Marie_Anne schreef:Ja, ik wil echt niet zo'n overheid als jij graag zou zien.
Toch ben ik benieuwd: wat zou je erg vinden aan een overheid die je (makkelijk) helpt in moeilijke tijden en duidelijk communiceert? Waarom zou je dat niet willen?
Citaat:
Het is alleen gebaseerd op jouw uiterst negatieve beeld van de overheid en het bedrijfsleven.
Het is niet echt mijn uiterst negatieve beeld. Ik heb het zelf niet bedacht... dit zijn gewoon dingen die je kunt zien en kunt controleren. Ik ben sceptisch, zeker, maar gebaseerd op vrij concrete situaties, zoals de Belastingtoeslagaffaire, die duidelijk maakt dat het belang van de burgers niet heel erg centraal stond, als ik dat zo kan omschrijven, en dat KLM/Schiphol netto heel veel ontvangen en niet altijd netjes omgaan met de verplichtingen die ze hebben naar onze maatschappij (zoals de geluidsnormen.)
Zo negatief ben ik niet eens, alleen, doen alsof er niks anders of beter kan is niet helemaal terecht. Dit zijn gewoon openlijke onderwerpen met kennis genoeg voorhanden.
Bedenk ook dat het een tijdje mijn vak is geweest om na te denken over hoe dingen simpeler kunnen, en hoe je aansluit bij wat mensen doen (en niet bij wat ze zeggen te doen of zouden moeten doen.)
En ik vond dat nog leuk ook. Maar des te teleurstellender vind ik het als die dingen die zo makkelijk zouden kunnen, toch niet gedaan worden.
En ook merk ik veel verschil. Soms lijkt het alsof overheden of bedrijven nooit iets goed kunnen doen, maar ik heb juist ook ervaringen met andere situaties. Ik ben behoorlijk tevreden over mijn gemeente, die over het algemeen echt inzet om dingen helder te maken. (Ga graven en je vind ongetwijfeld talloze dingen die anders kunnen, waar ze verkeerde keuzes hebben gemaakt en waar je tegenaan kunt schoppen, maar het contrast tussen communicatie met de gemeente en communicatie met de landelijke overheid is echt heel groot.)
Citaat:
Wat mij betreft is het helder allemaal en is alle informatie die jij benoemt voorhanden of is er (kosteloos) hulp voorhanden.
Maar ten eerste is het hoe dan ook niet waar dat er altijd kosteloos hulp voor handen is (ziek en geen inkomsten is een probleem dat NIET in alle gevallen is afgedekt!) en ten tweede ben jij niet iedereen. Het moet niet alleen voor jou helder zijn, maar ook voor mensen zonder opleiding, met taal- en leesproblemen, die moeite hebben met hulp vragen, etc.
Dit doen we heel vaak: een moeilijk systeem verzinnen en dan een heleboel extra plekken voor extra hulp om het 'op te lossen'. Maar als je het vanaf het begin af aan duidelijker maakt heb je al die extra dingen veel minder nodig. Dat is makkelijker, en het kost over het algemeen ook aanzienlijk minder. In dit geval zou het helpen dat mensen sneller thuis blijven: omdat ze minder problemen ondervinden EN omdat ze ervaren dat de overheid het echt serieus neemt. Da's dus twee keer het versterken van draagvlak, alleen maar door duidelijkere communicatie. En dat is als geheel op alle manieren makkelijker en goedkoper dan hoe het nu gaat.
Citaat:
Ik geloof ook helemaal niet dat lastige werkgevers bij ziekmelden nou het grote probleem zijn en dat dit gaat helpen bij coronabestrijding, dus het is ook niet heel relevant wat mij betreft.
Ik weet niet of het 'het' grote probleem is want volgens mij wordt het niet echt onderzocht, maar alleen al in dit topic zijn er echt met regelmaat gebruikers die zich niet ziek mogen of kunnen melden, die niet thuis mogen of kunnen werken. Op Twitter heb ik ergens gezien dat de tijd tussen het ziekmelden en de test van je vrije dagen afgetrokken wordt.
Of het 'het' grote probleem is weet ik niet, maar dit zijn in elk geval dingen die we kunnen oplossen. Dus waarom doen we dat niet? Nu legt het de problemen en nadelen heel erg bij individuen neer, waarom verdelen we dat niet wat eerlijker? Het gaat ons allemaal aan.
Citaat:
Het probleem zit hem in die 80% die niet thuis blijft met klachten, het gaat dan niet alleen over thuis blijven van werk hè. Ook de leuke dingen mogen niet bij klachten, vakanties enzo. Een deel heeft er gewoon geen zin in ben ik bang.
Nogmaals: ook deels vanuit mijn vak is dit gewoon geen helpende benadering, en creeert vooral een heleboel frustratie en boosheid. Als je de situatie wilt veranderen naar 1 waarin de meeste mensen wel thuisblijven, dan is het relevant waarom ze dat niet doen, want dan kun je ook kijken wat er te veranderen valt.