Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 12:11

fleurtjeuh schreef:
Heeft cowboy magic geen detangler spray meer?
Of heet dat tegenwoordig body shine?
En is dat ok voor katten?

Er zitten meerdere ingrediënten in die giftig zijn voor katten of irritaties kunnen veroorzaken:

Citaat:
Over het algemeen is het belangrijk om voorzichtig te zijn met producten die deze ingrediënten bevatten, omdat katten gevoeliger zijn voor bepaalde chemicaliën dan mensen en ze deze via vachtverzorging kunnen binnenkrijgen. Hieronder is een overzicht van de ingrediënten en hun mogelijke toxiciteit voor katten:
* Water/Aqua/Eau: Niet giftig.
* Dimethicone, Amodimethicone: Siliconen zoals dimethicone en amodimethicone worden als veilig beschouwd voor mensen, maar er is enige bezorgdheid over hun veiligheid voor katten. Hoewel ze niet direct als zeer giftig worden beschouwd, kunnen ze in sommige gevallen huidirritatie veroorzaken. Belangrijker is dat katten moeite kunnen hebben met het metaboliseren van bepaalde stoffen, waaronder siliconen, via de lever.
* Trideceth-6: Kan huid- en oogirritatie veroorzaken. Bij inname wordt het over het algemeen als een laag risico beschouwd, maar langdurige of herhaalde blootstelling kan de lever aantasten.
* Parfum (Geur): Geuren zijn een veelvoorkomend probleem voor katten. Veel parfums bevatten essentiële oliën en alcohol die giftig kunnen zijn voor katten. Katten hebben een ander metabolisme dan mensen en kunnen deze stoffen niet goed afbreken, wat kan leiden tot ademhalingsproblemen, spijsverteringsproblemen en zelfs orgaanschade (vooral de lever).
* Aloë Barbadensis-bladsap: Aloë vera (de plant zelf en het sap) is giftig voor katten. Het bevat saponinen en anthraquinonen die braken, lethargie en diarree kunnen veroorzaken. Het gel van de plant wordt soms als eetbaar beschouwd, maar het sap is giftig.
* Retinylpalmitaat: Dit is een vorm van vitamine A. Hoewel vitamine A essentieel is, kunnen grote hoeveelheden van bepaalde huidverzorgingsproducten gastro-intestinale symptomen veroorzaken als ze worden ingeslikt.
* Tocoferylacetaat: Dit is vitamine E. Vitamine E is niet giftig voor katten en ze kunnen veilig veel hogere hoeveelheden verdragen dan de aanbevolen minimumdosis. Overdosering van vitamine E bij katten komt meestal alleen voor door overmatige supplementen.
* Methylchloroisothiazolinone/Methylisothiazolinone (MCI/MI): Deze conserveermiddelen zijn synthetisch en kunnen irriterend zijn voor de huid van huisdieren en allergische reacties veroorzaken. Er is ook bewijs dat methylisothiazolinone een neurotoxine kan zijn, wat het centrale zenuwstelsel aantast. Langdurig gebruik van producten met deze stoffen kan leiden tot huidirritatie, allergieën en toxiciteit.
* Chamomilla Recutita (Matricaria)-bloemextract (Kamille): Kamille is over het algemeen niet schadelijk in kleine doses, maar kan ernstige effecten veroorzaken bij katten als grote hoeveelheden worden ingenomen of als de plant gedurende lange tijd wordt geconsumeerd. Het bevat stoffen zoals tanninezuur en terpenoïden die allergische reacties, braken, diarree, anorexia en bloedingsneigingen kunnen veroorzaken.
* Hexyl Cinnamal: Dit is een geurstof die vaak wordt gebruikt in parfums en cosmetica. Omdat "parfum" over het algemeen als potentieel schadelijk wordt beschouwd voor katten vanwege de aanwezigheid van essentiële oliën en alcohol, is het raadzaam om producten met deze geurstof te vermijden. Cinnamon zelf kan giftig zijn voor katten, vooral in hogere concentraties (zoals in essentiële oliën), omdat katten bepaalde leverenzymen missen om het af te breken.
Conclusie:
Verschillende van de genoemde ingrediënten zijn potentieel giftig of irriterend voor katten, vooral bij inname via vachtverzorging:
* Aloë Barbadensis-bladsap is giftig.
* Parfum (Geur) en Hexyl Cinnamal zijn potentieel giftig door de aanwezigheid van essentiële oliën en andere stoffen.
* Methylchloroisothiazolinone/Methylisothiazolinone kan irritatie en allergische reacties veroorzaken en is potentieel neurotoxisch.
* Dimethicone en Amodimethicone kunnen irritatie veroorzaken en katten kunnen moeite hebben met het metaboliseren ervan.
* Trideceth-6 kan irriterend zijn en de lever aantasten bij langdurige blootstelling.
* Chamomilla Recutita (Matricaria)-bloemextract (Kamille) is potentieel giftig in grotere hoeveelheden.
Het is altijd het beste om producten te vermijden die deze ingrediënten bevatten bij het verzorgen van je kat, of om een dierenarts te raadplegen als je niet zeker bent over de veiligheid van een product. Katten hebben de neiging zichzelf te verzorgen en kunnen zo ingrediënten van hun vacht likken, wat kan leiden tot inname.

Dus ik zou een anti klit product geformuleerd voor katten gebruiken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:14

c_alsemgeest schreef:
fleurtjeuh schreef:
Heeft cowboy magic geen detangler spray meer?
Of heet dat tegenwoordig body shine?
En is dat ok voor katten?

Er zitten meerdere ingrediënten in die giftig zijn voor katten of irritaties kunnen veroorzaken:

Citaat:
Over het algemeen is het belangrijk om voorzichtig te zijn met producten die deze ingrediënten bevatten, omdat katten gevoeliger zijn voor bepaalde chemicaliën dan mensen en ze deze via vachtverzorging kunnen binnenkrijgen. Hieronder is een overzicht van de ingrediënten en hun mogelijke toxiciteit voor katten:
* Water/Aqua/Eau: Niet giftig.
* Dimethicone, Amodimethicone: Siliconen zoals dimethicone en amodimethicone worden als veilig beschouwd voor mensen, maar er is enige bezorgdheid over hun veiligheid voor katten. Hoewel ze niet direct als zeer giftig worden beschouwd, kunnen ze in sommige gevallen huidirritatie veroorzaken. Belangrijker is dat katten moeite kunnen hebben met het metaboliseren van bepaalde stoffen, waaronder siliconen, via de lever.
* Trideceth-6: Kan huid- en oogirritatie veroorzaken. Bij inname wordt het over het algemeen als een laag risico beschouwd, maar langdurige of herhaalde blootstelling kan de lever aantasten.
* Parfum (Geur): Geuren zijn een veelvoorkomend probleem voor katten. Veel parfums bevatten essentiële oliën en alcohol die giftig kunnen zijn voor katten. Katten hebben een ander metabolisme dan mensen en kunnen deze stoffen niet goed afbreken, wat kan leiden tot ademhalingsproblemen, spijsverteringsproblemen en zelfs orgaanschade (vooral de lever).
* Aloë Barbadensis-bladsap: Aloë vera (de plant zelf en het sap) is giftig voor katten. Het bevat saponinen en anthraquinonen die braken, lethargie en diarree kunnen veroorzaken. Het gel van de plant wordt soms als eetbaar beschouwd, maar het sap is giftig.
* Retinylpalmitaat: Dit is een vorm van vitamine A. Hoewel vitamine A essentieel is, kunnen grote hoeveelheden van bepaalde huidverzorgingsproducten gastro-intestinale symptomen veroorzaken als ze worden ingeslikt.
* Tocoferylacetaat: Dit is vitamine E. Vitamine E is niet giftig voor katten en ze kunnen veilig veel hogere hoeveelheden verdragen dan de aanbevolen minimumdosis. Overdosering van vitamine E bij katten komt meestal alleen voor door overmatige supplementen.
* Methylchloroisothiazolinone/Methylisothiazolinone (MCI/MI): Deze conserveermiddelen zijn synthetisch en kunnen irriterend zijn voor de huid van huisdieren en allergische reacties veroorzaken. Er is ook bewijs dat methylisothiazolinone een neurotoxine kan zijn, wat het centrale zenuwstelsel aantast. Langdurig gebruik van producten met deze stoffen kan leiden tot huidirritatie, allergieën en toxiciteit.
* Chamomilla Recutita (Matricaria)-bloemextract (Kamille): Kamille is over het algemeen niet schadelijk in kleine doses, maar kan ernstige effecten veroorzaken bij katten als grote hoeveelheden worden ingenomen of als de plant gedurende lange tijd wordt geconsumeerd. Het bevat stoffen zoals tanninezuur en terpenoïden die allergische reacties, braken, diarree, anorexia en bloedingsneigingen kunnen veroorzaken.
* Hexyl Cinnamal: Dit is een geurstof die vaak wordt gebruikt in parfums en cosmetica. Omdat "parfum" over het algemeen als potentieel schadelijk wordt beschouwd voor katten vanwege de aanwezigheid van essentiële oliën en alcohol, is het raadzaam om producten met deze geurstof te vermijden. Cinnamon zelf kan giftig zijn voor katten, vooral in hogere concentraties (zoals in essentiële oliën), omdat katten bepaalde leverenzymen missen om het af te breken.
Conclusie:
Verschillende van de genoemde ingrediënten zijn potentieel giftig of irriterend voor katten, vooral bij inname via vachtverzorging:
* Aloë Barbadensis-bladsap is giftig.
* Parfum (Geur) en Hexyl Cinnamal zijn potentieel giftig door de aanwezigheid van essentiële oliën en andere stoffen.
* Methylchloroisothiazolinone/Methylisothiazolinone kan irritatie en allergische reacties veroorzaken en is potentieel neurotoxisch.
* Dimethicone en Amodimethicone kunnen irritatie veroorzaken en katten kunnen moeite hebben met het metaboliseren ervan.
* Trideceth-6 kan irriterend zijn en de lever aantasten bij langdurige blootstelling.
* Chamomilla Recutita (Matricaria)-bloemextract (Kamille) is potentieel giftig in grotere hoeveelheden.
Het is altijd het beste om producten te vermijden die deze ingrediënten bevatten bij het verzorgen van je kat, of om een dierenarts te raadplegen als je niet zeker bent over de veiligheid van een product. Katten hebben de neiging zichzelf te verzorgen en kunnen zo ingrediënten van hun vacht likken, wat kan leiden tot inname.

Dus ik zou een anti klit product geformuleerd voor katten gebruiken.

Heel erg bedankt!
Dan gaan we op zoek naar wat anders

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 13:19

dank je, dit was precies wat ik ook wilde weten. Ik zag een foto van CM op een groomersbeurs (voor oa katten) dus je zou denken dat het oke is, maar niet dus

c_alsemgeest

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 13:24

Katten krijgen door wassen natuurlijk ook meer binnen dan paarden, en daarbij is het dan ook meteen een stuk meer per kg/lichaamsgewicht.
Daar zijn deze spullen niet op getest, vaak wel of het veilig genoeg is voor het gebruiksdier zelf, in dit geval paarden.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 14:34

daarom zat daar dus mijn twijfel of het wel goed zou zijn

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 21:57

Of er van dat privacy raamfolie (dus niet zonwerend) nou wel of niet voor een gedeelte op je raam kan plakken..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:03

Waarom zou het niet kunnen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:06

Melia wat bedoel je?

Wat is een goede app om bij te houden hoeveel vitamines / mineralen je eet? Liefst ook eentje die aminozuren bij kan houden en als het even kan vanuit de 'alternatieve' orthomoleculaire hoek en aangeeft wanneer je te weinig binnenkrijgt.
Perfect als je ook supplementen kan toevoegen.

Met de focus ook op mineralen en vitaminen dus niet dat je 6x moet zoeken wil je daar een overzicht van hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:43

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:35

Sheran schreef:
Waarom zou het niet kunnen?

Omdat ze waarschuwen voor thermische breuken in je ruit.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:10

Hoe verjaag je mussen? Er heeft een nest onder de dakpannen gezeten en nu zitten ze in/op de dakgoot die is helemaal ondergescheten evenals de tuin daaronder, 1 grote schijtplek. Maar wat ik vooral heel irritant vind is dat die beesten om 5 uur in de ochtend al beginnen te kwetteren precies onder mijn slaapkamer en ik daar wakker van wordt. Dus hoe verjaag ik ze? Ik heb geen ladder om erbij te kunnen helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:11

Niet. In de herfst vertrekken ze waarschijnlijk weer (om in de lente terug te komen).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:14

Let ook even op je verzekering als je die folie gaat plakken. Sommige vergoeden dan niets meer omdat je zelf iets op de ruit geplakt hebt..

Ik zweer bij suneclips of sunwise...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 23:58

Ik werk in de zorg en nu is vorige week dinsdag iemand overleden. Oké, normaal denk je dan. Maar afgelopen zaterdag weer iemand en nu ligt er weer iemand terminaal. Het valt mij op, en ik hoor het van meer mensen die in de zorg werken dat als er 1 gaat er vaak nog meerdere volgen. Hoe kan dat? Tot nu toe is dat altijd geweest.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 06:11

Alle ellende komt in 3en...
Waarom weet ik ook niet, maar dat heb ik al jaren terug geaccepteerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:28

Ja vaak wel ja. Niet alleen met overlijden van mensen. Ook met spullen die stuk gaan of pech hebben.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:06

Ik dacht eerst nee, dat is toeval. Toen schoot me te binnen dat toen mijn schoonmoeder overleed in het verzorgingshuis waar zij woonde, er die week totaal 4 mensen zijn overleden.
En dan heb ik het over haar groep van acht. Was maanden geleden dat er iemand was gestorven

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:35

Een vriendin van mij ontdekt net een 'vreemde' pil in haar baxter (medicijnrol). Aan de hand van de kleur, de vorm en de inscriptie konden we achterhalen wat het waarschijnlijk is, ursodeoxycholzuur.
Maar dat heeft ze (nog nooit) voorgeschreven gekregen, ook geen indicatie voor, en dit medicijn staat niet eens op het zakje bij wat er in het zakje zit :? Het is ook maar 1 zakje van de hele rol, maar hoe is dit in vredesnaam mogelijk?

Ontzettend kwalijk als je zelf niet zo opmerkzaam bent!!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:39

_Karlijn schreef:
Een vriendin van mij ontdekt net een 'vreemde' pil in haar baxter (medicijnrol). Aan de hand van de kleur, de vorm en de inscriptie konden we achterhalen wat het waarschijnlijk is, ursodeoxycholzuur.
Maar dat heeft ze (nog nooit) voorgeschreven gekregen, ook geen indicatie voor, en dit medicijn staat niet eens op het zakje bij wat er in het zakje zit :? Het is ook maar 1 zakje van de hele rol, maar hoe is dit in vredesnaam mogelijk?

Dat lijkt me een officiele klacht waard, bij de betreffende apotheek.

Niet om zeikerig te zijn, maar om te zorgen dat er even heel, heel nauwkeurig naar het pakproces en het controleproces gekeken wordt.

Een fout van deze orde kan dodelijk zijn...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:40

Femke_Tweety schreef:
_Karlijn schreef:

Dat lijkt me een officiele klacht waard, bij de betreffende apotheek.

Niet om zeikerig te zijn, maar om te zorgen dat er even heel, heel nauwkeurig naar het pakproces en het controleproces gekeken wordt.

Een fout van deze orde kan dodelijk zijn...

Precies. Vaak wordt dit juist alleen maar gewaardeerd en blijven ‘ze’ weer scherp.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 23:40

Ik zou het melden bij de verstrekkende apotheek.
Wij hadden op de afdeling baxter rollen in grote aantallen, wij keken ze altijd na voor het verstrekken, zijn vaker fouten uit gekomen.
Missende medicatie, verkeerde medicatie etc.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:24

Zeker melden bij de afleverende apotheek. Apothekers nemen medicatieveiligheid over het algemeen zeer serieus!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:13

gomir schreef:
Zeker melden bij de afleverende apotheek. Apothekers nemen medicatieveiligheid over het algemeen zeer serieus!

Over het algemeen? Nou, ik mag toch hopen dat dit prio 1 is!