wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:56

PlantsTho schreef:
Onzin. Het dier heeft daar wel last van. Het dier word namelijk doodgemaakt. Dringt dat nou echt niet door?

Geen enkel dier merkt iets van dood zijn. Het zal een dood dier werkelijk worst ( :+) wezen of het gekookt, gebakken, gemarineerd of gerookt wordt.

Het enige wat leed kan opleveren, is het dood maken en het leven dat daaraan vooraf gaat. Die zaken moeten dus netjes gedaan worden, op een manier die zo min mogelijk leed oplevert.

PlantsTho

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:19

Ja, gaan we het nu op woordkeuze gooien? Je snapt natuurlijk wel gewoon wat ik bedoel :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:21

PlantsTho schreef:
Ja, gaan we het nu op woordkeuze gooien? Je snapt natuurlijk wel gewoon wat ik bedoel :)

Nee want er zijn ook mensen die het zielig vinden voor het dier dat het dood gaat. Mensen die denken dat een dier toekomstperspectief heeft bijvoorbeeld. Kan toch?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:24

Vegetariërs/veganisten hebben niet het alleenrecht op betrokkenheid bij dierenwelzijn. Ook als je wel vlees eet, kun je van dieren houden. Ook als je wel vlees eet, kun je walgen van de wantoestanden in dat Belgische slachthuis.

Ik heb zelf de beelden niet bekeken omdat ik simpelweg niet tegen beelden van dierenleed kan, ik ga daar 's nachts van wakker liggen. Maar ik stop niet acuut met vlees eten (Varkensvlees eet ik sowieso niet, ook geen kip, alleen af en toe biologisch rundvlees).

Het is zoals Oomens al zegt het doodmaken en wat daaraan voorafgaat waar dieren van te lijden kunnen hebben, niet het dood-zijn. Hopelijk vormen de beelden van de Belgische slachterij een wake up call voor zowel overheid als varkenshouderijen, transporteurs en slachterijen om veel meer nadruk te leggen op dierenwelzijn. Minder haast, geen lopende band slachten maar zorgvuldige procedures, stress voor de dieren minimaliseren, en om e.e.a. te bewerkstellingen, véél strengere controles en regulering invoeren. Het moet g*dbetert de betrokkenen hun beroepseer te na zijn om met respect voor dieren te werk te gaan. Zoniet, dan direct aan de schandpaal nagelen, vergunningen intrekken en zware boetes opleggen. Maak maar duidelijk dat de maatschappij dit niet tolereert.

Wordt het vlees daar duurder door? Jammer dan voor de consument die alleen maar op de prijs let en het verder worst zal wezen hoe zijn voordeelverpakking barbecuevlees tot stand gekomen is. Aan diervriendelijk vlees mag best een prijskaartje hangen - dan maar geen kiloknaller. Kwestie van beschaving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:01

Ik hou van dieren hoor in mootjes of levend , wat een kul weer :=

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:15

@PlantsTho: Door mensen zoals jij ga ik méér vlees eten :9

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:21

Tiepfoudt schreef:

Dat is precies wat PlantsTho graag wil bereiken. Geeft weer een extra reden om in de slachtofferrol te kruipen en te huilen dat vleeseters gemeen zijn tegen hem.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:23

Ok, ik geef me gewonnen. Wat een ongelofelijk kinderachtig gezeik weer :evaw:

Also: door mensen zoals jullie ga ik extra veel tofu eten, nou goed :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:30

Top margrathea! Wordt misschien het sojaschroot voor onze koeien wel weer goedkoper!

Dit hele topic wordt kinderachtig gezeik omdat bepaalde bokkers hun mening door willen drukken.

Omdat er wel meer mensen strooien met docus, tip, kijk eens naar RTV oost, Overijssel vandaag. Deze week elke dag een kijkje in het leven van (stoppende) boeren. Ook te vinden op hun website.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:35

Askja schreef:
.

Wordt het vlees daar duurder door? Jammer dan voor de consument die alleen maar op de prijs let en het verder worst zal wezen hoe zijn voordeelverpakking barbecuevlees tot stand gekomen is. Aan diervriendelijk vlees mag best een prijskaartje hangen - dan maar geen kiloknaller. Kwestie van beschaving.

Komt dat extra geld nu ook daadwerkelijk bij de boer terecht? Die indruk heb ik momenteel namelijk niet als we kijken naar de biologische afdeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:37

Nee, biologische boeren krijgen wel een hogere melkprijs maar hebben meer kosten dan een reguliere boer.
Die hebben het helaas echt niet beter...

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:48

oomens schreef:
Tiepfoudt schreef:

Dat is precies wat PlantsTho graag wil bereiken. Geeft weer een extra reden om in de slachtofferrol te kruipen en te huilen dat vleeseters gemeen zijn tegen hem.

Dit hele topic is begonnen voor boeren om in de slachtofferrol te kruipen. Maargoed, ik ga me verder niet verlagen tot jouw en Tiepfoudt's diepdroevige niveautje. De toekomst is plantaardig! Wen er maar aan *\o/*

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:16

Magrathea schreef:
Ok, ik geef me gewonnen. Wat een ongelofelijk kinderachtig gezeik weer :evaw:

Also: door mensen zoals jullie ga ik extra veel tofu eten, nou goed :')

Slecht geslapen? Ik dacht ik gooi d'r even wat luchtigheid door, mijn excuses daarvoor :(:)

Komt het misschien in je op dat er behoorlijk wat mensen helemaal klaar zijn met het doordrukken van meningen? Een aantal pagina's terug was de discussie toch zeer nuttig en constructief.

Waarom wordt bijvoorbeeld steeds zo zwart-wit gesteld dat planten eten goed is voor het milieu en vlees eten niet? Ik zit namelijk nog steeds te wachten op de rekensom dat de bewerkte vleesvervangers in de schappen van de supermarkt beter zijn voor het milieu dan de kippenbout die ik hier vanuit de tuin in de pan mieter.

PlantsTho schreef:
De toekomst is plantaardig! Wen er maar aan *\o/*

Oké :+
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 24-03-17 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:16

oomens schreef:
PlantsTho schreef:
Hier word ik dus zo ongelooflijk kwaad van he. Hoe erg wil je de zaak verdraaien. Zeker als je zelf weetikhoeveel keer per week een stuk vlees op je bord hebt liggen, nu opeens het zielig vinden dat het er zo aan toe gaat (en dan maakt het geen donder uit of je wel of geen varken eet, geen enkel slachthuis is een paradijs voor dieren). Hypocriet. Dan heb je je mond vol over dat 'die antiboerenbeweging' eerst maar eens moet komen kijken hoe het er werkelijk aan toe gaat. Als ze dat vervolgens doen gaan 'die dierenactivisten' veel te ver om hun punt te maken? ja daaaaag :wave:
Geen paradijs voor dieren wil nog steeds niet zeggen dat iedere vleeseter zijn vlees uit de hel wil hebben.

Het zou helpen als je accepteert dat er mensen zijn die het doden van een dier om het op te eten niet principieel verwerpelijk vinden. Dat er onder die vleeseters zelfs nog redelijke mensen zitten met een geweten, die vinden dat omdat je een dier op het einde doodt, je het nog niet de rest van de tijd slecht hoeft te behandelen.
Volstrekt onbegrijpelijk voor jou, en daarom is ieder gesprek ook al bij voorbaat gedoemd te mislukken.

Okee, niet schieten, maar ik kan het alleen maar met zowel PlantsTho als Oomens eens zijn. Maar dan heb ik het wel over stelling van PlantsTho dat de zaak verdraaid wordt wanneer als 'tegenargument' tegen het filmpje van Animal Rights wordt aangevoerd dat je niet echt van dieren houdt wanneer je blijft staan filmen wanneer je een dier vreselijk ziet lijden. Verslaglegging van vreselijke dingen moet echt vreselijk zijn om het effect te creëren dat er geen enkele andere verklaring of excuus kan worden aangedragen. Als je werkelijk dingen aan de kaak wilt stellen en serieus wilt worden genomen, dan moet je een goede strategie ontwikkelen en de discipline hebben om die strategie helemaal volgens afspraak uit te voeren. En van wat ik uit de informatie op internet haal was die strategie om een maand lang te filmen. Dat lijkt me een uitstekende termijn, ga je korter dan is de kans groot dat er een excuus wordt gevonden voor 'incidenten' en ga je langer dan kun je dat je undercover medewerker echt niet aandoen.
Alleen is het hypocriet vinden om deze ellende wel zielig te vinden en vlees eten niet, een persoonlijke mening en géén argument voor de stelling dat de zaak verdraaid wordt. En op dat punt ben ik het met Oomens eens dat je oprecht van dieren kunt houden en er - ook als boer - naar eer een geweten voor kunt zorgen en dan nog steeds van mening kunt zijn dat wat in dit filmpje te zien is volstrekt onacceptabel is.

Dit dus:
Askja schreef:
Vegetariërs/veganisten hebben niet het alleenrecht op betrokkenheid bij dierenwelzijn. Ook als je wel vlees eet, kun je van dieren houden. Ook als je wel vlees eet, kun je walgen van de wantoestanden in dat Belgische slachthuis.

Askja schreef:
Het moet g*dbetert de betrokkenen hun beroepseer te na zijn om met respect voor dieren te werk te gaan.

Ik denk dat je zonder bedoelt :Y) , maar ik ben het ook hier mee eens.

Waar ik alleen niet uitkom is dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat mensen die in slachterijen werken per definitie een soort primitieve Neanderthalers zijn die het liefst 24/7 elk dier dat ze tegenkomen zouden willen doodmartelen. Want ik mag toch hopen dat de enkeling die dat wel wil, ergens onderweg is opgemerkt en in een kliniek of gevangenis uit het raam zit te staren. Ik denk eerder dat ieder mens, als je de druk maar genoeg opvoert, murw wordt en zich afsluit voor overduidelijk signalen (gekrijs en paniek bij de dieren). Een stomme vergelijking, maar ik heb ooit een zomer in het toerisme gewerkt en aan het begin van de zomer vond ik dat mijn ervaren collega's zo ontzettend respectloos over de gasten spraken. Ik begreep niet hoe ze zo minachten konden doen over de mensen aan wie ze toch rechtstreeks hun inkomen te danken hadden. Maar zeven maanden en een slordige zesduizend toeristen later begreep ik opeens héél goed waar die houding vandaan kwam. Verreweg de meeste van de zesduizend mensen waren prima te doen, aardig, leuk om een praatje mee te maken, niks op aan te merken. Maar die paar tientallen die niet te doen waren waren wel zo ongelooflijk dom, vervelend en soms ook agressief, dat die de meeste indruk maken.
Ik denk daarom dat wat hier op film is vastgelegd niet zozeer komt doordat de betrokken medewerkers geen enkel respect voor dieren hebben, maar dat ze onder omstandigheden werken waarin dat respect voor dieren niet vol te houden is. En als aan die omstandigheden niets verandert, kun je al deze medewerkers ontslaan maar dan krijg je vroeg of laat toch weer precies dezelfde wantoestanden.

Goed, dan ga ik ook nog even zeiken: ik heb PlantsTho een stukje terug aangevallen omdat hij een kinderachtige trap na gaf. Dat heeft hij erkend en dat vond en vind ik erg sportief. Er is echt wel wat aan te merken op de stijl van discussiëren, maar is het daarbij echt nodig om dan met soortgelijke kinderachtige provocaties te komen?

Rebecca schreef:
Ik hou van dieren hoor in mootjes of levend , wat een kul weer :=

Tiepfoudt schreef:

Ik lees die uitspraken ook en ik snap heus wel waar ze vandaan komen, maar leuk is anders. Als je het echt kwijt moet, typ het dan en druk dan op 'sla klad op'. Kun je een uurtje of een dagje later een rustig kijken of jet het nog steeds nodig vindt om op 'versturen' te drukken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:28

Tiepfoudt schreef:
Waarom wordt bijvoorbeeld steeds zo zwart-wit dat planten eten goed is voor het milieu en vlees eten niet? Ik zit namelijk nog steeds te wachten op de rekensom dat de bewerkte vleesvervangers in de schappen van de supermarkt beter zijn voor het milieu dan de kippenbout die ik hier vanuit de tuin in de pan mieter.

Hoera, terug naar de nuance.
Ik heb die berekening ook niet, maar ik durf ook zonder berekening best te zeggen dat die vegaburger uit de supermarkt slechter is voor het milieu dan jouw kippenbout.
Alleen is dat geen eerlijke vergelijking. Je moet die vegaburger uit de supermarkt vergelijken met de kippenbout uit de supermarkt en als die vegaburger bijvoorbeeld is gemaakt van broccoli en ei, dan moet je jouw kippenbout vergelijken met de burger die je kunt maken van broccoli uit dezelfde tuin als die kip met de eieren uit die kip in de tuin.
Daar wordt de vergelijking vervolgens wel eerlijker van, maar niet gemakkelijker, want je krijgt te maken met extra factoren. Namelijk wanneer je die kip in de pan stopt en wat je d'r tot die tijd aan voer instopt. Als je een grote tuin hebt, hoef je niet echt bij te voeren maar dan krijg je misschien ook minder eieren (daar heb ik geen ervaring mee, ik geeft 's morgens altijd wat voer als ik m'n schatjes uit het hok laat want dan tokken ze zo leuk en ze blijven er goed tam door). Als je de kip in de pan doet als ze is uitgelegd dan weet ik niet of je boutje qua smaak en malsheid nog te vergelijken is met die bout uit de supermarkt, maar als je de kip een maand of zes nadat ze uit het ei is gekropen slacht, dan loop je een hoop eieren mis. Komt jouw kippenbout van een haan dan mis je geen eieren en is bovendien de kans groot dat hij als je'm verkoopt of weggeeft ook in de pan terechtkomt, dus dan maar liever je eigen pan. Of overstappen op een ras waarvan de hanen elkaar wel verdragen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:41

Toe dan, hap dan zegt PlantsTho en dan zijn er een paar die inderdaad happen. Provoceren en je laten provoceren. Wordt deze discussie niet beter en interessanter van. Ontaardt het weer in een hoop welles-nietes en preken voor eigen parochie.

Maura, je hebt gelijk, taalfoutje van mijn kant.

Of vleesvervangers milieutechnisch nu een meer verantwoorde keuze zijn dan vlees, het zijn producten die het voor de consument gemakkelijker maken minder vlees te gaan eten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:50

maura schreef:
Hoera, terug naar de nuance.
Ik heb die berekening ook niet, maar ik durf ook zonder berekening best te zeggen dat die vegaburger uit de supermarkt slechter is voor het milieu dan jouw kippenbout.
Alleen is dat geen eerlijke vergelijking. Je moet die vegaburger uit de supermarkt vergelijken met de kippenbout uit de supermarkt en als die vegaburger bijvoorbeeld is gemaakt van broccoli en ei, dan moet je jouw kippenbout vergelijken met de burger die je kunt maken van broccoli uit dezelfde tuin als die kip met de eieren uit die kip in de tuin.
Daar wordt de vergelijking vervolgens wel eerlijker van, maar niet gemakkelijker, want je krijgt te maken met extra factoren. Namelijk wanneer je die kip in de pan stopt en wat je d'r tot die tijd aan voer instopt. Als je een grote tuin hebt, hoef je niet echt bij te voeren maar dan krijg je misschien ook minder eieren (daar heb ik geen ervaring mee, ik geeft 's morgens altijd wat voer als ik m'n schatjes uit het hok laat want dan tokken ze zo leuk en ze blijven er goed tam door). Als je de kip in de pan doet als ze is uitgelegd dan weet ik niet of je boutje qua smaak en malsheid nog te vergelijken is met die bout uit de supermarkt, maar als je de kip een maand of zes nadat ze uit het ei is gekropen slacht, dan loop je een hoop eieren mis. Komt jouw kippenbout van een haan dan mis je geen eieren en is bovendien de kans groot dat hij als je'm verkoopt of weggeeft ook in de pan terechtkomt, dus dan maar liever je eigen pan. Of overstappen op een ras waarvan de hanen elkaar wel verdragen.

De twee extremen neem ik als voorbeeld om aan te geven dat die zwart-witte stelling zo fout is. Planten eten is niet per definitie beter voor het milieu dan vlees eten, ik word zo moe van die bewering en ik zou graag eens van Magrathea en PlantsTho een reactie daarop krijgen.

Wordt er ook rekening gehouden met het feit dat als we volledig op planten willen gaan leven, dat we dan meer massa per persoon per dag naar binnen moeten werken om aan voldoende voedingsstoffen te komen? Het produceren (exclusief de verdere verwerking!) van 100 gram biefstuk is slechter voor het milieu dan het produceren van 100 gram plant, oké. Maar 100 gram plant staat qua voedingswaarde niet gelijk aan 100 gram vlees en dus zijn we appels met peren aan het vergelijken.

Culinaire tip voor het bereiden van een bejaarde kip: coq au vin, gegarandeerd dat je oude kippetje mals wordt :o

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:56

Alle boeren die ik heb gesproken gruwelen van deze beelden en vinden het verschrikkelijk wat deze varkens is aangedaan. Ik kan jullie verzekeren dat ze dit net zo erg vinden als alle dierenactivisten. Er is ook sprake van ongeloof. Er zijn zoveel controles. Als varkens worden opgehaald voor de slacht naar het buitenland keurt een veearts alle dieren en alleen gezonde dieren die op vier poten kunnen lopen mogen op transport. Van mij mogen er in alle slachthuizen camera's hangen, want zoiets mag nooit meer gebeuren. En geen boer die wil dat dit met zijn dieren gebeurt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:32

Ehm, ik moet bekennen dat het me tot nu toe nooit gelukt is een uitgelegde kip te krijgen. Ik ben ze kwijtgeraakt aan vossen en roofvogels en er is er één onder de hoeven van een galopperend paard terechtgekomen. Die zag er nog wonderbaarlijk goed uit een leefde nog, dus ik heb haar in het nachthok gezet in de hoop dat ze zou bijkomen maar toen ik later ging kijken was ze toch dood. Maar goed, over een jaar of vier zouden mijn huidige oudste kippen aan hun laatste eieren toe moeten zijn dus dan ben je welkom. Wijn heb ik altijd wel in huis, drink ik het restje op en dan mag jij het kipje :D

Planten vs vlees is inderdaad te simpel gesteld. Plantaardige eiwitten vs dierlijk eiwitten is zinniger. Toch zijn een paar stellingen van de vega-kant wel waar, zolang je naar macro-niveau kijkt. Dus: in Europa eten we met ons allen te veel eiwit. En het merendeel van dat eiwit komt van dierlijke bronnen. Die stelling zijn bewijsbaar op basis van de richtlijnen van de wereldgezondheidsorganisatie voor de hoeveelheid eiwit in een gezond dieet en op basis van wat er in Europa zoal geconsumeerd wordt.

Op het moment dat je zo'n waarheid (die dus volgens mij wel echt waar is) gaat vertalen tot: ieder individu moet stoppen met vlees eten dan gaat het mis. Want onder 'iedereen' vallen ook die mensen die nu helemaal niet teveel eiwitten eten. Ga je dan bovenop die verkeerde stelling argumenten stapelen uit milieu- en dierenwelzijnshoek, dan knal je zo kort door de bocht dat je niet eens doorhebt dat je van richting bent veranderd.

Ik ben trouwens zelf ook oprecht geïnteresseerd in Magrathea's en PT's kijk hierop. Niet om die onderuit te halen, maar omdat ik denk dat er echt best overeenkomsten zijn en omdat je nou eenmaal meer leert van mensen die andere dingen vinden dan jijzelf dan van mensen die het sowieso al met je eens zijn.

Mazida, wat mij betreft hoeft niemand iemand anders te verzekeren dat varkenshouders de beelden net zo gruwelijk vinden als iedereen. De beelden zíjn namelijk gewoon gruwelijk.
Wat ik graag wil weten is hoe het mogelijk is dat mét al die controles, mét alle verplichte keuringen en mét alle speciaal vereiste diploma's om dit werk te mogen uitvoeren, het tóch mogelijk is dat het grootste varkensslachthuis in België zo genadeloos door de mand valt.

Op de site van de Debra-group, die eigenaar is van dit slachthuis, lees ik "ruim 1,4 miljoen varkens per jaar: een kwestie van meesterschap". http://www.debra-group.com/over-debra-g ... uis-tielt/
1,4 miljoen. 1.400.000. 25.000 a 30.000 per week. 3.000 tot 4.000 per dag, mits ze 7 dagen in de week slachten, anders zijn het er nog meer.
"een varken is een wezen en wordt slechts een product na slachting" staat er ook. Hartstikke goed hoor, dat ze het wezen varken respecteren.

Als ik varkenshouder was, of klant van deze slachterij, dan zou ik ook als de sodemieter afstand nemen van de gang van zaken daar. Redden wat er te redden valt. Maar daarna zou ik in actie komen, met mijn bemoeizuchtige neus bovenop het onderzoek zitten en niet rusten tot niet alleen de werknemers op die film, maar ook het hele management van die gore pleurisclub de straat op is getrapt. En ik zou eisen dat de werknemers in kwestie verklaringen kunnen afleggen zonder bang te zijn voor represailles van tuig dat hoger in de hiërarchie zit. En ik zou ook heel graag willen weten waarom de minister zo dapper dat slachthuis stillegt maar er niet bij vertelt hoe die capaciteit in vredesnaam van de ene op de andere dag opgevangen moet worden door anders slachthuizen. Die duizenden varkens per dag dus. Even snel de capaciteit in het dichtstbijzijnde volgende slachthuis verdubbelen? Die beesten dan maar een stukkie verder laten rijden, bijvoorbeeld een paar honderd kilometer? Of 'even' stoppen met aanvoer en de boeren dwingen om hun stallen overvol te laten worden, omdat de jonge biggen toch ook echt gewoon geleverd moeten worden. Kunnen die boeren kiezen: contractbreuk plegen met hun leverancier of een boete riskeren voor een overbevolkte stal.

Goed, voordat ik me teveel ga zitten opwinden dus ik laat het hier maar bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:41

Ik heb eigenlijk geen idee of dat kan. Wij geven onze koeien mee met de vrachtwagen en waar ze geslacht worden, ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet weet...

Koeien die ouder zijn en die we niet aandurven op de vrachtwagen, daar komt de veehandelaar zelf voor met een trailer. Deze koeien gaan naar een kleinschalig slachthuis waar de tijd genomen wordt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:57

Hebben ze echt zoveel vereiste diploma's nodig maura?
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik denk dat als er maar ergens een bedrijfsleider is die diploma's heeft de rest er zonder mag werken in zogenaamd zijn toezicht.

Ik denk dat er veel oostblokkers werken in de slachterijen tegenwoordig.
En kijk al eens hoe het gaat met de honden in bijvoorbeeld Roemenie op straat, daar wordt ook niet naar omgekeken. De dierenliefde is daar zoveel anders als hier.
Zet daar een paar van de ergste van bij elkaar en je krijgt dit.

aanname, totaal. Maar ik ben bang dat ik daar niet ver naast zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:28

In de toekomst grazen mensen dus ook :') , lekker plantaardig :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:40

bruintje123 schreef:
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik denk dat als er maar ergens een bedrijfsleider is die diploma's heeft de rest er zonder mag werken in zogenaamd zijn toezicht.

Ik denk dat er veel oostblokkers werken in de slachterijen tegenwoordig.
En kijk al eens hoe het gaat met de honden in bijvoorbeeld Roemenie op straat, daar wordt ook niet naar omgekeken. De dierenliefde is daar zoveel anders als hier.
Zet daar een paar van de ergste van bij elkaar en je krijgt dit.

aanname, totaal. Maar ik ben bang dat ik daar niet ver naast zit.

Bij standaard werkweek en dag, gaan er 10-15 dieren per minuut die slachtlijn op, dat betekend ook 4-6 sec. per dier voor de handelingen bij elk volgend station op die slachtlijn. Dan worden er gegarandeerd fouten gemaakt waardoor er bv darminhoud op/in het vlees terecht komt, om daar correct mee om te gaan zijn allerlei diploma's en maatregelen nodig. Komt omdat er zo enorm ingezet is op schaalvergroting en groei na WOII voor voedselzekerheid.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:41

bruintje123 schreef:

Ik weet niet precies welke diploma's een slachterijmedewerker nodig heeft. Maar ik lees op de site van Debra dat ze 'vakbekwame' medewerkers hebben. Vakbekwaamheid lees ik als gediplomeerd. Ook al omdat ze BRC-gecertificeerd (=voedselveiligheid) zijn en de bedrijven die ik ken die die certificering hebben, werken met uitsluitend gediplomeerde medewerkers. Dat zijn dan geen slachthuizen, maar wel bedrijven waar met in potentie levensgevaarlijke machines wordt gewerkt. Als daar een ongeluk mee gebeurt en er zou blijken dat er ook maar 1 ongediplomeerde persoon aan het werk is geweest op dat moment dan heb je als bedrijf een flink probleem met de arbeidsinspectie. Dan heb ik het overigens wel over de Nederlandse situatie.
Zoals gezegd kom ik niet bij slachthuizen, maar ik kan zo wel verzinnen dat daar ook machines staan die in potentie levensgevaarlijk zijn. Daar kun je, voor zover ik kan bedenken, geen ongediplomeerd personeel laten rondlopen. Sterker nog, elke medewerker zal voldoende kennis van de voertaal op de werkvloer moeten hebben om in noodsituaties adequaat aangestuurd te kunnen worden. En normaliter zal die voertaal in een Vlaams slachthuis Nederlands zijn.

amoj schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee of dat kan. Wij geven onze koeien mee met de vrachtwagen en waar ze geslacht worden, ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet weet...

Koeien die ouder zijn en die we niet aandurven op de vrachtwagen, daar komt de veehandelaar zelf voor met een trailer. Deze koeien gaan naar een kleinschalig slachthuis waar de tijd genomen wordt.

Het is niet erg om iets niet te weten. Maar ik vind het echt top dat je hier zegt dat je het niet weet en dat je dus eigenlijk door dit hele verhaal nu nadenkt over iets waar je eerder niet bij stilstond. Ik weet niet of je je zorgen hoeft te maken, want je veehandelaar klinkt helemaal prima, maar je zou het hem een volgende keer eens kunnen vragen toch?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:42

Oeps, tegelijk met Tamary. Maar er zijn dus inderdaad diploma's nodig.