Dingen die je je afvraagt

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:45

Kuggur schreef:
Omdat veel mensen van regels houden.
En wat er precies in het heilig verklaarde boek staat nooit echt relevant is voor hoe de betreffende religie in de dagelijkse praktijk wordt uitgeoefend.

Wat een heerlijk kort en bondig antwoord waar ik volledig achter sta ;)

Ik zou er nog aan willen toevoegen dat wat in de bijbel staat multi-interpretabel is :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:59

Eske_B schreef:
Waarom zijn mensen bij sommige stromingen van christendom zo streng met regels (als in rokken over knie en zondag niks doen), terwijl er in de bijbel letterlijk staat dat je aan de regels houden geen voorsprong geeft op 'de dag des oordeels' of in de hemel komen?

(In mijn ogen beperken die dus hun leven, als je veel dingen moet laten. Maar dat wisselt per persoon uiteraard).

Tja, er staat ook letterlijk in de bijbel:
"De letter van de wet doodt, de geest van de wet maakt levend".

Ik vind dat zo prachtig, net zoals de Joodse regel pikoeach nefesh:
als iemands leven (nefesh is levensadem) in gevaar is, worden allerlei andere regels opgeschort (sjabbes/ zondagsrust, etc etc.) het enige gebod is het welzijn/ leven van die persoon.
[Medisch gezien hebben de moderne zaken zoals antibiotica hier een aardverschuiving te weeg gebracht.]

(De letterlijke regel is niet tot het christendom doorgedrongen, maar ik persoonlijk geloof dat Jezus een groot volgeling van dit principe was.)

Wat ik er mooi aan vind: een regel die het verschijnsel "regels" relativeert.

En als antwoord op je vraag: volgens mij vinden sommige mensen dat erg lastig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:34

LoveSenna schreef:
Eske_B schreef:
Waarom zijn mensen bij sommige stromingen van christendom zo streng met regels (als in rokken over knie en zondag niks doen), terwijl er in de bijbel letterlijk staat dat je aan de regels houden geen voorsprong geeft op 'de dag des oordeels' of in de hemel komen?

(In mijn ogen beperken die dus hun leven, als je veel dingen moet laten. Maar dat wisselt per persoon uiteraard).

Sorry ik kom even binnenvallen...

Maar ik ben dus een refo die alleen rokjes draagt (overigens niet tot op de knie, dat is niet overal zo en ik zie dat heeeel erg weinig.Bij ons in de kerk alleen sommige oudere mensen en ik zit in een best 'strenge' kerk) en op zondag 'niks mag/doet'

Op zondag doen we 'niks' omdat we geloven dat het de dag van God is (we gaan naar de kerk) en een dag om te rusten van werk/school.

Over de rokjes er staat in de Bijbel (ergens in het Bijbelboek Korinthe, ik wil de exacte bijbeltekst wel opzoeken als iemand dat wilt..) dat een vrouw geen mannenkleding hoort te dragen. De cultuur is/was dat een broek een kledingstuk voor mannen is en de kleding voor de vrouwen een jurk/rok.
Maar omdat nu een broek ook een kledingstuk voor vrouwen is vinden sommige christenen dat je wel broeken mag dragen en anderen houden vast aan de traditie.

Dit is mijn ervaring tenminste :)

Je zit op bokt dus ik ga er vanuit dat jij paard rijdt... Draag je dan wel een broek?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:47

Danique schreef:
Je zit op bokt dus ik ga er vanuit dat jij paard rijdt... Draag je dan wel een broek?

Dat vroeg ik me ook meteen af!

En ik begrijp de vraag van Eske_B ook volkomen... Ik ben Christelijk opgevoed, ik geloof zeker in een hogere macht, ik vind de Bijbel een prachtig boek, maar de wetenschap er naast vind ik zo mogelijk nog veel interessanter. Afijn... Mijn ouders gaan regelmatig naar de kerk, maken dan 's middags een motorritje, gaan dan ook gerust uit eten. Als ik op zondag op wedstrijd wil, dan doe ik dat gewoon. Ik vind het zo bizar dat men zich zo laat beperken, alsof God zou willen dat je op zondag niet van het leven kan genieten. :roll:

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 06:17

Janine1990 schreef:
alsof God zou willen dat je op zondag niet van het leven kan genieten. :roll:

Nee, dat laatste geldt in sommige stromingen de hele week door. Alleen op zondag niet genieten is niet genoeg.

Yentaah

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:35

Waarom gaat mijn neus altijd jeuken als ik mijn tanden poets?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:43

Janine1990 schreef:

Het idee achter op zondag andere dingen doen dan doordeweeks,
Is dat je de zondag speciaal afzondert om God mee te kunnen eren.
Maar de meningen zijn natuurlijk enorm verdeeld, dus doet iedereen het op een andere manier.

LoveSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:55

Je zit op bokt dus ik ga er vanuit dat jij paard rijdt... Draag je dan wel een broek?[/quote]

Ja, met sporten/paardrijden wel en dat is dan om praktische redenen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:44

LoveSenna schreef:

Ja, met sporten/paardrijden wel en dat is dan om praktische redenen :)[/quote]

Maar dat is toch hypocriet???

gerlindie schreef:
Janine1990 schreef:

Het idee achter op zondag andere dingen doen dan doordeweeks,
Is dat je de zondag speciaal afzondert om God mee te kunnen eren.
Maar de meningen zijn natuurlijk enorm verdeeld, dus doet iedereen het op een andere manier.

Maar God eren doe je toch door van het leven te genieten en dankbaar te zijn voor wat je allemaal kan/mag? Ik heb daar doordeweeks niet zo heel veel tijd voor als ik werk.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:51

Ik denk dat daarom iedereen het op zijn eigen manier doet - iedereen ervaart een geloof op zijn eigen manier, en wil daaraan invulling geven op zijn eigen manier.

Sommige mensen laten zich daarin graag leiden, anderen kiezen liever hun eigen weg

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:56

khirshanta schreef:
Ik denk dat daarom iedereen het op zijn eigen manier doet - iedereen ervaart een geloof op zijn eigen manier, en wil daaraan invulling geven op zijn eigen manier.

Sommige mensen laten zich daarin graag leiden, anderen kiezen liever hun eigen weg

Natuurlijk, maar als je je daarin laat leiden moet je dat in mijn ogen ook voor de volle 100% doen. Uit praktische overwegingen te paard wel een broek dragen omdat onze lieve heer dan wel een oogje dicht knijpt, terwijl je verder een rok draagt omdat je je niet mannelijk mag kleden van onze lieve heer... Tsjah, sorry... Dat kan ik niet volgen... :o
Niet paardrijden omdat je je dan mannelijk moet kleden, is voor mij dan iets dat ik veel beter kan respecteren. Dan sta je ook echt voor wat je gelooft. En daar maak ik dan een diepe buiging voor! Dat vind ik oprecht heel erg knap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:18

Nu met die terroristische aanslagen zit ik me iets af te vragen, aangezien de discussie islam weer meteen naar boven komt, zijn er ook aanslagen/gewelddadige dingen gedaan vanuit het boeddhisme? De islam nu, vroeger de kruistochten van de christenen, maar hoe zit dat met het boeddhisme?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:20

[***] schreef:
Nu met die terroristische aanslagen zit ik me iets af te vragen, aangezien de discussie islam weer meteen naar boven komt, zijn er ook aanslagen/gewelddadige dingen gedaan vanuit het boeddhisme? De islam nu, vroeger de kruistochten van de christenen, maar hoe zit dat met het boeddhisme?

Kennelijk wel...
https://boeddhistischdagblad.nl/nieuws/ ... jk-oorlog/

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:21

[***] schreef:

https://www.nieuwwij.nl/nieuw-wij/kent- ... en-geweld/

Ze waren wel betrokken in oorlogen, dus helemaal schoon is het Boeddhisme ook niet.

Edit: Hier kan ik echter niets vinden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _aanslagen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:33

....het hangt ook af van wat je onder 'eren' en 'je laten leiden' verstaat.
In christelijke termen zijn er de tien geboden. Daar staat het rusten ('staken') op de sjabbes in.

Kledingvoorschriften staan veel en veel "lager" in de 'rangorde' van geboden. (Not to mention de vele geboden die wel in de bijbel staan maar die christenen doorgaans aan hun laats lappen... Geen rente vragen, geen varkensvlees eten, vluchtelingen fatsoenlijk behandelen, geldschulden na 50 jaar vereffenen, etc.)

Plezier maken op zondag (we zeggen gewoon dat dit de christelijke sjabbes is) lijkt mij een uitstekende manier om de sjabbes te eren.
Wedstrijden kunnen wat tricky zijn: daar zitten een hoop mensen omheen die 'werken voor jouw plezier'.
En vroeger, sprak oma, had je ergens op de Veluwe een steenrijk iemand die de Nederlandse springruiters van uitstekende paarden voorzag als sponsor, maar wedstrijd rijden op die dieren was op zondag uitgesloten.
Destijds dacht ik wel eens van 'moet dat nou zo strikt en streng' (ik ben niet zo van de letter van de wet) maar ik heb dit toch liever dan die 24 uurs economie die we tegenwoordig hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:38

Janneke2 schreef:
....het hangt ook af van wat je onder 'eren' en 'je laten leiden' verstaat.
In christelijke termen zijn er de tien geboden. Daar staat het rusten ('staken') op de sjabbes in.

Kledingvoorschriften staan veel en veel "lager" in de 'rangorde' van geboden. (Not to mention de vele geboden die wel in de bijbel staan maar die christenen doorgaans aan hun laats lappen... Geen rente vragen, geen varkensvlees eten, vluchtelingen fatsoenlijk behandelen, geldschulden na 50 jaar vereffenen, etc.)

Plezier maken op zondag (we zeggen gewoon dat dit de christelijke sjabbes is) lijkt mij een uitstekende manier om de sjabbes te eren.
Wedstrijden kunnen wat tricky zijn: daar zitten een hoop mensen omheen die 'werken voor jouw plezier'.
En vroeger, sprak oma, had je ergens op de Veluwe een steenrijk iemand die de Nederlandse springruiters van uitstekende paarden voorzag als sponsor, maar wedstrijd rijden op die dieren was op zondag uitgesloten.
Destijds dacht ik wel eens van 'moet dat nou zo strikt en streng' (ik ben niet zo van de letter van de wet) maar ik heb dit toch liever dan die 24 uurs economie die we tegenwoordig hebben.

Ik ben ook zeker niet van de 24 uurs economie, onzin dat er zoveel winkels op zondag open zijn. Naar mijn idee verloedert de economie er van. Maar goed, echt onderbouwen kan ik dat niet, het is een gevoel.

De meeste wedstrijden worden gedragen door vrijwilligers, rijk worden juryleden er ook niet van.

Ik dacht dat geen varkensvlees bij de joden vandaan kwam... Ik eet het in ieder geval niet meer :D En als ik lees over varkensvlees, vraag ik me af of God dat persoonlijk heeft verboden, of dat ook zo'n regeltje is die er in is geslopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:49

Janine1990 schreef:
Ik ben ook zeker niet van de 24 uurs economie, onzin dat er zoveel winkels op zondag open zijn. Naar mijn idee verloedert de economie er van. Maar goed, echt onderbouwen kan ik dat niet, het is een gevoel.

De meeste wedstrijden worden gedragen door vrijwilligers, rijk worden juryleden er ook niet van.

Ik dacht dat geen varkensvlees bij de joden vandaan kwam... Ik eet het in ieder geval niet meer :D En als ik lees over varkensvlees, vraag ik me af of God dat persoonlijk heeft verboden, of dat ook zo'n regeltje is die er in is geslopen.

;) De hele bijbel, inclusief het 'nieuwe testament' komt bij de Joden vandaan...
Geen varkensvlees eten geldt als een van de regels die Mozes op de berg van G-d zelf heeft gehoord, het is geen 'latere uitleg'.

En zeker bij onderlinge wedstrijden gaat het - inclusief de jury die een vergoeding krijgt - om vrijwilligerswerk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:56

Janneke2 schreef:
;) De hele bijbel, inclusief het 'nieuwe testament' komt bij de Joden vandaan...
Geen varkensvlees eten geldt als een van de regels die Mozes op de berg van G-d zelf heeft gehoord, het is geen 'latere uitleg'.

En zeker bij onderlinge wedstrijden gaat het - inclusief de jury die een vergoeding krijgt - om vrijwilligerswerk.

Ik rij alleen maar officiële wedstrijden ;) En organiseer ze ook ;)
En het is echt allemaal vrijwilligerswerk.

Maar hoe zie jij dan al die dingen die door voorkeuren van deze of gene in de bijbel terecht zijn gekomen? Want daar zijn er ook wel een hele hoop van. Het verhaal van Sodom en Gomorra wordt gebruikt in relatie tot het verbod op homofilie, terwijl de wetenschap heel anders kijkt naar dit verhaal. Zie Biblical Mysteries.

Volgens de bijbel zou je tevens geen schaaldieren mogen eten geloof ik, is ook een verhaal van. Was het niet Johannes? Die bijna verhongert en een picknickkleed met o.a. schaaldieren krijgt van God? Waarbij Johannes het weigert te eten en God zegt: "Als ik jou dit zou verbieden, waarom zou ik het ze dan hebben geschapen?"

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:07

Uit Romeinen 3:
Citaat:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

Je wordt dus gerechtvaardigd door te geloven, niet door je aan de wet te houden. Maar de wet is soms wel heel praktisch; een rustdag is goed voor je, vroeger zullen bepaalde dieren onhygiënisch of gevaarlijk zijn geweest, maar je eraan houden maakt je niet beter dan een ander.

edit: iets modernere versie
Citaat:
Maar door Gods liefdevolle goedheid worden ze vrijgesproken van hun schuld. Niet omdat ze dat verdienen, maar dankzij Jezus Christus. 25 God heeft Hém gegeven als manier om de vriendschap tussen God en de mensen te herstellen. Namelijk door Jezus' dood. Mensen die dat geloven, kunnen vergeving krijgen voor wat ze verkeerd gedaan hebben. Eerst heeft God de ongehoorzaamheid van de mensen ongestraft gelaten. Dat was in de tijd vóór Jezus' dood. 26 Maar nu, in deze tijd, laat Hij zien dat Hij wel rechtvaardig is. Zo is Hij nog steeds rechtvaardig als Hij buiten de wet om mensen vrijspreekt van schuld als ze geloven in Jezus.
27 + 28 Kunnen we dan nog trots zijn op onszelf? Nee, helemaal niet. Waarom niet? Omdat we alleen door geloof vrijgesproken kunnen worden van onze schuld. Niet door ons aan de wet te houden
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 23-05-17 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:07

Is het niet tijd voor deel 2 van dit topic? :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:29

Idd of misschien een discussie topic over de bijbel/geboden/of iets wat je het geheel mag noemen :+
Sorry als dit bot klinkt, maar het begint nu wel op een discussie te lijken in een topic wat bedoeld is voor korte vragen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:57

Afhankelijk van welke versie/vertaling van de bijbel je neemt en dan nog de eigen interpretatie.
Oftewel: elke visie die je zou willen hebben kun je op de één of andere manier wel terugvinden in de bijbel.
Je houdt jezelf dus voor de gek als je zegt dat de bijbel de richting aangeeft; dat doe je namelijk zelf.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:59

Lieshorses schreef:
Idd of misschien een discussie topic over de bijbel/geboden/of iets wat je het geheel mag noemen :+
Sorry als dit bot klinkt, maar het begint nu wel op een discussie te lijken in een topic wat bedoeld is voor korte vragen

Eens hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:23

GarBel schreef:
Is het niet tijd voor deel 2 van dit topic? :+

Wauw we zijn de 500 inderdaad al gepasseerd! :oo
Wie neemt deze schone taak op zich? :D

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:29

Ik wil wel! Wat willen we in de op? :D