Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:19

Poekkie schreef:
Mellow schreef:
Tja, als hij het per sé op zijn naam wil houden hoort die rente ook daarbij toch?
Maar is imo meer een principe kwestie. Bedoel zie hem niet echt mee bewegen haar kant op.

Rente is sowieso verloren, als een soort ‘huur’ voor het geleende geld. Als ze het besluiten op beide namen te zetten en te verkopen is hij de rente nog steeds kwijt.

Maar als het op beide namen zou staan, wat niet gaat gebeuren... vind ik het een ander verhaal.

Hij kiest er voor om dit zo te doen. Ik krijg er een beetje: alles is voor bassie idee bij.

En dan na verloop van tijd maar weer eens even zien en praten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:29

Mellow schreef:
Maar als het op beide namen zou staan, wat niet gaat gebeuren... vind ik het een ander verhaal.

Hij kiest er voor om dit zo te doen. Ik krijg er een beetje: alles is voor bassie idee bij.

Op beide namen zou ik ook niet doen als ik hem was.
Ik neem mijzelf als voorbeeld.
Ik heb mijn huis 4 jaar terug gekocht.
170.000 euro.
Mijn huis is nu 280.000 waard (toevallig net getaxeerd)

Als ik nu mijn vriend hier in laat trekken, ik schrijf hem in op mijn hypotheek.
Over 2 jaar gaat het mis. We gaan uit elkaar.

Ik heb nog 150.000 hypotheek. Dus 130.000 overwaarde.
Dan moet ik hem voor 2 jaar 65.000 betalen om te vertrekken.

Nou dat is pas dom.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:52

Poekkie schreef:
@Tita… over egoisme gesproken. Heb jij effectief al ooit iemand gevonden die gek genoeg is geweest om daarmee akkoord te gaan?

Ja ik

Mijn huis ik betaal, waarom moet iemand anders mee betalen aan mijn hypotheekrente

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:53

Het gaat mij er om dat er van zijn kant wel de verwachting is dat zij mee gaat betalen aan de hypotheek. En andere zaken in huis. En toen ze "uit elkaar" gingen hij niet zo fair was om haar daarvoor terug te betalen.

Dus in dit geval zou ik als ik haar was dus niet mee betalen aan wat dan ook van de hypotheek.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:59

3heathcliff5 schreef:
Op zich niet gek. Maar met deze voorgeschiedenis vind ik het dus helemaal niet de normaalste zaak van de wereld om gelijk maar aan de hypotheekrente mee te betalen.

Correct
Deze kerel heeft zich behoorlijk misdragen en ik zou hem nooit meer vertrouwen, er word niks op papier gezet.
En alles wat zij heeft bij gedragen is normaalste zaak van de wereld.
Tot nu toe is zij de grootste verliezer en als hij naar echt terug wilt dan mag zij nu wel even soort van profiteren in de vorm van vertrouwen

Ik wilde destijds niks hebben gewoon omdat ik wist dat het geen blijvertje was, samenwonen was ook helemaal niet leuk dus hij mocht snel verrekken, gingen latten maar eigenlijk hield ik hem jaren aan lijntje want ik was singel van donderdag tot maandag en de rest van de dagen had ik een relatie :P
Nooit spijt van gehad en hij is niet getraumatiseerd ofzo

capopjekop

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:18

Maar als je er zo instaat kun je beter überhaupt niet meer met die persoon verder gaan. Als ze de kosten aan zijn huis en haar auto terug heeft is het wel zo eerlijk om mee te betalen. Normaal betaal je ook huur.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:00

Wat een lastige situatie.. ik ben het wel eens met veel van de reacties boven mij.. ik las ook over je kinderwens, en het enige wat ik eigenlijk nog wil toevoegen in dit topic is dat je niet moet vergeten dat er meer vissen in de zee zwemmen.

Als jij op en top gelukkig bent met deze man, dan ben ik daar hartstikke blij om en maak ik me ook helemaal niet druk over hoe het gaat lopen, want dan zit het gewoon goed tussen jullie. En dan heb jij er ook alle vertrouwen in dat het nu goed gaat en dat jullie later als jullie 80 zijn nog steeds samen zijn en hier met een glimlach op terug kijken. Dan maakt het ook niet uit wie zijn geld waar heen gaat en van wie wat is officieel gezien.

Maar als je hier ook maar een kleine twijfel over hebt op welk punt dan ook: er zijn meer leuke mannen. Die jou ook leuk vinden en misschien wel nu op dit moment op zoek zijn naar hun ware liefde, en die kun je dus ook gewoon tegenkomen. Daar kun je ook iets mee opbouwen, als het goed gaat samen een huis mee kopen en een gezin mee stichten. Dat hoeft niet perse deze man te zijn, het kan ook iemand anders zijn.

Wees niet bang om eventueel wel eens verder te kijken als je neus lang is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:03

capopjekop schreef:
Maar als je er zo instaat kun je beter überhaupt niet meer met die persoon verder gaan. Als ze de kosten aan zijn huis en haar auto terug heeft is het wel zo eerlijk om mee te betalen. Normaal betaal je ook huur.

Ja als je huur betaald heb je zekerheid van woongenot met uitzondering van tijdelijke huurcontracten en antikraak

TS heeft geen enkele zekerheid als die man weer kolder krijgt rent ie naar zijn ouders

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:29

tita schreef:
capopjekop schreef:

Ja als je huur betaald heb je zekerheid van woongenot met uitzondering van tijdelijke huurcontracten en antikraak

TS heeft geen enkele zekerheid als die man weer kolder krijgt rent ie naar zijn ouders

Daarvoor betaal je ook niet mee aan het huis zelf. Maar de leef kosten en dat is ook de rente.

Nogmaals mijn voorbeeld.
600 hypotheek
400 is afbetaling
200 rente.

De rente deel je.
100 betaal je
400 op je spaarrekening storten

Hij betaald:
100 rente
400 afbetaling

Jullie kosten zijn gelijk.
Maar jij zet het opzij, hij steekt het in het huis.
Stel over 2 of 3 jaar gaat het super goed.
Jullie gaan trouwen of/en hopelijk een kindje als het gegund is.
Dan heb jij mooi een centje apart staan.

Stel het gaat mis over 3 jaar. Dan ga jij met een spaarcenten je eigen weg.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:30

Ts is die 400 euro inclusief gwl en gemeentelijke belastingen? Dat je alleen nog maar boodschappen erbij hebt? En wat is zijn hypotheek per maand?

Als ik naar mijn huis kijk, 588 hypotheek, weet eff niet hoeveel rente is en aflos, heb 135 euro VVE per maand.

Qua verdere lasten is het 200 euro aan stadsverwarming, 30 euro aan water en 50 euro aan electra per maand, komen die vaste lasten op 280 uit. Dit zal omhoog gaan zodra er iemand bij komt; er word meer gedouched, wellicht verwarming vaker aan of hoger etc, dus dat schiet omhoog. De prijzen zijn allemaal gebaseerd op 1 persoon. Zal wellicht rond de 350 tot 400 euro worden als er een extra persoon bij komt. Dan bereken ik de gemeentelijke belastingen er nog niet bij.

Denk er goed over na, het scheelt dat je niet lang nog in dit huis kan blijven maar zorg dat je ingeschreven blijft bij woningnet en je jaren blijft opbouwen. Ik heb dan wel een koopwoning maar ik sta zelf nog in 2 regio’s ingeschreven, je weet nooit wat er kan gebeuren.

Ik zou overigens er zelf ook nooit voor kiezen om mijn hypotheek op mijn partners (als ik die zou hebben) naam te laten zetten, f*ck dat, is mijn huis :+ maar zou verder alle extra kosten en iets erbij rekenen omdat alles natuurlijk meer gebruikt word en sneller slijt etc, dus een kleine extra bijdrage vind ik niet zo gek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:34

Het is eigenlijk natuurlijk ook gewoon fair dat als je door bij iemand in te trekken geen huur e.d. meer betaalt, dat bedrag (deels) te gebruiken als bijdrage om voor hem zijn woonlasten te verlagen. Zeker als je graag wilt dat 1 en ander in het huis aangepakt wordt...dan heeft hij wat meer financiële ruimte om die werkzaamheden aan te pakken :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:45

Ja en nee, hangt echt van de lasten en bijdragen af. Als bovenop die 400 euro van TS nog gwl en belasting en boodschappen komen vind ik het niet realistisch . Het moet wel fair zijn zodat zij ook geld opzij kan zetten voor als het ooit (hopelijk nooit) nodig kan zijn.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:17

daantjuhhh schreef:
Mellow schreef:

170.000 euro.

Als ik nu mijn vriend hier in laat trekken, ik schrijf hem in op mijn hypotheek.

Nou dat is pas dom.

Ik zou iemand niet zomaar in laten schrijven als mede-eigenaar zonder tegenprestatie. Dus als hij 50% eigenaar wil worden, dan mag hij die 50% overnemen voor de actuele waarde dus 140.000.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:25

Bij ons is het vrij simpel.

Het huis is van mijn partner en heeft hij ook al afbetaald.
We hebben samenlevings contract en testamenten.

Inboedel is 50/50
In zijn testament staat dat bij zijn overlijden het huis van mij is. Al zijn overige bezittingen, zoals auto en spaargeld is voor zijn familie.

In mijn testament staat dat alles wat ik bezit naar hem gaat.
Auto, paard etc :) weinig spaargeld _O-

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:44

KarenQ schreef:
daantjuhhh schreef:
170.000 euro.

Nou dat is pas dom.

Ik zou iemand niet zomaar in laten schrijven als mede-eigenaar zonder tegenprestatie. Dus als hij 50% eigenaar wil worden, dan mag hij die 50% overnemen voor de actuele waarde dus 140.000.

Ik vraag mij wel af hoe dat gaat…

Zou in mijn geval niet heel realistisch zijn.
Ik heb nu 2.1% rente.
Als iemand zich gaat inkopen dan moet er denk ik een nieuwe hypotheek afgesloten worden?

Wellicht boete?
Ik mag zelf in ieder geval niet zoveel boeteloos in een keer aflossen.
Plus zijn deel komt op een rente van ongeveer 4,5%. Ben je duurder uit.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 20:50

daantjuhhh schreef:
Mellow schreef:

170.000 euro.

Nou dat is pas dom.

Dit geeft mijn vriend als reden waarom hij met dit huis niet samen wil doen. Hij heeft een groot deel al afbetaald. Hij wil alleen samen een huis gaan kopen als we wat ouder zijn, en moeite krijgen met traplopen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:53

Dat snap ik heel goed. Daar geef ik hem ook gelijk in.
Al vind ik dus nu wel dat alles wat als afbetaling in het huis gestopt wordt ook op een spaarrekening moet komen voor jou.

Met het huis bouwt hij mooi door. Als jij gaat meebetalen betaal je mee aan zijn toekomst.
Ik zou daarom het zelfde bedrag wat is het huis gaat op een spaarrekening willen.

Zo bouw jij ook door.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:52

@ts, ik snap dat jouw vriend niet wil dat de helft van het huis van jou wordt en zijn bezit wil beschermen,.

Maar hij moet jou ook de kans geven iets op te bouwen en dat gaat niet als jij al jouw geld in zijn huis gaat stoppen. In feite ga jij nu zorgen dat hij straks een mooi afgebetaald huis heeft mede door jouw centjes maar zonder dat jij daar de vruchten van kan plukken.

Dus prima dat hij zijn huis zelf wil houden, maar dat houdt ook in dat hij alle verbeteringen en aflossingen moet betalen zonder jouw hulp. Stop dus aan het meebetalen van verbouwingen of cv installaties. Die kosten zou je immers ook niet hebben als je een huurhuis had.
Jij kan jouw geld dan stoppen in het opbouwen van eigen vermogen. Mochten jullie ooit samen wat willen kopen dan heb je wat in te leggen. Mocht het onverhoopt fout gaan dan heb jij een mooi startkapitaal om opnieuw te beginnen.

Dat je een stukje “huur” betaald is prima, maar hou het redelijk en baseer dit op de rente die hij betaald. Alle verdere aankopen en kosten delen jullie netjes. Dus als er een nieuwe wasmachine moet komen betaald hij ook de helft. Pas dan is er gelijkwaardigheid.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 22:22

De helft van de hypotheekrente vindt hij te weinig. Hij wil tussen de 400-500 euro en dan ieder de helft van de boodschappen.

We hebben het over een testament gehad. Hij zegt als hij mij het huis na laat het opnieuw getaxeerd gaat worden, en ik op basis van de nieuwe dagwaarde hypotheek moet betalen, en dit bedrag veel hoger gaat zijn als wat hij betaald aan hypotheek. Klopt dit?. Hij wil mij om deze reden alleen wat geld na laten, en zijn ouders een veel groter deel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:25

Vind hij…..

Wat vind jij?

ALS er een kind komt, wie van jullie gaat dan minder werken? Indien jij, mag je dan stoppen met betalen omdat je zijn kind opvoed? Of mag jij dan ook nog extra gaan dokken voor de onkosten die JOUW kind maakt?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-11-23 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:27

Die 400 is dan ook incl gas, water, licht, verzekeringen, belastingen enz.? Dan zou ik het nog best redelijk vinden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:28

Helft hypotheek rente.
Helft gemeentelijke belastingen
Helft gas water Electra.
Helft inboedel verzekering
Helft boodschappen

Niet helft afbetaling hypotheek. Dat moet 0 zijn voor jou.
Anders moet hij ook maar accepteren dat hij je moet uitkopen als het over een paar jaar mis gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:29

Okee, ik ga mee met "we zijn weer terug bij het begin van het topic" als ik dit zo lees....

Maar joh hee TS, het gaat er niet om wat wij vinden. Als jij het prima vindt dan moet je het lekker doen.
Ga nou gewoon eerst eens voor een heel serieus gesprek naar een notaris, vraag hem hoe het volgens hem ècht eerlijk geregeld kan worden zodat niet alleen hij wat op zou bouwen maar ook jij.

En let dan goed op de reactie van je vriend, of hij ook voor jou wil zorgen of alleen vooral voor zichzelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:33

In een bedrijf is het zo dat op het moment dat werknemers geirriteert worden over hun loon, er al 20 andere dingen eerst misgelopen zijn (gebrek aan waardering, respect, gelijkwaardigheid, etc etc etc).

Op het moment dat een relatie uitgevochten wordt op 100 euro meer of minder, dan is de fundering al lang en breed onder je voeten weggerot.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:52

Sizzle schreef:
In een bedrijf is het zo dat op het moment dat werknemers geirriteert worden over hun loon, er al 20 andere dingen eerst misgelopen zijn (gebrek aan waardering, respect, gelijkwaardigheid, etc etc etc).

Op het moment dat een relatie uitgevochten wordt op 100 euro meer of minder, dan is de fundering al lang en breed onder je voeten weggerot.

Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat. Kies voor je eigen geluk en toekomst TS. En wacht niet te lang.