maura schreef:Hoera, terug naar de nuance.
Ik heb die berekening ook niet, maar ik durf ook zonder berekening best te zeggen dat die vegaburger uit de supermarkt slechter is voor het milieu dan jouw kippenbout.
Alleen is dat geen eerlijke vergelijking. Je moet die vegaburger uit de supermarkt vergelijken met de kippenbout uit de supermarkt en als die vegaburger bijvoorbeeld is gemaakt van broccoli en ei, dan moet je jouw kippenbout vergelijken met de burger die je kunt maken van broccoli uit dezelfde tuin als die kip met de eieren uit die kip in de tuin.
Daar wordt de vergelijking vervolgens wel eerlijker van, maar niet gemakkelijker, want je krijgt te maken met extra factoren. Namelijk wanneer je die kip in de pan stopt en wat je d'r tot die tijd aan voer instopt. Als je een grote tuin hebt, hoef je niet echt bij te voeren maar dan krijg je misschien ook minder eieren (daar heb ik geen ervaring mee, ik geeft 's morgens altijd wat voer als ik m'n schatjes uit het hok laat want dan tokken ze zo leuk en ze blijven er goed tam door). Als je de kip in de pan doet als ze is uitgelegd dan weet ik niet of je boutje qua smaak en malsheid nog te vergelijken is met die bout uit de supermarkt, maar als je de kip een maand of zes nadat ze uit het ei is gekropen slacht, dan loop je een hoop eieren mis. Komt jouw kippenbout van een haan dan mis je geen eieren en is bovendien de kans groot dat hij als je'm verkoopt of weggeeft ook in de pan terechtkomt, dus dan maar liever je eigen pan. Of overstappen op een ras waarvan de hanen elkaar wel verdragen.
De twee extremen neem ik als voorbeeld om aan te geven dat die zwart-witte stelling zo fout is. Planten eten is niet per definitie beter voor het milieu dan vlees eten, ik word zo moe van die bewering en ik zou graag eens van Magrathea en PlantsTho een reactie daarop krijgen.
Wordt er ook rekening gehouden met het feit dat als we volledig op planten willen gaan leven, dat we dan meer massa per persoon per dag naar binnen moeten werken om aan voldoende voedingsstoffen te komen? Het produceren (exclusief de verdere verwerking!) van 100 gram biefstuk is slechter voor het milieu dan het produceren van 100 gram plant, oké. Maar 100 gram plant staat qua voedingswaarde niet gelijk aan 100 gram vlees en dus zijn we appels met peren aan het vergelijken.
Culinaire tip voor het bereiden van een bejaarde kip: coq au vin, gegarandeerd dat je oude kippetje mals wordt