Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:48

Overigens moet er wel bij gezegd worden dat 2020 een dal jaar was (corona). Het is wel lager dan 10 jaar terug. Maar niet lager dan 20 jaar terug.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:49

Moestuin schreef:
Dat was 3 of 4 jaar geleden ook al de verwachting. Nu wordt het op het dure leven gegooid maar ook voor de sterke prijsstijgingen was, zoals Urbanus al aanhaalde, de Primark en Shein ook gewoon populair.

3 jaar terug is er ook nog een volledig lam bij mij geannuleerd omdat 220 kilometer verder een slager een promo had van nog geen €10 de kilo. Was geïmporteerd lam van anderhalf jaar (wat dan theoretisch gezien schaap is maar goed)

Alles zo goedkoop mogelijk willen is van elke tijd. Nu, anderhalf jaar terug voor de prijsstijgingen, 5 jaar terug, 10 jaar terug en ga zo door.

Overigens heb ik er alle respect voor dat niet iedereen voor iets duurder kan kiezen. Maar zat mensen kunnen dat wel maar willen niet.

Ikke: Sorry, had moeten vermelden dat dat de kiloprijs is. Daarvoor krijg je gehakt, hamburgers, gyros, kotelet, gebraad, braadworst, loze vink, haasje, kotelet, Kaashamburger, Ardeense hamburg, indien gewenst varkens cote a los, spek, en ik vergeet waarschijnlijk nog een deel. Wil je er saté, schnitzel ofzo bij. Kan allemaal. Pakketten zitten tussen €9,50 en €10,50, gaande van 2,5 kilo tem 20 kilo. Bij 2,5 kilo ga je uiteraard niet de bereidingen vinden maar goed. Vacuum verpakt, zoals jij wilt (per 1/2/3/…, zoveel gram gehakt per keer en ga zo door)

Dat is inderdaad iets duur maar komt mij niet onredelijk over.
Ik woon helaas niet meer bij de grens (lees: dik uur rijden) anders zou ik nog wel een pakket willen overwegen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 00:00

Sizzle schreef:
Gemiddeld eten mannen 117 gram vlees en vrouwen 82 gram vlees per dag. Zo‘n kleine 40 kilo per jaar p.p. Sinds 2020 is er weer een toename te zien.

Zo weinig? :wow: Dat eet ik al bijna als brood beleg... Ik ben duidelijk niet gemiddeld, maar dat wist ik al.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 00:09

Gefeliciteerd met bovengemiddeld bijdragen aan dierenleed dan...? It's not a flex you think it is :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:58

Fun fact wat ik geleerd heb bij de slachterij; varkenshaasjes is een product typisch voor de Nederlandse markt. In het buitenland hebben ze dat helemaal niet zo graag. Of in ieder geval in de import landen van Nederlands vlees.

Ik vind head-to-tail benutten wel echt heel erg mooi. Laat niks over en gebruik het hele dier voor voedsel en andere producten. Vind ik wel zo dankbaar naar de boer en het beest toe.

Moestuin, jij zit niet toevallig tegen de Nederlandse grens aan in het westen? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:09

Nee helaas. In het Oosten :) Dicht bij Hasselt.

Ik ben eigenlijk ook niet de juiste persoon voor deze UO hoor. Mijn gedachten zijn daarin zodanig extreem dat wij het nu allemaal maar zelf kweken, melken etc. :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:49

Hier ook zulke ervaringen Moestuin, degenen die het hardst dingen roepen als 'koop lokaal' etc. zijn nooit degene die bij ons een rundvleespakket afnemen. (niemand van onze eigen familie) Wij willen ook nog 2 varkens aanschaffen en die dan ook slachten. Wat ons tegenhoudt is de hoeveelheid vlees die je dan krijgt en we verwachten dan een tekort aan afnemers.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:14

Ik ben heel blij geweest met kennissen die een koe slachtten. Want ik kreeg gewoon de stukken die mensen niet wilden voor mijn hond. Net als bepaald wild of 'afval' daarvan. Daar zaten soms echt bizar mooie stukken bij, maar dat was er dan afgesneden en wilde men niet hebben. Fijn voor mij met een hond die alleen vlees mag eten haha.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:57

Daar sluit mijn 'unpopular opinion' mooi op aan:
Mijn hond (ras: 1 van de rode lijst) krijgt alleen vegetarisch voer.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:07

Vegetarisch/veganistische voeren van dieren die van origine met name vlees eten vind ik verwaarlozing.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:15

Volkomen mee eens. Ik ga er echt geen carnivoren vegetarisch voeren, en veganistisch is al helemaal van de zotten. Mijn UO.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:31

Wat is een rode lijst? := We hebben voor honden toch al lang geen lijsten meer?

Maar eens. Tenzij er een allergie is voor al het vlees. Maar die testen zijn ook een lachertje af en toe. Mijn hond is dus allergisch, ook voor hypo allergene brokken. En zou ook voor bepaalde diersoorten allergisch zijn, maar rauw kan hij alles qua diersoorten eten. De testen klopten bij hem dus voor geen meter, hij reageert op iets qua toevoegingen aan de brok, samen met graan enzovoorts.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:39

Oh ja krijgen we dat gezeik weer, een hond vegetarisch voeren is dierenmishandeling maar een dier opsluiten, martelen en slachten is dat niet 8)7

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:41

Dat zegt niemand. Maar zo zorg je er in ieder geval voor dat mensen weinig zin hebben om een gesprek aan te gaan. Ik vind een dier zijn behoeftes qua voeding onthouden niet oké en vind het erg hypocriet om dat gezeik te noemen als je zogenaamd zo voor dierenwelzijn bent.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:48

Je onthoudt een hond helemaal niets met vegetarisch voeren. Katten is een ander verhaal, al zijn de benodigde voedingsstoffen in brokken ook gewoon toegevoegd.

'Niet oké' vinden, maar moorden 'wel oké' vinden. Dat is pas hypocriet. Maar wederom, makkelijk om dingen oké te vinden als jij geen slachtoffer bent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:54

MyWishMax schreef:
Dat zegt niemand. Maar zo zorg je er in ieder geval voor dat mensen weinig zin hebben om een gesprek aan te gaan. Ik vind een dier zijn behoeftes qua voeding onthouden niet oké en vind het erg hypocriet om dat gezeik te noemen als je zogenaamd zo voor dierenwelzijn bent.

Eens

Sta je er zo stellig in geen kat of hond kopen maar een cavia of konijn. Zo makkelijk kan het zijn :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:58

Interessante gedachte eigenlijk, want wat is eigenlijk de mishandeling in het geven van vegetarisch (of veganistisch) voer aan bijvoorbeeld een hond (katten en andere dieren die dan echt tekorten op kunnen lopen even buiten beschouwing!)

Want is het misschien de smaak van vlees die ze dan missen, de look en textuur van vlees die ze dan missen? Want als ik heel neutraal naar een gemiddelde brok kijk bijvoorbeeld, wat ook heel veel honden krijgen, dan ziet dat er ook niet uit als vlees, daaraan kunnen ze ook niet trekken, scheuren, knagen enzovoorts. Ook dat zal anders smaken, ruiken, het oogt ook anders.

Wat overigens niet maakt dat ik er echt een mening over heb, ja diep van binnen vind ik het vooral 'raar' om een vleeseter vegetarisch of veganistisch te voeren maar of ik het ook echt mishandeling vind weet ik niet. Want dan denk ik: als je die overtuiging hebt, waarom neem je dan een vleeseter in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:12

BaileyMix schreef:
Oh ja krijgen we dat gezeik weer, een hond vegetarisch voeren is dierenmishandeling maar een dier opsluiten, martelen en slachten is dat niet 8)7
Goede drogreden wel, kan zo in een lesboek Nederlands. :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:46

BaileyMix schreef:

Als je ervan uit gaat dat de veehouders hun dieren martelen is er al geen normale discussie te voeren. Zelfs een licht kan begrijpen dat dieren slecht presteren onder stress. Als ze dan echt alleen boeren voor de centen (waarom je dan überhaupt veehouder blijft is mij dan ook een raadsel), dan gaan ze echt geen verlies draaien door die beesten ook nog te martelen.

Lekker hypocriet. Jij dan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:52

Als je puur vanuit de opbouw van het verteringsstelsel kijkt dan lijkt het mij erg lastig om volledig aan de behoefte van een hond te doen zonder dierlijk eiwit in de voeding. Ik ben benieuwd wat ze in de veganistische voeding toevoegen waardoor het wel goed verteerbaar is.
Maargoed, verder geen verstand van dus kan er ook moeilijk iets over zeggen.

Overigens erg mee oneens dat (slacht)vee wordt mishandeld ed.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:49

BaileyMix schreef:
Oh ja krijgen we dat gezeik weer, een hond vegetarisch voeren is dierenmishandeling

dat is hier niet gezegd. Wat er wel is gezegd is dit:
denisesilver schreef:
Vegetarisch/veganistische voeren van dieren die van origine met name vlees eten vind ik verwaarlozing.

En dat is te onderbouwen.

https://www.licg.nl/honden/voeding-van- ... ngsstoffen

Helaas kan ik niet kopiëren en plakken, maar het komt erop neer dat honden met name de essentiëlen vetzuren alfalfazuur en linoleenzuur nodig hebben. Met name de tweede is afkomstig van dierlijke voeding.

Dan aminozuren en eiwitten, die wederom van heel hogere kwaliteit zijn en veel beter verteerbaar als ze van dierlijke afkomst zijn. Ook vitamine D is essentieel en komt met name uit (dierlijk) vet. Dit kan een hond niet zelf aanmaken.
Het komt er op neer dat door vegetarisch of veganistisch voeren je je hond essentiële voedingsstoffen onthoudt, en dat kun je zeker zien als verwaarlozing.

BaileyMix schreef:
een dier opsluiten, martelen en slachten is dat niet

Dan moet je eerst hard maken dat dat gebeurt. Koeien worden zelden tot nooit opgesloten in Nederland. Melkkoeien worden gehouden in grote loopstallen, gemolken met behulp van een robot, en in die stallen is de temperatuur ideaal voor koeien en worden ze van alles voorzien. Een gelukkige koe geeft namelijk veel meer melk dan een koe die opgesloten en mishandeld wordt. Vleeskoeien hebben zo mogelijk nog meer vrijheid.
Ook voor kippen zijn er regels wat betreft minimale ruimte (en theoretisch mag die nog groter, in de praktijk zie je dat ze alsnog vaak bij elkaar gaan zitten) en ook die kunnen de hele stal door.

Wat betreft varkens is het een ander verhaal, daar moet idd het nodige veranderen.

Maar zo gechargeerd als jij het stelt, is het niet.
En ik sta open om de discussie over veganisme en vegetarisme te voeren, maar dan graag gespeend van emotionele argumenten.

En om op Mkango terug te komen: correct. De eerste is een stroman argument, de tweede is begging the question, waarbij een stelling die niet in de eerste plaats bewezen is wordt gebruikt om een argument te maken. En omdat de stelling niet in de eerste plaats hard gemaakt is, kunnen we daarmee het argument simpelweg negeren, want het doet niet terzake.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:55

De vraag is wel in hoeverre je melkkoeien of andere slachtdieren onthoudt van hun natuurlijke behoeftes en het vertonen van natuurlijk gedrag. Voor mij zit de angel voornamelijk hem in het tweede op het gebied van dierenwelzijn. An sich niet tegen het eten van dieren, maar voor mij is voldoen aan primaire levensbehoeften en vertonen van natuurlijk gedrag een vereiste wat geldt voor alle soorten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:00

wat zijn dan de natuurlijke behoeftes van een koe en hoe wordt daar niet aan voldaan?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:07

Kinke schreef:
wat zijn dan de natuurlijke behoeftes van een koe en hoe wordt daar niet aan voldaan?

Kalfjes worden weggehaald en groeien op zonder hun moeders. De beelden die ik zag op tv van stieren kalfjes was dat ze dan in een paddock in een soort loods opgroeien met leeftijdsgenoten. Naar aanleiding van die beelden vraag ik mij af of die kalfjes tzt ook nog het daglicht zien want dat was mij niet helemaal duidelijk geworden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:32

Kinke schreef:

Hmm misschien moet ik zeggen: primaire behoeftes en vertonen van natuurlijk gedrag. Ik vraag me wel af met intentie je dit vraagt. Het is ook een tamelijk basale opmerking van mijn kant en er zijn vast boeren die hier wel degelijk aan voldoen. Als ik hier antwoord op zou geven dat zou het klinken alsof ik alle boeren over 1 kam scheer. Ik denk dat we kunnen stellen dat koeien graag schuren, scharrelen, spelen, eten zoeken etc. En er zal een groep bijzitten die oa aan bovenstaande niet voldoet.

Daarnaast denk ik dat het niet zwart is of er voldoen wordt hieraan of niet. Het is meer een schaal. Ik hou mijn paard op een manier waarop ik denk dat de omstandigheden zo zijn dat ze zoveel mogelijk natuurlijk gedrag kan vertonen als mogelijk. Maar ze kan niet handelen naar haar seksuele driften. Er zijn geen hengsten immers. Is dat een schandelijke concessie? Dat denk ik niet direct.