Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:33

vuurneon schreef:
Waarom zijn Duitsers zo gek op nasynchronisatie?

Dit weet m'n vriend, die werkt in de media en heeft een team in Duitsland zitten.

*gaat vragen*

Antwoord:

Nasynchronisatie is niet raar. Er zijn meer landen waar er wordt nagesynchroniseerd dan wordt ondertiteld. Denk aan Duitsland, maar ook alle Spaanstalige landen zoals Zuid-Amerika en Spanje, maar ook Franstalige landen. En in alle Engelstalige landen word er vrijwel alleen maar uitgezonden in eigen taal, dus ook geen ondertitels.

Nasynchronisatie is heel kostbaar, dus niet rendabel voor de kleinere landen zoals Nederland. Voor de grote landen is het wel rendabel, omdat daar een programma veel meer kijkcijfers heeft.

Wij zijn dus eigenlijk een beetje 'losers' met onze ondertitels. :+

Overigens, in Polen bijvoorbeeld, hebben ze een verteller in beeld staan. Nasynchronisatie is daar te duur, maar niet de gehele bevolking kan lezen. Dat is helemaal raar, een soort van doven-tv, alleen dan iemand die dus in het pools ernaast staat te vertellen.

vuurneon

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:34

Ah vandaar! Goh, zo heb ik er nog nooit tegenaan gekeken :) bedank je vriend maar namens mij! :)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:47

_Nelleke_ schreef:
Sokje_6 schreef:
Ja, goed punt heb je daar. :+

Herstel: Het heelal dijdt nog altijd uit.

Ik denk dat iets wat oneindig is niet groter of kleiner kan worden. :+

Ik denk wel dat het door de mens in kaart gebrachte heelal uitdijt. We kunnen steeds verder kijken met telescopen en satellieten etc. en daardoor steeds meer in kaart brengen.

Het heelal dijt wel degelijk uit. Dit versterkt de theorie van de oerknal ook, dat alle sterrenstelsels dus heel lang geleden veel dichter bij elkaar lagen.

Citaat:
Edwin Hubble bestudeerde verre sterrenstelsels en de kleur licht die ze uitzonden, en vergeleek die kleuren met de spectra van licht die we verwachten. Tot zijn verbazing waren alle sterrenstelsels heel erg rood. Dat kan worden uitgelegd met het Dopplereffect (bekend van de langsrazende ambulance), door te stellen dat de sterrenstelsels zich met grote snelheid van ons af bewegen. En als bijna alles in het heelal zich van ons verwijdert, hoe is dat dan anders uit te leggen dan met een uitdijend heelal?

Hubble onderwierp zijn metingen aan berekeningen, en ontdekte dat sterrenstelsels die heel ver weg zijn nog veel sneller van ons vandaan bewegen dan stelsels die dichterbij zijn. Hij zette zijn metingen in een grafiek en leidde een wet af, die nu nog bekend is als de Wet van Hubble. Volgens die wet is de snelheid waarmee een sterrenstelsel zich van ons afbeweegt gelijk aan een constante factor (de Hubbleconstante H0) vermenigvuldigd met zijn afstand. Die Hubbleconstante bleek later niet echt een constante te zijn maar een factor die met de tijd steeds groter wordt. Het heelal dijt dus uit, en steeds sneller.

Laatst bijgewerkt door Maartenn op 10-03-13 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:49

Roxxiejj schreef:
De vraag over de neger en de blanke, heeft het niet te maken met evolutie? Door de jaren heen moesten negers harder werken om aan eten te komen (jagen, aangezien niet veel verbouwd kan worden in bijv. de Sahara). De blanken daarentegen, bijvoorbeeld Europeanen, konden bijna alles verbouwen, door een goed klimaat, waardoor ze dus, stiekem en onbewust, 'luier' werden en hun lichaam daar in de loop der jaren daarop heeft aangepast.

Wat ik me ondertussen afvraag:
Hoe werkt paracetamol/asperine? Gaat het naar het pijnlijke lichaamsdeel en 'blokkeert' het daar de zenuwen zodat de oorzaak weg is, of is het juist dat de asperine naar de hersenen gaat, waardoor de pijn wordt uitgeschakelt en de prikkel 'ik heb pijn' wordt uitgeschakelt?

Pijnstillers werken via de bloedbaan naar de hersenen. Daar schakelen ze de pijnprikkel in het algemeen uit. Dus niet naar het pijnlijke gedeelte in het lichaam.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:57

vuurneon schreef:
Raponsje schreef:
Ik wil heel graag weten hoe iemand die doof is een alarm zet.
Zelf heb ik bijvoorbeeld zo'n wake up light probeert maar daar slaap ik dwars doorheen.

Mijn buurvrouw een wekker die trilt.
(En een telefoon met hele felle lichtflitsen, net als de deurbel; soort disco als iemand aanbelt en de telefoon gaat ook over :') )

Toevallig heb ik zoiets meegemaakt..
Een meisje die ik heb leren kennen was zo goed als helemaal doof.. ze hoorde niet en deed aan liplezen..
Zij had een soort oordopjes in die werkten als een soort gehoorapparaatje en dan stelde zij op dat apparaat de wektijd in en daar werd ze wakker van..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:58

Maartenn schreef:
Het heelal dijt wel degelijk uit. Dit versterkt de theorie van de oerknal ook, dat alle sterrenstelsels dus heel lang geleden veel dichter bij elkaar lagen.

Hierin is geen absolute waarheid. Er is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan waar de uitkomst hoger dan 98% zeker was.

Daarom zei ik ook: Ik DENK dat iets oneindigs niet groter of kleiner kan worden.

Want, hypothetisch gezien, stel dat onze telescoop kan reiken tot de grens van het heelal, wat zit daar dan achter? Niets? Iets? Waarom hoort dat dan niet al bij het heelal?

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:59

Dat zijn vragen die waarschijnlijk voor altijd onbeantwoord zullen blijven.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 02:43

Musiess schreef:
Waar stopt het helal.. ik kan niet voorstellen dat het nooit stopt!

Dat weet niemand, wel weten ze dat het uitdijt of inkrimpt maar we weten het niet

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:20

Waarom ik vanmorgen waker werk met een gigantische handafdruk op mn buik.. zeker niet mijn handf... en ik sliep alleen en gister was het er niet (foto heb ik.. maar ik krijg hem er niet op.. als iemand dast voor mij wil doen mail ik hem ff).. ts echt duidelijk sichtbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:22

omdat je op je buik hebt geslapen en toevallig lag je op je hand?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:31

deze hand is heel groot.. bijna 2x zo groot als mijn kleien handjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:46

Oeiii, dan wordt het heul spannend ;)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:11

nou dat vond ik wel.. ik kon niemand de schuld geven

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:29

Volgens mij is het al eens eerder langs gekomen.. maar hoe kan het dat we onder onze voeten zo gevoelig zijn .. zeg maar als andere eraan zitten kan ik ECHT niet tegen terwijl ik zelf wel onder mijn tenen of voetzool kan zitten..
En om nog even door te gaan waarom kan dat, vroeger liepen we toch op blote voeten rond en nu dan wel schoenen maar er zit wel eelt onder je voet.. Hoe kan het dan toch zo gevoelig zijn.. Als iemand aan mijn hand zit voelt dat niet raar...?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:48

Omdat we op schoenen lopen en ze daardoor niks meer gewend zijn. Ga maar eens een zomer zoveel mogelijk op blote voeten lopen op steen... aan het eind zijn ze dan lang zo gevoelig niet meer.
Je handen zijn er aan gewend, daar doe je vanalles mee.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:54

Air schreef:
Omdat we op schoenen lopen en ze daardoor niks meer gewend zijn. Ga maar eens een zomer zoveel mogelijk op blote voeten lopen op steen... aan het eind zijn ze dan lang zo gevoelig niet meer.
Je handen zijn er aan gewend, daar doe je vanalles mee.

Ja maar ik loop al vet veel op blote voeten (ben haast een newage hippie)

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:57

Ben altijd al benieuwd naar het spul wat ze bij het voetballen gebruiken. Als een voetballer dan onderuitgehaald word en hij ligt op de grond te schreeuwen van de pijn, dan komt er zo'n mannetje met een spray. Spray erop en voetballer huppelt door alsof er niks gebeurd is. :')
Wat is dat spul?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:02

Dat heet: "Help aanstellerige voetbalmietjes de wedstrijd door".

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:07

Kayleigh__ schreef:
Ben altijd al benieuwd naar het spul wat ze bij het voetballen gebruiken. Als een voetballer dan onderuitgehaald word en hij ligt op de grond te schreeuwen van de pijn, dan komt er zo'n mannetje met een spray. Spray erop en voetballer huppelt door alsof er niks gebeurd is. :')
Wat is dat spul?

equishine :') voor mooie beenharen haha .. nee inderdaad.. voetballers zijn echt grote acteurs

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:43

Ik heb ook nog een vraag.
Hoe kan een uitzondering op de regel, de regel bevestigen?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:56

Hannah41 plaatste de foto's voor mij erop.. die foto's van die grote hand oop mn buik.. het zijn echte dike manen vingers.. geen man in de buurt geweest gister en vanacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:00

Welke foto's? Waar kan ik die vinden? Misschien wel een alien :roll:

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:00

Waarom voldoen totaal vreemden toch altijd aan je verwachtingen, gebaseerd op uiterlijk. Stereotypen, dat snap ik, maar waarom ziet een persoon er altijd 'hetzelfde' uit?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:03

Musiess schreef:
Hannah41 plaatste de foto's voor mij erop.. die foto's van die grote hand oop mn buik.. het zijn echte dike manen vingers.. geen man in de buurt geweest gister en vanacht.

Ik ben heel benieuwd..

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:05

[***] schreef:
Welke foto's? Waar kan ik die vinden? Misschien wel een alien :roll:

Ik was het :=