Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:57

-
Laatst bijgewerkt door Maureen95 op 08-04-23 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald omdat het niet aan de Boktregels voldoet

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:53

Raineri schreef:
Kinke schreef:
wat zijn dan de natuurlijke behoeftes van een koe en hoe wordt daar niet aan voldaan?

Hmm misschien moet ik zeggen: primaire behoeftes en vertonen van natuurlijk gedrag. Ik vraag me wel af met intentie je dit vraagt. Het is ook een tamelijk basale opmerking van mijn kant en er zijn vast boeren die hier wel degelijk aan voldoen. Als ik hier antwoord op zou geven dat zou het klinken alsof ik alle boeren over 1 kam scheer. Ik denk dat we kunnen stellen dat koeien graag schuren, scharrelen, spelen, eten zoeken etc. En er zal een groep bijzitten die oa aan bovenstaande niet voldoet.

Daarnaast denk ik dat het niet zwart is of er voldoen wordt hieraan of niet. Het is meer een schaal. Ik hou mijn paard op een manier waarop ik denk dat de omstandigheden zo zijn dat ze zoveel mogelijk natuurlijk gedrag kan vertonen als mogelijk. Maar ze kan niet handelen naar haar seksuele driften. Er zijn geen hengsten immers. Is dat een schandelijke concessie? Dat denk ik niet direct.

In de reguliere stallen kunnen ze over het algemeen prima aan de natuurlijke behoeftes voldoen die je hier aangeeft. Uitzondering op fourageren, gezien er over het algemeen altijd ruwvoer aanwezig is.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:54

Natuurlijke behoefte is ook nog wel een discussiepuntje bij gedomesticeerde dieren…

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:05

Ilse_123 schreef:
Natuurlijke behoefte is ook nog wel een discussiepuntje bij gedomesticeerde dieren…

Ja!

Kinke

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:17

Reineri, weet je dat zo'n 84% van het melkvee in Nederland weidegang heeft? (2022)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:24

Ts kan je het volgende topic aanmaken? Je hebt nog tot en met morgen, maandag gaat deze dicht.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:25

Grasg even aandacht voor het onderstaande. Eerder geplaatst op pagina 504

ynskek schreef:
Moderatoropmerking:
Beste dames, Na het weekend zullen we dit topic sluiten ivm het ruimschoots bereiken van de 500 pagina's. Op deze manier is er voldoende tijd geweest om een vervolgtopic aan te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:26

Kinke schreef:
Menino, ging dat over de Nederlandse kalverhouderij? Voor zover ik weet is er een Europese regel mbt hoeveelheid ijzer

Klopt. Bewust klinische bloedarmoede toebrengen mag niet, maar een HB-niveau dat wijst op subklinische bloedarmoede mag wel (lees: lichte verschijnselen)…. En dat wordt dan afgenomen via groepsstalen, dus met zo weinig buffer kun je de klok erop gelijk zetten dat een (groot) gedeelte eronder duikt en wel klinische bloedarmoede heeft. Sowieso vind ik het bewust creëeren van bloedarmoede met lichte verschijnselen als zeer onethisch.

Kinke schreef:
wat zijn dan de natuurlijke behoeftes van een koe en hoe wordt daar niet aan voldaan?

Nee, ze zien geen daglicht. Komen niet buiten. Er is 1 (ex, i.v.m. coronagedoe)biologische kalverhouderij in Nederland, en de rest staat allemaal binnen opgehokt is een grote loods met weinig ruimte, extreem veel infectieziekten, ziekelijke stalgedragingen en waar voertijd kennelijk betekent dat ze een derrie melk over hun kop gespoten krijgen etc,

Avalanche schreef:
BaileyMix schreef:
een dier opsluiten, martelen en slachten is dat niet

Dan moet je eerst hard maken dat dat gebeurt. Koeien worden zelden tot nooit opgesloten in Nederland. Melkkoeien worden gehouden in grote loopstallen, gemolken met behulp van een robot, en in die stallen is de temperatuur ideaal voor koeien en worden ze van alles voorzien. Een gelukkige koe geeft namelijk veel meer melk dan een koe die opgesloten en mishandeld wordt. Vleeskoeien hebben zo mogelijk nog meer vrijheid.
Ook voor kippen zijn er regels wat betreft minimale ruimte (en theoretisch mag die nog groter, in de praktijk zie je dat ze alsnog vaak bij elkaar gaan zitten) en ook die kunnen de hele stal door.

Zie mijn eerdere bericht over die aflevering van de keuringsdienst van waarde. Zelfs als je op swerelds meest luxe biologische melkveehouderij bent, worden 75% van de kalfjes -die geen melkkoe worden- op transport gezet naar de traditionele (niet biologische) kalverhouderij. Voor 1 luxe topkoe, heb je dus gemiddeld 2-3 koeien die een zinloos, kort en onvoorwaardelijk poedersuiker tegemoet gaan. Kennelijk wordt kalfsvlees met (subklinische) bloedarmoede beter gewaardeerd dan vlees van gezonde kalveren.. Dus dat ze in topconditie gehouden moeten worden is niet waar. Ze worden zelfs expres gemangeld omdat ze in Zuid-europa door cultuur een blank kleurtje associeren met kwalitatief vlees, terwijl er geen verschil zou zijn (ik heb geen idee, ik eet het al 20 jaar niet).

Avalanche schreef:
denisesilver schreef:
Vegetarisch/veganistische voeren van dieren die van origine met name vlees eten vind ik verwaarlozing.

En dat is te onderbouwen.

https://www.licg.nl/honden/voeding-van- ... ngsstoffen

Helaas kan ik niet kopiëren en plakken, maar het komt erop neer dat honden met name de essentiëlen vetzuren alfalfazuur en linoleenzuur nodig hebben. Met name de tweede is afkomstig van dierlijke voeding.

Dan aminozuren en eiwitten, die wederom van heel hogere kwaliteit zijn en veel beter verteerbaar als ze van dierlijke afkomst zijn. Ook vitamine D is essentieel en komt met name uit (dierlijk) vet. Dit kan een hond niet zelf aanmaken.
Het komt er op neer dat door vegetarisch of veganistisch voeren je je hond essentiële voedingsstoffen onthoudt, en dat kun je zeker zien als verwaarlozing.

Op de uni zeggen we altijd, 1 bron is geen bron. Ik vond in ongeveer drie seconde óók dit onderzoek:

https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0265662 . Heb ik wel wat op aan te merken, maar ik bedoel maar. Waardeloos is het zeker niet.

En de mensen van wie ik ooit gelezen heb dat zij hun hond vegetarisch voeden konden altijd zeer goed onderbouwen waarom, en hoe deze voedingsstoffen vervangen konden worden. Heb er zelf niet zoveel verstand van, mijn honden krijgen brokken met een hoog vleespercentage omdat ik die kennis dus niet heb, ze zelf niet kunnen kiezen, en ik niet vind dat zij de dupe moeten zijn van onze achterlijke drang om dierenwelzijn te verloochenen voor winstoptimalisatie. Máár gezien de investering van de meeste mensen die mensen hebben gedaan om zich te verdiepen in vegatarisch voedsel kan ik het geen mishandeling of verwaarlozing noemen. Zelfs niet als op lange termijn het toch minder gezond blijkt te zijn (op korte termijn op basis van dit onderzoek namelijk weinig verschil). Een suboptimale keuze (omdat kennis nog in ontwikkeling is) vind ik toch echt wel wat anders dan verwaarlozing of mishandeling.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:39

Ilse_123 schreef:

Ik weet niet wat je bedoelt eigenlijk . Melkkoeien zijn gedomesticeerd niet?

Kinke schreef:
Reineri, weet je dat zo'n 84% van het melkvee in Nederland weidegang heeft? (2022)

Ja, maar staat dat gelijk aan vertonen van natuurlijk gedrag? Wat bedoel je hier te zeggen? Ik gaf namelijk al aan dat ik niet alles over 1 kam wil scheren. Nu presenteer je een feit maar snap niet goed in welke context ik dit moet plaatsen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:58

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:09

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 22:42

Moderatoropmerking:
aangezien deel 2 geopend is plaats ik hier een slotje