Theo van Gogh doodgestoken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:44

youngster schreef:
Ik vind wel dat de marrokaanse gemeenschap er iets aan moet doen voordat het verder uit de hand gaat lopen. Want we kunnen nu wel heel leuk zeggen met z'n allen.. jaa maar dit was maar 1 persoon. Hoeveel marrokaanse jongeren maken rellen?? Dat zijn er een paar honderd. Hoeveel moslim exremisten lopen er in ons land?? Ook honderden..

Wat kan de Marokkaanse gemeenschap er tegen doen?

Er zijn genoeg Marokkaanse jongeren die rellen maken, maar wat dacht je van de voetbalsuporters die gaan rellen tijdens een voetbalwedstrijd? Kinderverkrachters en pedofielen komen relatief maar zelden voor in de Marokkaanse gemeenschap.
Zo is overal wel wat.

Ik vind niet dat alleen de Marokkaanse gemeenschap er wat aan moet doen, maar heel Nederland.

Wat dacht je van de AIVD? De verdachte was bekend bij hun en het was ook bekend dat de verdachte voorbereidingen trof voor geweldadige acties!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:52

floortje01 schreef:
sprakeloos

maar ik vindt dat die marrokaan die het heeft gedaan terug moet naar zijn eigenland en daar zijn straf maar uit moet zitten. en de rest van de buitenlanders ook die een stap in de verkeerde richting zetten eruit zetten.

mensen die zich aan passen en net zo zijn als wij de taal spreken en werken heb ik geen enkel probleem mee en waar honger is ook niet

Ik denk dat als ze die moordenaar terug sturen, hij mooi weer vrolijk verder leeft buiten de gevangenis.
Net als die achtelijke japenner die in parijs een nederlandse studente heeft opgevreten. Hij wordt uitgeleverd en vrij gelaten. Waarom zou je dan iets laten? Boos!

carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:54

Kusia schreef:
Wat kan de Marokkaanse gemeenschap er tegen doen?

Misschien wordt de marokkaanse gemeenschap door een probleemjongere van marokkaanse afkomst eerder serieus genomen dan het nederlandse gezag

carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:57

De marokkaanse gemeenschap blijft in mijn ogen te 'low profile' waardoor dan weer de indruk gewekt wordt dat ze een bepaalde actie of gedrag niet afkeuren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:01

Whoooooow ff offtoppic... volgens mij heeft dit toppic de meeste reactie's als er ooit op bokt is geweest...

On-toppic : Ik hoop dat die dader gewoon opgepakt word, en dat alles opgelost word... niet alle marokanen zijn agresief maar ik heb het idee, dat alle marokanen die op tv zijn(nieuws-negatief) allemaal agresief zijn.. het komt zoooo vaak voor!

En dan : Bloos

Hij wacht eerst tot theo zn zoontje naar school heeft gebracht.. zodat zn zoontje er niet bij is... maar toch neemt hij zijn vader af!!
belachelijk voor woorden

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:08

Een aantal dingen nog:
Nederlandse Marokkanen bestaan niet. Het zijn marokkanen in Nederland.
Nieuwe nederlanders????? Wie heeft dat verzonnen? Het is simpel zat, als je in nederland bent geboren, ben je nederlander, zo niet, ben je geen nederlander. Dat kun je niet worden.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:10

SAKKIA schreef:
Ik heb niet alles gelezen, ik ben tot pagina 42 gekomen en toen begonnen mijn vingers echt te jeuken!!

Ik ben echt geschrokken van de reacties in dit topic. De 'buitenlanders' zijn direct allemaal crimineel en er wordt helemaal niet meer naar de individu gekeken?? Stond de hele moslim natie achter die man toen hij Theo doodschoot?? Ik dacht het niet, ik denk dat er best veel buitenlanders zijn die nu heel erg veel last hebben van plaatsvervangende schaamte. Heel buitenlanders zijn ook gewoon heel erg gastvrij, maar hier wordt iedereen zo maar,zonder pardon over een kam geschoren en ik moet zeggen dat ik dat toch wel kwalijk vind!!
Mensen denk toch eens na voordat jullie zo maar eens wat roepen, deze mensen zijn ook gewoon mensen en die verdienen het niet om zo behandeld te worden en met de nek aangekeken te worden.

Let wel ik heb het hier niet over de slechten onder hun, die mogen van mij ook direct een enkeltje eigen land krijgen.

Helemaal mee eens. Ik snap ook niet hoe iemand nu over WIJ en ZIJ kan praten. Je kunt pas oordelen als er bewijzen boven tafel zijn. Eerder niet. Dat is ook een probleem in deze samenleving. Mensen oordelen veel te snel. (De verdachte misschien ook wel)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 18:16

Bron: NRC Handelsblad
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1099461610339.html

Brief duidt op religieus motief moord Van Gogh

Door een onzer redacteuren

DEN HAAG, 3 NOV. De 26-jarige verdachte van de moord op Theo van Gogh heeft gisteren op het lichaam van de regisseur een brief achtergelaten met teksten waarin wordt opgeroepen tot de islamitische heilige oorlog. Zelf droeg hij een afscheidsbrief bij zich.

Beide teksten worden beschouwd als aanwijzingen voor het vermoeden dat de man handelde vanuit een radicaal-islamitische achtergrond. Betrokkenen bij het onderzoek hebben dat vanochtend bevestigd. Het openbaar ministerie in Amsterdam wilde vanochtend geen mededelingen doen over de aard en de inhoud van beide brieven.

VVD-politica Ayaan Hirsi Ali is vanochtend bedreigd op het adres waar zij overnachtte. Tussen half vijf en vijf uur drukte een Marokkaanse jongen op deurbellen in haar omgeving. Hij wilde haar spreken. De jongen is door de politie aangehouden en enkele uren later vrijgelaten. Hirsi Ali ontving gistermiddag een dreigement per e-mail, ondertekend met 'Khalid Ibn Walid'. De tekst luidt: ,,Hee Hirsi, Blij dat Van Gogh is opgeruimd. Jij bent de volgende.'' De politie onderzoekt de herkomst.

De verdachte van de moord is volgens minister Donner (Justitie, CDA) een bekende van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). Hij figureert in onderzoek van de AIVD naar andere personen. Bronnen bij justitie stellen dat het gaat om een onderzoek naar Samir A., de voormalige havo-scholier die deze zomer voor de tweede maal werd opgepakt op verdenking van het voorbereiden van een terroristische aanslag. Gisteren schreven de ministers Donner en Remkes (Binnenlandse Zaken, VVD) in een brief aan de Tweede Kamer dat de verdachte waarschijnlijk handelde vanuit 'radicaal-islamitische achtergrond'. Van Gogh zelf genoot volgens Donner geen persoonlijke beveiliging omdat daar ,,geen aanleiding voor was.'' Wel was hij de afgelopen maanden uit voorzorg een aantal malen kort beveiligd.

De AIVD had de man wel in de gaten in lopende onderzoeken naar andere extremistische activisten. ,,De daaruit beschikbare informatie gaf geen aanleiding te veronderstellen dat hij voorbereidingen trof voor gewelddadige acties.'' Justitie in Amsterdam was overigens niet op de hoogte van die AIVD-informatie.

Volgens bronnen rond het onderzoek beschikt de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) over informatie dat er een radicaal islamitische netwerk is rond de verdachte.

Burgemeester Cohen en wethouder Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken) worden sinds gisteren beveiligd door de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB). Bij het woonhuis van Cohen staan twee politieobservatieposten, bij het huis van Aboutaleb één post.

Fractiewoordvoerders in de Tweede Kamer hebben kritiek op de inhoud van de brief van beide ministers. Dat betreft met name de vraag hoe de AIVD tot de conclusie had kunnen komen dat er geen concrete dreiging van de verdachte zou uitgaan en de vraag waarom de lokale autoriteiten in Amsterdam niet van die bevindingen op de hoogte waren. Volgens woordvoerder Dittrich van D66 is er ,,blijkbaar onvoldoende gecommuniceerd tussen de AIVD en Amsterdam''. Hij wil verder weten om welke redenen Van Gogh geen bescherming kreeg. Ook GroenLinks-fractievoorzitter Halsema wil opheldering over het overleg tussen de AIVD en lokale diensten.

VVD-woordvoerder Griffith noemt de brief ,,gelaten en berustend. De uitstraling is niet goed, die moet er een zijn van voldoende alertheid en waakzaamheid''. Als de verdachte eerder niet behoorde tot de groep van circa 150 moslim-extremisten die de AIVD permanent in de gaten houdt, wil Griffith weten of de AIVD dat wel kritisch genoeg onderzocht heeft. Ze roept beide ministers op om zo snel mogelijk ,,maximale openheid te geven. Als de man inderdaad met vanuit Jihad-motieven handelde, moet dat zo snel mogelijk bekend worden gemaakt.'' VVD-fractievoorzitter Van Aartsen riep beide bewindslieden vanochtend op om ,,extreem waakzaam te zijn op een aantal lieden, die vanuit terroristisch perspectief handelen. Ik heb al eerder gezegd; wees niet naïef. Dit is allemaal te vlak, het mist een gevoel van urgentie.''

CDA-woordvoerder Van Haersma Buma wil weten hoe het komt dat de AIVD zo'n 150 potentiële islamitische activisten in het visier heeft, terwijl daarom heen nog personen circuleren die ook tot dergelijke daden in staat zijn. ,,Alles moet tot op de bodem worden uitgezocht, maar het onderzoek loopt nog en moet zorgvuldig plaatsvinden.''De verdachte van de moord op Van Gogh is gisteren in het VU Ziekenhuis in Amsterdam geopereerd aan de schotwond in zijn been. Na afloop van de stille tocht met kabaal die gisteravond eindigde op de Dam, zei minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie, VVD) over de moord: ,,Dit pikken we niet''. Burgemeester Cohen van Amsterdam sprak van: ,,een laffe en gruwelijke moord''.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:39

aardbei schreef:
Kijk ook even op www.cu2.nl/RIPTheoRIP is speciaal gemaakt voor reacties!!

Leuk en aardig, maar dit mag bij cu2 dus niet. Bovendien is er al een condolance register voor Theo.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:45

Dat gesloten is.
En iedereen die door de emotie, racistische teksten heeft geplaatst, kan daar voor worden vervolgd.
Belachelijk!!!! Boos!

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:59

onze leraar latijn zei vandaag: "ik wil er niet teveel over zeggen, maar ik weet wel dat er na theo van gogh nog meer zullen volgen."
ik ben bang dat hij gelijk heeft Scheve mond

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:07

Ik ben ook bang dat er nog meer acties komen. Of het nou van nederlanders of van een of andere extremistische gek is. De extremisten hebben weer een aanslag gepleegd die gelukt is. De nederlanders zullen echt niet allemaal denken stomme buitenlanders, maar er zijn er genoeg die wel zo denken. Wat denk je van de jeugd die steeds meer in lonsdale gaat lopen en buitenlanders uitschelden op straat? De ruzies in de horeca wat ook vaak tussen nederlanders en buitenlanders gaat?
En dan roept iedereen, de jeugd is de toekomst.. Wat voor toekomst wordt dit in vredesnaam??

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 19:11

Zojuist op Nederland 1: De politie heeft vandaag 8 mensen gearresteerd ivm de moord van Theo van Gogh, 6 van Marokaanse afkomst, 1 van Algerijnse afkomst en een van Spaans/Marokaanse afkomst.

Ook hier vermelden ze dat er in de brief die op Theo was gespiest werd opgeroepen tot Jihad.

Het is allemaal nog veel enger dan dat ik had gedacht.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:18

ik heb het net op radio1 1 gehoord

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 19:21

Het is te hopen dat er geen hele organisatie achter zit maar ik begin het ergste te vrezen.
Arme Hirshi Ali, ik zou niet graag in haar schoenen staan. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Wilders.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:24

Hirshi Ali zit toch al vanaf gisteravond ondergedoken? Na het telefoontje en de deurbellen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:27

Ja zodra bekend was dat theo de dode was is zij ondergedoken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 19:27

Mystica schreef:
Hirshi Ali zit toch al vanaf gisteravond ondergedoken? Na het telefoontje en de deurbellen?

Ze hadden haar gisterenochtend al in veiligheid gebracht.
Zeiden ze, want zo veilig bleek het dus niet te zijn.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:30

Dat mag ook. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:35

Nou ik vind Hirshi Ali geen zielig vrouwtje, kan haar de overstap van de Wiardi Beckman Stichting naar de VVD nog steeds niet vergeven. En ze is wel erg graag en vaak in het nieuws.

Maar ja dat het een Fundementalistische Islam zaak zou zijn was geen verassing na de uitspraken van Van Gogh.
Het is van de zotte dat we aan dat idee al gewend zijn dat een groep mensen moord uit naam van een geloof.

Waarom doen ze dat, dat moeten we ons afvragen.
Zoals gisteren op tv gezegd er is geen Katholiek ooit de schrijver Hermans te lijf is gegaan terwijl die verschrikkelijke dingen over hun geloof zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:37

Mystica schreef:
Dat gesloten is.
En iedereen die door de emotie, racistische teksten heeft geplaatst, kan daar voor worden vervolgd.
Belachelijk!!!! Boos!

Wat vind jij precies belachelijk?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:47

Dat de registers zijn gesloten en dat je er ook nog voor kan worden vervolgd.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:50

dat is inderdaad het grote probleem, dat nederland goed op weg is om amerika achterna te gaan!!!!
niet alleen degene die theo van gogh heeft vermoord moet terug gestuurd worden naar zn eigen land, alle rel- en herrieschoppers moeten terug, wij zijn zo vrij om ze hier te laten wonen en dan krijg je dit.
ik heb absoluut helemaal niks tegen buitenlanders, maar dit vind ik echt niet kunnen!!!!!!!!!!!! ze denken dat ze alles maar kunnen maken...

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:52

Mystica schreef:

Nee laten we vooral met zijn allen de wetten gaan overtreden, daar wordt de samenleving beter van Rolleyes

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:52

Mystica schreef:

Het staat al een keer of dertig in dit topic, maarree..... Ooit van Artikel 1 van de Grondwet gehoord? Op grond daarvan ben je strafbaar als je racistische uitspraken doet....