Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

judithM

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:40

Zo'n ontslag is heus wel aan te vechten. Dan krijg je heus wel een uitkering. Ook een stukje verantwoordelijkheid naar je medemens, zowel collega's als klanten...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:10

Je wilt daar dan toch niet meer voor werken.

Denk dat er een nieuw topic moet komen ook. Wie had dat gedacht toen die eerste kwam, en nu al bij 4 :+

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:16

Het kan ook zijn dat diegene dacht dat het d3 gewone klachten waren. Veel mensen laten zich dan niet testen.
Ik dacht begin maart ook dat het mijn gebruikelijk astma was.....
Je weet niet hoe het is gegaan. Er zijn meerdere scenarios.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:26

Maar moet een Mod het volgende topic openen?
De vorige werd ook door een mod geopend geloof ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:10

Kennisje van mij was live op Facebook.. lekker met zijn allen gezellig in een bus, zonder mondkapjes op...
En dan weer lekker binnen een week of 2 gaan werken in de zorg... schandalig.

Overigens heb ik niet gereageerd, geen zin in gezeur

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:18

Ik hoorde net op de radio dat jongeren massaal aan het stappen zijn avonds?

Hoe kan dit, ik dacht juist dat feestje en festivallen helemaal niet mogen. Hoe kan het zijn dat dit dan wel kan? Echt bizar. Niks geleerd van het carnaval?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:18

Ik begrijp je Purny, maar ik denk dat je moet stoppen met je eraan te irriteren. Probeer ik nu ook. Het is zó zonde van je energie

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:20

Ik ben op het punt dat ik alleen op mezelf en mijn familie let..
Kan niet iedereen verbeteren..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:21

Blussem schreef:

Hoe kan dit, ik dacht juist dat feestje en festivallen helemaal niet mogen. Hoe kan het zijn dat dit dan wel kan? Echt bizar. Niks geleerd van het carnaval?

Feestjes en festivallen zijn wat anders dan gewoon de kroeg in. En aangezien er in het verleden vast een hoop gezopen en gesnoven kan zijn zijn er een stuk of miljoenen hersencellen verloren gegaan :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:31

Generatie “ ik luister niet naar nee”...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:39

MoniqueT schreef:
Ik lees net dat in Spanje weer 50 bootvluchtelingen uit een sporthal zijn gevlucht waar ze in quarantaine zijn geplaatst. In onze regio vliegen de corona-cijfers omhoog, met name door grote groepen Zuid-Amerikanen die zich nergens aan houden en bij elkaar blijven komen én doordat er honderden (soms wel 500 per dag) Algerijnen met bootjes aan de kust komen. Ze weten gewoon dat ze in niet opgesloten mogen worden, wettelijk, maar wel in quarantaine geplaatst worden. Zal ze een zorg zijn, als ze het land maar in kunnen.

Ik ben altijd van mening geweest dat je vluchtelingen moet helpen, maar Algerije is veilig verklaard. Ze worden gewoon geronseld voor allerlei illegale arbeid in Spanje. En zeker nu met corona is het een drama, want er worden heel veel besmettingen vastgesteld bij degenen die aan land komen.

Waar hebben we marine voor als die daar geen schepen wegleggen die die boten terugslepen naar waar ze vandaan komen? Doen ze in Australie ook.
Vind het belachelijk dat ze de kans krijgen naar Europa te varen en hier nog binnengehaald worden ook. Arme Italianen, Spanjaarden en Grieken die die eerste ellende op hun bordje krijgen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:40

purny schreef:
Blussem schreef:

Feestjes en festivallen zijn wat anders dan gewoon de kroeg in. En aangezien er in het verleden vast een hoop gezopen en gesnoven kan zijn zijn er een stuk of miljoenen hersencellen verloren gegaan :+

Kroegen zijn inderdaad gewoon open. Hier waren ze boos dat om half 2 de terrassen gesloten werden en je een kroeg niet meer in mocht. Alleen als je binnen bent mag je blijven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:41

Muze schreef:
Generatie “ ik luister niet naar nee”...

Nou nee eerder ze maken gebruik van de mogelijkheden die er zijn. En ik weet niet of je ze dat kwalijk kan nemen.

https://nos.nl/artikel/2342552-duizende ... 0928m-WG8A

Wat een mensen op de been in Berlijn. Dan stellen de stranden, kroegjes maar ook eerdere demonstraties die we hebben gezien in eens niks meer voor.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 01-08-20 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:24

lenaa_tje schreef:
Maar om nu alleen de fout bij de werknemer te leggen terwijl je helemaal geen weet van de gehele situatie hebt is ook zo wat.

Hierbij de werkgever , bekendste horecaman van Amsterdam
( en wellicht Nederland). hij heeft afgelopen maanden helemaal niemand ontslagen en iedereen gewoon doorbetaald, sterker nog hij had wat mensen aangenomen omdat er hele goede mensen op straat waren komen te staan.. Er was een mooi interview vorige week waarin hij daarover vertelde.

https://www.at5.nl/artikelen/203580/won ... te-wachten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:26

Misschien is dat ook wel de reden waarom iemand niet snel ziek durfde te melden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:30

sureido schreef:
Misschien is dat ook wel de reden waarom iemand niet snel ziek durfde te melden.

Dit. Iemand wil heus niet bewust andere ziek maken. Vergeet niet dat er een heel ander werk klimaat geschetst moet worden. Waarin thuis blijven met een verkoudheid in eens het nieuwe normaal is. Ik denk dat de werknemer zich knap banketstaaf voelt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:34

Ik werk in een broodjeszaak en ik zou het al spannend vinden om me ziek te melden om een verkoudheid omdat wij een super klein team hebben en niet zomaar vervanging.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:36

Ik vind ziekmelden met een verkoudheid ook heel erg vervelend. Wij zitten momenteel met een ziekteverzuim van 11%, en in de zomer met alle vakanties is dat echt niet leuk. Constant is er wel iemand ziek en de helft van de formatie is op vakantie, het is echt super pittig om nu te werken. Als je je ziekmeld breng je gelijk je collega’s in grote problemen.
Maakt voor mij dat ik bij een snotneus denk van: ‘ach, met een neusspray gaat het vast snel weer weg’.
En de grens van wanneer je je ziekmeldt vind ik ook nog lastig. Is dat echt alleen met een beetje snot, of pas met een kop vol snot, of pas als je keelpijn erbij hebt...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:38

sureido schreef:
Ik werk in een broodjeszaak en ik zou het al spannend vinden om me ziek te melden om een verkoudheid omdat wij een super klein team hebben en niet zomaar vervanging.

Begrijpelijk. We moeten ook leren dat gezondheid nu voor gaat. Maar je wil je collega’s ook niet extra werk geven. Dat leidt bij ons normaal al tot extra verzuim vanwege werkdruk.
Maar ik heb hetzelfde hoor. Als we straks allemaal naar school gaan(en ik krijg een verkoudheid) kan ik wel vanuit huis lesgeven maar die klas heeft wel een begeleider in het lokaal nodig als ik fysiek niet aanwezig ben. Daar hebben wij niet altijd de mensen voor.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:39

Ja ik vind het ook lastig. Met enkel een kuchje al? Of wanneer... en dan werk je ook nog met eten. Hopen dat ik niet ziek wordt :+ want nu hebben ook nog 2 van de 4 vakantie dus wij draaien met zn tween dadelijk maandag-zaterdag en dat kan alleen echt niet.

Bij de begrafenissen mijn andere baantje zou ik zo nog een uur vtv kunnen afmelden maar daar werken zoveel studenten die graag willen werken dat er altijd wel vervanging is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:41

Ik denk dat dat een van de manieren is waarop we het slechtst zijn voorbereid: dat we alles zo precies passend hebben gemaakt, dat er geen ruimte meer is voor dat soort onverwachte uitval. Op korte termijn lijkt dat efficient: iedereen hard laten werken, alle overbodige mensen eruit, maar vervolgens komen er wel bijna meteen problemen als we zoiets moeten doen.

Dat was trouwens ook voor corona al een probleem: zoveel mensen die onverantwoord lang doorwerken, met meer ziekte en uitval en chaos tot gevolg. Maar dat veranderen is nog niet makkelijk, helaas.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:42

Er zijn gewoon ook best wel veel sectoren waar een tekort aan mensen is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:43

Maar die tekorten zijn er niet zomaar gekomen... meestal het gevolg van langdurig moeizaam / onverstandig beleid en/of slechte arbeidsomstandigheden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:43

Wij proberen al best even aan een vijfde te komen maar iemand vinden die erbij past en werkt zoals m’n baas het wil is erg lastig kan ik je vertellen, horeca kampt echt met tekorten. Misschien dadelijk niet meer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:44

Shadow0 schreef:
Maar die tekorten zijn er niet zomaar gekomen... meestal het gevolg van langdurig moeizaam / onverstandig beleid en/of slechte arbeidsomstandigheden.

Nee daar is voor de Corona door veel sectoren al flink om gedemonstreerd.