Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:13

Marie_Anne schreef:
Ah ja, ik heb toch een andere mening over de taak van de overheid dan. Het is niet zo dat iedereen altijd maar bij alles bij het handje genomen moet worden door de overheid, mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun leven.

Ik snap deze insteek niet zo goed. Het gaat helemaal niet om 'bij het handje' genomen te worden, maar simpelweg omdat dit iets is dat ons als land treft, en het dus ook aanzienlijk beter is op te lossen door het samen te doen.

We hebben de dijken niet gebouwd door allemaal alleen maar individueel te handelen. We hebben de wegen niet aangelegd door allemaal alleen maar individueel te handelen. En we lossen dit niet op door allemaal individueel te handelen.

Alleen al doordat de nadelen heel erg scheef verdeeld zijn. Iemand die thuis moet blijven omdat 'ie ziek is, blijft niet thuis om zichzelf te beschermen, maar om anderen te beschermen, als je alleen lichte klachten hebt. Dat is dus samenwerking. Als je dat puur op individuele verantwoordelijkheid wilt schuiven, dan is het voor vrijwel iedereen in die positie eigenlijk logischer om de klachten te negeren en toch inkomsten / sociaal leven / etc te hebben.

We vragen wat van mensen omdat dit iets is dat we samen moeten doen - dan kunnen we daar toch ook samen over nadenken?

Dat is niet 'bij het handje nemen' (alsof dat iets slechts is) maar gewoon een volwassen samenwerking over een probleem dat ons niet alleen individueel maar vooral ook als gemeenschap raakt. Waarom moet dat als iets naars worden weggezet? En waarom zouden we het uit de hand laten lopen / wachten tot we alleen maar met harde hand kunnen handhaven als we eerder de situatie beter kunnen laten werken voor iedereen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:15

Fitzroy schreef:
Kleinigheidje ;)
Ik zou proberen toch zoveel mogelijk de 1,5 meter aan te houden.

Ja he, details blijf je houden _O-

Ik ben zelf erg van de 1,5 meter.... Ik hoop dan maar dat een ander dat ook is

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:17

En dat zoenen. Dat heb je met een bruiloft helemaal.

Mijn dochter was jarig, vrijdag. Loopt er iemand op haar af en heeft haar 3 zoenen. Ze was compleet overdonderd.

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:22

Van de week zag ik een ober een binnenkomend gezelschap die hij blijkbaar kende (in een klein dorpje) omhelzen en kussen. Dat vond ik niet echt een geniaal voorbeeld :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:48

Ik heb het gister ook gezien, onze buren op de camping hadden een feestje. Hutje mutje onder de luifel. En gearmd naar de wc, terwijl dat 100% zeker geen stel was. Hoe meer alcohol er vloeide hoe dichter iedereen bij elkaar klit. Als ik dat dat overzicht van Zwitserland zie met die percentages, oa vooral in de horeca besmettingen, dan speelt alcohol wel een hele grote rol in het geen afstand houden imo. Maar ja, kom maar eens aan het drankje. Dat is echt not done.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:56

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -geen-hond

En hier weer zo’n organisator die de de vermoorde onschuld gaat uithangen. Wat is er moeilijk te lezen aan een brief van de gemeente waarin staat: geen live-muziek ?
Echt hè, ik kan daar dus geen begrip voor opbrengen. En nu huilie-huilie omdat het vandaag niet door mag gaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:00

Bij Deens-Duitse grens kan men zich laten testen.

Er stonden best veel mensen in de rij bij de tent.
Geen idee wat de reden van deze mensen Is en of het Denen of Duitsers betrof.

In denemarken stijgt het aantal besmetting ook weer. Zij wijten dat aan de Duitsers.
Afstand houden in Denemarken is maar een meter. Alles is gewoon open.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:01

tienus63 schreef:
Bij Deens-Duitse grens kan men zich laten testen.

Er stonden best veel mensen in de rij bij de tent.
Geen idee wat de reden van deze mensen Is en of het Denen of Duitsers betrof.

In denemarken stijgt het aantal besmetting ook weer. Zij wijten dat aan de Duitsers.
Afstand houden in Denemarken is maar een meter. Alles is gewoon open.

Tja het is ook heel makkelijk om naar de ander te wijzen haha. Wij wijzen ook naar de Duitsers en de Duitsers naar ons. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:53

Shadow0 schreef:
Marie_Anne schreef:
Ah ja, ik heb toch een andere mening over de taak van de overheid dan. Het is niet zo dat iedereen altijd maar bij alles bij het handje genomen moet worden door de overheid, mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun leven.

Ik snap deze insteek niet zo goed. Het gaat helemaal niet om 'bij het handje' genomen te worden, maar simpelweg omdat dit iets is dat ons als land treft, en het dus ook aanzienlijk beter is op te lossen door het samen te doen.

Shadow0 schreef:
Wat je kunt doen als ziekmelden niet kan, welke rechtsbescherming je hebt, hoe dat allemaal zit: dat zijn ook manieren om corona te stoppen... en ze worden niet benoemd. Ik vind dat onze regering daarin echt tekort schiet.

Ik vind dat jij hier verwacht dat mensen bij het handje genomen worden. Even een google rondje en je hebt antwoord op al je vragen, of weet waar je moet zijn voor een antwoord. Als je daar zelf niet goed in bent heb je maatschappelijke organisaties en buurthuizen om je te helpen.
Zoals ik al zei: word eens lid van een vakbond als je samen iets wilt doen. Maar nee, daar heeft de meerderheid geen geld voor over, we openen wel een topic op bokt als we een probleem met onze werkgever hebben. Verder is er een meldpunt van SZW dat hier ook al gelinkt is, een juridisch loket, soms is een OR. Ik weet niet zo goed wat jij verwacht verder, maar ik vind het goed geregeld zo. Maar mensen maken er meestal geen gebruik van.

Ik zie het op mijn werk ook, ik ben een van de weinigen die mijn mond open doet als er iets gebeurt dat bijvoorbeeld niet volgens de corona-richtlijnen is. Mensen mopperen wel, maar kijken liever weg en kiezen de makkelijkste weg. Terwijl ik notabene een tijdelijk contract heb en misschien wel mijn eigen glazen ingooi hiermee en de meeste collega's juist in vaste dienst zijn. Daar kan de overheid niets aan doen, zo zitten mensen blijkbaar nou eenmaal in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:53

Fitzroy schreef:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -geen-hond

En hier weer zo’n organisator die de de vermoorde onschuld gaat uithangen. Wat is er moeilijk te lezen aan een brief van de gemeente waarin staat: geen live-muziek ?
Echt hè, ik kan daar dus geen begrip voor opbrengen. En nu huilie-huilie omdat het vandaag niet door mag gaan.

Je link doet het bij mij niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:15

Marie_Anne schreef:
Ik vind dat jij hier verwacht dat mensen bij het handje genomen worden.

Als jij dat zo wilt noemen, best.

Ik denk dat een zinvolle aanpak is om het zo makkelijk mogelijk maken om het goede te doen (namelijk de coronamaatregelen na te leven) en zo veel mogelijk barrieres weg te nemen. Daar hebben we namelijk als maatschappij iets aan. Ik snap echt helemaal niets van het idee dat we liever uitkomsten accepteren die voor iedereen negatiever zijn, dan dat we dingen makkelijk maken, alleen maar uit een onduidelijk 'principe.'

Citaat:
Even een google rondje en je hebt antwoord op al je vragen, of weet waar je moet zijn voor een antwoord. Als je daar zelf niet goed in bent heb je maatschappelijke organisaties en buurthuizen om je te helpen.

Klinkt behoorlijk inefficient, dat je dingen die je centraal snel bij iedereen bekend kunt maakt, versnippert over allerlei losse plekjes. Waarom? Knal dat op de folder: dan heb je wel positieve effecten op de bestrijding voor corona, en beter nog: je hoeft er niemand iets voor te verbieden! Waarom lijkt dat als oplossing vaak nog ongewenster en onaanvaardbaarder dan boetes en straf? Waarom zou je de dingen expres moeilijk houden?

Citaat:
Zoals ik al zei: word eens lid van een vakbond als je samen iets wilt doen.

Graag. En als iemand het echt niet kan missen, doe mij een pb'tje, dan draag ik wel wat bij. Maar het staat nogal los van de mogelijkheden die we als samenleving als geheel ook hebben om dingen makkelijker te laten verlopen.

Citaat:
Ik weet niet zo goed wat jij verwacht verder, maar ik vind het goed geregeld zo. Maar mensen maken er meestal geen gebruik van.

Dat dat gemeld wordt in de reclames en de info-folder van de GGD. NIet alleen 'blijf thuis met klachten' maar ook toegevoegde spotjes over wat je kunt doen als... Maak duidelijk als overheid dat je hierin echt achter je volk staat, dat we dit echt samen doen.

Citaat:
Daar kan de overheid niets aan doen, zo zitten mensen blijkbaar nou eenmaal in elkaar.

Daar kan ook de overheid ontzettend veel aan doen. Als ze zouden willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:59

Ja, ik wil echt niet zo'n overheid als jij graag zou zien. Dus daar gaan wij het ook nooit over eens worden.

En expres moeilijk houden, je weet zelf heel goed dat dat net zulke onzin is als wat je eerder zei over standaard ontmoedigen van ziekmelden bij KLM en grote bedrijven. Het is alleen gebaseerd op jouw uiterst negatieve beeld van de overheid en het bedrijfsleven. Wat mij betreft is het helder allemaal en is alle informatie die jij benoemt voorhanden of is er (kosteloos) hulp voorhanden.

Ik geloof ook helemaal niet dat lastige werkgevers bij ziekmelden nou het grote probleem zijn en dat dit gaat helpen bij coronabestrijding, dus het is ook niet heel relevant wat mij betreft. De meeste werkgevers willen ook geen uitbraken in hun bedrijf. Werknemers voelen zich ook nog wel eens graag (ten onrechte) onmisbaar trouwens, wil je dat dan ook in een folder van de GGD opnemen?

Het probleem zit hem in die 80% die niet thuis blijft met klachten, het gaat dan niet alleen over thuis blijven van werk hè. Ook de leuke dingen mogen niet bij klachten, vakanties enzo. Een deel heeft er gewoon geen zin in ben ik bang. Of denken dat zij écht geen corona hebben. Of dat ze wel even snel naar de Appie kunnen. Of met een mondkapje op kan het toch wel, of, of....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:10

Moet wel even kwijt dat het virus nog maar net in Nederland was, de Arbo/Verzuimverzekeringen er als de kippen bij waren om mede te delen dat een werknemer in quarantaine vanwege een gezinslid met Covid, niet ziek gemeld mocht worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:21

Marie_Anne schreef:
Ja, ik wil echt niet zo'n overheid als jij graag zou zien.

Toch ben ik benieuwd: wat zou je erg vinden aan een overheid die je (makkelijk) helpt in moeilijke tijden en duidelijk communiceert? Waarom zou je dat niet willen?

Citaat:
Het is alleen gebaseerd op jouw uiterst negatieve beeld van de overheid en het bedrijfsleven.

Het is niet echt mijn uiterst negatieve beeld. Ik heb het zelf niet bedacht... dit zijn gewoon dingen die je kunt zien en kunt controleren. Ik ben sceptisch, zeker, maar gebaseerd op vrij concrete situaties, zoals de Belastingtoeslagaffaire, die duidelijk maakt dat het belang van de burgers niet heel erg centraal stond, als ik dat zo kan omschrijven, en dat KLM/Schiphol netto heel veel ontvangen en niet altijd netjes omgaan met de verplichtingen die ze hebben naar onze maatschappij (zoals de geluidsnormen.)
Zo negatief ben ik niet eens, alleen, doen alsof er niks anders of beter kan is niet helemaal terecht. Dit zijn gewoon openlijke onderwerpen met kennis genoeg voorhanden.

Bedenk ook dat het een tijdje mijn vak is geweest om na te denken over hoe dingen simpeler kunnen, en hoe je aansluit bij wat mensen doen (en niet bij wat ze zeggen te doen of zouden moeten doen.)
En ik vond dat nog leuk ook. Maar des te teleurstellender vind ik het als die dingen die zo makkelijk zouden kunnen, toch niet gedaan worden.

En ook merk ik veel verschil. Soms lijkt het alsof overheden of bedrijven nooit iets goed kunnen doen, maar ik heb juist ook ervaringen met andere situaties. Ik ben behoorlijk tevreden over mijn gemeente, die over het algemeen echt inzet om dingen helder te maken. (Ga graven en je vind ongetwijfeld talloze dingen die anders kunnen, waar ze verkeerde keuzes hebben gemaakt en waar je tegenaan kunt schoppen, maar het contrast tussen communicatie met de gemeente en communicatie met de landelijke overheid is echt heel groot.)

Citaat:
Wat mij betreft is het helder allemaal en is alle informatie die jij benoemt voorhanden of is er (kosteloos) hulp voorhanden.

Maar ten eerste is het hoe dan ook niet waar dat er altijd kosteloos hulp voor handen is (ziek en geen inkomsten is een probleem dat NIET in alle gevallen is afgedekt!) en ten tweede ben jij niet iedereen. Het moet niet alleen voor jou helder zijn, maar ook voor mensen zonder opleiding, met taal- en leesproblemen, die moeite hebben met hulp vragen, etc.

Dit doen we heel vaak: een moeilijk systeem verzinnen en dan een heleboel extra plekken voor extra hulp om het 'op te lossen'. Maar als je het vanaf het begin af aan duidelijker maakt heb je al die extra dingen veel minder nodig. Dat is makkelijker, en het kost over het algemeen ook aanzienlijk minder. In dit geval zou het helpen dat mensen sneller thuis blijven: omdat ze minder problemen ondervinden EN omdat ze ervaren dat de overheid het echt serieus neemt. Da's dus twee keer het versterken van draagvlak, alleen maar door duidelijkere communicatie. En dat is als geheel op alle manieren makkelijker en goedkoper dan hoe het nu gaat.

Citaat:
Ik geloof ook helemaal niet dat lastige werkgevers bij ziekmelden nou het grote probleem zijn en dat dit gaat helpen bij coronabestrijding, dus het is ook niet heel relevant wat mij betreft.

Ik weet niet of het 'het' grote probleem is want volgens mij wordt het niet echt onderzocht, maar alleen al in dit topic zijn er echt met regelmaat gebruikers die zich niet ziek mogen of kunnen melden, die niet thuis mogen of kunnen werken. Op Twitter heb ik ergens gezien dat de tijd tussen het ziekmelden en de test van je vrije dagen afgetrokken wordt.

Of het 'het' grote probleem is weet ik niet, maar dit zijn in elk geval dingen die we kunnen oplossen. Dus waarom doen we dat niet? Nu legt het de problemen en nadelen heel erg bij individuen neer, waarom verdelen we dat niet wat eerlijker? Het gaat ons allemaal aan.

Citaat:
Het probleem zit hem in die 80% die niet thuis blijft met klachten, het gaat dan niet alleen over thuis blijven van werk hè. Ook de leuke dingen mogen niet bij klachten, vakanties enzo. Een deel heeft er gewoon geen zin in ben ik bang.

Nogmaals: ook deels vanuit mijn vak is dit gewoon geen helpende benadering, en creeert vooral een heleboel frustratie en boosheid. Als je de situatie wilt veranderen naar 1 waarin de meeste mensen wel thuisblijven, dan is het relevant waarom ze dat niet doen, want dan kun je ook kijken wat er te veranderen valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:23

Ik wil best nog eens herhalen wat ik al gezegd heb (want dat: 'jij bent niet iedereen' vind ik flauw), maar ik heb er niets aan toe te voegen:

Marie_Anne schreef:
Even een google rondje en je hebt antwoord op al je vragen, of weet waar je moet zijn voor een antwoord. Als je daar zelf niet goed in bent heb je maatschappelijke organisaties en buurthuizen om je te helpen.

Het ging over dit bericht van jou, je haalt er nu allerlei andere dingen bij waar we het niet over hadden (ziek en geen inkomsten).
Shadow0 schreef:
Wat je kunt doen als ziekmelden niet kan, welke rechtsbescherming je hebt, hoe dat allemaal zit: dat zijn ook manieren om corona te stoppen... en ze worden niet benoemd. Ik vind dat onze regering daarin echt tekort schiet.

Shadow0 schreef:
alleen al in dit topic zijn er echt met regelmaat gebruikers die zich niet ziek mogen of kunnen melden, die niet thuis mogen of kunnen werken. Op Twitter heb ik ergens gezien dat de tijd tussen het ziekmelden en de test van je vrije dagen afgetrokken wordt.

In dit topic met regelmaat gebruikers die zich niet ziek mogen of kunnen melden? Welnee, een of twee, als het er al twee zijn geweest. De vriend van een bokker herinner ik me. Die ook geen actie wilde ondernemen zelf. Ja, dan houdt het op. Dan komen we weer bij die eigen verantwoordelijkheid. Kom in actie, doe iets. Er zijn genoeg mogelijkheden.
Ik kan ook niet thuiswerken, dat is op zichzelf helemaal geen probleem.

Ik vind jou over het algemeen in al je berichten behoorlijk negatief over de overheid en het bedrijfsleven in Nederland. En wat je zegt is daarbij ook nog eens niet altijd waar, zoals eerder die opmerking over standaard ontmoedigen van ziekmelden. Dus ja, je hebt een heel ander wereldbeeld dan ik. Ik vind zaken in Nederland over het algemeen heel goed geregeld.
Dat betekent niet dat ik nooit kritisch of boos over iets ben, zoals je kunt zien in mijn reactie op de mondkapjesplicht die de burgemeesters willen invoeren. En ook eerder met de aanpak van de corona-app. Maar iedere kans aangrijpen om regering en bedrijfsleven te bashen, nee, daar hou ik niet van. En zo ervaar ik jouw berichten vaak wel als ik heel eerlijk ben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:36

raket schreef:
Veel zzp-ers in de zorg zijn mensen die dat doen omdat loondienst niet te doen was privé. Bijvoorbeeld door kinderen en alleenstaande ouder/ co- ouderschap en werkgevers die vinden dat je voor een contract van 24 uur best 6 dagen kunt werken op de meest onmogelijke tijden.
Een deel doet het uiteraard voor andere overwegingen.

De andere overweging is, dat zij als zzp- er veel meer kunnen verdienen, zeker bij schaarste.
Alleen verzekert een deel zich niet voor arbeidsongeschiktheid of bouwt een buffer op voor mindere tijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:57

De zzp ers in de zorg die ik ken daarvan hebben de meesten de stap genomen omdat ze zelf zeggenschap over de te werken diensten wilden . En wanneer dit doorgaat komen de in loondienst werkende verzorgende steeds meer in de knel en de zorg word zo helemaal onbetaalbaar. Ligt niet aan de zzp ers maar aan falend beleid .

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:51

moest net wel lachen, langs de n48 hadden stel jongens op platte wagen achter trekker stoelen op 1m50 gezet en zaten onder het genot van een pilsje auto's te kiek'n

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:02

Als mensen die mogelijk besmet zijn zich niet laten testen, maar ondertussen wel gaan winkelen, gaan stappen, naar het strand gaan, op familiebezoek gaan en gaan werken. Dan kan je de werkgever de schuld geven, omdat ze zijn gaan werken. Maar dan ben je echt wel op zoek naar redenen om die werkgever te slaan, want dan kan je toch echt niet beweren dat daar het probleem zit.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:02