Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:57

Needje schreef:
Neonlight schreef:
Nope, ik werk niet het hele winterseizoen thuis. Dankzij het beleid wat er tot nu toe is bij mijn werkgever ivm Corona. Bij klachten (ook zonder positieve test) thuiswerken. Dat betekent dat collega's elkaar niet doorlopend aansteken met stevige verkoudheden etc. Ook ziekteverzuim is een stuk lager. En ja, ik heb ook dagen thuis gewerkt omdat ik verkouden was, buiten het werk opgelopen.
Maar vrees dat dat beleid weer opgeheven gaat worden zodat de ziektebacillen weer lekker door de kantoortuinen heen gaan dag in, dag uit.

Tsja, je moet ergens je weerstand door opbouwen :D
Ik ben ook doorlopend verkouden. Maar mensen om me heen niet. Dus wie steekt wie dan aan?
Ik werk dus ook gewoon hele jaar door op de zaak. (kan ook niet thuis werken en denk niet dat mijn baas me de helft van de thuis in de ziektewet laat zitten omdat ik verkouden ben)

Een heel ander verhaal dus omdat je niet thuis kùnt werken.. wat is er mis met thuiswerken bij klachten als dat gewoon kan?

En doorlopend verkouden vind ik sowieso niet normaal, lijkt me dat je weerstand dan niet op orde is :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:11

Relaxed schreef:
En doorlopend verkouden vind ik sowieso niet normaal, lijkt me dat je weerstand dan niet op orde is :n

Dat kan, maar wat moeten mensen doen na de constatering dat hun weerstand niet op orde is? Helemaal niet meer werken? Gewoon de hele tijd ziek zijn?
Je kunt niet zomaar een betere weerstand tevoorschijn toveren alleen maar door te vinden dat 'ie beter moet zijn. En sommige dingen helpen wel hoor: vitamine D en regelmatig bewegen en in het algemeen gebalanceerd eten en frisse lucht, maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad. En dan kun je inderdaad best constateren dat sommige mensen misschien sneller ziek worden en dat hun afweer anders werkt, maar... en dan?

De blootstelling aan virussen kunnen we dus enigzins beinvloeden. En inderdaad, liever niet via algemene lockdowns, maar alle makkelijke maatregelen gooien we nu ook het raam uit. Voor wat? Wat levert dat op, behalve onnodig veel zieke mensen?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:31

karuna schreef:
Ik had het bericht ook al meegekregen. Voor nu is het alleen nog een advies van het omt dat besproken moet worden door de regering. En daarna pas toegepast gaat worden De isolatie regel is er eigenlijk gewoon nog steeds.

En dan tegelijk dit bericht van het radboud ziekenhuis waar ook wat antwoord gegeven wordt over het long covid risico. Dat je gewoon niet kunt weten of jij nu onder de "verkoudheid" gaat vallen of flink ziek wordt, snel hersteld of blijvend last houdt.
https://www.gld.nl/nieuws/7891394/hoogl ... tot-paniek.

Ik weet wel dat het voor mij nu echt geen "verkoudheidje" is en ik na 1,5 week het energienivo heb van een lege batterij.

En helaas virusjes kunnen voor mensen domweg dodelijk zijn of heel erg ziekmaken. De stille hoop dat er iets veranderd zou zijn in de denkwijze van de gemiddelde nederlander, houdt een beetje rekening dat je met je gesnotter mensen kunt aansteken en ziek maken. Maar kennelijk is dat zoals al verwacht een zinloze hoop geweest.

En eigenlijk gaan ze dadelijk uit van "gezond verstand" van de nederlanders. Maar dat is wel gebleken dat dat betekend gewoon rondlopen zonder ergens rekening mee te houden. Dat blijkt wel van een bericht hierboven, positieve test en dan carnaval gaan vieren. Tot zover het gezonder verstand. Wat dat betreft is er niks veranderd in die drie jaar.

En verbaas ik me in vergelijk met oa duitsland en frankrijk waar covid eigenlijk nog steeds wel zichtbaar is in dingen, best wat mondkapjes, afstand houden, stickers, spatschermen enz. Het betekent voor mij gewoon weer terug in het hok om ziek worden zoveel als kan te voorkomen. Gewoon weer terug naar 3 jaar geleden. Maar ook hier nagenoeg niet ziek geweest toen de maatregelen maximaal waren. 1,5 jaar geen longontsteking gehad. Dat is best lekker.

Wij gaan regelmatig naar Duitsland boodschappen doen maar echt geen mondkapjes tegen gekomen hoor.
Ook afstand houden doen ze niet aan.
Spatschermen staan er nog wel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:59

Shadow0 schreef:
De blootstelling aan virussen kunnen we dus enigzins beinvloeden. En inderdaad, liever niet via algemene lockdowns, maar alle makkelijke maatregelen gooien we nu ook het raam uit. Voor wat? Wat levert dat op, behalve onnodig veel zieke mensen?

Welke maatregelen vind jij dan precies makkelijk? Want ik vind er helemaal niks makkelijks aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:37

Dorine92 schreef:
Welke maatregelen vind jij dan precies makkelijk? Want ik vind er helemaal niks makkelijks aan.

Thuiswerken als je klachten hebt en de mogelijkheid is er, vind ik een eenvoudige maatregel. Luchtreiniging en ventilatie. Meetingruimtes en wachtruimtes ietsjes ruimer opgesteld laten en stoelen tussen mensen leeg laten als bv een bios niet is uitverkocht. En wat mentale ruimte houden voor de mensen die wel af en toe een mondkapje opzetten.

(En ik hoop dat we nog blijven boosteren voor de mensen die dat willen, zoals je ook de griepprik kunt kiezen.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:45

Shadow0 schreef:
Dorine92 schreef:

Thuiswerken als je klachten hebt en de mogelijkheid is er, vind ik een eenvoudige maatregel. Luchtreiniging en ventilatie. Meetingruimtes en wachtruimtes ietsjes ruimer opgesteld laten en stoelen tussen mensen leeg laten als bv een bios niet is uitverkocht. En wat mentale ruimte houden voor de mensen die wel af en toe een mondkapje opzetten.

(En ik hoop dat we nog blijven boosteren voor de mensen die dat willen, zoals je ook de griepprik kunt kiezen.)

Toevallig zeiden ze in het nieuws dat ze over vaccineren nog een advies gaan uitbrengen. Waarschijnlijk alleen voor de risicogroepen.

MyWishMax

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:55

En gewoon van die hele mentaliteit af dat als je echt ziek bent je een pilletje slikt en alsnog naar het werk gaat of uitgebreid winkelen of wat drinken ergens. Ziek gewoon uit, niemand schiet er wat mee op als je de hele werkvloer oid besmet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:57

Ben 12 maanden per jaar verkouden. :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:58

Marcella schreef:
Ben 12 maanden per jaar verkouden. :+

Ik ook en ik hoest er nog bij ook…. Levenslange lockdown maar dus

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 22:04

Ik denk dat we met geen corona virussen nu niet moeten overdrijven , voor corona dachten we daar ook nooit over na.

Virussen , bacterieen en ziek worden hoort ook bij het leven, dat kunnen we niet 100% voorkomen.

Gevaar is als we dat te vaak gaan doen we helemaal geen goed immuunsysteem meer opbouwen en overlijd je straks aan een simpele verkoudheid. Althans ik zou dat niet willen, beetje weerstand opbouwen is niks mis mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 22:21

Zebrastreep schreef:
Ik denk dat we met geen corona virussen nu niet moeten overdrijven , voor corona dachten we daar ook nooit over na.

Hadden we misschien wel moeten doen. Zo'n feest is ziek zijn nooit geweest.

Citaat:
Virussen , bacterieen en ziek worden hoort ook bij het leven, dat kunnen we niet 100% voorkomen.

We hoeven het niet 100% te voorkomen, maar er zijn dus een aantal dingen die eigenlijk best wel eenvoudig zijn, en die we toch niet doen. Waarom niet?

Citaat:
Gevaar is als we dat te vaak gaan doen we helemaal geen goed immuunsysteem meer opbouwen en overlijd je straks aan een simpele verkoudheid. Althans ik zou dat niet willen, beetje weerstand opbouwen is niks mis mee.

Er is dus wel wat mis mee: veel mensen worden er ziek van. Die bouwen geen extra weerstand op, die kwakkelen de winter door met aanhoudende klachten. Dat we dan ineens gaan overlijden aan een simpele verkoudheid is erg onwaarschijnlijk, het verminderen van ziekte heeft in onze geschiedenis van mensen echt goed werk geleverd. Onze levensverwachting is flink gestegen met nuttige dingen zoals riolering en hygiene-maatregelen. Ik snap niet dat we nu ineens alle wetenschap daarover (en er is echt heel veel) gewoon aan de kant gooien en doen alsof we dat nooit hebben onderzocht.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 22:33

Shadow ik kon eerst zeker wel met je meegaan met name in de begintijd van corona , maar het is nu zo anders als 3 jaar geleden we zitten nu in een hele andere fase. Het virus is gemuteerd naar veel milder. Tuurlijk blijft het en worden mensen nog ziek en sommigen ernstig ziek en het zal ook helaas zo blijven dat mensen eraan overlijden maar dit alles is ook wat hoort bij het leven of het leuk is of niet.

Als we nu allemaal om een verkoudheid thuis blijven, dan ligt de zorg al helemaal op zen kop met het personeels te kort. Moeten we dan cliënten maar laten zitten en niet verzorgen omdat we verkouden zijn? De hele maatschappij valt dan op zen kop. Scholen dicht want de leraar is verkouden. Nee dan slaan we echt een beetje door.

Ik ben nu echt meer voor vaccinaties vooral blijven herhalen met name voor de risico groep en mensen die dat graag willen en vaccin moet beschikbaar blijven maar ik verwacht daarin geen afschalen

Op den duur gaat het leven ook weer door.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:25

Gelukkig kan corona of wat dan ook een risico zijn, maar hoeft niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:44

Ik heb het ook nergens over met een lichte verkoudheid thuis blijven. Maar als je koorts hebt,je belabberd voelt en alleen met medicatie de deur uit kan, kan je beter gewoon uitzieken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:49

Ik zou wel graag willen dat er meer correcte informatie wordt gedeeld en/of onderzoek wordt gedaan over hoe besmettingen nou eigenlijk werken, en waar we mbt weerstand nou goed aan doen.

Ik heb zelf de theorie dat als ik zorg dat ik steeds maar een beetje met corona (en andere virussen) in aanraking kom mijn afweer het beste blijft en ik niet ziek word.

Edit: even gegoogled, dit is wel een leuk artikel over wel/niet je handen wassen etc. Hoogleraar aan het woord. https://nieuws.umcg.nl/w/hygiene-en-je-weerstand-hoe-zit-het-nu-precies

Wat ik alleen dan weer irritant vind, is dat de info naar mijn idee niet klopt. Over of je wel of niet je handen vaak moet wassen, wordt gezegd dat je dat wel moet doen, wánt het gaat verspreiding tegen, máár de vraag is wat is goed voor je immuunsysteem en daar is dit geen antwoord op. Dit gaat over het verspreiden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:07

Maar ja ik heb zelf zelden koorts met een lichaamstemperatuur normaal op 35/36 graden. Ja weet het val niet onder de normale mensen. :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:36

Wat versta jij onder koorts dan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:33

38,5 en hoger is bij normale mensen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:17

Ik begrijp dit niet. Ik heb ook een lage lichaamstemperatuur en de laatste keer dat ik koorts had kan ik mij zelfs niet meer herinneren.
Ben ik dan ook niet normaal ? :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:20

Ik heb ook regelmatig tussen 35 en 36 hoor en mijn kinderen ook. En als mijn kinderen koorts hebben loopt dat toch gewoon aardig op. Dus zou me om lage temp geen zorgen maken en niet veronderstellen dat de koorts dan automatisch ook lager is of wanneer het bij een ander verhoging is het bij jou gelijk koorts is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:31

Zebrastreep schreef:
Als we nu allemaal om een verkoudheid thuis blijven, dan ligt de zorg al helemaal op zen kop met het personeels te kort.

Het helpt echt als je leest. Het ging in eerste instantie om thuiswerken als het kan.

Maar daarnaast: de zorg ligt al voortdurend op z'n kop omdat de eerste persoon misschien wel door kan werken maar vervolgens meerdere mensen aansteekt die wel degelijk ziek worden tot het punt dat ze niet door kunnen werken.

En clienten worden vervolgens ziek waarbij het echt heel erg ontwrichtend kan zijn. Er lijkt gewoonweg geen manier meer om rationeel, op cijfers en argumenten en eerlijke afwegingen, het hierover te hebben. Hoe minimaal de aanpassing ook is, het lijkt al teveel te zijn om zelfs maar te overwegen dat we de schade van ziekzijn zouden kunnen verminderen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:49

Pandora2 schreef:
Ik begrijp dit niet. Ik heb ook een lage lichaamstemperatuur en de laatste keer dat ik koorts had kan ik mij zelfs niet meer herinneren.

Koorts hoeft niet alleen een hoge lichaamstemperatuur te hebben. Volgens mij is zweten en koud hebben ook een vorm van koorts

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:59

Pandora2 schreef:

Yes ben niet de enige. *\o/* Zelfs met laatste longontsteking geen koorts gehad. Kwam nog niet eens in de buurt van 38 graden. Huisarts wist het even niet meer. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:03

Ik heb ook nooit koorts.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:07

Als volwassene heb je ook minder snel koorts. Longontsteking kan je ook zeker hebben zonder koorts hoor, dat is zelfs niet uitzonderlijk!