemand in de baas zijn tijd.
Ik ben ook benieuwd naar de bronnen waarop jij basseert dat een mens herbivoor zou zijn.