Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:53

8nnemiek schreef:
Enzino, ik heb het artikel even opgezocht waar ik de info vandaan heb:
http://m.huffpost.com/us/entry/okinawa- ... 12042.html
Dit gaat dus echt over oudere mensen. Tegenwoordig wordt er inderdaad steeds meer vlees en vis gegeten en worden mensen ook steeds ongezonder en minder oud.
The china study vind ik ook interessant. Ik zoek nog steeds de tijd om het boek eens te lezen.

Om een voorbeeld te geven hoe ik een soortgelijke bron en claim kritisch bekijk:

1. je bron is een artikel in de Huffington post. Dat is een amerikaanse liberaal (digitaal) krantje. Een snelle wiki search geeft ook het volgende weer: The Huffington Post has been criticized by several science bloggers and online news sources for including articles by supporters of alternative medicine and anti-vaccine activists and for allegedly censoring rebuttals written by science bloggers before publishing them. Dit is dus geen kwaliteitsmedia outlet zoals "The Economist", "Der Speigel", of de "NY Times". Niet dat die bronnen perfect zijn, maar deze bron is verre van perfect en moet met een korrel zout genomen worden. Het lijkt er erg sterk op dat het redactionele team van de huffington post niet erg wetenschappelijk onderlegd is of bereid is gebalanceerd beeld te schetsen.

2. De auteur van het artikel is de schrijver van een boek. Dit artikel is slechts een samenvatting van zijn eigen boek. Hij heeft dus een duidelijke agenda: de interesse van de lezer wekken om meer boeken te verkopen. Zijn boek is een dieetboek, en voor zover ik kan zien op Amazon bevat het geen tot heel weinig wetenschappelijk onderzoek. Het is eerder een kruising tussen een reisboek en geschiedenisboek wat eindigt in rij met dieettips. De schrijver is ook geen wetenschapper maar een "explorer" en auteur. Erger nog, het lijkt erop dat de auteur met dit boek is begonnen met een duidelijke agenda: "When I first struck off on my Blue Zones research in 2000, I was absolutely convinced that I'd find that a vegan diet yielded the greatest health and life expectancy.". Met andere woorden: dit boek lijkt geschreven te zijn om een vegan dieet te promoten.

Bovendien lijkt de schrijver niet wetenschappelijk onderlegd te zijn. Zijn methode van het onderzoeken van "blue zones" loopt vanaf het begin het risico van "story telling". Dit zie je vaker in krantjes waar een reporter elke bewoner in een stad opzoekt die ouder dan 100 jaar is en vraagt wat zijn/haar "geheim" van het oud worden is. Het antwoord wat je krijgt is wat de persoon denkt dat het geheim is, maar die persoon heeft totaal geen benul of dat daadwerkelijk van invloed was. De eerste 100-jarige zegt "geen alcohol drinken" is het geheim om oud te worden, de tweede zegt "elke avond een borreltje". Het resultaat van die interviews is waardeloos.

3. Jij legde een verband tussen gezond ouder worden en weinig dierlijke producten eten, dat komt echter niet terug in het artikel. De auteur geeft aan dat de huidige generatie minder oud wordt, maar zegt erbij dat de huidige generatie ook 400kcal per dag meer eet, resulterend in een overconsumptie van 200kcal. Het is algemeen geaccepteerd dat overgewicht (meer consumeren dan je nodig hebt) direct gerelateerd kan worden met hart- en vaatziekte; een van de voornaamste redenen dat mensen niet ouder worden. Het is dus veel aannemelijker dat de huidige generaties eerder sterven door een toename in calorieën dan door een toename in consumptie van dierlijke producten. Mocht er wel een direct verband zijn tussen wat ze consumeren en hun leeftijd dan denk de auteur dat het vooral komt door de consumptie van meloenen, tofu, zoete aardappels, kurkuma, bruine rijst, paddestoelen en zeewier (de "top longevity foods from okinawa"), en niet door een toename in consumptie van dierlijke producten.

4. Verder zeg je "Tegenwoordig wordt er inderdaad steeds meer vlees en vis gegeten en worden mensen ook steeds ongezonder en minder oud". Deze claim is makkelijk te checken door in google te zoeken naar "historical life expectancy japan". Je zal dan al snel zien dat de gemiddelde Japanner van nu ouder wordt dan ooit. Wat je hier dus zegt is bewijsbaar incorrect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:03

xMercury schreef:
Echter ben jij nu degene die vooroordelen heeft en ze ook heel duidelijk uit ;)

Een heerlijke inhoudelijke reactie, daar kan ik wat mee ;) ;)

Kan je misschien ook aangeven welke vooroordelen ik precies heb?
Bedoel je dat ik een vooroordeel heb dat jij niet open staat voor dingen die jouw vooroordelen niet bevestigen? In mijn geval is dat geen vooroordeel want ik baseer me op hoe makkelijk jij je afdoet van onderbouwing van je argument door met het volgende af te sluiten: "Zo simpel is het. Verder moet je helemaal niet zoeken".

daniweerd

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:33

Nou Enzino je zegt dat je met een gelovige geen goede discussie kunt voeren omdat feiten en logica dan hun waarde verliezen, misschien kun je me dat dan eens uitleggen? Graag via Pb om niet ontopic te gaan. Maar dit is dus duidelijk een vooroordeel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:48

hengstveulen schreef:
Nou Enzino je zegt dat je met een gelovige geen goede discussie kunt voeren omdat feiten en logica dan hun waarde verliezen, misschien kun je me dat dan eens uitleggen? Graag via Pb om niet ontopic te gaan. Maar dit is dus duidelijk een vooroordeel

Pb verstuurd met de correcte quote en de uitleg waarom feiten en geloof niet samen gaan (het een kan je bewijzen, het ander kan je per definitie niet bewijzen). Daarmee is het dus hopelijk ook duidelijk dat het geen vooroordeel is.

Om niet off-topic te gaan had je ook in eerste instantie een Pb kunnen sturen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:18

Och, dit topic is al tientallen paginas "off"...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:05

Kuggur schreef:
8nnemiek schreef:
Tegenwoordig wordt er inderdaad steeds meer vlees en vis gegeten en worden mensen ook steeds ongezonder en minder oud.

Wat een totale onzin. Mensen worden juist steeds ouder.

Ik bedoel eigenlijk dat aziaten ook steeds meer welvaartsziektes krijgen en steeds vaker te vroeg overlijden aan hart-en vaatziektes en kanker.
Of onze generatie echt ouder wordt dan de mensen die nu 100 zijn moeten we natuurlijk nog afwachten :Y)
Met de manier waarop de gemiddelde westerse mens leeft kan ik me haast niet voorstellen dat de gemiddelde leeftijd nog veel verder omhoog zal gaan. Al blijft de medische wereld ook niet stil staan natuurlijk.

Ik hoorde trouwens dat voor het eerst in tijden de schijf van vijf eindelijk wordt aangepast; meer groente en minder vlees wordt het advies.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:20

Je bewering is dus slechts speculatie, wat een verassing.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:01

Niet zo "aangebrand" Kuggur ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:56

Niet aangebrand hoor, mensen mogen er best op gewezen worden dat ze hun hersenspinsels niet als feiten moeten presenteren.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:58

Kuggur schreef:
Niet aangebrand hoor, mensen mogen er best op gewezen worden dat ze hun hersenspinsels niet als feiten moeten presenteren.

verassing+> ver-assing
Woordgrapje

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:37

Okay, ik moet ruiterlijk toegeven dat ik die volledig had gemist... :D

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:30

Ik heb nog maar eens getemt. Ben benieuwd of er deze keer wel wat word gedaan.

Topic is ondertussen verschrikkelijk offtopic. Waarom maken jullie geen eigen topic over waarom mensen wel of niet vega zijn en de rest wat hier nog allemaal staat...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 07:31

Waar staan die verzinsels dan >;)
Dat aziaten steeds ongezonder worden wordt uitgebreid uitgelegd in the china study.
En het is al lang bekend dat welvaartsziektes de grootste doodsoorzaak zijn. Dat mensen geen natuurlijke dood sterven maar overlijden aan een ziekte betekent gewoon dat ze minder oud worden dan wanneer ze gezond zouden zijn.
Maar inderdaad jolileen, we gaan verder en verder offtopic..
Ik zie sowieso het nut niet echt meer van het geven van een duidelijke uitleg, als er vaak alleen een enkel woordje uit wordt gehaald wat dan net niet goed begrepen of gelezen wordt :=

Om maar weer even ontopic te gaan:
Ik ben benieuwd wat TS heeft besloten! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:23

8nnemiek schreef:
Waar staan die verzinsels dan >;)
Dat aziaten steeds ongezonder worden wordt uitgebreid uitgelegd in the china study.
En het is al lang bekend dat welvaartsziektes de grootste doodsoorzaak zijn. Dat mensen geen natuurlijke dood sterven maar overlijden aan een ziekte betekent gewoon dat ze minder oud worden dan wanneer ze gezond zouden zijn.
Maar inderdaad jolileen, we gaan verder en verder offtopic..
Ik zie sowieso het nut niet echt meer van het geven van een duidelijke uitleg, als er vaak alleen een enkel woordje uit wordt gehaald wat dan net niet goed begrepen of gelezen wordt :=

Om maar weer even ontopic te gaan:
Ik ben benieuwd wat TS heeft besloten! :j

Ik denk dat het probleem is dat je erg snel typt en niet je tekst zelf volledig doorleest. Je bedoelt een ding, maar je schrijft iets totaal anders.

"Waar staan die verzinsels dan?"
Jij schreef dat mensen tegenwoordig minder oud worden.
Heb je hier een bron bij? Elke bron die ik kan vinden geeft aan dat mensen nu ouder dan ooit worden. Jij stelling is dus incorrect en daarmee een "verzinsel".

"Dat mensen geen natuurlijke dood sterven maar overlijden aan een ziekte betekent gewoon dat ze minder oud worden dan wanneer ze gezond zouden zijn. "
Sterven aan een ziekte is een natuurlijke dood. Zelfmoord, moord, een auto ongeluk, etc, zijn onnatuurlijke manieren om te sterven. Wat je schrijft is dus al meteen onjuist.
Bovendien is het een "dooddoener" (pun intended). Je schrijft dat als mensen gezonder zouden zijn dat ze ouder worden. Juist, want sterven van ouderdom heeft met je gezondheid te maken. Je sterft niet op 100-jarige leeftijd omdat dat de regel is, je sterft omdat je hart ermee stopt, je longen ermee op houden, ziektes je lichaam hebben aangetast, etc. Als je als 100-jarige nog gezond bent, dan sterf je per definitie niet op natuurlijke wijze. Misschien sterf je de dag erna, maar de reden is dat die dag je gezondheid niet goed genoeg was om te overleven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:32

Wil net zeggen... Je sterft omdat je niet meer gezond bent, anders zou je natuurlijk gewoon nog leven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:33

Ik bok inderdaad snel snel even tussen het werk door, dus ik schrijf ook wel eens dingen anders dan ik ze bedoel. Ik denk dat jullie wel begrijpen dat ik inderdaad ipv die natuurlijke dood bedoel te zeggen natuurlijke dood door ouderdom.
Ik denk dat, als jij oud genoeg bent, je gewoon gezond kan zijn maar je hart er op een gegeven moment gewoon mee stopt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:35

Maar dat is gewoon een aanname. Geen feit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:39

Er zijn genoeg oude mensen die gewoon niet meer wakker worden vanwege een hartstilstand, terwijl ze in goede gezondheid waren. Zelfde geldt voor dieren. Hier thuis al genoeg voorbeelden van gezien.

Verder is ons hele heelal zoals wij het kennen niet meer dan een aanname, volgens steven hawkins. Niet meer dan het meest logische scenario uit een hoop verschillende theorieën, maar wie weet leven we eigenlijk wel in de matrix :+

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:54

Maartje1990 schreef:

Dat mensen van ouderdom sterven een aanname?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:56

8nnemiek schreef:
Er zijn genoeg oude mensen die gewoon niet meer wakker worden vanwege een hartstilstand, terwijl ze in goede gezondheid waren. Zelfde geldt voor dieren. Hier thuis al genoeg voorbeelden van gezien.

Verder is ons hele heelal zoals wij het kennen niet meer dan een aanname, volgens steven hawkins. Niet meer dan het meest logische scenario uit een hoop verschillende theorieën, maar wie weet leven we eigenlijk wel in de matrix :+

Wie weet, maar dat is puur filosofisch en heeft weinig met wetenschap, feiten, of logica te maken.

Gezonde mensen hebben, per definitie, geen hartstilstand.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:59

Mallow schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat mensen van ouderdom sterven een aanname?

Dat gezonde mensen een hartstilstand hebben
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 29-02-16 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:21

Hartstikstand :') Zou best handig zijn voor de mensen die het niet meer zien zitten :+

Maar we gaan nu wel erg ver offtopic mensen. Ik ga weer aan het werk. Als er weer iets over dierenwelzijn te discussieren valt dan kom ik wel weer eens meekletsen :D

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:41

Maar om na deze hele grote uitstap weer terug te komen op wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

De realiteit is dat deze dieren over het algemeen net zo goed verzorgd worden als jouw eigen dieren. En met net zo goed bedoel ik dus gewoon goed in de zin van een goede gezonde geventileerde ruimte, per diergroep natuurlijk verschillende soorten huisvesting. Elke dag meerdere malen per dag eten (voer/melk) en de gehele dag toegang tot vers water. Medische zorg zodra nodig, en de verplichte controles van Veearts. Elke week komt er een vertegenwoordiger langs om met jou samen de dieren te controleren.

En tja aan deze dieren moet geld verdient worden, dus... een boer kan het zich niet veroorloven om op een slechte manier met het vee om te gaan, omdat de boer dit DIRECT in de portemonnee voelt.
Dan kun je denken, de boer doet het alleen voor het geld.... Tja de boer moet er van leven, maar geloof me, als je geen liefde voor vee hebt, en geen liefde voor dit vak, dan KUN je geen boer meer zijn in Nederland, Aangezien er meer regels zijn omtrent invullen van papieren en dan weer invullen van een papier dat je dat andere papier wel ingevuld hebt ;-) nee dat is gekheid... Maar dat is DE realiteit op een boerderij met slachtdieren (intensief) En dan heb je natuurlijk nog de vleeskoe in de wei (of op de heide) Dit kun je nooit 1 op 1 vergelijken met de dieren op stal.
EN dan heb je helaas net zoals in ELKE (dieren)tak rotte appels... die het vee niet goed behandelen, net zoals je ook gewoon mensen met huisdieren hebt die het verkeerd doen.. En ja DIE personen mag over gesproken worden, maar kam niet alle boeren over 1 kam, want je kwetst daar heel veel meiden mee ook hier op bokt, waarvan ouders of man of zijzelf BOER zijn.
De discussie over wel/geen vlees eten hoort hier helemaal niet thuis. aangezien dat niet de vraag was.
Het is aan T.S. of het verenigbaar is voor haar, wat betreft de REALITEIT op de boerderijen. Is dat het niet? dan kan er een nieuw topic geopend worden, met ik kan niet leven met hoe het er met slachtdieren aan toe gaat..... hoe wordt ik vegetariër, en is het gezond om dat te zijn? enz......