Wie spaart er?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:45

ja een bepaald percentage, dat verschilt per bank, maar ik ben begonnen omdat het bij mijn bank nu de rest van het jaar gratis was haha. gewoon even in de gaten houden :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:21

Ik ben uitermate tevreden over leaseplan bank en nee ik heb geen aandelen erin! Netjes elke maand een mail met de nieuwe rentetarieven van die maand en vaak hebben zij in vergelijking met anderen een hoge rente. Ze zijn goed bereikbaar en hun website en app werkt goed. Bedenk alleen wel goed of je echt depositos wil openen want tussendoor een deposito openbreken wil niet zonder dat er sprake van een scheiding of overlijden is.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:00

Mag ik Moneyou adviseren? Sparen zonder kosten. Rente nu 0.45% vrij opneembaar. Mijn ervaring is dat het met 1 dag heen en weer is tussen Moneyou en abn. En kosteloos tot maximaal 10 doelspaarrekeningen. Je kan ook een doelbedrag en termijn ingeven en een balkje met voortgang zien enzo!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:06

Danseresje schreef:
blijf het toch een eng iets vinden....
en dat beheer....dat krijgt zeker ook nog wat centjes?

Wij beleggen ook onder beheer. Niks engs aan, als je het maar lang genoeg laat staan en dus de komende lange tijd niet nodig hebt. Het wordt pas eng als je het met geld doet dat je niet kan missen en nodig gaat hebben.
Ons geld gaat er zo'n 20/30 jaar staan 8-)
Daarnaast hebben we nog een gewone spaarrekening met die belachelijk lage rente voor het gewone spaarpotje. En als dat weer boven een bedrag uitkomt romen we die weer af om te beleggen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:59

precies verootjoo, zo doe ik het ook, in feite is dit een spaarpotje voor later, dus ik hoef hier ook niet bij, het moet al heel gek lopen dat ik dit geld voor mijn pensioen leeftijd nodig heb :')

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:31

Heb de afgelopen 2 weken bij elkaar opgeteld al 12,45 van mijn weekbudget niet uitgegeven aan boodschappen (of andere onnodige dingen). Hiervan is 1,45 kleingeld (dus muntjes onder de 1 euro) en dat gaat dan ook in mijn muntjes-spaarpot. De overige 11 euro spaar ik op. Kijken of ik binnen enkele weken mijn weekbudget bij elkaar gespaard heb!

Heb ondertussen ook de spaarrekening bij LPB geopend. Hoop dat ik snel gegevens krijg dat ik ook kan inloggen!

Wil ook kijken, mocht het allemaal heel goed gaan qua sparen het komende jaar, of ik dan misschien ook minder zou kunnen gaan werken! Zou wel fijn zijn, want ik leef niet om te werken, maar werk om te leven!!!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:08

Weer begonnen met sparen. Alle extraatjes die ik krijg gaan naar de spaarrekening. Al 150 euro binnen.
Ik spaar trouwens voor m'n verhuizing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:22

Ik heb op het werk deze week het aanbod gekregen om van 19u/week uit te breiden naar 30u/week. Maandelijks zou dat netto zo'n €200 extra moeten opleveren. Dit werkregime gaat in vanaf november, wat betekend dat ik vanaf begin december weer wat kan beginnen sparen *\o/* Niet veel, maar het is iig iets.

Aangezien ik nu ziek thuis zit even zitten neuzen bij de termijndeposito's van de bank. Nu zag ik een deposito die je al kan inschrijven vanaf 1 maand, tot max. 8 jaar. Alle termijnen tem 11 maand leveren 0,05% op, vanaf 12 maanden gaat dat naar 0,1% en op 8 jaar is het 0,8%.
Ik weet dat de rentes intussen aan het stijgen zijn, dus ik zou het geen 8 jaar vastzetten.

Maar nou vroeg ik me af, als je 6 maanden vast zet, krijg je dan gedurende 6 maanden elke maand 0,05% rente, of is dat pas op het einde van de 6 maanden? Want dan is het interessanter dat je voor 1 maand vastzet aan 0,05% en dan elke maand de winst (nuja...) opnieuw herbelegt...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:26

Geen idee hoe dat zit met deposito's.
Wel vind ik 200 netto per maand maar erg weinig voor dik 40 uur meer werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:29

Klopt, heb daarnet gezien dat ik me wss misrekent heb tussen beide netto's :') Zal rond de €400 zitten.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 22:44

Je mag er vanuit gaan dat rente altijd op jaarbasis is. Dus 0,05% rente krijg je per jaar. Bij 1 maand vast heb je dus 1/12e van die 0,05%
Heb je doorgerekend wat voor rente je het over hebt? Laten we grof doen en 50.000 euro wegzetten. Dan heb je na 1 jaar 0,05% rente wel 25 euro rente. :') Zoals je ziet gaat het echt om weinig geld. Als je al 50.000 kan wegzetten, denk ik niet dat je er op zit te wachten om na 1 maand het weer weg te zetten maar nu met 50.002 euro. (immers 25/12= 2.08 rente in een maand).

Ik keek vandaag bij Moneyou naar 6 maanden vast. Zij bieden 0,5% wat ik lachwekkend vond, tot ik bij de ABN keek die bleken voor 5 jaar vast met 0,05% te komen. Dat is net zoveel als op mijn gewone spaarrekening bij ze :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:14

Spaardeposito's zijn op dit moment eigenlijk alleen aantrekkelijk als ze groen zijn, want dan zijn ze onder bepaalde voorwaardes aftrekbaar bij de belastingdienst en daar verdien je dan op. Die groene depositos zijn er alleen helaas lang niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:29

Dit is een deposito die je per maand kan afsluiten. Alles korter dan 12 maand is 0,05. Kies je voor een deposito van 12 maanden, dan krijg je 0,1%. Vanaf 2,5 jaar is het 0,25% dacht ik, en zo loopt dat op tot een deposito van 8 jaar staat aan 0,8%.

Nu vind ik dat betrekkelijk weinig voor langere tijd. Daarom zou ik bijvoorbeeld een bedrag 6 maanden vastzetten en nadien herbekijken of de rentes gestegen zijn.

Maar iig is die 0,05% altijd meer dan de 0,01 die ik nu op mijn gewone spaarboekje heb staan.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:42

Varekaj schreef:
Dit is een deposito die je per maand kan afsluiten. Alles korter dan 12 maand is 0,05. Kies je voor een deposito van 12 maanden, dan krijg je 0,1%. Vanaf 2,5 jaar is het 0,25% dacht ik, en zo loopt dat op tot een deposito van 8 jaar staat aan 0,8%.

Nu vind ik dat betrekkelijk weinig voor langere tijd. Daarom zou ik bijvoorbeeld een bedrag 6 maanden vastzetten en nadien herbekijken of de rentes gestegen zijn.

Maar iig is die 0,05% altijd meer dan de 0,01 die ik nu op mijn gewone spaarboekje heb staan.

Ik zou het uberhaupt niet vastzetten voor deze rente's. Het worden letterlijk centen die je extra krijgt tov een normale bankrekening. En daar zet je dan je geld voor vast? Zou alleen naar een groene deposito kijken inderdaad ivm aftrekbaar.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:56

Mijn gedachte stephanie_m je kunt wellicht nog beter gaan beleggen dan het nu vast zetten.. dat doe ik in ieder geval haha

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:58

Ik ben ook begonnen met koopzegels bij de AH! :j
Naast mijn normale sparen, wil zo toch wat extra gaan sparen.

Zeker nu ik door ziek zijn deze maand weinig kan werken is extra geld fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:06

Ik heb geen flauw idee wat een groene deposito is :') misschien iets specifiek voor NL? Het enige wat hier belastingvoordeel heeft is pensioensparen.

Als je echt hogere rente wil moet je gelijk al overgaan naar beleggingen waarbij je inleg terugkrijgen geen garantie is. Dat vind ik net een stapje te ver.
En ja, het gaat om centen. Maar 5 cent op 6 maanden of 5 cent op 1 jaar... het verschilt toch.

Sowieso is alles stilletjes aan weer omhoog aan het gaan.

Mijn "dikste" rente zit in de 2 stukken weiland die ik gekocht heb. Die kan ik nu al duurder doorverkopen en zijn ook mijn appeltje voor de dorst voor later. Wat ik liquide heb, daar wil ik nu wat actiever mee proberen te werken.

Vanaf november werk ik meer uren dus meer loon. Zou graag €100/maand sparen als paard op pension staat en eens op de weide dat bedrag optrekken.