Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:53

UO: Ultra lange manen bij een paard zijn lelijk.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:55

rien10 schreef:

En sokken ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:02

[***] schreef:
Alcoholisme is in mijn ogen een heel ander probleem dan een eetverslaving. Als je overgewicht hebt dan is dat voornamelijk rot voor jezelf. Een eetverslaving zorgt niet echt voor een grotere kans op bijvoorbeeld andere mensen doodrijden of je gezinsleden in elkaar rossen. Of ken je iemand die door overgewicht een auto met een gezinnetje van de weg heeft gebeukt?

De impact van alcoholmisbruik kan echt enorm zijn, dus ik vind het wat overdreven om te roepen dat dan niks meer mag.

Dat kan met alcohol.
Al rijden en drinken de meeste mensen niet.
En dat rossen doen die debielen ook wel zonder drank.
Dus dat is ook geen reden dus. Want de meeste gaan er fatsoenlijk mee om.

Ja van een cadeaubon kan men ook een tomaat kopen.
Maar dat stond niet als tip er stond vegan eetwaar. Dus niet als zijnde cadeaubon. Dus met wat pech zo'n smaakloze vegan gehaktbal :P

Kijk van mij hoeft drank niet want ik word niet blij van wijn.
Maar bloemen is volgens bokt ook al omstreden.
Nu is ineens suiker geen probleem terwijl anders te dikke mensen behoorlijk besproken worden hier.

UO
Bokt is zo inconsequent als de pest. Want het is maar net wie wat zegt en dan word het tegenovergestelde beweerd. En de dag daarna andersom :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:08

DuoPenotti schreef:
UO
Bokt is zo inconsequent als de pest. Want het is maar net wie wat zegt en dan word het tegenovergestelde beweerd. En de dag daarna andersom :+

Hoe bedoel je?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:10

Meer dan 50% van de mensen (in nl) drinkt meer alcohol dan goed voor ze is, 7% daarvan is overmatig drinker (1 op de 15) en 8% daarvan is een zware drinker.
Alcohol levert niet alleen problemen op voor het individu (falen en beschadiging van organen, kanker, etc), maar ook maatschappelijk (toename geweld, roekeloos gedrag). Juist doordat alcohol genormaliseerd wordt, gaan mensen er niet fatsoenlijk mee om. Ze denken er fatsoenlijk mee om te gaan, maar doen dat niet. Debielen hou je overal, maar door alcohol ontstaan er absoluut meer debielen.

Om vegan zo van de baan te doen, vind ik vooral kort door de bocht, genoeg etenswaren die standaard van zichzelf vegan zijn zonder dat iemand het door heeft.

Niemand zegt dat suiker geen probleem is, maar dat het niet te vergelijken is met alcohol. Het is jammer als er in een discussie van alles bij gehaald wordt dat totaal niet relevant is. Suiker is ongezond en brengt risico's met zich mee, maar het is geen verslaving en het veroorzaakt geen grenzeloos en roekeloos gedrag.

Maar blijkbaar ben ik inconsequent (wat dat ook mag beteken en waar het ook vandaan komt, maar volgens mij slaat je UO op de recente discussie), dus zullen al mijn argumenten wel futiel zijn en kan ik net zo goed tegen een banaan praten. (wist je dat bananen vegan zijn?)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:17

rien10 schreef:

En sport coupes zijn het paarden equivalent van een bowl cut.
Wat mij betreft net zo lelijk als ultra lange manen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:18

Suliko schreef:
knip

(wist je dat bananen vegan zijn?)

-O- maar ik maak zulk lekker ijs van overrijpe bananen, hoe kan dat nou?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:18

Nee die UO is algemeen maar deze discussie gaf daarin wel die aanzet.

Ik zal nergens zeggen dat drank geen probleem is.
Opgegroeid met een zwaar verslaafde.
Die in huis zo braaf niet was om het netjes te verwoorden...
Maar dat flesje wijn als cadeau deed het hem niet hoor.
En buiten de deur merkte ook weinig mensen er van.
Die schrokken behoorlijk toen ik als 15 jarige hem met hulp van instanties het huis uit kreeg gewerkt met straatverbod.
Dus ja wat alcohol doet weet ik wel.
Maar dat cadeautje is het probleem niet.
Als dat het enige was wat er genuttigd werd... Mag ik dan de champagne opentrekken?

Sorry flauw woordgrapje :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:19

DuoPenotti schreef:
[q
UO

Eens!

Maar ook: als in de eerste berichten een toon gezet wordt, bepaalt dat het topic, ook als het jereinste onzin is.

Fly_high schreef:
Urbanus ik koop een levenslange voorraad limoncello voor je als je tijdens zo'n suf bedrijfsfeest bij de bank satisfyers komt uitdelen aan alle deelnemende execs :j :=

Spoiler, ze zijn uiteraard uitsluitend oude blanke mannen vastgeroest ergens in de jaren 70.

Die zijn over hun houdbaarheidsdatum }>

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:23

DuoPenotti schreef:
Nee die UO is algemeen maar deze discussie gaf daarin wel die aanzet.

Ik zal nergens zeggen dat drank geen probleem is.
Opgegroeid met een zwaar verslaafde.
Die in huis zo braaf niet was om het netjes te verwoorden...
Maar dat flesje wijn als cadeau deed het hem niet hoor.
En buiten de deur merkte ook weinig mensen er van.
Die schrokken behoorlijk toen ik als 15 jarige hem met hulp van instanties het huis uit kreeg gewerkt met straatverbod.
Dus ja wat alcohol doet weet ik wel.
Maar dat cadeautje is het probleem niet.
Als dat het enige was wat er genuttigd werd... Mag ik dan de champagne opentrekken?

Sorry flauw woordgrapje :+

Maar kijk, ik denk ook niet dat het bierpakket van je werkgever hetgeen is dat je tot alcoholist maakt of je alcoholist houdt. Ik denk wel dat het normaliseren van drank binnen de maatschappij (door het in de supermarkt aan te bieden, als cadeaus en waardering weg te geven enzovoorts) ervoor zorgt dat mensen makkelijker en vaker drinken en daardoor het risico op alcoholisme groter is terwijl het probleem en de gevolgen van drinken minimaal gehouden worden, omdat het er nu eenmaal bij hoort.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:29

En ik vraag me af of dat zoveel uitmaakt.
Ook genoeg mensen die verslaafd zijn aan drugs terwijl dat, op alcohol na, niet in de supermarkt ligt.
Ik denk dat het per persoon uitmaakt of je makkelijk teveel pakt of het bij een gezelligheid drankje houd.
Wie wil komt er toch wel aan.

Die alcoholist bij ons thuis verstopte het overal want hij dronk niet... En dat was geen supermarkt spul.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:46

Cijfers liegen niet DP. Deze cijfers laten toch zien dat drugs die geaccepteerd zijn (drank en roken) vele malen vaker gebruikt wordt dan andere drugs. 20% van de mensen die alcohol consumeert raakt er op den duur aan verslaafd. 3% van de sterfgevallen wereldwijd zijn te relateren aan drankgebruik.
Alcohol wordt na crack, heroïne en tabak als de meest schadelijke drugs gezien https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/
Maar sure, laten we vooral alcohol weg blijven geven alsof het niets is en het representeert hoe goed je gewerkt hebt of voor het publiek hebt gestaan. :D

Bron: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-mensen-zijn-verslaafd-en-hoeveel-zijn-er-in-behandeling/
Lees ook vooral deze zin: Totaal zijn rond de 2 miljoen mensen in Nederland verslaafd. In 1.616.000 gevallen gaat het hierbij om de legale middelen alcohol, tabak en slaap- en kalmeringsmiddelen.

Afbeelding

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:50

Lekker verwend ook, om perfect normaal eten af te doen als 'vegan zooi' :') Zeg me dat je niet kan koken zonder te vertellen dat je niet kan koken...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:56

Voorkom je die problematiek door alcohol als kadootje weg te laten?

voor mij hoeft het ook niet, maar ik wil ook geen snoepgoed / ongezond eten als kado.. En dat krijg ik toch ook :+ Ik moet 'maar gewoon sterk zijn' .. :j

Ik stem voor slechte gedichten ofzo.. :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:00

Zoals ik al zei, het weggeven van alcohol veroorzaakt geen alcoholisten, dus nee, het haalt de problematiek niet direct weg. Je voorkomt mijns inziens problematiek wel door gebruik niet te normaliseren. En iets als cadeautjes beschouwen, valt daar onder, dan vind je het normaal dat het gebruikt wordt, sterker nog, het symboliseert waardering en feest. Dat slaat nergens op. We vinden het ook niet normaal om sigaretten, wiet of speed weg te geven. Waarom alcohol wel als dat zo ontzettend schadelijk is en zoveel maatschappelijke problemen veroorzaakt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:02

Van mij krijg je chlamydia.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:06

Suliko schreef:
Zoals ik al zei, het weggeven van alcohol veroorzaakt geen alcoholisten, dus nee, het haalt de problematiek niet direct weg. Je voorkomt mijns inziens problematiek wel door gebruik niet te normaliseren. En iets als cadeautjes beschouwen, valt daar onder, dan vind je het normaal dat het gebruikt wordt, sterker nog, het symboliseert waardering en feest. Dat slaat nergens op. We vinden het ook niet normaal om sigaretten, wiet of speed weg te geven. Waarom alcohol wel als dat zo ontzettend schadelijk is en zoveel maatschappelijke problemen veroorzaakt?

Het klinkt alsof het twee verschillende dingen zijn.
De problematiek die alcohol veroorzaakt // niet als kado geven

Ik weet niet of dit een UO is, maar ik ben er op zich toch wel voor dat mensen zelf mogen bepalen wat ze innemen, zichzelf aandoen (zonder gevaar voor derden) etc.
(los van het verhaal hoe ziek je ergens van wordt enzo, dat wordt dan heel gedetailleerd)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:10

Cer schreef:
Suliko schreef:

Het klinkt alsof het twee verschillende dingen zijn.
De problematiek die alcohol veroorzaakt // niet als kado geven

Ik weet niet of dit een UO is, maar ik ben er op zich toch wel voor dat mensen zelf mogen bepalen wat ze innemen, zichzelf aandoen (zonder gevaar voor derden) etc.
(los van het verhaal hoe ziek je ergens van wordt enzo, dat wordt dan heel gedetailleerd)

Hmm nee, ik heb het over het normaliseren van drank(gebruik), hangt toch echt samen.

Ondertussen heb ik ook gezegd dat iedereen absoluut zelf mag weten wat die mag doen in zijn vrije tijd en oordeel ik daar niet over. Maar dan mag er nog steeds wel stil gestaan worden bij de risico's en het risico dat als je iets normaliseert, die risico's naar de achtergrond verschuiven (zie cijfers als bewijs).

Maar ik kap ermee, want ik heb de indruk dat mensen mijn berichten niet eens goed lezen.

Urbanus schreef:
Van mij krijg je chlamydia.

Oké, dat kan ook. Ik ben helemaal voorstander van intieme relaties op de werkvloer. Niet meer samen vrijmibo, maar vrijmiorgie. Hartstikke gezellig! Of samen microdosen, is ook een stuk minder schadelijk dan alcohol en boost mogelijk de creativiteit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:14

Suliko schreef:
Hmm nee, ik heb het over het normaliseren van drank(gebruik), hangt toch echt samen.

Ah oke dank voor de toelichting

Citaat:
Ondertussen heb ik ook gezegd dat iedereen absoluut zelf mag weten wat die mag doen in zijn vrije tijd en oordeel ik daar niet over. Maar dan mag er nog steeds wel stil gestaan worden bij de risico's en het risico dat als je iets normaliseert, die risico's naar de achtergrond verschuiven (zie cijfers als bewijs).

Dat is zeker waar

Citaat:
Maar ik kap ermee, want ik heb de indruk dat mensen mijn berichten niet eens goed lezen.
Ik wilde gewoon wat weten en mijn UO over zelf weten wat je doet, werd er wel door getriggerd maar was niet richting jou

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:17

Oh ja, excuus, die laatste zin was ook niet persoonlijk naar jou gericht, maar ik merkte dat ik in de herhaling begon te vallen en er telkens specifieke dingen uit werden gepakt die ik niet of anders had gezegd. Dus ik ga maar weer even wat anders doen met mijn leven. :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:22

Suliko schreef:
. Dus ik ga maar weer even wat anders doen met mijn leven. :')

Oh.. ja.. dat heb ik niet :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:39

Cer schreef:
Suliko schreef:
. Dus ik ga maar weer even wat anders doen met mijn leven. :')

Oh.. ja.. dat heb ik niet :')

Kom met me microdosen, wie weet groeien we er 1 :')

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:35

Urbanus schreef:
Kom met me microdosen, wie weet groeien we er 1 :')

Hoeveel gram heb ik daarvoor nodig?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:39

Ik hoorde eergisteren iemand in de muur douchen dus ik denk niet dat ik de expert ben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:51

Dat iets waar je geen moeite voor hoeft te doen om aan te komen meer mensen een verslaving geven geloof ik wel.
Maar of dat is omdat het gezien word als oké?
Roken is toch al lang niet meer oké maar hele hordes jeugd rookt nog. Terwijl ik dan ook denk :?
Het is voortaan wel bekend wat het doet. Op de pakjes zelf ook niet te missen. Bijna nergens mag het meer.
Toch beginnen mensen nog. En je krijgt het niet eens cadeau.

Ik denk dus dat mensen die teveel drinken dat ook doen als het alleen nog bij de slijter te krijgen is. Zoals die vent die bij ons woonde ook wist wat hij deed niet oké meer was want anders verstop je het niet. Of giet je het over in een 7up fles oid.
Die wist echt dat het geen sociaal wenselijk gebruik was.