Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:11

imd schreef:
Optiwolk schreef:
Heb vorige week zelf een keertje in de bediening gestaan, het is toch eens wat anders.
Verkeerde bestelling, even zoeken naar wisselgeld ed.
Netjes m'n excuses aangeboden, dat wel, en die werden ook altijd aanvaard.

Grappig detail: m'n mannelijke collega's kregen meer fooi dan mij :P
En over fooi gesproken, jongere mensen zaten soms met 6 in hun portemonnee te scharrelen achter gepast geld, terwijl oudere mensen vaak die tien of twintig cent "zo lieten".

Wat noem je jong en wat oud? Studenten hebben het vaak niet breed. Als wij met meerderen uit eten gaan en contant betalen, is het ook een gehussel van heb ik jou daar. Maar eigenlijk altijd wel fooi erbij..

De grens lag ongeveer op 40.
Het was ook niet echt in een restaurant, eerder een evenement.
Studenten die het niet breed hadden, brachten eigen drank mee.

Sammie

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:26

Italianen zijn over het algemeen wel vriendelijk hoor. En om 1 ervaring nu geljk voor het hele land te laten gelden := Wij hebben in Siena bij een café-restaurant ook onvriendelijk personeel gehad, maar verder geen problemen gehad hoor :)

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:36

hier nog iemand uit de bediening :D
leuke topic!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:52

ladyrosa schreef:
ik heb weer een slechte ervaring gehad in Italië

we gingen naar zo'n restaurant en vroegen of er plaats was voor 4 personen (we hadden eerst even gewacht maar er kwam niemand dus we vroegen het maar zelf) we kregen een tafel "aangewezen" (lees: kaarten werden op tafel gesmeten en hij liep weer weg) na 5 minuten werd er gevraagd wat we wouden drinken, en pas een half uur later (we hadden de kaarten al lang dicht) werd onze bestelling opgenomen. eten was verder goed alleen de bediening was **** om het zo maar te zeggen, de hele tijd chagerijnig kijken, en ze letten niet op of we nog iets wilden etc. en als we de ober wenkten kwam hij aangesjokt met zo'n blik.. (als blikken konden doden waren we dood geweest)

echt... 1 keer en nooit weer naar italië, wat een ***mentaliteit hebben ze daar!!!!

Nou, dat is dan helaas een hele slechte ervaring die je gehad hebt. Maar echt, normaal gesproken is het uit eten gaan in Italie perfect, zowel het eten als de bediening, daar kunnen ze in Nederland nog veel van leren. Kom al 16 jaar meerdere keren per jaar door heel Italie, voor een paar weken en ga elke dag uit eten. Geweldig gewoon!

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:00

Corelli schreef:
Ja die had ze moeten laten staan :j Het restaurant gaat niet falliet van een schaaltje frietjes teveel en weghalen is echt onbeschoft.
En hadden ze er al van gegeten denk je? Want dan heeft het ook nog geen nut om het weg te halen, want dan kunnen ze er toch niks meer mee

Fijn dat jij wel fijn bediend werd! :)

Volgens.mij werd het neergezet 3 bakjes, toen.liep ze weg en kwam weer terug, geen idee of ze er al van gegeten hadden. Ik vond het ook not done.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:01

MyWishMax schreef:
Wij werden ongeveer als koning en koningin behandeld in Italië. Alle restaurants waar wij geweest zijn, was de bediening super, het eten super en de sfeer super. Maar goed, het verschilt enorm waar je zit.

oow echt.. mmm zat ik zeker in het verkeerde gedeelte...

waar was dat van jou als ik vragen mag?? ik zat aan de adriatische kust...

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:31

in een duur restaurant een ober een glas vol met wijn met zijn schort zien schoonmaken (randje) aan de binnenkant.
verkeerd eten krijgen later toch weer opgehaald door ober en je ziet ze 5 minuten later hetzelfde bord bij de buren neerzetten.
wijn over me heen toen ze een fles openmaakte die spetterde (reactie van serveerster sorry ik ben moe)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:47

Inney schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de horeca mensen onder ons wat er met het fooi gedaan word?
Wij moeten het gewoon in de kassa doen. Krijgen het niet verdeeld ofzo. Hooguit soms een euro'tje meer bij het weekloon. Is dit normaal?
Heb namelijk vandaag een keer 2 euro en een keer 5 euro in mijn hand gedrukt gekregen met de woorden: 'Hier voor jou, stop lekker in je eigen zak, koop er iets leuks voor'. Ik heb het toen braaf in de kassa gedaan, maar vond het wel jammer natuurlijk haha.

Dit weekend trouwens alleen maar leuke mensen gehad.
Op twee mensen na, ze waren wel aardig maar klaagden achteraf over koud eten. Nu is dat vrijwel onmogelijk met onze grill gerechten. Dat gaat recht van de grill op t bord en gelijk weg. Zit nooit meer dan een minuut tussen. Nou heb ik de mensen zelf meer dan een kwartier staan praten met bekenden terwijl ze het eten al hadden. Hoe zou het eten toch koud worden? :') Ik heb het netjes aan de kok en de baas doorgegeven. Niet mee gekregen hoe t opgelost is.

Zo word jij even bij de neus genomen, het fooiengeld is een substantieel deel van je maandsalaris en jouw baas mag daar helemaal niet aan komen, laat staan in zijn eigen zak steken.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:51

Caira, dat hoor ik vaker. Maar ik kan er niks aan doen. Toen mijn collega er naar vroeg kreeg ze als antwoord dat ze ervoor spaarden voor een personeelsfeestje. Maar dat is nog nooit geweest. Tenminste niet in de 1,5 jaar dat ik er werk. En ik ken niet anders. Ben bang dat ik er weinig tot niks aan kan veranderen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:53

Mijn baas heeft daar ook over gedacht, om de fooien 'af te schaffen' en in de kassa te stoppen. Veel commentaar op gehad. Ik haalde in 8 maanden tijd rustig €500 op, soms nog wel meer. Echt niet dat ik dat zomaar afgeef.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:57

Optiwolk schreef:
imd schreef:
Wat noem je jong en wat oud? Studenten hebben het vaak niet breed. Als wij met meerderen uit eten gaan en contant betalen, is het ook een gehussel van heb ik jou daar. Maar eigenlijk altijd wel fooi erbij..

De grens lag ongeveer op 40.
Het was ook niet echt in een restaurant, eerder een evenement.
Studenten die het niet breed hadden, brachten eigen drank mee.

Mm, op een evenement zou ik ook geen fooi geven trouwens, is het vaak al duur zat. En daar denk ik dat ook niet aan eigenlijk, net als dat je dat bij de mcdonalds ook niet doet, ofzo..

Je fooi afstaan aan je baas is wel heel asociaal zeg, lekkere werkgever!

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:08

Inney schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de horeca mensen onder ons wat er met het fooi gedaan word?
Wij moeten het gewoon in de kassa doen. Krijgen het niet verdeeld ofzo. Hooguit soms een euro'tje meer bij het weekloon. Is dit normaal?
Heb namelijk vandaag een keer 2 euro en een keer 5 euro in mijn hand gedrukt gekregen met de woorden: 'Hier voor jou, stop lekker in je eigen zak, koop er iets leuks voor'. Ik heb het toen braaf in de kassa gedaan, maar vond het wel jammer natuurlijk haha.

Dit weekend trouwens alleen maar leuke mensen gehad.
Op twee mensen na, ze waren wel aardig maar klaagden achteraf over koud eten. Nu is dat vrijwel onmogelijk met onze grill gerechten. Dat gaat recht van de grill op t bord en gelijk weg. Zit nooit meer dan een minuut tussen. Nou heb ik de mensen zelf meer dan een kwartier staan praten met bekenden terwijl ze het eten al hadden. Hoe zou het eten toch koud worden? :') Ik heb het netjes aan de kok en de baas doorgegeven. Niet mee gekregen hoe t opgelost is.

Dus jullie zien niets van de fooi? Behalve die ene euro dan.. Sorry dat vind ik echt niet kunnen :o
Hoe denken je collega's erover? Zou er toch werk van maken.. Je werkt er toch voor :)

Bij ons wordt de fooi verdeeld. Tuurlijk zou het lekker zijn als je al je fooi zelf mag houden, maar de jongens in de keuken werken zich ook 3 slagen in de rondte en die zouden dan niets krijgen. Dus vind dit wel heel eerlijk :j Wordt verdeeld naar de uren die je werkt.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:11

Tjah Dahlia. Ik ken het niet anders. En zij doen het al jaren zo. Er word verder ook niet over geklaagd volgens mij. Maar ik vind het soms wel eens jammer hoor!
En tuurlijk moeten de jongens van de keuken ook wat krijgen, als het eten niet goed is kan de bediening nog zo goed zijn, maar dan komen ze meestal niet meer terug hoor.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:17

imd schreef:
Mm, op een evenement zou ik ook geen fooi geven trouwens, is het vaak al duur zat. En daar denk ik dat ook niet aan eigenlijk, net als dat je dat bij de mcdonalds ook niet doet, ofzo..

Je fooi afstaan aan je baas is wel heel asociaal zeg, lekkere werkgever!

Het evenement was gratis :') een gewone cola oid was 1.80, nu niet echt duur e :P
Het was een ballonmeeting. Als je inkom gaat vragen om op het plein waar ze opstijgen te staan, gaan ze gewoon twee straten verder kijken.

Achja, het was ook ten voordele van, die paar fooien die ik heb binnengehaald ook afgegeven 's avonds. Het goede doel kan ze echt wel gebruiken.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:40

Hoewel we gisterenavond lekker hebben gegeten was het toch een aparte bedoening. :+

Bediening liep rond in een bedrijfsshirt/trui. Een van de meisjes die ons bediende had daar een kort shortje onder dat maar net haar billen bedekte. Vind ik niet netjes maar ach.. het was aan het strand..

Eerst voorgerecht:
Vriendin wilde graag stokbrood met tapenade en we wilden dat graag delen, maar dan met een bakje aioli er naast.
Je raadt het al. Twee grote manden stokbrood voor onze neus. Ik spreek het meisje er op aan, ze zegt 'Oh', draait zich om en is weg. :?
Die kwam niet meer terug.

Dus wij aandacht proberen te trekken van een collega, die keek niet dus ben maar opgestaan. Die jongen pakte het wel goed op, want hij zei 'op de rekening staat duidelijk stokbrood + losse aioli, dus jullie hebben geluk.'
Ik nog even aangekaart dat we niet voor niks 1 portie hadden besteld omdat we anders het hoofdgerecht niet op kregen, en hij zou het komen wegnemen.

So far so good. Ik bestel nog een zoete witte wijn, krijg ik een droge. Bediening er op aangesproken, krijg ik een nieuwe zoete witte wijn. Wel in een kleiner glas, en mijn vriendin en ik waren het erover eens dat het minder was dan de andere glazen.
Zie ik uit mijn ooghoek de bediening over ons roddelen. Heel duidelijk praten en tegelijkertijd naar ons kijken.

Vervolgens brengen ze de rekening van de tafel naast ons bij onze tafel. (was al niet de eerste keer want er kwam al eens eerder wat van die tafel richting ons)
Toen wilden we het hoofdgerecht bestellen, ik bestel biefstuk, vriendin saté, komt de bediening vertellen dat de biefstuk op is.
Fijn, ik iets anders gekozen, komt hij bestelling opnemen, zegt ie vervolgens 'Nee, de saté is ook op hoor, dat had ik toch gezegd??'
:?

Vooruit, wij aan de spareribs, was wel lekker moet ik toegeven, maar veel te veel.
Wij vragen om de rekening en spontaan liep alles in de soep.
Meisje komt met rekening aanlopen, vraagt of alles klopt zo.. Nou nee. Er stond maar de helft op de rekening.
Dus wij aangevuld waar nodig en toen was het spoor bijster. Zonder iets te zeggen draait ze zich om en loopt weg om te gaan overleggen met de overige bediening. :?
Uiteindelijk min of meer de rekening compleet en betaald, maar ik vond het toch jammer allemaal.
Zit er over te denken om een review te gaan zetten op een website.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:57

Dat doe ik tegenwoordig regelmatig, reviews op eet.nu. Best leuk om te doen ook, en ook fijn voor de restaurants waar het wél goed zit..

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:21

Ik vind dat fooi verdeeld hoort te worden onder het personeel. Ik stond vaak alleen met de eigenaren in het restaurant, dan was alle fooi voor mij. Dat kon best aardig oplopen :D Wanneer ik samen met collega's in de bediening stond, werd het bedrag gewoon eerlijk verdeeld. Wel zo netjes!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:48

Onze fooi gaat in een pot en word eens in de zoveel tijd verdeeld onder al het personeel. Prima regeling vind ik :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:35

Wij hebben ook een fooienpot, als er iemand extra inkomt bij de bediening dan haal je de fooi eruit en verdeel je dat met de mensen die er waren en begin je weer opnieuw. Laatst had ik op een dag 15 euro fooi! Best mooi meegenomen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:49

Fooi mag niet eens ‘in de kassa’ := Laat de accountant het maar niet horen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:44

Ik heb ook voornamelijk goede ervaringen gehad in Italië. Eén hele slechte, maar toen zijn we ook zonder te betalen weggelopen. Verder alleen maar vriendelijke bediening en lekker eten.

Wat betreft fooi, ik vind ook dat die onder het personeel verdeelt dient te worden, die hoort niet in de kassa thuis.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:00

ladyrosa schreef:
MyWishMax schreef:
Wij werden ongeveer als koning en koningin behandeld in Italië. Alle restaurants waar wij geweest zijn, was de bediening super, het eten super en de sfeer super. Maar goed, het verschilt enorm waar je zit.

oow echt.. mmm zat ik zeker in het verkeerde gedeelte...

waar was dat van jou als ik vragen mag?? ik zat aan de adriatische kust...

Gardameer. :) Maar dan een niet zo toeristisch plaatsje

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:24

Ik ben vorige week uit eten geweest met een vriendin bij een pizzeria in de buurt. Die stond wel goed aangeschreven dus wij ook eens proberen. Vriendin werd getrakteerd op een vieze grijze haar op haar pizza. :r , mijn pizza was koud. De serveerster erbij geroepen, haalde ze met haar vingers de haar van de pizza en mijn pizza nam ze mee onder het mom van 'Dan moet 'ie nog effe de oven in he'. Geen excuus niks! Mijn vriendin wilde de pizza niet meer (we vonden nog een kleinere haar erop na goede inspectie) en kregen na enig aandringen een nieuwe pizza. Mijn pizza kwam warm weer terug. Toen wilden we nog wel wat na, ik kreeg mijn ijsje inclusief wesp. Nou ja ijsje heb ik laten staan, ik wil niet weten waar die wesp eerst gelopen had. := Ik al aardig kwaad, want die wesp zat er binnen dus al op (we zaten vlakbij in de ingang op terras en zagen de serveerster aan komen lopen). Meisje van de bediening helemaal verontwaardigd waarom ik het ijsje liet staan. Bij het afrekenen zag ik dat ze het ijsje wel hadden meegerekend (á 6 euro). Dan heb je aan mij een verkeerde. :+ Na enig stampij gemaakt te hebben, alsnog maar betaald en gezegd dat dit de laatste keer was dat ik hier kwam en een recensie op internet zou zetten hierover. Hun reactie: 'Je doet maar'.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:47

Roosch schreef:
Hoewel we gisterenavond lekker hebben gegeten was het toch een aparte bedoening. :+

Bediening liep rond in een bedrijfsshirt/trui. Een van de meisjes die ons bediende had daar een kort shortje onder dat maar net haar billen bedekte. Vind ik niet netjes maar ach.. het was aan het strand..

Eerst voorgerecht:
Vriendin wilde graag stokbrood met tapenade en we wilden dat graag delen, maar dan met een bakje aioli er naast.
Je raadt het al. Twee grote manden stokbrood voor onze neus. Ik spreek het meisje er op aan, ze zegt 'Oh', draait zich om en is weg. :?
Die kwam niet meer terug.

Dus wij aandacht proberen te trekken van een collega, die keek niet dus ben maar opgestaan. Die jongen pakte het wel goed op, want hij zei 'op de rekening staat duidelijk stokbrood + losse aioli, dus jullie hebben geluk.'
Ik nog even aangekaart dat we niet voor niks 1 portie hadden besteld omdat we anders het hoofdgerecht niet op kregen, en hij zou het komen wegnemen.

So far so good. Ik bestel nog een zoete witte wijn, krijg ik een droge. Bediening er op aangesproken, krijg ik een nieuwe zoete witte wijn. Wel in een kleiner glas, en mijn vriendin en ik waren het erover eens dat het minder was dan de andere glazen.
Zie ik uit mijn ooghoek de bediening over ons roddelen. Heel duidelijk praten en tegelijkertijd naar ons kijken.

Vervolgens brengen ze de rekening van de tafel naast ons bij onze tafel. (was al niet de eerste keer want er kwam al eens eerder wat van die tafel richting ons)
Toen wilden we het hoofdgerecht bestellen, ik bestel biefstuk, vriendin saté, komt de bediening vertellen dat de biefstuk op is.
Fijn, ik iets anders gekozen, komt hij bestelling opnemen, zegt ie vervolgens 'Nee, de saté is ook op hoor, dat had ik toch gezegd??'
:?

Vooruit, wij aan de spareribs, was wel lekker moet ik toegeven, maar veel te veel.
Wij vragen om de rekening en spontaan liep alles in de soep.
Meisje komt met rekening aanlopen, vraagt of alles klopt zo.. Nou nee. Er stond maar de helft op de rekening.
Dus wij aangevuld waar nodig en toen was het spoor bijster. Zonder iets te zeggen draait ze zich om en loopt weg om te gaan overleggen met de overige bediening. :?
Uiteindelijk min of meer de rekening compleet en betaald, maar ik vond het toch jammer allemaal.
Zit er over te denken om een review te gaan zetten op een website.

Waar aan het strand was dit?

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:46

@roosh haha jeetje zeg! Daar zou ik dus ook niet meer terug naartoe gaan!