Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:25

Ik heb schaap nog nooit lekker gevonden, kan jou helaas niet helpen :(

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:03

Bij een Indonesische vriendin van mij hebben ze altijd schaapssate. Geen idee hoe oud die schapen waren voor de slacht, maar wel een duidelijk verschil met lamssate.

Century

Berichten: 6014
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:40

Wat is jullie ervaring met verschillende kippenrassen bij elkaar? Zoeken ze elkaar wel op of zien ze het andere ras dan toch als iets anders?

lizy29

Berichten: 6255
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:14

Wij hebben hier van alles door elkaar lopen en er word ook steeds weer nieuw bloed ingebracht. Zolang ze goede eieren en vlees geven doen wij niet moeilijk dus waar wij begonnen met pure Marans kippen hebben wij inmidels kruisingen daarvan en daar weer kruisingen van met Sussex, zijdehoender en goed mag weten wat nog meer. Het is een grote blije kippenfamilie. Karakter is meer bepalend voor wie er met wie optrekt dan ras.

Century

Berichten: 6014
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:09

Bedankt voor je reactie! Dat geeft hoop.
Ik zit te denken aan 2 Orpingtons en 3 New Hampshires o.i.d. als we straks verhuisd zijn. Beide rassen vind ik aantrekkelijk, volgens mij lijken ze ook veel op elkaar qua uiterlijk en karakter. Ik zou dan de Orpingtons af en toe kuikens willen laten krijgen (aangezien die wel broeds worden) en dan zijn die voor het vlees. De New Hampshires zouden niet zo broeds worden volgens mij. Alle kippen kuikens laten krijgen wordt wat veel en het broeds-af moeten krijgen is volgens mij best lastig af en toe. Dus dat zou ik dan op deze manier wat voorkomen.
Is dit een redelijke gedachtegang of zit ik er helemaal naast :P

julius_juut

Berichten: 3120
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:13

Hier loopt ook alles door elkaar. Eerst ook samen met die van m'n schoonbroer. Ik ga voor de grootste rassen die ik kon vinden, hij juist voor krieltjes. :P Gaat prima samen.

Broeds af krijgen van kippen die besloten hebben dat ze een nestje willen is inderdaad hopeloos. Ze broeden soms letterlijk tot de dood.

lizy29

Berichten: 6255
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:18

Wij laten gewoon broeden wat er wil broeden. Zeker als je je kippen langer hebt zul je merken dat de ene makkelijker broeds word dan de ander en dat ook dat niet perse rasgebonden is. Al hebben wij wel expres zijdehoender bloed ingebracht om de broedsheid wat op te schroeven. Maar de ene kip is gewoon gemakzuchtiger dan de ander. We hebben ze ook wel gehad die gingen broeden naast een al langer zittende kip en dan gewoon 1 of twee kuikens inpikte zodra die uit waren gekomen zodat ze binnen een week klaar was.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:41

Ik geef die van mij altijd kuikens uit de broedmachine, heb ik daar minder werk aan :')

Wij hebben trouwens bijna alleen maar kruisingen rondlopen. Vind het altijd leuk om te zien wat er uitkomt, aangezien ze allemaal anders zijn.

lizy29

Berichten: 6255
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:46

Dat is inderdaad hilarisch zo hebben wij 3 generaties verder dus nog steeds af en toe een kip met zijdehoenderkuif rond lopen :')
En het geheel is lekker hysterisch gekleurd. Volgens mij hebben we inmiddels wel alle kleuren rondlopen.

Century

Berichten: 6014
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:52

Dus ik kan rassen nemen zoals ik wil begrijp ik :P. Of kruisingen.
Wat doen jullie als kippen broeds worden maar je wilt nog geen kuikens?

julius_juut

Berichten: 3120
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:52

Telkens van het nest af halen, al moet dat soms wel met werkhandschoenen aan :P Buiten laten slapen zodat ze gedwongen afkoelen. 'Vroegah' hing je ze in een jute zak aan de waslijn om ze koud te laten worden, maar dat gaat mij wat te ver. :)

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:11

Century schreef:
Dus ik kan rassen nemen zoals ik wil begrijp ik :P. Of kruisingen.
Wat doen jullie als kippen broeds worden maar je wilt nog geen kuikens?

Niets, het gaat wel weer over. Wel opletten dat ze eten en drinken.

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:28

Wij hebben de cochin kriel erom weggedaan. Die werden ergens in april broeds, en als je ze niet liet broeden, dan raakten ze ergens in september/oktober pas weer broedsaf, ondanks elke dag van het nest halen. We lieten ze dus regelmatig 1 ei uitbroeden, ook niet ideaal, maar dan was je er tenminste met 2x per jaar vanaf.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:34

Wij laten ze gewoon broeden. Soms moeten we een beetje improviseren om plaats te maken voor ze omdat er eigenlijk te veel zitten. Dan gaan ze in de konijnen hokken want die staan toch leeg.

Als we ze er vanaf halen zitten ze vaak meteen weer op het eerste ei dat ze tegenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:40

Wat heeft jullie voorkeur voor jonge dieren: Een warmteplaat of een warmte lamp?

JudithO

Berichten: 7111
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:58

Plaat. Kunnen ze lekker onder kruipen, mooi beschut.
En je verstoort hun dag/nachtritme niet doordat de plaat geen licht geeft.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:59

Moet je dan oppassen qua stalbedekking? Of kan je gewoon zaagsel en stro blijven gebruiken?

julius_juut

Berichten: 3120
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:12

Plaat, zeker weten. Daar kruipen ze lekker onder, net als onder een kloek, en gewoon een dag en nacht ritme.

Ik heb hem gewoon op stro/hooi staan, geen probleem, hij wordt niet warmer dan een broedende kip. Sinds ik dode kuikens heb gehad doordat ze zaagsel aten en verstopt raakten heb ik geen kuikens/kippen meer op zaagsel. :)

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:22

Hier ook een plaat, wil niet anders meer.
En hij word niet warm genoeg aan de onderkant om brand te veroorzaken, anders had je ook hele ongelukkige kuikentjes :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:21

Djoena schreef:
Over +/- een maand verwachten wij een nestje Nieuw-Zeelanders en een nestje kruising Nieuw-Zeelanders/Groot Zilver-Hollander. Mocht 1 van jullie interesse hebben zijn ze alvast te reserveren :j

Wij maken van de vachtjes vooral veel bedden plaids, woondecoratie, hondenkussens, kattenkussens, bankkussens etc :j

Het vlees gaat allemaal de koeling in bij ons. Al moet ik erbij zeggen dat we eerst de konijntjes aanbieden als knuffel/huisdier/fokkers/kwekers. Wat overblijft gaat op wintersport.

Gestoofde konijnenbouten, met aardappels en truffel en spinazie met spekjes. Alles uit eigen tuin, behalve de spek.

[ [url=m/qE37J8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LQ21IH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik lees net jou berichtje nog even. Wij verwachten rond 22 januari een nest californian - nieuw zeelander. Waar laat jij ze bevallen? Wij twijfelen nog om ze binnen te zetten of niet.

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:24

Ze zitten bij ons "buiten" in de stal :j ik zou haar niet naar binnen halen. Ze blijven vaak goed warm in het nest.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:17

Ok top. Hier hebben ze ook aparte hokken in de stallen. Ze zitten wind en tocht vrij :)

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:35

Wij hebben nu 1 groot hok waar ze normaal allemaal in zitten met 4 nesten, daarnaast nog een hok met vaste ren met 1 nest voor kip met kuikens en 1 broedkip, dan nog een hok met 2 nesten waar we ze vaak laten broeden want dat is gewoon een dicht donker hok.
Soms zitten alle broedhokken vol , vanaf 5 kippen dus en dan gaan we over op de konijnen hokken, die staan ook in de kippenren.
In het grote hol laten we ze eigenlijk nooit broeden omdat de rest er ook slaapt en eieren legt (die dan weer onder de broedende kip verdwijnen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:57

Hier worden binnen 2 weken de eerste broedeieren geleverd. Deze kunnen dan binnen bij de ‘broeder’ Flinke twijfel om zelf een broedmachine aan te schaffen. Ik vind meerdere budgetmodelen maar betwijfel de kwaliteit en duurbaarheid. Dus als alles goed gaat heb ik 10 februari 40 dubbele borstkuikens.

julius_juut

Berichten: 3120
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:02

Ik heb de Puissor gehad en zou zelf geen budgetmachine weer kopen denk ik, dan liever een 2e hands goede broedkast die al bewezen goed is. :)