Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:14

Bowen schreef:
Maartje1990 schreef:
Mensen zijn (of waren) misschien verzamelaars maar (de meeste) mensen zijn ook roofdieren (van nature)

Aaseters. Het lichaam van de mens is van nature helemaal niet zo geschikt voor jagen.
Probeer het anders maar eens zonder allerlei hulpmiddelen.

niet ieder roofdier dat niet snel is, is een aaseter..

je hebt meer dan voldoende roofdieren die vanuit hinderlagen jagen.
zo ook de mens, we hebben nooit domweg achter dieren aangerend.

Bijna geen enkel dier jaagt vanuit pure snelheid, prooidieren zijn allemaal in basis sneller.
De meeste dieren jagen vanuit hinderlagen. Een deel van de Roofdieren kan een prooi kortstondig bijhouden (bijvoorbeeld de katachtigen), een deel moet het hebben van pure kracht of gif (slangen, krokodillen, varanen), en een deel moet het hebben van vernuft, zoals de mens maar zelfs het stokstaartje (neem aan dat die ook niet gebouwd zijn voor de jacht)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:17

Elise_0o schreef:
8nnemiek schreef:
In aziatische landen bijvoorbeeld. Boedisten, hindoeisten, maar vooral ook de arme mensen in china die geen geld hebben voor dieren/melk of eieren. De oudste mensen van japan leven vooral van zoete aardappel en rijst, en minder dan 1% vis/vlees/dierlijke producten..

Dat is geen volksstam, maar een groep die dit uit geloofsovertuiging of armoede doet.

Dat was het punt niet. Punt is dat er enorm veel mensen (lees tig miljóenen) zijn die veganistisch leven en toch gezond oud worden.

8nnemiek

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:23

Ik weet niet of iemand inmiddels de zembla aflevering heeft gezien? Die laat zien dat een bedrijf als monsanto zelf onderzoeken kan afleveren aan de overheid, de EU, zonder zelfs maar ruwe data vrij te hoeven geven, waardoor een gif wat in allerlei andere onderzoeken kankerverwekkend blijkt te zijn toch als zijnde 'veilig voor de gezondheid' op de markt komt.
Zelfde geldt ook voor de melkindustrie. Bij een verontrustend bericht zullen ook zij veel geld in onderzoeken stoppen die het tegendeel moeten bewijzen.
Ik zeg niet dat dat bij dit onderzoek ook het geval is, ik zal het eens doorlezen zodra ik tijd heb, maar het gebeurt zo wel inderdaad.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:57

Maartje1990 schreef:
Bowen: Overigens, wist je dat het dieet van de neanderthalers hoofdzakelijk uit vlees bestond? Zij volgden en jaagden op kuddes groot wild.

Neanderthalers en mensen zijn niet dezelfde soort.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:59

Maartje1990 schreef:
Roofdier is, zoals ik eerder zei, een zoogdier die vlees kan eten (definitie van van dale). Dus ja, we zijn wel roofdieren. Nee we zijn geen carnivoren. Heb ik ook niet beweert. Desalniettemin kunnen we prima overleven op 100% dierlijke producten net als dat we kunnen overleven op 100% plantaardig.

De Inuit zijn daar een voorbeeld van. En daarmee haal ik tevens onderuit dat we eigenlijk geen rauw vlees kunnen eten, want dat is precies wat zij wel doen en waardoor ze overleven (veel vit c)

Op 100% vlees kan je niet overleven, dat kan maar heel beperkt voordat je extreme tekorten gaat krijgen.

De inuit eten ook plantaardig en zijn een uitzondering die zich in vele generatie's langzaam heeft aangepast. Als jij datzelfde doet heb je binnen een jaar erg grote problemen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:03

Ze staan dicht genoeg bij Bowen,
er zijn aanleidingen om aan te nemen dat de moderne mens en de neanderthaler samen de horizontale tango hebben uitgevoerd waarbij nakomelingen ontstonden. ze leefden naast elkaar, waren dus inderdaad verschillende ondersoorten, maar waren compatibel genoeg om vruchtbare nakomelingen voort te brengen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:03

elenaMM77 schreef:
Aaseters. Het lichaam van de mens is van nature helemaal niet zo geschikt voor jagen.
Probeer het anders maar eens zonder allerlei hulpmiddelen.

niet ieder roofdier dat niet snel is, is een aaseter..

je hebt meer dan voldoende roofdieren die vanuit hinderlagen jagen.
zo ook de mens, we hebben nooit domweg achter dieren aangerend.

Bijna geen enkel dier jaagt vanuit pure snelheid, prooidieren zijn allemaal in basis sneller.
De meeste dieren jagen vanuit hinderlagen. Een deel van de Roofdieren kan een prooi kortstondig bijhouden (bijvoorbeeld de katachtigen), een deel moet het hebben van pure kracht of gif (slangen, krokodillen, varanen), en een deel moet het hebben van vernuft, zoals de mens maar zelfs het stokstaartje (neem aan dat die ook niet gebouwd zijn voor de jacht)[/quote]

Kijk eens naar onze handen en tanden, hoe gaan wij die beslopen prooi dood krijgen? Vooral zonder zelf gewond te raken (wat nogal gevaarlijk is in die natuurlijke situatie).

Dat we aaseters waren is gewoon bekend trouwens.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:05

elenaMM77 schreef:
er zijn aanleidingen om aan te nemen dat de moderne mens en de neanderthaler samen de horizontale tango hebben uitgevoerd waarbij nakomelingen ontstonden. ze leefden naast elkaar, waren dus inderdaad verschillende ondersoorten, maar waren compatibel genoeg om vruchtbare nakomelingen voort te brengen.

Ze zijn niet hetzelfde, het is gewoon echt een andere soort. Met hetzelfde verschil als bv een oerang oetang en de mens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:08

269_life schreef:
Maartje1990 schreef:
Dikke van dale: roofdier: zoogdier die vlees eet.

Dus ja we zijn toch echt roofdieren. Daarnaast waren we altijd jagers én verzamelaars.

En je kan wel iets anders vinden maar feitelijk zijn we zowel jagers als roofdieren :)

Vlees eten omdat het 'altijd zo geweest is' is wel het slechtste argument in deze discussie zeg ;( .

En waar zeg ik dat?! Helemaal nergens...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:14

Bowen schreef:
elenaMM77 schreef:

Ze zijn niet hetzelfde, het is gewoon echt een andere soort. Met hetzelfde verschil als bv een oerang oetang en de mens.

Toch komt een deel van ons DNA van de neanderthaler en niet van de orang oetang.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:16

een orang oetang en de mens krijgen geen nakomelingen Bowen, en ik denk ook niet dat je een orang oetang als partner zou overwegen.

er zijn meerdere aanwijzingen dat de moderne mens en de neanderthaler letterlijk het bed hebben gedeeld een nakomelingen hebben gekregen.

ook al zijn er veel controversie, het Lagar Velho kind is het meest recent gevonden voorbeeld van moderne mens met kenmerken van een neanderthaler.

De neanderthaler was zwaar in de minderheid ten opzichte van de moderne mens door zijn geografische verspreiding en de uitbarsting van de vulkaan bij Toba. Als je je dan ophoudt met een ander 'ras'/soort dan krijg je dus vermenging waarbij de Neanderthaler 'verwatert'. Het Lager Velho kind is ook gevonden rondom de natuurlijke grens waar de laatste Neanderthalers woonden en waar de moderne mens woonde
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-02-16 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:18

Maartje1990 schreef:

Je zegt wel van nature, terwijl dat van nature echt bar weinig te maken heeft met het dagelijkse vlees van hier. Iets wat pas echt een gewoonte is geworden vanaf de 2de wereldoorlog, met het ontstaan van de bio-industrie en voor een heel stevig deel van de mensheid ook vandaag de dag niet aan de orde is. Voor erg veel mensen op aarde is vlees nog steeds een luxe product. Voor meer dan je denkt is er amper tot geen vlees.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:21

Bowen schreef:
Maartje1990 schreef:

Je zegt wel van nature, terwijl dat van nature echt bar weinig te maken heeft met het dagelijkse vlees van hier. Iets wat pas echt een gewoonte is geworden vanaf de 2de wereldoorlog, met het ontstaan van de bio-industrie en voor een heel stevig deel van de mensheid ook vandaag de dag niet aan de orde is. Voor erg veel mensen op aarde is vlees nog steeds een luxe product. Voor meer dan je denkt is er amper tot geen vlees.

Ik heb het in dat stukje waarin ik word gewuote het nergens over "van nature". Elders heb ik inderdaad gezegt dat vlees in ons natuurlijke dieet zit ja (immers we zijn omnivoren). Maar in de quote die 269 aanhaald beweer ik nergens dat ik vlees eet omdat het altijd zo geweest is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:21

elenaMM77 schreef:
een orang oetang en de mens krijgen geen nakomelingen Bowen, en ik denk ook niet dat je een orang oetang als partner zou overwegen.

er zijn meerdere aanwijzingen dat de moderne mens en de neanderthaler letterlijk het bed hebben gedeeld een nakomelingen hebben gekregen.

ook al zijn er veel controversie, het Lagar Velho kind is het meest recent gevonden voorbeeld van moderne mens met kenmerken van een neanderthaler.

Zo zeker is dit niet, het wordt vermoed. Dat die nakomelingen vruchtbaar waren is ook nogal twijfelachtig.

En dat het dna zo overeenkomt dat er jongen uit voort kunnen komen maakt niet dat er niet ook een stevig verschil is.
Zo zijn er expirimenten geweest heel vroeger met mensen en (mens)apen en wordt vermoed dat kruisingen mogelijk kunnen zijn. Er is een zwangere chimp geweest (van een mens dus), maar die is gestorven (men weet dus niet of er een levend jong uit was gekomen, het dier is gestorven door verwaarlozing toen de onderzoekers naar werkkampen werden gestuurd).
Laatst bijgewerkt door Bowen op 28-02-16 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:22

Bowen,

maar 'van nature' is toch ook niet van toepassing op de huidige vegatariërs?
vleesvervangers worden van heinde en verre aangetrokken om zo een volwaardige maaltijd op tafel te kunnen zetten.. Van hollandse bodem zelf, kan ik mij nauwelijks voorstellen dat je compleet vegarisch (van nature dus, zonder import of reeds geimporteerde rassen en soorten), laat staan veganistisch, kunt leven..

van nature zouden wij een volk zijn dat leeft van wat de rivieren en zee ons biedt, samen met wat we op het land zouden kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:23

Als ik stop met vleeseten, dan heb ik binnen de kortste keren weer bepaalde te korten opgelopen.

Eet ik gewoon vlees, dan hoef ik alleen vitamine b12 bij te spuiten. En ik las laatst dat b12 uit een lever van een varken word gehaald. Geen idee als dat waar is.

Maar zonder de injecties heb ik over paar jaar de grootste problemen. Dus ik blijf door spuiten.

Nu kom ik zelf van de boerderij had. Nouja mijn opa en oma hadden boerderij met 150 schapen. Maar de diertjes hadden een goed leven. En hadden echt niet door als ze naar de slacht gingen.

Ik ben dus ook van mening dat dieren het niet door hebben dat ze dus naar de slacht gaan. In mijn ogen hebben ze dat besef gewoon niet. En nu heb ik al meerdere dieren geslacht zien worden. En zelf ook geholpen met het slachten van kippen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:27

love_western schreef:
Als ik stop met vleeseten, dan heb ik binnen de kortste keren weer bepaalde te korten opgelopen.

Eet ik gewoon vlees, dan hoef ik alleen vitamine b12 bij te spuiten. En ik las laatst dat b12 uit een lever van een varken word gehaald. Geen idee als dat waar is.

Maar zonder de injecties heb ik over paar jaar de grootste problemen. Dus ik blijf door spuiten.

Nu kom ik zelf van de boerderij had. Nouja mijn opa en oma hadden boerderij met 150 schapen. Maar de diertjes hadden een goed leven. En hadden echt niet door als ze naar de slacht gingen.

Ik ben dus ook van mening dat dieren het niet door hebben dat ze dus naar de slacht gaan. In mijn ogen hebben ze dat besef gewoon niet. En nu heb ik al meerdere dieren geslacht zien worden. En zelf ook geholpen met het slachten van kippen.

Wat haal je dan (behalve die b12, die je ook nu moet bijspuiten) uit vlees? Vooral wat haal je dan daaruit wat je niet uit andere bronnen kan halen?

Begrijp me niet verkeerd, ik eet ook vlees. Als de dieren een goed leven hebben gehad heb ik geen enkel probleem met de slacht. Het is een oprechte vraag, wat zit er dan in vlees wat jij via andere wegen tekort komt? Want alleen b12 wordt gesteld als "uniek" voor vlees. Ware het niet dat wij b12 toevoegen aan vlees, dus ook de vleeseters toegevoegde b12 eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:47

Bowen schreef:
love_western schreef:

Wat haal je dan (behalve die b12, die je ook nu moet bijspuiten) uit vlees? Vooral wat haal je dan daaruit wat je niet uit andere bronnen kan halen?

Begrijp me niet verkeerd, ik eet ook vlees. Als de dieren een goed leven hebben gehad heb ik geen enkel probleem met de slacht. Het is een oprechte vraag, wat zit er dan in vlees wat jij via andere wegen tekort komt? Want alleen b12 wordt gesteld als "uniek" voor vlees. Ware het niet dat wij b12 toevoegen aan vlees, dus ook de vleeseters toegevoegde b12 eten.

Mijn ijzer schiet omlaag dan. En blijkbaar neemt mijn lichaam het beter op uit vlees, dan uit plantaardige voedsel.

Dus dan neem ik liever een stukje rundvlees dan een pilletje. Want van die pilletjes krijg ik weer last van bijwerkingen.

Daarnaast voel ik mij duidelijk minder als ik een poos geen vlees heb gegeten. Erg vermoeid, snel duizelig. Spierzwakte etc.

En als je goed had gelezen, dan neemt mijn maag/darmen helemaal geen b12 op. Vandaar dat ik helaas mij elke 2 maand moet injecteren.

En verder heb ik geen zin om mij te verantwoorden. De waardes van mijn bloed liegen er niet om. En ik ben geen fan van allerlei pilletjes etc te slikken. En als ik met vlees eten mijn waardes op peil hou, dan gaat mijn voorkeur daar naar uit. En ben ik van mening dat mensen omnivoren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:21

xMercury schreef:
Enzino, denk je er wel aan dat de melkindustrie (ed) een machtig en vies wereldje is? Dat er veel voordelen van melk worden besproken, lijkt me erg logisch, omdat de melkindustrie zulke onderzoeken financiert. Als iedereen zou stoppen met melk(producten) te consumeren, dan valt er een hoop in deugen en dat doet natuurlijk wel hun billetjes samen knijpen. Melk is voor baby's. Koeienmelk is voor kalfjes. Zo simpel is het. Verder moet je helemaal niet zoeken.

Absoluut eens dat de melklobby een machtige speler is. Het is daarom belangrijk elk onderzoek dat je onder ogen krijgt heel kritisch door te nemen en een onderdeel daarvan is na te kijken of het onderzoek misschien door een lobby (veganisten of industrie) betaald is. En als dat het geval is geweest, hoe groot hun invloed is geweest. Maar helaas, dat kost moeite, en de meeste mensen zijn nog maar net bereid een snelle "google search" te doen om hun vooroordelen bevestigt te krijgen en verder gaat hun interesse niet. Het kritisch doorkijken wordt overgeslagen en elk onderzoek dat iets beweerd dat jij niet wilt horen is betaald door een machtige lobby en daarom waardeloos.

"Melk is voor baby's. Koeienmelk is voor kalfjes. Zo simpel is het."
Nou, zo simpel is het dus helemaal niet. Dit is precies dezelfde redenering als "vroeger at de mens vlees dus eet ik het ook. Zo simpel is het".

"Verder moet je helemaal niet zoeken".
Ik denk dat wij moeite gaan hebben een discussie te voeren want het verder zoeken is juist het meest interessante dat je kan doen. Je lijkt niet open te staan voor dingen die jouw vooroordelen niet bevestigen, wat het een soort van geloof maakt. En probeer maar eens een goede discussie met een gelovige te hebben over hun geloof, dat lukt je niet want feiten en logica verliezen hun waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:40

8nnemiek schreef:
In aziatische landen bijvoorbeeld. Boedisten, hindoeisten, maar vooral ook de arme mensen in china die geen geld hebben voor dieren/melk of eieren. De oudste mensen van japan leven vooral van zoete aardappel en rijst, en minder dan 1% vis/vlees/dierlijke producten..
(...)
Dat was het punt niet. Punt is dat er enorm veel mensen (lees tig miljóenen) zijn die veganistisch leven en toch gezond oud worden.

Correlation does not mean causality.
Worden ze oud omdat ze veganistisch leven of ondanks dat ze veganistisch leven?

Het Japanse dieet zal inderdaad een positieve invloed hebben op de gemiddelde leeftijd dat een Japanner wordt, maar is dat puur vanwege rijst en zoete aardappelen en weinig dierlijke producten, of misschien door een hogere thee consumptie en de consumptie van producten zoals tofu en zeewier? Waar haal je de "minder dan 1%" trouwens vandaan? En waar haal je die zoete aardappel consumptie vandaan voor Japan? De zoete aardappel is #22 in de lijst met agricultural products in Japan en als ze de zoete aardappels voor alcoholproductie daar af trekt komt het nog lager uit. Voor zover ik Japan ken is de visconsumptie redelijk hoog daar, zeker meer dan 1% van het dieet. Vooral vette vis, wat rijk is aan omega 3, wat bewezen positieve effecten heeft op gewichtsverlies en hart- en bloedvaten. Mocht dat nou ook allebei positief gecorreleerd zijn met het gezond bereiken van een hoge leeftijd.

Ook heb je het over arme mensen in China en gezond oud worden, misschien dat je hier nog een keer dieper in wil duiken want volgens mij staat China niet echt bekend om zijn gezond wordende oude medemens.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:03

love_western schreef:
Mijn ijzer schiet omlaag dan. En blijkbaar neemt mijn lichaam het beter op uit vlees, dan uit plantaardige voedsel.

Dus dan neem ik liever een stukje rundvlees dan een pilletje. Want van die pilletjes krijg ik weer last van bijwerkingen.

Daarnaast voel ik mij duidelijk minder als ik een poos geen vlees heb gegeten. Erg vermoeid, snel duizelig. Spierzwakte etc.

En als je goed had gelezen, dan neemt mijn maag/darmen helemaal geen b12 op. Vandaar dat ik helaas mij elke 2 maand moet injecteren.

En verder heb ik geen zin om mij te verantwoorden. De waardes van mijn bloed liegen er niet om. En ik ben geen fan van allerlei pilletjes etc te slikken. En als ik met vlees eten mijn waardes op peil hou, dan gaat mijn voorkeur daar naar uit. En ben ik van mening dat mensen omnivoren zijn.

Ik vroeg ook niet om een verantwoording, het was een oprechte vraag. Juist omdat het enkel die b12 is waar vlees "uniek" in is.
Maar goed, ik begrijp hieruit dat jouw lijf qua opname niet optimaal werkt, dan ben ik blij voor je dat met vlees de problemen zo minimaal mogelijk zijn.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:18

Enzino _/-\o_

Heerlijk hoe jij feiten opzoekt en opnoemt!

Ik denk trouwens ook dat het met voedsel het meest belangrijk is om te kijken naar hoe je eigen lijf er op reageert. Een studie over melk kan nog zoveel zeggen, maar als je bv lactose intollerant bent is heel die studie niet van jou op toepassing.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:54

Enzino, ik heb het artikel even opgezocht waar ik de info vandaan heb:
http://m.huffpost.com/us/entry/okinawa- ... 12042.html
Dit gaat dus echt over oudere mensen. Tegenwoordig wordt er inderdaad steeds meer vlees en vis gegeten en worden mensen ook steeds ongezonder en minder oud.
The china study vind ik ook interessant. Ik zoek nog steeds de tijd om het boek eens te lezen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:42

enzino schreef:
xMercury schreef:
Enzino, denk je er wel aan dat de melkindustrie (ed) een machtig en vies wereldje is? Dat er veel voordelen van melk worden besproken, lijkt me erg logisch, omdat de melkindustrie zulke onderzoeken financiert. Als iedereen zou stoppen met melk(producten) te consumeren, dan valt er een hoop in deugen en dat doet natuurlijk wel hun billetjes samen knijpen. Melk is voor baby's. Koeienmelk is voor kalfjes. Zo simpel is het. Verder moet je helemaal niet zoeken.

Absoluut eens dat de melklobby een machtige speler is. Het is daarom belangrijk elk onderzoek dat je onder ogen krijgt heel kritisch door te nemen en een onderdeel daarvan is na te kijken of het onderzoek misschien door een lobby (veganisten of industrie) betaald is. En als dat het geval is geweest, hoe groot hun invloed is geweest. Maar helaas, dat kost moeite, en de meeste mensen zijn nog maar net bereid een snelle "google search" te doen om hun vooroordelen bevestigt te krijgen en verder gaat hun interesse niet. Het kritisch doorkijken wordt overgeslagen en elk onderzoek dat iets beweerd dat jij niet wilt horen is betaald door een machtige lobby en daarom waardeloos.

"Melk is voor baby's. Koeienmelk is voor kalfjes. Zo simpel is het."
Nou, zo simpel is het dus helemaal niet. Dit is precies dezelfde redenering als "vroeger at de mens vlees dus eet ik het ook. Zo simpel is het".

"Verder moet je helemaal niet zoeken".
Ik denk dat wij moeite gaan hebben een discussie te voeren want het verder zoeken is juist het meest interessante dat je kan doen. Je lijkt niet open te staan voor dingen die jouw vooroordelen niet bevestigen, wat het een soort van geloof maakt. En probeer maar eens een goede discussie met een gelovige te hebben over hun geloof, dat lukt je niet want feiten en logica verliezen hun waarde.

Echter ben jij nu degene die vooroordelen heeft en ze ook heel duidelijk uit ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:52

8nnemiek schreef:
Tegenwoordig wordt er inderdaad steeds meer vlees en vis gegeten en worden mensen ook steeds ongezonder en minder oud.

Wat een totale onzin. Mensen worden juist steeds ouder.