Met de trein..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:06

Inoterry schreef:
Mat 64 schud het minste, meteen gevolgd door de koploper. De IRM's zijn het ergst, vooral bovenlangs.



ik heb even google gebruikt voor al die namen hier.. had geen flauw idee welke naam bij welke soort trein hoorde..
in mijn gedachten had je 2 soorten treinen Tong uitsteken 1. intercity treinen (die irm's), en 2. de stop/snel treinen (http://www.railtrack.nl/web-log/DSC_1051.JPG die, geen idee hoe die dingen heten).

ik zit eigenlijk zelden in een andere trein dan zo'n irm.. maar vind ze over t algemeen een stuk relaxter dan die stop/snel treinen waar ik zo heel af en toe in zit.
dit dingen maken echt een enorme herrie, en DIE schudden pas heen en weer.
heel af en toe moet ik vanaf alkmaar naar hhw met zo'n stoptrein (1 stop tussendoor) , das maar 10 minuten dus dan ga ik altijd op zo'n klapstoeltje naast de ingang zitten. maar pfff... ik word dan constant bijna van mn stoeltje geslingerd in die 10 minuten..
dan moet ik me gewoon tegen houden aan de muur want anders lig ik er dus naast.

afgelope weekend ook heen en weer naar denhaag geweest met de trein (weet niet precies wat voor een t was, volgens mij zo'n mat 64).
maar dat ding maakte herrie!!
die ventilatie gaten waren sloten niet helemaal goed (zowel op de heen als op de terug weg niet) dus als de trein dan een beetje vaart maakt, maakt dat ding echt herrie!
t is me niet opgevallen of ie minder schudde dan de intercity treinen.

t stukje spoor vlakbij heilo (weet even niet meer of t vlak voor of vlak na heilo is) is ook heel slecht, als de trein daar overheen rijdt krijg je een gratis tril-massage Tong uitsteken

ik probeer inderdaad ook wel eens huiswerk te maken in de trein.. schrijven is dan opeens best lastig:P

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:07

Woerden- Leiden staat er inderdaad om bekend. Dordrecht- Rotterdam ook en Lage Zwaluwe- Breda en zo kan ik wel even doorgaan.

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:09

De rest kom ik meestal niet, alleen in de wintermaanden met slecht weer zit ik liever kwartier eerder in de trein dan dat ik nog een kwartier op het perron sta, dus dan pak ik de trein naar leiden maar ipv te wachten op de rustigere en meer comfortabelere trein naar schiphol.

Anoniem

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:10


Airiin
Berichten: 595
Geregistreerd: 08-07-08

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:10

Ik zit net mijn hele berg treinreizen voor deze week te plannen, zie ik ineens dit topic staan
Woensdag gaat de reis naar Nijmegen, donderdagochtend naar Amersfoort, zondag naar Assen. Zit me nu al te verheugen op de treinreis. Ik vind t zó leuk! Lekker zitten muziek luisteren en en beetje naar buiten kijken. Lekker tijd voor jezelf Lachen

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:14

De trein op de foto ven Zwitsal is een DDAR, een dubbel dekker allter regio. Deze word vooral voor stop- en sneltreinen ingezet vanwege de bredere deuren die het in en uitstappen vergemakkelijken. Aangezien de instappende reizigers het vaak niet nodig vinden om de mensen die uit willen stappen ruimte te geven.

Mat64 heeft geen ventilatiesleuven, maar gewoon ramen die open kunnen. De enige matrieelsoorten met ventilatiesleuven die herrie maken, die me zo snel te binnen schieten zijn de DDAR, MDDM en oude dubbeldekker 6. De rijtuigen van alle 3 zien er ongeveer hetzelfde uit, alleen de oude dubbeldekker heeft rode stoelen ipv groene.

Anoniem

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:16

Welke is de dubbeldekker 6 dan? DDAR ken ik wel, dat zijn die groene banken, ook intercity op Amsterdam - Zandvoort aan Zee, MDDM rode banken, met op de motorwagens een print van een dier toch?

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:20

MDDM hebben inderdaad motorwagens, en ook groene banken. Oude dubbeldekkers hebben rode banken, dierenprint en geen koersaanduiding op de buitenkant, ze worden door een 1800 loc getrokken. Vandaar dat ik weet dat de trein op de foto van Zwitsal een DDAR is.

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:21

ja die brede deuren zijn wel handig inderdaad, net als de brede trappen.
dat is wel een nadeel van die irm's.
in de spits zitten er ook altijd mensen op de trap, die meestal te lui zijn om op te staan als er mensen langs willen. dus dan is t erg moeilijk om van die trap af te komen, daar doe je dus wat langer over, waardoor inmiddels de nieuwe stroom mensen al naar binnen komt, en jou weer terug 'duwt' naar binnen.
is me al een paar keer voorgekomen dat ik maar net op t nippertje die trein uit ben gekomen (dan is er al gefloten).
heel irritant..
als ik sta te wachten om naar binnen te kunnen, en er zijn mensen voor me aan t drammen/ze willen alvast instappen terwijl er nog mensen uitkomen zeg ik er ook altijd wat van. niet dat dat wat helpt, maargoed.

Anoniem

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:23

Ah, dus de MDDM zijn ook groene banken. De uit duitsland overgenomen wagens, ICK, worden toch ook door een grote loc getrokken? (zegmaar de hokjestreinen?)

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:24

Ik heb het net opgezocht in mijn matrieelgids, de officiele naam van de oude dubbeldekker is DDM 1. Niet dat iemand die ooit gebruikt, maar goed Haha! .

Zwitsal, ik zeg het ook altijd als ik het zie, en er word van mij in uniform al niks aangtrokken. Ik heb meerdere keren mensen geweigerd die ook nog het lef hadden een grote bek te geven.

Anoniem

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:26

Ik kan ook absoluut niet tegen mensen die zich de trein indwingen als ik eruit moet. Ik ben klein en word dan gewoon onder de voet gelopen Nagelbijten / Gniffelen

Ah de DDM1 Haha! Ik wist wel dat ze ook een afkorting hadden Vork

Anoniem

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:26

Moet wel zeggen dat ik dit topic echt leuk vind, heerlijk dat gebabbel over treinen Haha!

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:27

Unwritten schreef:
Ah, dus de MDDM zijn ook groene banken. De uit duitsland overgenomen wagens, ICK, worden toch ook door een grote loc getrokken? (zegmaar de hokjestreinen?)


In mijn matrieelgids staan deze rijtuigen op de foto met een 1800 loc. Ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet of dat standaard is. Ik denk het haast wel, want een machinist moet matrieelbekendheid hebben. En dat hij met een 1700 mag rijden, wil niet zeggen dat hij dat met een 1800 ook mag.

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:28

En welke treinen zijn dat dan met die gele stoelen, die veel tussen Schiphol en Eindhoven rijden?

En die brede deuren, makkelijk instappen, ik vind het in die treinen altijd irri, omdat de medepassagiers te lui zijn om aan de kant te gaan of in de coupes te gaan staan, ondanks dat de deur zo breed is, maar wel beter als de mat'64.
En die mat'64 zijn behoorlijk lawaaiig in een tunnel, IRMs zijn dan weer lekker stil

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:28

Unwritten schreef:
Ah de DDM1 Haha! Ik wist wel dat ze ook een afkorting hadden Vork


Het staat niet in de gids, maar DDM zal wel voor dubbeldekker matrieel staan.

Anoniem

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:29

Uhuh, want ik neem aan dat een machinist ook niet zomaar van Sprinter (SGM) op een koploper (ICM) kan rijden?

Gele stoel zijn officieel van de beneluxlijn, die zie ik ook op Den haag - Arnhem, die zijn erg comfortabel Ja

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:31

Die treinen vind ik heerlijk, vooral met zo'n klaptafel die lekker groot is, kan je lekker nog wat studeren Knipoog

Anoniem

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:31

Klopt die klaptafels zijn ideaal, zeker als je laptop bij je hebt Lachen Met mn laptop in de sprinter gaat zoveel moeilijker.. Nagelbijten / Gniffelen

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:38

De benelux heeft die rijtuigen inderdaad een tijdje in gebruik gehad, toen reden wij met het niet omgebouwde spul rond Boos! .
Maar dat zijn ICR rijtuigen. Die worden tegenwoordig vooral ingezet als trek en duw trein. Dat wil zeggen dat er aan de ene kant een loc zit, en aan de andere kant een stuurrijtuig. Vanuit het stuurrijtuig kan de loc worden bediend. Dus als de machinist in de loc zit, word de trein getrokken, en als hij in het stuurrijtuig zit, geduwd.

Een machinist heeft over meerdere soorten matrieel matrieelbekendheid. Maar niet over alles. Bij ons in Roosendaal kwam de koploper niet meer in het werkpakket voor, ze mochten er daarom niet meer rijden. In de nieuwe dienstregeling zijn er machinisten die de koploper weer tegen gaan komen. Die moeten nu voor 14 december opnieuw instuctie hebben gehad op dat matrieel.

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:41

Dat klopt ja, de loc zit aan een kant en hij heeft volgens mij ook alleen via de loc contact met de bovenleiding. En momenteel moet ik afkloppen, maar die dingen waren ook nog wel eens kapot Bloos

Wat is er eigenlijk omgebouwd aan dat spul? Ik weet alleen dat de deuren op een andere manier opengaan. In begin stond iedereen in de trein vrolijk op het knopje te drukken om de deuren te openen, maar dat moest met een handgreep in de deur.
Laatst bijgewerkt door Horsefreak op 17-11-08 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:43

Maar hoe doet de machinist dat dan als hij in het stuurrijtuig zit? Dan kan hij als er geduwd wordt de seinen toch niet goed zien?

Ik snap wat je zegt over de koplopers en Roosendaal inderdaad, tussen Rotterdam - Groningen etc rijdt wel altijd koploper, maar kom je bijvoorbeeld geen ICM ICR of ICK tegen, die gaan weer vanaf Den Haag naar Arnhem. Heel soms wel een VIRM en dan voornamelijk de zaterdag Lachen

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:50

Klopt, ze hebben alleen met de loc contact met de bovenleiding. Bij het optrekken gaan er even 2 stroomafnemers tegen de draad, en als de trein op gang komt laten ze er weer 1 zakken.

Ennuh, alle treinsoorten gaan regelmatig kapot hoor. Van de week moest ik nog de mensen in de intercity naar Vlissingen duidelijk maken dat ze niet in het voorste treinstel konden blijven zitten. Ook al ging dat mee naar Vlissingen. De batterij van die trein was namelijk kapot, en als je zo'n trein in opzending mee laat rijden word er minder van de batterij gevraagd. Alleen betekent in opzending dat de lichten uit gaan, de ventilatie doet het niet en de deuren gaan niet meer open. Er waren aardig wat mensen die vonden dat ze best konden blijven zitten, want hij rijd toch mee? Nu was vanwege de kapotte batterij de ventilatie en d everlichting al deels uitgevallen, en ik had al iemand die klaagde over licht in haar hoofd zijn. Als het treinstel niet in opzending mee was gestuurd, was de kans groot geweest dat de batterij het halverwege helemaal zou begeven, en dan zou de trein in een weiland stil komen te staan. Het heeft mij en mijn collega behoorlijk wat moeite gekost om iedereen te overtuigen dat ze er echt uit moesten. En dat in een trein waar het zuurstofnivo aanzienlijk lager was dan wenselijk. We waren allebei ook serieus buiten adem toen we klaar waren.
Laatst bijgewerkt door Inoterry op 17-11-08 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:53

Unwritten schreef:
Maar hoe doet de machinist dat dan als hij in het stuurrijtuig zit? Dan kan hij als er geduwd wordt de seinen toch niet goed zien?


Jawel hoor. De trein rijd bijvoorbeeld van Roosendaal naar Arnhem. Komt daar aan met de loc voorop. De trein keert daar (nu nog wel, nieuwe dienstregeling gaan we weer door naar Zwolle), word omgebouwd, en nu zit de machinist in het stuurrijtuig, dus weer voorop.

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Met de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:55

Volgens mij zit er aan een kant van de trein een stuurrijtuig, als dat de voorkant is, zit de machinist daar. En aan de andere kant zit de loc, als dat de voorkant is, zit de machinist daar. Het stuurrijtuig zit dus aan andere uiteinde van de trein als de loc.

Dat soort dingen geloof ik graag ja, zeker als het druk is. Ik heb het wel eens gehad dat ik in een deel van de trein zat waar de verlichting het niet deed, alleen dat merkte ik pas in de Schipholtunnel, dan maar wachten met uitstappen tot we aan het perron staan.

Ik heb het met die treinen tijd geleden wel regelmatig meegemaakt, iets met de deuren/vergrendeling ervan. Een keer meer dan een uur vertraging, we stonden stil, trein gerepareerd dat ie verder kon, alleen stond de loc nog voor de stroomloze brug, met gevolg dat dus eerst de trein achteruit moest en later weer vooruit verder. Vervolgens, 2 stations later, staan we weer stil, was schijnbaar weer/nog wat kapot en toen stonden we inmiddels tussen de weilanden. Die keer zo blij geweest dat ik er was.