Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Raineri schreef:Kinke schreef:wat zijn dan de natuurlijke behoeftes van een koe en hoe wordt daar niet aan voldaan?
Hmm misschien moet ik zeggen: primaire behoeftes en vertonen van natuurlijk gedrag. Ik vraag me wel af met intentie je dit vraagt. Het is ook een tamelijk basale opmerking van mijn kant en er zijn vast boeren die hier wel degelijk aan voldoen. Als ik hier antwoord op zou geven dat zou het klinken alsof ik alle boeren over 1 kam scheer. Ik denk dat we kunnen stellen dat koeien graag schuren, scharrelen, spelen, eten zoeken etc. En er zal een groep bijzitten die oa aan bovenstaande niet voldoet.
Daarnaast denk ik dat het niet zwart is of er voldoen wordt hieraan of niet. Het is meer een schaal. Ik hou mijn paard op een manier waarop ik denk dat de omstandigheden zo zijn dat ze zoveel mogelijk natuurlijk gedrag kan vertonen als mogelijk. Maar ze kan niet handelen naar haar seksuele driften. Er zijn geen hengsten immers. Is dat een schandelijke concessie? Dat denk ik niet direct.
Kinke schreef:Menino, ging dat over de Nederlandse kalverhouderij? Voor zover ik weet is er een Europese regel mbt hoeveelheid ijzer
Kinke schreef:wat zijn dan de natuurlijke behoeftes van een koe en hoe wordt daar niet aan voldaan?
Avalanche schreef:BaileyMix schreef:
een dier opsluiten, martelen en slachten is dat niet
Dan moet je eerst hard maken dat dat gebeurt. Koeien worden zelden tot nooit opgesloten in Nederland. Melkkoeien worden gehouden in grote loopstallen, gemolken met behulp van een robot, en in die stallen is de temperatuur ideaal voor koeien en worden ze van alles voorzien. Een gelukkige koe geeft namelijk veel meer melk dan een koe die opgesloten en mishandeld wordt. Vleeskoeien hebben zo mogelijk nog meer vrijheid.
Ook voor kippen zijn er regels wat betreft minimale ruimte (en theoretisch mag die nog groter, in de praktijk zie je dat ze alsnog vaak bij elkaar gaan zitten) en ook die kunnen de hele stal door.
Avalanche schreef:denisesilver schreef:
Vegetarisch/veganistische voeren van dieren die van origine met name vlees eten vind ik verwaarlozing.
En dat is te onderbouwen.
https://www.licg.nl/honden/voeding-van- ... ngsstoffen
Helaas kan ik niet kopiëren en plakken, maar het komt erop neer dat honden met name de essentiëlen vetzuren alfalfazuur en linoleenzuur nodig hebben. Met name de tweede is afkomstig van dierlijke voeding.
Dan aminozuren en eiwitten, die wederom van heel hogere kwaliteit zijn en veel beter verteerbaar als ze van dierlijke afkomst zijn. Ook vitamine D is essentieel en komt met name uit (dierlijk) vet. Dit kan een hond niet zelf aanmaken.
Het komt er op neer dat door vegetarisch of veganistisch voeren je je hond essentiële voedingsstoffen onthoudt, en dat kun je zeker zien als verwaarlozing.
Ilse_123 schreef:Natuurlijke behoefte is ook nog wel een discussiepuntje bij gedomesticeerde dieren…
Kinke schreef:Reineri, weet je dat zo'n 84% van het melkvee in Nederland weidegang heeft? (2022)