Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:51

We zijn nog niet helemáál uit het rood met het huidige portfolio, maar het gaat wel hard zo met zo'n bedrag in een dag erbij :')
Fijn dat het bij jou ook weer aan het stijgen is!

Ik zag dat oa de AEX en dow jones ook weer in de lift zitten. Niet dat we daar aandelen van hebben, maar die grote indexen vind ik altijd wel fijn om in de gaten te houden, dat geeft een idee van wat de test van de markt doet.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:46

Hier sta ik ook wat in de min ten opzichte van vorig jaar. Ook heb ik super weinig tijd om iets te researchen. Daarom 1 stom aandeel verkocht en dat als eerste inleg voor beleggen in beheer gebruikt :D

Hier zijn de aandelen verder ook een beetje heen en weer aan het schieten. Maar verder geen bijzondere aandelen in het rood gelukkig. Op 1 aandeel na :')

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:38

Hier staan we eindelijk weer een beetje in de plus na even flink in 't rood te hebben gestaan.

Ik heb een vraag voor de gebruikers van De Giro app: bij mij is het saldo/portefeuille/ nog te besteden bedrag blurry in de app. Op de website kan ik die bedragen wel gewoon inzien :o?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:46

Vreemd, ik kan wel gewoon zien wat vrij te besteden is. Zou even een berichtje sturen dan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:58

Ik kan ook alles zien, soms moet je ff je telefoon aan uitzetten
Heb geregeld dat ik opeens geen aandelen meer bezit :D

8nnemiek jullie hebben toch Alibaba?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:12

Domi_94 schreef:
Hier staan we eindelijk weer een beetje in de plus na even flink in 't rood te hebben gestaan.

Ik heb een vraag voor de gebruikers van De Giro app: bij mij is het saldo/portefeuille/ nog te besteden bedrag blurry in de app. Op de website kan ik die bedragen wel gewoon inzien :o?

Er staat een oogje ergens in dat menu, dan moet je daar even op tikken. Dat doen ze zodat niet iedereen met je mee kan kijken als je je portefeuille opent op je telefoon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 15:56

tita schreef:
8nnemiek jullie hebben toch Alibaba?

Klopt :j We hebben nog flink bijgekocht toen hij helemaal onderaan stond vorige week, en een paar dagen later steeg ie ineens 37% in een dag :') Bizar!

Met de Giro kan ik niet helpen helaas, wij zitten nu bij Saxo nadat die Binck hebben overgenomen, maar over de app van Saxo zijn we niet erg tevreden.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:22

Badeendje schreef:
Domi_94 schreef:

Er staat een oogje ergens in dat menu, dan moet je daar even op tikken. Dat doen ze zodat niet iedereen met je mee kan kijken als je je portefeuille opent op je telefoon.

Top, dit was inderdaad het 'probleem'. Ik kan die gegevens nu weer inzien. Dankjewel :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:42

Maar in welk opzicht is Alibaba groen?

Ik heb ze zelf ook een paar maar zodra ik mijn sedumdak eruit heb gaan ze weg is geen blijvertje

Ik zou liever Amazon of adyen hebben

Wel gaan mijn aandelen Nestlé eruit
Bedrijf dat in Rusland wil blijven hoef ik niet meer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:53

Groen, als in duurzaam bedoel je? Ik denk niet dat Alibaba erg duurzaam is, duurzame bedrijven zijn helaas niet of nauwelijks te vinden voor een goede prijs momenteel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:26

8nnemiek schreef:
Groen, als in duurzaam bedoel je? Ik denk niet dat Alibaba erg duurzaam is, duurzame bedrijven zijn helaas niet of nauwelijks te vinden voor een goede prijs momenteel.

Ik denk dat hoop Chinese meuk is wat ik normaal vermijd

Maar omdat jij/ jullie eigenlijk liefst alleen duurzame bedrijven hebben was ik nieuwsgierig waarom dit aandeel wel jullie interesse heeft

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:20

tita schreef:
Maar in welk opzicht is Alibaba groen?

Ik heb ze zelf ook een paar maar zodra ik mijn sedumdak eruit heb gaan ze weg is geen blijvertje

Ik zou liever Amazon of adyen hebben

Wel gaan mijn aandelen Nestlé eruit
Bedrijf dat in Rusland wil blijven hoef ik niet meer

Ik heb geen aandelen in Nestlé maar als grootste voedselbedrijf ter wereld heb je ook wel een soort plicht op mensen te blijven voeden denk ik. Denk alleen al aan babyvoeding.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:50

tita schreef:
8nnemiek schreef:

Ik denk dat hoop Chinese meuk is wat ik normaal vermijd

Maar omdat jij/ jullie eigenlijk liefst alleen duurzame bedrijven hebben was ik nieuwsgierig waarom dit aandeel wel jullie interesse heeft

Alibaba is niks anders dan een Chinees online platform waar bedrijven hun producten kunnen aanbieden, vergelijkbaar met Amazon en bol.com, maar dan niet alleen voor particulieren (Aliexpress is maar een klein onderdeel van Alibaba) maar vooral ook voor bedrijven, die deze producten dan weer verkopen via bv Amazon of andere online winkels, of juist via fysieke winkels als Action of Xenos. Alles wat jij koopt waarop staat ‘Made in China’ komt bij een vergelijkbaar bedrijf als Alibaba vandaan.
Onder die Chinese bedrijven zitten er ook zat die wel rekening houden met duurzaamheid, maar lang niet allemaal natuurlijk.
Het is ook niet allemaal rotzooi natuurlijk. Een thermosfles van Tefal komt bv ook uit China.
Je kan daar via Alibaba een product bestellen, CE gekeurd, je logo erin laten zetten, je zelf ontworpen verpakking laten drukken en je product laten verpakken, en een pallet vol naar je winkel laten sturen. En dat kunnen gewoon producten zijn die een leven lang mee gaan.
Dus als je wil investeren in Amazon, die via verkopers precies dezelfde chinese spullen verkoopt, dan is het wat raar om wel problemen te hebben met de groothandel die het spul aan Amazon verkoopt :))

Maar ze zijn dus niet heel duurzaam idd, en de enige reden waarom we ze hebben is omdat het een flink ondergewaardeerd bedrijf is waar volgens ons op het moment meer aan te verdienen is dan andere bedrijven.
Helaas, te weinig echt duurzame bedrijven waar zonder veel risico aan te verdienen is momenteel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:25

8nnemiek klopt hoor maar ik zal wel verkeerd gelezen hebben dacht dat jullie alleen duurzame willen en de gewone bedrijven eruit doen.
Ik weet niet of het bedrijf ondergewaardeerd is ….. is en blijft wel China.
Ik persoonlijk ben ook niet zo weg van China maar ik beleg wel om er zelf iets beter van te worden, kinderen, paarden en minder werken zorgt ervoor dat er minder gespaard kan worden en ik wil toch graag sparen :D

Panty er moet iets gebeuren om de oorlog te stoppen, ik kijk echt echt schaamrood op mijn wangen naar het journaal.
Ik heb mijn mening maar die wisselt van alle kanten…… laten we eerlijk zijn die knakker is gek genoeg om iets te doen in westen en jij zal niet blij zijn met een bommetje op de Botlek
Dat er dan nu honderden onschuldigen mensen last hebben van zijn gedrag is al poedersuiker zat.
Ik weet niet wat erger is geen Europese babyvoeding of geen Apple. :')
China heeft lading babyvoeding en levert gewoon.

Ik heb alle respect voor bedrijven die zich terug trekken, dat moet flinken kosten post zijn.
Dus Nestlé eruit gekocht voor 92 en gaat bij 117 eruit is niet echt mega winst 25€ per aandeel.
En wellicht koop ik ooit weer heb er ooit onderzoek gedaan zelfde van Corbion ik heb er gewerkt en dan is aandeel van zo’n bedrijf net ietsje leuker
Ook Shell heb ik gewerkt :D

Verder ander aandelen verkocht en verkopen blijft wel een dingetje ….. ik hou niet van verkopen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:58

Maar Alibaba doet het niet enorm slecht op duurzaamheid.
Citaat:
De positieve toets: Nfi =
• Alibaba scoort bovengemiddeld op milieu. Het bedrijf heeft een programma om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Het bedrijf gebruikt duurzame energie voor (een deel van) zijn datacentra en logistieke faciliteiten. Alibaba heeft een milieuprogramma, maar dit is niet heel uitgebreid. Hoewel Alibaba aangeeft zijn milieu-impact te willen beperken, is er geen formeel milieubeleid waaruit dit blijkt.

Ze worden beter beoordeeld dan bv bedrijven als Shell, waar we wel uit zijn gestapt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:23

China heeft geen ladingen babyvoeding en moeten vooral veel wegzetten op de eigen markt :j als Nestlé uit Rusland gaat betekent dat echt letterlijk de dood van mensen denk ik.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:12

Ik ben aan het twijfelen over meesman beleggen, en dan met name de duurzame. Nu heb ik geen ervaring met beleggen, maar wel het luxeprobleem dat ik geld overhoud :+ . Ik wil graag zekerheid, weet dat ik dat met beleggen niet ga krijgen, maar een extra spaarpotje is natuurlijk welkom ( ik kan het geld de komende 10 jaar waarschijnlijk prima missen). Duurzaam is een pre en niet teveel werk eraan hebben is ook een pre. Wie trekt me over de streep? :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:58

Zekerheid heb je nooit met beleggen, dus inderdaad slim om alleen te beleggen met geld dat je echt kan missen.
Ga ook niet beleggen met het idee van 'dan heb ik over 5 jaar mijn geld verdubbeld', want dat lukt alleen de happy few. Gemiddeld maken beleggers zo'n 4% rendement per jaar. Over 10 jaar heb je in dat geval ongeveer de helft van die eerste inleg winst. Geen garanties natuurlijk, maar dan heb je een idee van wat je eraan over kan houden :D

Ik heb helaas geen ervaring met Meesman beleggen. Maar je kan bij haast elke broker en bank duurzame aandelen/pakketten/ETF's krijgen. ASN bank heeft zelfs alleen maar duurzame aandelen. Wel zijn de kosten bij elke bank anders, en moet je bekijken welke het gunstigst zijn voor jou. Wil je wat handelen en regelmatig met kleine bedragen kopen en verkopen, dan wordt het al snel duur als je voor elke transactie een vast bedrag moet betalen bijvoorbeeld. Maar koop je eens in de zoveel tijd een hoop aandelen in een keer, dan kan zo'n vast bedrag weer heel gunstig zijn, om maar een voorbeeld te noemen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:19

Sting schreef:
Ik ben aan het twijfelen over meesman beleggen, en dan met name de duurzame. Nu heb ik geen ervaring met beleggen, maar wel het luxeprobleem dat ik geld overhoud :+ . Ik wil graag zekerheid, weet dat ik dat met beleggen niet ga krijgen, maar een extra spaarpotje is natuurlijk welkom ( ik kan het geld de komende 10 jaar waarschijnlijk prima missen). Duurzaam is een pre en niet teveel werk eraan hebben is ook een pre. Wie trekt me over de streep? :=

Als iemand je over de streep moet trekken, is het misschien wijs om bij jezelf nog eens te rade te gaan of beleggen wel iets voor jou is. En een tweede is, waarom je zo gehecht bent aan zekerheid. Wat is het ergste dat er kan gebeuren, dat je het geld kwijt bent? En dan?

Beleggen is onzeker, het kan meer worden , het kan minder worden. Ligt er maar net aan wanneer je het geld weer nodig hebt.

Er zijn meer manieren om je geld voor je te laten werken, vastgoed is er eentje van, eventueel via een REIT. Ook daar zit uiteraard risico in als je het moet verkopen of een slechte huurder hebt. Of ergens een caravan/camper/boot kopen en die verhuren.

De enige zekerheid is dat je een keertje dood gaat :P

Belangrijk is vooral om na te denken over JOUW waarom, waarom wil je beleggen, wat is je doel ermee. Het is en blijft jouw geld, (helaas :P) niet het onze ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:08

Anders doe je deposito’s geen risico

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:16

Stil hier…..

Heeft iemand iets leuks te melden, hier gaat alles apart achteruit tov januari
Laatst bijgewerkt door tita op 27-04-22 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:26

Bij ons zijn de meeste aandelen ook weer aardig gezakt. Was te verwachten na zo'n flinke stijging natuurlijk :))

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:30

Ik heb nu de Giro app op m'n telefoon gezet maar nog niet iets gekocht :+

Kopen jullie ook wel eens aandelen in een lagere prijsklasse?

Voorbeeld; 1 aandeel van 50,- en dan kijken wat die gaan doen?

Of vinden jullie dat niet rendabel qua kosten?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:39

Daan13 schreef:
Ik heb nu de Giro app op m'n telefoon gezet maar nog niet iets gekocht :+

Kopen jullie ook wel eens aandelen in een lagere prijsklasse?

Voorbeeld; 1 aandeel van 50,- en dan kijken wat die gaan doen?

Of vinden jullie dat niet rendabel qua kosten?

Kan…. Maar ik zou dan proberen met iets bekends, speelgeld noemde ik het.
Overigens hebben mijn projecten niks maar ook niks opgeleverd
Ik had Trivago, fuelcell, een of ander farmaceutisch bedrijf naam kwijt, en nog 10 anderen maar heeft niks opgeleverd

Nu denk ik dat ik wel zou willen instappen oatly

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:41

Wij betalen een vast bedrag per transactie, dus hoe minder aandelen je in een keer koopt, hoe duurder het wordt. Daarom meestal een flink aantal tegelijk.

Om te kijken wat een aandeel doet kun je het in je virtuele portefeuille zetten. Dan beleg je niet met echt geld, maar kun je een aandeel wel beter in de gaten houden en sneller erop inspringen als het eens flink zakt.