Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:48

Als ik voor elk kuchje mijn salon moet sluiten, kan ik de zaak wel opdoeken.
Voorheen werkte ik gewoon door bij een verkoudheid, want meestal functioneer ik prima en ben ik niet echt ziek ofzo.
Hoe ik dat nu moet gaan doen weet ik nog niet

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:50

LadyMadonna schreef:
Als ik voor elk kuchje mijn salon moet sluiten, kan ik de zaak wel opdoeken.
Voorheen werkte ik gewoon door bij een verkoudheid, want meestal functioneer ik prima en ben ik niet echt ziek ofzo.
Hoe ik dat nu moet gaan doen weet ik nog niet

Ik ben benieuwd of het testen nog laagdrempeliger kan maar hier heb je natuurlijk wel de mensen voor nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:52

Lenaatje, ik mag me volgens mij laten testen wanneer ik wil (want contactberoep), maar: blij klachten blijf thuis....
Dus met een verkoudheid mag ik, ongeacht de uitslag van de test, niet werken volgens mij

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:56

LadyMadonna schreef:
Lenaatje, ik mag me volgens mij laten testen wanneer ik wil (want contactberoep), maar: blij klachten blijf thuis....
Dus met een verkoudheid mag ik, ongeacht de uitslag van de test, niet werken volgens mij

Ohja. Ik weet eigenlijk niet hoe het bij ons nu zit..
Voor de vakantie moesten we direct getest worden en was je negatief moest je weer werken.
Alleen bij koorts moest je thuis blijven.
Weet niet of dat voor onderwijs straks ook anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:58

Ik kan er maar moeilijk begrip voor opbrengen als iemand nu nog doorwerkt met verkoudheidsklachten, ik word ook echt woest als ik er achter kom dat een collega van mij niet thuis blijft of te laat. Je kunt gewoon zomaar de dood van een ouder of grootouder van een collega op je geweten hebben. Omdat je zonodig met je snotneus door moet werken. Onbegrijpelijk vind ik dat.

Natuurlijk is het niet leuk om thuis te moeten blijven als je weet dat je eigenlijk hard nodig bent, maar ik heb nu echt veel liever een heel hoge werkdruk, dan dat iemand naast me zit te snotteren. Meld je ziek en laat je testen, daarmee kunnen we levens redden nu.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:03

Ok, en dan laat ik me testen... zaak dicht tot de uitslag, dus twee dagen verlies...
Dan test ik negatief, maar ben nog steeds verkouden... dus zaak nog langer dicht.
Een ZW verzekering is niet te betalen, dus geen inkomsten...

Ik begrijp je standpunt, maar begrijp je ook mijn spagaat?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:03

Bij mij moeten mensen met klachten thuis blijven. Ook zijn ze wanneer ze uit een land met code oranje of rood komen gedurende 2 weken niet welkom

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:12

Even wat tussendoor, LadyMadonna, ik denk dat een zorgverzekering in jouw niet-risico beroep misschien meevalt. Maar anders is een broodfonds misschien een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:13

LadyMadonna schreef:
Ok, en dan laat ik me testen... zaak dicht tot de uitslag, dus twee dagen verlies...
Dan test ik negatief, maar ben nog steeds verkouden... dus zaak nog langer dicht.

Dat snap ik zeker, als zelfstandige is het heel lastig.
Mijn collega mocht na een negatieve test overigens gewoon weer aan het werk hoor, snotterend en wel.

Als je een klant zou besmetten en daarmee weer anderen ben je nog verder van huis natuurlijk. Juist in een contactberoep moeten mensen erop kunnen vertrouwen dat je niet gewoon doorwerkt met klachten. Ik moet eigenlijk dringend weer naar de kapper, maar durf dus niet zo goed omdat ik dat niet vertrouw.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:17

sureido schreef:
Ik werk in een broodjeszaak en ik zou het al spannend vinden om me ziek te melden om een verkoudheid omdat wij een super klein team hebben en niet zomaar vervanging.

Waarom werken mensen in de horeca dan niet met mondkapje? Als ze dan al 'n lichte verkoudheid hebben dan voorkomen ze tenminste dat ze klanten besmetten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:18

Marie_Anne schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat snap ik zeker, als zelfstandige is het heel lastig.
Mijn collega mocht na een negatieve test overigens gewoon weer aan het werk hoor, snotterend en wel.

Als je een klant zou besmetten en daarmee weer anderen ben je nog verder van huis natuurlijk. Juist in een contactberoep moeten mensen erop kunnen vertrouwen dat je niet gewoon doorwerkt met klachten. Ik moet eigenlijk dringend weer naar de kapper, maar durf dus niet zo goed omdat ik dat niet vertrouw.

Heb je een vaste kapper?

Mijn kapper is uiterst voorzichtig dus misschien kan je hem/haar bellen en dan je zorgen uiten ...
Bij een grote zaak is dat misschien weer lastiger.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:20

Marie_Anne: maar al die andere dingen spelen ook. Een hele hoge werkdruk geeft ook kans op fouten. Geen werk of geen werknemers kan ook betekenen: einde verhaal voor een bedrijf of iemands inkomen.

Wat mij betreft geven we dan ook veel meer aandacht aan dat deel van het verhaal: al die redenen die er zijn voor mensen om door te gaan. Als je dat alleen maar als een keuze van 1 persoon met een goed en fout antwoord ziet, is het heel makkelijk om anderen te veroordelen of boos te worden, maar heel moeilijk om de omstandigheden werkbaarder te maken.

Dus wat mij betreft gaat de energie niet (alleen) naar de juiste situaties voor mondkapjes, maar vooral ook naar inkomensbescherming (en dan zo dicht mogelijk bij de mensen zelf, dus niet een algemene steun aan de KLM die dan alsnog mensen ontslaat en naar alle waarschijnlijkheid als organisatie nog net zo is als anders en dat zal niet te soepel zijn naar ziekmeldende werknemers, maar juist de mensen zelf.)

En ook de aandacht naar wat mensen nodig hebben. Want ik ben ook getest en de test zelf stelde niks voor, maar de terugkeer naar al mijn moeizaam opgebouwde activiteiten weer afzeggen, en 2 dagen paranoide op het telefoontje zitten wachten vond ik heel erg zwaar. Ik denk niet dat het eenvoudig is om dat iedere keer weer te doen, als de herfst eraan komt. (En ik ben erg voorzichtig, dus 'in principe' zou ik in mijn huidige activiteiten ook niets moeten oplopen en zijn die netjes op afstand, maar....)

Ik vind het ook erg jammer dat die onderwerpen heel weinig aan de orde komen en zijn gekomen. Dat geeft een enorme belasting op individuele mensen, terwijl het volgens mij veel makkelijker is als we proberen om dat samen in te richten zodat het voor iedereen werkt. (En niet 'het werkt voor de mensen die gezond zijn en de mensen die klachten hebben die offeren zich maar op')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:26

elnienjo schreef:
sureido schreef:
Ik werk in een broodjeszaak en ik zou het al spannend vinden om me ziek te melden om een verkoudheid omdat wij een super klein team hebben en niet zomaar vervanging.

Waarom werken mensen in de horeca dan niet met mondkapje? Als ze dan al 'n lichte verkoudheid hebben dan voorkomen ze tenminste dat ze klanten besmetten.

Www.rijksoverheid.nl

Vraag het hun :D

Nogmaals ik werk niet met mondkapje wanneer niet nodig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:29

Ik denk ook dat wanneer je sneller een uitslag zou krijgen er meer mensen zich zouden laten testen. Nu duurt het echt soms dagen voordat je iets hoort.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:31

purny schreef:
Ik denk ook dat wanneer je sneller een uitslag zou krijgen er meer mensen zich zouden laten testen. Nu duurt het echt soms dagen voordat je iets hoort.

Dit denk ik ook en waarom niet mensen gewoon een standaard mail sturen bij een negatieve test.Lijkt mij minder arbeidsintensief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:42

@lenaa_tje: nee, mijn laatste vaste kapster is al een jaar geleden gestopt en sindsdien ben ik wat aan het rondshoppen en kan ik het nog niet vinden. De laatste keren ben ik bij de kappersschool geweest, wat prima beviel, maar dan weet je niet wie je krijgt.

@shadow
Inkomensbescherming voor ondernemers bij zieke werknemers of eigen ziekte lijkt me een prima idee in coronatijd.
Jouw uitspraak over KLM, heb jij daar ook echt aanwijzingen voor, dat ze niet soepel zijn naar ziekmeldende werknemers? Of is het gewoon weer KLM bashen? Daar heb ik niets mee. Mijn eigen ervaring met grote bedrijven is dat dit soort dingen over het algemeen prima en professioneel geregeld zijn.

Ik snap niet helemaal waar je in je laatste alinea precies op doelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:55

Marie_Anne schreef:
Jouw uitspraak over KLM, heb jij daar ook echt aanwijzingen voor, dat ze niet soepel zijn naar ziekmeldende werknemers? Of is het gewoon weer KLM bashen? Daar heb ik niets mee.

Ik vind dat de KLM nog wel wat bashing kan hebben.

Citaat:
Mijn eigen ervaring met grote bedrijven is dat dit soort dingen over het algemeen prima en professioneel geregeld zijn.

Het punt is dat de normale, professionele, gang van zaken inhoudt dat ziekmelden wel degelijk ontmoedigd wordt. En vanuit het geldverdienen-perspectief is dat ook logisch. Maar zo'n houding heb je niet zomaar veranderd... zelfs als er nu anders mee omgegaan wordt, hoe vrij voelt iemand die bv vorig jaar (terecht of onterecht) een gesprek heeft gehad over te vaak ziekmelden?

Zo makkelijk zijn die patronen er niet uit.

Citaat:
Ik snap niet helemaal waar je in je laatste alinea precies op doelt.

Ik zou liever dat er gesprekken zouden gaan over dit soort onderwerpen, dan over Willem Engel-onzin. Hoe doen we dit samen? Hoe nemen we barrieres voor ziekmelding weg? Hoe vullen we dat samen in? Ons kabinet was vrij snel met 'ieder individuele verantwoordelijkheid' en toen waren ze ineens met reces... maar deze onderwerpen zijn nog niet echt goed aan de orde gekomen. Wat je kunt doen als ziekmelden niet kan, welke rechtsbescherming je hebt, hoe dat allemaal zit: dat zijn ook manieren om corona te stoppen... en ze worden niet benoemd. Ik vind dat onze regering daarin echt tekort schiet.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:33

Marie_Anne schreef:
Ik kan er maar moeilijk begrip voor opbrengen als iemand nu nog doorwerkt met verkoudheidsklachten, ik word ook echt woest als ik er achter kom dat een collega van mij niet thuis blijft of te laat.

Dan kan ik geloof ik mij wel 1/3 van het jaar ziek melden :x
BTW, zeg jij dit ook wanneer je in het ziekenhuis ligt en erg geen verpleegkundige meer zijn doordat ze allemaal thuis zitten omdat ze verkouden zijn?

Of alle supermarkten gesloten zijn waardoor je geen boodschappen meer kunt doen?

Ik vindt dat je wel wat meer respect mag hebben voor de mensen die juist de boel draaiende houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:34

Ah ja, ik heb toch een andere mening over de taak van de overheid dan. Het is niet zo dat iedereen altijd maar bij alles bij het handje genomen moet worden door de overheid, mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun leven.

Er is voor zo'n beetje alles wel hulp in dit land als het nodig is. Mensen zouden zelf eens kunnen beginnen met lid worden van een vakbond...

In het precorona-tijdperk ergerde ik me juist regelmatig kapot aan collega's die zich bij iedere snotneus ziekmeldden :') . Of collega's die graag en veel stappen en die altijd toevallig na het weekend ziek waren. Om 03.00 in de nacht nog in de stad rondlopen en de volgende dag "migraine" hebben. Genoeg van dat soort collega's gehad helaas. Ik vind het prima dat die mensen dan een gesprek krijgen ja.

Dat ontmoedigen van ziekmelden in het algemeen normale gang van zaken zou zijn heb ik nooit ervaren in de ruim 30 jaar dat ik nu aan het werk ben. Hoe kom jij daar bij?
Ik heb nooit bij kleine ondernemingen gewerkt, dus weet niet hoe dat daar is. Ik kan me voorstellen dat het daar eerder speelt, omdat het dan meteen veel meer impact heeft als iemand ziek is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:45

In Duitsland draagt iedereen keurig mondkapje.
In Denemarken is het wel druk met Duitsers, maar het het is absoluut niet hutje mutje.
Mensen houden afstand op terras en winkels.
Goed toeven hier!
Er werd ons alleen gevraagd bij de grens waar we naar toe gingen.
Wij slapen bij iemand privé. Dus kopie legitimatie van die persoon is voldoende.
En verplichting van 6 nachten verblijf wordt niet gehandhaaft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 23:01

Nu is het op het moment allemaal wat gevoeliger uiteraard, maar het is ook niet realistisch om normaal gesproken met een lichte loopneus, een kleine kriebel, of een ietwat geirriteerde amandel altijd gelijk maar ziek te melden want dat is ver weg van ziek. Zo zwart-wit is het niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 23:04

Marie_Anne schreef:
Ik kan er maar moeilijk begrip voor opbrengen als iemand nu nog doorwerkt met verkoudheidsklachten, ik word ook echt woest als ik er achter kom dat een collega van mij niet thuis blijft of te laat. Je kunt gewoon zomaar de dood van een ouder of grootouder van een collega op je geweten hebben. Omdat je zonodig met je snotneus door moet werken. Onbegrijpelijk vind ik dat.

Natuurlijk is het niet leuk om thuis te moeten blijven als je weet dat je eigenlijk hard nodig bent, maar ik heb nu echt veel liever een heel hoge werkdruk, dan dat iemand naast me zit te snotteren. Meld je ziek en laat je testen, daarmee kunnen we levens redden nu.

Ik deel je mening. Ik heb de mensen in mijn omgeving echt op het hart gedrukt hier eerlijk over te zijn. Ik zal zelf dan wel degene zijn die wegblijft, als zij niet thuis willen/kunnen blijven met een verkoudheid. Maar ik vind het echt super spannend...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:24

Marie_Anne schreef:

Helemaal mee eens. Kan er echt geen begrip voor hebben. Blijf gewoon thuis en laat je testen. Ik word ook echt woest van zulke eigenwijze mensen. Helaas hoor ik het toch nog wel om mij heen dat mensen gewoon door gaan mwr milde klachten en overal komen.... :( Zo komen we er nooit vanaf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:36

En het eerste verzorgingstehuis is alweer gesloten tot iedereen getest is. Uitzendkracht had wat klachten en wel werken, ze moest zich laten testen en positief .

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:45

Zolang je in NL ongeveer 6-7% van de bevolking onder de armoedegrens hebt en er mensen zijn die geen inkomen hebben als ze niet werken (of baan dreigen te verliezen bij ziekmelding), stop je die dingen niet zo snel.