8nnemiek schreef:Enzino, ik heb het artikel even opgezocht waar ik de info vandaan heb:
http://m.huffpost.com/us/entry/okinawa- ... 12042.html
Dit gaat dus echt over oudere mensen. Tegenwoordig wordt er inderdaad steeds meer vlees en vis gegeten en worden mensen ook steeds ongezonder en minder oud.
The china study vind ik ook interessant. Ik zoek nog steeds de tijd om het boek eens te lezen.
Om een voorbeeld te geven hoe ik een soortgelijke bron en claim kritisch bekijk:
1. je bron is een artikel in de Huffington post. Dat is een amerikaanse liberaal (digitaal) krantje. Een snelle wiki search geeft ook het volgende weer: The Huffington Post has been criticized by several science bloggers and online news sources for including articles by supporters of alternative medicine and anti-vaccine activists and for allegedly censoring rebuttals written by science bloggers before publishing them. Dit is dus geen kwaliteitsmedia outlet zoals "The Economist", "Der Speigel", of de "NY Times". Niet dat die bronnen perfect zijn, maar deze bron is verre van perfect en moet met een korrel zout genomen worden. Het lijkt er erg sterk op dat het redactionele team van de huffington post niet erg wetenschappelijk onderlegd is of bereid is gebalanceerd beeld te schetsen.
2. De auteur van het artikel is de schrijver van een boek. Dit artikel is slechts een samenvatting van zijn eigen boek. Hij heeft dus een duidelijke agenda: de interesse van de lezer wekken om meer boeken te verkopen. Zijn boek is een dieetboek, en voor zover ik kan zien op Amazon bevat het geen tot heel weinig wetenschappelijk onderzoek. Het is eerder een kruising tussen een reisboek en geschiedenisboek wat eindigt in rij met dieettips. De schrijver is ook geen wetenschapper maar een "explorer" en auteur. Erger nog, het lijkt erop dat de auteur met dit boek is begonnen met een duidelijke agenda: "When I first struck off on my Blue Zones research in 2000, I was absolutely convinced that I'd find that a vegan diet yielded the greatest health and life expectancy.". Met andere woorden: dit boek lijkt geschreven te zijn om een vegan dieet te promoten.
Bovendien lijkt de schrijver niet wetenschappelijk onderlegd te zijn. Zijn methode van het onderzoeken van "blue zones" loopt vanaf het begin het risico van "story telling". Dit zie je vaker in krantjes waar een reporter elke bewoner in een stad opzoekt die ouder dan 100 jaar is en vraagt wat zijn/haar "geheim" van het oud worden is. Het antwoord wat je krijgt is wat de persoon denkt dat het geheim is, maar die persoon heeft totaal geen benul of dat daadwerkelijk van invloed was. De eerste 100-jarige zegt "geen alcohol drinken" is het geheim om oud te worden, de tweede zegt "elke avond een borreltje". Het resultaat van die interviews is waardeloos.
3. Jij legde een verband tussen gezond ouder worden en weinig dierlijke producten eten, dat komt echter niet terug in het artikel. De auteur geeft aan dat de huidige generatie minder oud wordt, maar zegt erbij dat de huidige generatie ook 400kcal per dag meer eet, resulterend in een overconsumptie van 200kcal. Het is algemeen geaccepteerd dat overgewicht (meer consumeren dan je nodig hebt) direct gerelateerd kan worden met hart- en vaatziekte; een van de voornaamste redenen dat mensen niet ouder worden. Het is dus veel aannemelijker dat de huidige generaties eerder sterven door een toename in calorieën dan door een toename in consumptie van dierlijke producten. Mocht er wel een direct verband zijn tussen wat ze consumeren en hun leeftijd dan denk de auteur dat het vooral komt door de consumptie van meloenen, tofu, zoete aardappels, kurkuma, bruine rijst, paddestoelen en zeewier (de "top longevity foods from okinawa"), en niet door een toename in consumptie van dierlijke producten.
4. Verder zeg je "Tegenwoordig wordt er inderdaad steeds meer vlees en vis gegeten en worden mensen ook steeds ongezonder en minder oud". Deze claim is makkelijk te checken door in google te zoeken naar "historical life expectancy japan". Je zal dan al snel zien dat de gemiddelde Japanner van nu ouder wordt dan ooit. Wat je hier dus zegt is bewijsbaar incorrect.

Zou best handig zijn voor de mensen die het niet meer zien zitten