Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bellatrix schreef:Ik ben op zoek naar een boom die in de hoogte niet groter wordt dan een meter of 3. Een boom die bloemen geeft. En dan het liefst dat de takken beginnen op 1.50 hoog, iig niet vlakbij de grond. Je moet er eigenlijk onderdoor kunnen lopen. Het mag best breed worden, hij moet schaduw geven.
Wat raden jullie aan?
Mars schreef:Weten jullie iets over dakplataan en hooikoorts? Ik las dat ze een soort van brandhaartjes hebben op de bladeren klopt dat?
Ik ben nogal hooikoortsgevoelig maar een dakplataan in de tuin lijkt me wel prachtig. Wellicht zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben?
Electra63 schreef:Wij hebben een hele grote apenboom in de tuin en sinds een paar maanden wordt deze bruin.
Iemand een idee waar dit door kan komen? Ik wil hem graag behouden.
Wij hebben een grote, oude vijver in de tuin en die willen we eind van het jaar dempen, gras er voor in de plaats en het grindpad van een meter of 60 vervangen door gemetselde staptegels (Griekse stijl), zodat we minder onderhoud hoeven te doen en we hier in de toekomst kunnen blijven wonen.
We hebben een tuinman die 6/7 x per jaar een hele dag komt, mijn man helpt dan met opruimen enz. maar het blijft (te) veel werk.

Bellatrix schreef:Ik wil geen dakplataan.Ik wil een normale boom, met veel takken die alle kanten op gaan.
dus ik ga nu voor een nieuwe kijken.
Nieuwbouwhuis, vorig jaar opgeleverd, maar vorig jaar nog niets met de tuin kunnen doen. Ik ben een compleet newbie wat betreft tuinieren, maar ik vind het wel ontzettend leuk! Heb afgelopen najaar allemaal bloembollen geplant in een stuk van de tuin en die beginnen zich al te laten zien.

pantarhei schreef:Hoe is de ligging van je tuin en op wat voor grond zit je? Handig om rekening te houden met zon en schaduw en grondsoort
Maar vaak ook goedkoper weer, en ze kunnen daar bijzondere varianten hebben. En omdat het niet gekweekt is in de kas om de koper te verleiden (wat je bij Coppelmans wel hebt en bij Neutkens ook bij een deel van de collectie) kan het tegen vorst en kou.annepaardoes schreef:Heb je buren links? Dan moet je even goed nadenken en overleggen of je die boom daar wel wil. Binnen veel gemeentes moeten bomen een minimale afstand van de erfgrens. Je kan natuurlijk met je buren overleggen en wie weet gedogen ze het, maar als je nieuwe buren krijgt heb je kans dat de boom weg moet als die gaan klagen. Daarnaast is het nadenken wat voor boom je dan zou willen. Want de ene boom heeft veel meer ruimte nodig dan de ander.
Het is juist nu een perfecte tijd om planten in de tuin te zetten. Niet te warm, weinig vorst dagen meer.
Als je een tuin op het zuiden hebt, zou ik ook nadenken aan een zitplek in de schaduw. Aangezien je veel zon in de tuin hebt zal je die zelf moeten maken. Wil je dan natuurlijke schaduw (dus in de schaduw van een boom/bomen zitten) of wil je misschien een overkapping of pergola. Een pergola kun je ook weer laten begroeien met planten.
zijn er verder nog andere dingen om rekening mee te houden. Denk aan huisdieren of kinderen (in de toekomst). Dit is ook verstandig om mee te nemen in je tuinplannen.
Neonlight schreef:Het is nu de perfecte tijd om een tuin aan te leggen, het vroege voorjaar.
Neutkens is inderdaad een goede, zeker als je een boompje wil.
Verder is Muijderman een goede kweker (vlakbij de Volmolen, weg van Veldhoven naar Waalre).. Die kweken ook echt veel zelf en niet allemaal in kassen opgekweekt. Dus wat je nu koopt moet vaak nog weer uitlopen, ooit lijken het lege potjes.Maar vaak ook goedkoper weer, en ze kunnen daar bijzondere varianten hebben. En omdat het niet gekweekt is in de kas om de koper te verleiden (wat je bij Coppelmans wel hebt en bij Neutkens ook bij een deel van de collectie) kan het tegen vorst en kou.
De tuinaanplanting van ons komt van Neutkens en Muijderman.
Neutkens heeft ook veel fruitbomen, dat is ook een goede optie als boom. Zou dan wel een appel of peer pakken, daar komt niet zoveel rotzooi van als bijvoorbeeld een pruim of kers. Bij een fruitboom moet je er eigenlijk wel 2 hebben voor kruisbestuiving, dan krijg je de meeste vruchten.
Malenka schreef:Wat wil je doen in je tuin? Welke functies moet hij vervullen? Wat vind je belangrijk?
Zelf houd ik van diepte in een ontwerp. Alleen maar planten in een rechte lijn langs de randen gaan dat niet doen. Verder zou ik persoonlijk eetbare planten willen en de biodiversiteit bevorderen. Om die reden zou ik ook een lange bloeiboog willen. Dus dat er bijna altijd wel iets bloeit in de tuin. Maar je kunt er ook voor kiezen om de tuin een bepaalde maand optimaal vol kleurenpracht te laten zijn. Ik zou zelf meerdere plekjes om in verschillende omstandigheden te kunnen zitten (zon en schaduw, wel of niet naast het terras van de buren etc. )
Dus wat zoek jij?
(Ik maak professionele tuinontwerpen)
ZwarteHeks schreef:Ik wil een hele natuurlijke tuin. We hebben ontzettend veel vogels nu al in de tuin, terwijl het kaal is (we zitten in een bosrijke gebied). En ik wil veel vogels, bijen en vlinders aantrekken. Veel textuur, bloemen, speels. Vandaar dat ons pad dan ook niet recht is, maar een boog in zit, dan kunnen we rechts bij de boog wat meer aanplanten bijvoorbeeld.

en bovenin is achterdeur ganuit bijkeuken.