Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:06

Shae schreef:
Zolang je in NL ongeveer 6-7% van de bevolking onder de armoedegrens hebt en er mensen zijn die geen inkomen hebben als ze niet werken (of baan dreigen te verliezen bij ziekmelding), stop je die dingen niet zo snel.

Mensen die niet werken hebben hier zoiezo geen last van. En je hebt hier in NL echt een goed systeem dat wanneer je ziek bent je gewoon je inkomen blijft behouden. Op ZZP'ers na dan. Maar ik denk dat deze niet in de armoedegrens valt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:08

bigone schreef:
En het eerste verzorgingstehuis is alweer gesloten tot iedereen getest is. Uitzendkracht had wat klachten en wel werken, ze moest zich laten testen en positief .

In de zorg mag/moet je ook werken met lichte klachten en geen koorts.

Bij ons in huis pas ook iemand positief getest, gaat niet gelijk het hele huis dicht hoor. Alleen mensen waarbij diegene geweest is moeten in isolatie.

Iedereen testen heeft ook totaal geen zin, als je geen klachten hebt komt er geen positieve test uit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:10

purny schreef:
Op ZZP'ers na dan. Maar ik denk dat deze niet in de armoedegrens valt

Dat zegt niet dat ze zonder inkomsten kunnen... de hypotheek moet toch betaald.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:12

purny schreef:
Shae schreef:
Zolang je in NL ongeveer 6-7% van de bevolking onder de armoedegrens hebt en er mensen zijn die geen inkomen hebben als ze niet werken (of baan dreigen te verliezen bij ziekmelding), stop je die dingen niet zo snel.

Mensen die niet werken hebben hier zoiezo geen last van. En je hebt hier in NL echt een goed systeem dat wanneer je ziek bent je gewoon je inkomen blijft behouden. Op ZZP'ers na dan. Maar ik denk dat deze niet in de armoedegrens valt

Toch leven redelijk veel mensen in armoede Purny. Dit door schulden, te hoge woonlasten etc. Dit zijn mensen die geen werk hebben (maar wel hoge lasten) maar ook zeker mensen die wel werken.
Je wil niet weten hoeveel leerlingen bij ons op school met honger naar school gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:13

LadyMadonna schreef:
purny schreef:
Op ZZP'ers na dan. Maar ik denk dat deze niet in de armoedegrens valt

Daarom snap ik ook niet waarom iemand die zzp'er is een hypotheek kan hebben....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:15

Zeg waar moeten die mensen dan leven? Op straat? Er zijn veel en veel te weinig huurwoningen. Zeker in de sociale sector. Particulier betaal je veelal minimaal 1000 euro en ook daar is een tekort. Daarom zijn die prijzen ook zo achterlijk hoog.
Ik sta 10 jaar ingeschreven en heb via sociale woningbouw recht op een appartement van 40m2 ..
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 02-08-20 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:16

purny schreef:
LadyMadonna schreef:

Daarom snap ik ook niet waarom iemand die zzp'er is een hypotheek kan hebben....

Omdat onder de brug niet zoveel plek is en je geen gezin kan onderbrengen :')
Serieus, waarom mag een zzp’er geen hypotheek :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:18

Shae schreef:

Een kwart van deze groep is werkend, 75% heeft een uitkering, dus ik geloof helemaal niet dat dit nou zo vaak de reden is.

Uit het onderzoek van het RIVM halverwege juli bleek dat toen 80% niet thuis bleef met klachten maar gewoon naar buiten ging, en slechts 12% liet zich testen. Dat heeft toch echt maar weinig te maken met armoede of lastige werkgevers hoor.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:18

Veel zzp-ers in de zorg zijn mensen die dat doen omdat loondienst niet te doen was privé. Bijvoorbeeld door kinderen en alleenstaande ouder/ co- ouderschap en werkgevers die vinden dat je voor een contract van 24 uur best 6 dagen kunt werken op de meest onmogelijke tijden.
Een deel doet het uiteraard voor andere overwegingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:19

Ik denk dat we in Nederland over het algemeen weinig te klagen hebben, natuurlijk zijn er mensen die nu in heel vervelende omstandigheden zitten. Maar niemand hoeft van de honger dood te gaan . Ik weet dat vergelijken met andere landen een dooddoener is maar kijk bvb naar USA , duizenden mensen zijn letterlijk op straat komen te staan. Typisch voorbeeld van ieder voor zich en niemand voor jou.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:20

@verootjoo: kijk maar naar hoeveel zzp'ers geen inkomen meer hebben nu....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:20

Marie_Anne schreef:
Shae schreef:

Een kwart van deze groep is werkend, 75% heeft een uitkering, dus ik geloof helemaal niet dat dit nou zo vaak de reden is.

Uit het onderzoek van het RIVM halverwege juli bleek dat toen 80% niet thuis bleef met klachten maar gewoon naar buiten ging, en slechts 12% liet zich testen. Dat heeft toch echt maar weinig te maken met armoede of lastige werkgevers hoor.

Mee eens, dat heeft vooral te maken met een grote plaat voor je kop "ja, maar ik heb dat niet hoor" :n

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:22

purny schreef:

Maar waar moeten ze dan wonen? Op straat is toch geen optie.

Verder woon ik niet in Amerika. Dus mag ik mij best druk maken over een deel van de Nederlandse bevolking die in armoede moet leven.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:24

Marie_Anne schreef:
Shae schreef:

Maar omdat de media opeens uit het niets weer over gegaan zijn op dagelijkse cijfers posten, terwijl ze toch wekelijks gingen updaten (nog steeds zie ik geen stijging in het ziekenhuis dus dat is heel positief, ik volg de cijfers allang niet meer, maar ik geloof wel zeker dat er weer een of andere dramatische post komt als het ook maar een ieniemienie beetje stijgt) zijn nu wel veel meer mensen gaan testen dat zie je wel aan de drukte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:25

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

Maar waar moeten ze dan wonen? Op straat is toch geen optie.

Ze hebben toch ooit in een ander huis gewoond?
Als ik kijk naar mijzelf.. mag wel een huis huren tot 650 euro exclusief maar kopen mag ik niet. Heb een stabiel goed inkomen... geen onzekerheid zoals een zzp'er heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:26

purny schreef:
LadyMadonna schreef:

Iemand met een vaste baan kan deze ook kwijt raken hoor, door een reorganisatie, faillissement van de werkgever, of door een crisis. 100% zekerheid bestaat niet. Wat denk je van al die KLM-ers nu of de mensen die bij banken werkten in de financiële crisis. WW is ook maar tijdelijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:27

Purny die huizen zijn er niet. Ik ken echt heel veel mensen die alleen zijn en nog thuis wonen omdat ze dus geen sociale huurwoning kunnen krijgen. Ze kunnen ook geen hypotheek krijgen en ook verdienen ze te weinig voor particuliere huur (logisch veelal meer dan 1000 euro in de maand) en dat zijn geen eens zzpers.
Verder moet een zzp er aan veel strengere regels voldoen voor een hypotheek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:44

purny schreef:

Alsof een vast contract zoveel garanties geeft...

En hoe vaak komt een situatie zoals nu wel helemaal voor?

In het ergste geval kan je je huis nog verkopen met goede overwaarde momenteel en die krijg je dan mooi op je rekening waar je nog een tijd mee vooruit kan zonder inkomen.
Een huurhuis kan je enkel opzeggen en dan heb je niks als je niet meer kan betalen.
purny schreef:
Ze hebben toch ooit in een ander huis gewoond?
Als ik kijk naar mijzelf.. mag wel een huis huren tot 650 euro exclusief maar kopen mag ik niet. Heb een stabiel goed inkomen... geen onzekerheid zoals een zzp'er heeft

Waar in Den Haag heb je dan een koophuis met zo weinig hypotheek? Of überhaupt waar in NL?

Overigens heeft niet iedereen in een huurhuis gewoond hoor. Ik nog nooit bijvoorbeeld. Niet te doen hier ook.

LadyMadonna

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:45

Ik heb morgen een trouwerij waar ik tegenop zie.... het is dan wel kleinschalig (ca 25 mensen), maar 80% ken ik niet....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:08

Moet je er de hele dag bij zijn ?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:10

LadyMadonna schreef:
Ik heb morgen een trouwerij waar ik tegenop zie.... het is dan wel kleinschalig (ca 25 mensen), maar 80% ken ik niet....

Waarom ga je dan? Gewoon een kaartje sturen en over 'n tijdje die vriendin trakteren op 'n lunch.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:11

elnienjo schreef:
LadyMadonna schreef:

Waarom ga je dan? Gewoon een kaartje sturen en over 'n tijdje die vriendin trakteren op 'n lunch.

Omdat ik getuige ben en het mijn zus is....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:12

Kleinigheidje ;)
Ik zou proberen toch zoveel mogelijk de 1,5 meter aan te houden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:12

LadyMadonna schreef:

Je hoeft niet persé jezelf te mengen onder de andere mensen toch?
Ik snap best dat een trouwerij iets is waar je zomaar een kaartje voor stuurt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:13

Citaat:
In het ergste geval kan je je huis nog verkopen met goede overwaarde momenteel en die krijg je dan mooi op je rekening waar je nog een tijd mee vooruit kan zonder inkomen.

En waar ga je wonen dan?
Op straat?
Want huurhuizen zijn er niet.