Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:56

Chanicha dat is irritant.

Wel beter dan zonder kijken een rotonde te nemen.
Al is normaal kijken en rijden wel het fijnste voor de rest van de wereld.

Ik rij standaard 5 tot 10 kilometer harder op mijn snelheidsmeter van de auto.
Ik heb een hekel aan mensen die strak 80 op de teller rijden.
In werkelijkheid rij je dan ergens 75 km per uur.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:57

mvdende schreef:
Jorex schreef:
Even over afwijkingen. Hier een Kia met 10 km verschil in de teller en een Skoda die precies op de teller zit. Dus als de Kia 100 aantikt volgens de teller dan rijd ik maar 90. Dus daar rijd ik altijd 110 in. Skoda iets van 105. Ik kom zelf soms ook nog knullig uit met invoegen en ik kan opeens totaal niet rijden met een man naast me. Dus dan ben ik ook een ergernis voor anderen.

Mijn Panda dus ook.

Maar ik ga echt geen 110 rijden op de teller.

15 jaar geleden was er nog geen Google Maps en was de snelheid die je teller aangaf, ook de snelheid die je reed :Y) niemand die er toen moeilijk over ging doen.

Ik houd gewoon mijn teller snelheid aan en niet Google Maps. Tenzij ik ergens een beetje haast heb, dan durf ik op sommige stukken wél Google Maps aan te houden. Maar over het algemeen houdt ik gewoon de teller snelheid aan.

Dat iemand achter mij dan persé de Google Maps snelheid aan wil houden, jammer dan.

De Panda heeft een topsnelheid van 130kmh, hoe hoger het toerental, hoe hoger het benzine verbruik. Dus ik rijdt liever 100 op de teller (90 Google Maps) dan 110.

Oh ja, dan zou ik me gigantisch aan jou ergeren. :=

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:58

Rennie89 schreef:
Maar dan krijg je dus wel mensen die in je reet gaan rijden omdat je langzamer rijd dan de toegestane snelheid en dat wil ook wel eens gevaarlijke situaties geven, 10 km is best een flinke afwijking.

Als ik het 100 km traject controle inrij en ik houd op mijn navigatie altijd een Max van 104 km aan, word je wel gek van die mensen die links blijven hangen en 95 rijden op navigatiesnelheid. Die belemmeren dan de doorstroom.

Dat is dus niet waar! Ik rijd de maximale toegestane snelheid!

Alleen de vraag op welke teller? Op de officiële teller van de auto rijdt ik gewoon de maximale snelheid. En de meeste auto's hebben een afwijking in de teller zitten, dus de meeste andere automobilisten hun teller geeft dan ook 100 aan.

Ik gebruik "toevallig" vaak Google Maps omdat ik de navigatie hulp erg fijn vind, maar ook echt niet altijd. En zonder Google Maps is mijn teller van de Panda "gewoon" de officiële teller.

Overdag met inhalen rijdt ik dan wel 110 op de teller. Maar vaak genoeg rijdt de linkerbaan ook niet harder dan 100 op mijn teller: juist, omdat iemand vooraan zn teller waarschijnlijk ook 100 aangeeft.

SinneJ

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:02

Ik denk persoonlijk wel dat we daar te lineair in denken; dat het verschil kleiner is bij lage snelheden. Dus altijd 10km per uur bijtellen zou ik niet doen, want dan zit je in de bebouwde kom echt wel te hoog is mijn ervaring.

Maar goed, kan ook verkeerd zijn ;).

Ik rij regelmatig op cruisecontrol en dan staat hij dus ook wel wat boven de teller ingesteld. Ik krijg vooral jeuk van mensen die overal 60 blijven rijden, zowel op de 70 baan richting het dorp als in het dorp, waar je eigenlijk 50 moet.... alsof ze geen zin hebben te kijken naar de borden en dus gewoon het gemiddelde nemen. Ik kan ze wat :Y)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:08

SinneJ schreef:
Ik denk persoonlijk wel dat we daar te lineair in denken; dat het verschil kleiner is bij lage snelheden. Dus altijd 10km per uur bijtellen zou ik niet doen, want dan zit je in de bebouwde kom echt wel te hoog is mijn ervaring.

Maar goed, kan ook verkeerd zijn ;).

Ik rij regelmatig op cruisecontrol en dan staat hij dus ook wel wat boven de teller ingesteld. Ik krijg vooral jeuk van mensen die overal 60 blijven rijden, zowel op de 70 baan richting het dorp als in het dorp, waar je eigenlijk 50 moet.... alsof ze geen zin hebben te kijken naar de borden en dus gewoon het gemiddelde nemen. Ik kan ze wat :Y)

Klopt, als ik op mijn teller 30 rijdt is het op Google Maps iets van 27. Ik probeer altijd netjes max 35 op mn teller te rijden in een 30 zone, ik heb zelf echt een verschrikkelijke bloedhekel aan mensen die met 50-60 door een 30 gebied rijden. Levensgevaarlijk!

Hoe harder de snelheid, hoe hoger de afwijking bij mijn autotje.

Dus ja, als ik 80 rijdt, zal dat op Google Maps 75 zijn. Maar als je achter me rijdt zonder Google Maps, rijdt je nog steeds 80 op de teller.

Ik heb geen haast, en echt grondige hekel aan mensen die dagelijks autorijden alsof ze over 5 minuten een longtransplantatie moeten ondergaan in het ziekenhuis.

Gewoon wat chiller rijden, eerder van huis af en beter 5 minuten te laat dan nooit meer op je bestemming aankomen (of nog erger, er voor zorgen dat iemand anders nooit meer op zn bestemming aankomt)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:10

Je teller in je auto is de enige juiste toch? Daar houd je je aan.
Overigens reed ik altijd 100 op de snelweg maar dan wel de rechterbaan. Zo zat ik niemand in de weg. Ik ga niet op Googlemaps vertrouwen, ik vertrouw alleen op mijn tellertje in de auto.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:13

mvdende schreef:
Rennie89 schreef:
Maar dan krijg je dus wel mensen die in je reet gaan rijden omdat je langzamer rijd dan de toegestane snelheid en dat wil ook wel eens gevaarlijke situaties geven, 10 km is best een flinke afwijking.

Als ik het 100 km traject controle inrij en ik houd op mijn navigatie altijd een Max van 104 km aan, word je wel gek van die mensen die links blijven hangen en 95 rijden op navigatiesnelheid. Die belemmeren dan de doorstroom.

Alleen de vraag op welke teller? Op de officiële teller van de auto rijdt ik gewoon de maximale snelheid. En de meeste auto's hebben een afwijking in de teller zitten, dus de meeste andere automobilisten hun teller geeft dan ook 100 aan.

Ik gebruik "toevallig" vaak Google Maps omdat ik de navigatie hulp erg fijn vind, maar ook echt niet altijd. En zonder Google Maps is mijn teller van de Panda "gewoon" de officiële teller.

Overdag met inhalen rijdt ik dan wel 110 op de teller. Maar vaak genoeg rijdt de linkerbaan ook niet harder dan 100 op mijn teller: juist, omdat iemand vooraan zn teller waarschijnlijk ook 100 aangeeft.

Maar je zegt nu zelf ook, dat als je 100 rijdt, je eigenlijk 90 rijdt. Dan rij je toch onder de maximale snelheid? :o? En op een 100 weg waar je niet mag inhalen, ja vind ik dat vreselijk irritant. Daar is dit topic immers voor. En om dan te zeggen "ga eerder van huis"...tsja, ik hou al rekening met dit soort situaties, dus ik ga 10 minuten tot een kwartier eerder van huis. Maakt het niet minder irritant.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:17

Nayomie schreef:
mvdende schreef:

Maar je zegt nu zelf ook, dat als je 100 rijdt, je eigenlijk 90 rijdt. Dan rij je toch onder de maximale snelheid? :o? En op een 100 weg waar je niet mag inhalen, ja vind ik dat vreselijk irritant. Daar is dit topic immers voor. En om dan te zeggen "ga eerder van huis"...tsja, ik hou al rekening met dit soort situaties, dus ik ga 10 minuten tot een kwartier eerder van huis. Maakt het niet minder irritant.

Maar als jij naar je eigen teller kijkt, dan rijdt je toch ook 100?

Tenzij je dus een auto hebt die erg strak staat afgesteld, maar dan kan je je misschien wel heel goed bedenken dat de automobilist vóór je, wel een grote afwijking heeft op de teller.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:20

Als jij 100 op jouw teller rijdt, rij ik 90 op die van mij. Ik ga er vanuit als je afwijking dusdanig groot is, je daar zelf rekening mee houdt.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 15-09-20 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:20

Ik denk dat het gewoon niet realistisch is te verwachten dat iedereen naar een andere teller gaat kijken dan die in eigen wagen. Al kan ik de irritatie zeker soms wel begrijpen.

Maar realistisch is die verwachting absoluut niet. Dus je kan je beter neerleggen bij dat feit.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:39

Nayomie schreef:
Als jij 100 op jouw teller rijdt, rij ik 90 op die van mij. Ik ga er vanuit als je afwijking dusdanig groot is, je daar zelf rekening mee houdt.

Ik verwacht dan vooral dat ze er rekening mee houdt als ze gaat inhalen. Ik erger me namelijk groen en geel aan mensen die met 1 km/u gaan inhalen. Als je er voorbij wil dan geef gewoon even gas bij.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:54

xPabloBokt schreef:
Nayomie schreef:

Ik verwacht dan vooral dat ze er rekening mee houdt als ze gaat inhalen. Ik erger me namelijk groen en geel aan mensen die met 1 km/u gaan inhalen. Als je er voorbij wil dan geef gewoon even gas bij.

Inhalen doe ik zeker wel met 105-110!

Op een 80 weg ofzo zal ik nooit inhalen, tenzij het een landbouw voortuig is wat 45 rijdt en ik zie dat ik tijd en ruimte heb om veilig in te halen

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:55

Dan zou ik me er ook niet aan storen als je 90 rijdt, althans niet op de snelweg. Dan kan ik er gewoon langs :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:57

als jij weet dat je km teller 10 km afwijkt en dan stug 100 km gaat rijden vind ik dat irritant als ik niet kan inhalen.
ik heb nooit haast, maar hou van doorrijden en kom dus altijd ruim op tijd overal aan. hou er niet van als mensen op de weg voor mij gaan bepalen hoe hard ik mag rijden :+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:00

Inhalen op de snelweg is ook soms een ramp ja. Nja goed, ik zal nooit gaan kleven, maar kan me er wel aan ergeren. Indd, zo langzaam inhalen, of inhalen en dan er naar blijven rijden. Of, wat ik ook op dagelijkse basis tegenkom zijn mensen die hem naar links gooien, en pas na een minuut er achter komen dat ze niet sneller dan hun voorganger gaan :')

Overigens, wat Pablo ook zegt, als jij 90 (op jouw teller dan 100) gaat rijden op een snelweg, is dat jouw goedrecht, dan geef je anderen tenminste nog de ruimte om in te halen. :j Maar ik rij op dit moment vaak stukken waar je niet mag inhalen. Dán vind ik het irritant.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:58

Zonet achter iemand gereden die 80 reed op een 100 km weg, en dan ook nog gas loslaten omdat ze de afrit moest nemen. Dan vraag je je af of zo iemand wel eens in de spiegels kijkt, want er zat me toch een rij achter....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:07

mvdende schreef:
Maar als jij naar je eigen teller kijkt, dan rijdt je toch ook 100?

Tenzij je dus een auto hebt die erg strak staat afgesteld, maar dan kan je je misschien wel heel goed bedenken dat de automobilist vóór je, wel een grote afwijking heeft op de teller.

Dus iemand die een strak afgestelde km teller heeft moet wel bedenken dat een ander dat niet heeft, maar jij hoeft dat niet terwijl jij ook weet dat je afwijkt?

Mijn teller staat bijna op de werkelijke snelheid, bijna geen afwijking. Dat kan vervelend zijn als je ergens 100 mag en iemand rijdt maar 85 of 90, maar dan haal ik wel in. Op stukken waar je 60 of 50 mag en dan 10 tot 15 km langzamer rijden vind ik echt een enorme ergernis. Dat heeft volgens mij niks meer met de km teller te maken, ik heb in heel veel auto's gereden, maar geen 1 die op lagere snelheden zo'n grote afwijking had.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:55

Onze teller wijkt 10 km af omhoog..
Als wij 90 op de teller rijden, rijden wij in werkelijkheid 100..

Mij dus niet gezien dat ik op mijn teller rijd :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:39

:') Nee, beter niet. Daar geeft de politie ook echt niks om als je zegt dat je op jouw teller wel 100 reed, haha.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:49

Ik snap niet dat mensen zo veel teller afwijking hebben. Dat betekend vaak dat je de verkeerde maat banden hebt gemonteerd

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:53

Hier is ooit het gedeelte met alle tellers vervangen en daarna klopten alle tellers niet meer. De tank springt het lampje al aan als de wijzer op een kwart staat, de temperatuur staat altijd al 'warm' enzovoorts. Alleen de KM teller heb ik aan laten passen waardoor hij niet meer afwijkt.

Tot een km of 5 is geloof ik wel normaal qua afwijking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:55

Je kunt je teller gewoon laten ijken. Dan is de afwijking weer minimaal. Als ik 60 op de teller rijd, rijd ik 55. Maar ik kijk praktisch nooit naar m'n tellers en rijd vooral veel op gevoel

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:09

Ijken heeft alleen maar zin als je dezelfde inchmaat wielen er onder hebt toch? Mijn winterset is 15” en zomer 17” dus dan word het lastig

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:12

Rennie89 schreef:
Ijken heeft alleen maar zin als je dezelfde inchmaat wielen er onder hebt toch? Mijn winterset is 15” en zomer 17” dus dan word het lastig

Dan wordt het tijd om een van de twee te veranderen naar de maat van de andere

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:14

Die maten zijn de velgmaten, dat maakt in principe niets uit voor de maat van de band die er omheen ligt. Dat zijn namelijk heel andere maten (bijvoorbeeld 165/70)