Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:53

Peppertree

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:56

Ho, wendyenbram niet weggaan! Ik was nog even benieuwd naar iets. Ik heb jou ergens zien schrijven dat het nu niet meer nodig is om uit de buurt te blijven van menstruerende vrouwen omdat nu tampons/maandverband voor handen is. Dat de regel die daarvoor bedacht was nut zou hebben gehad. Hoezo is dat zo? Waarom is dat volgens jou van belang voor de hygiëne en ziektes e.d.?

Misschien heb je het al ergens uitgelegd hoor, maar ik heb nog niet teruggelezen in jou posts. Mocht je het al hebben verteld hoor ik het ook wel. Die opmerking was bij mij blijven hangen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:06

Peppertree schreef:
Ho, wendyenbram niet weggaan! Ik was nog even benieuwd naar iets. Ik heb jou ergens zien schrijven dat het nu niet meer nodig is om uit de buurt te blijven van menstruerende vrouwen omdat nu tampons/maandverband voor handen is. Dat de regel die daarvoor bedacht was nut zou hebben gehad. Hoezo is dat zo? Waarom is dat volgens jou van belang voor de hygiëne en ziektes e.d.?

Dat weet toch iedereen. Als je een menstruerende vrouw in de buurt laat, wordt de melk zuur en raken de kippen van de leg. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:10

flauw... Misschien eens die wetten goed doorlezen..

Bloed was onrein, vrouwen die menstruerende moesten 7 dagen(?) apart gaan zitten. Mannen moesten vervolgens 7-10 dagen(?) nog afblijven van de vrouw. Raad eens op welke periode je dan komt te zitten. Juist de vruchtbare periode van de vrouw :+

Die reinigings- en spijswetten waren voor die tijd enorm verstandig en handig! Bij een aantal trek je je als outsider wenkbrauw op, maar goed.. Niet voor niks is de Joodse bevolking grotendeels gespaard gebleven bij de pestuitbraken in de Middeleeuwen. En als je ze nader bekijkt nú met de kennis die we nú hebben snap je ook waarom de overlevingskansen werden vergroot. En veel wetten kun je nog steeds doortrekken hoor. Varkensvlees en orgaanvlees blijft slecht te verteren voor een mens.

We beginnen wel weer een beetje af te dwalen zo :+

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:29

wendyenbram schreef:
Nee dat klopt! echter is dat wel MIJN geloof.
dat die bewuste regels door God gegeven zijn. en later dus door de wetenschap aangetoond is dat deze regels heel belangrijk waren.
Er zullen zeer waarschijnlijk ook regels door mensen gemaakt zijn vroeger in die tijd. (leefregels van die stad of tijd)
het gaat mij om de bekende regels van eten en hygiene.
En dat is idd MIJN geloof dat ik dat zo zie.
en jij ziet dat anders. Prima.Mag!

Maar ik blijf dit leuk vinden om te lezen, ga dus weer in meeleesmodus, misschien tot weer eens.

Maar ook in andere stammen waar ze niet in jou god geloofden of zelfs niet in een god uberhaubt, was er al een vorm van hygiëne ontstaan, nog ver voordat Jezus geboren werd en nog ver voordat de bijbel werd geschreven. Mensen die dus onmogelijk van deze wetten gehoord kunnen hebben. Dan moeten zij het dus óf van een ander hebben gehoord, of langzaamaan zelf ontdekt hebben dat je met bepaalde handelingen minder ziek werd dan een ander.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:38

Als je inderdaad gelooft dat deze leefregels gegeven zijn door een god dan betekent dat eigenlijk ook automatisch dat je bijzonder weinig vertrouwen hebt in de mensheid an sich. De mens is dus blijkbaar niet in staat om zelfstandig, zonder de invloed van een hoger vaderfiguur, zaken uit te vogelen en verstandige beslissingen te nemen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:46

Wel een beetje jammer dat interessante thema`s ondergesneeuwd worden, door wat,hoe in de bijbel staat en wat voor waarde we daar aan moeten hechten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:56

Inderdaad Papagroom, ik heb het ook al eerder opgemerkt, het is beter een ander topic voor dergelijke bijbel studies te openen, het heeft helemaal niets met evolutietheorie te maken.
Vreemd ook dat er een mod deelneemt aan dergelijke totaal off topic discussies, ik dacht dat het tot hun taken hoorde dat juist te voorkomen...

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:59

Peppertree schreef:

Misschien heb je het al ergens uitgelegd hoor, maar ik heb nog niet teruggelezen in jou posts. Mocht je het al hebben verteld hoor ik het ook wel. Die opmerking was bij mij blijven hangen.

ik ben niet weg hoor, Ik lees gretig mee. misschien lees ik zo nu en dan nog wel wat waarin ik me wil verdiepen of ga ik toch iets anders over denken.
(al denk ik van niet hoor ;-) )

Niet zozeer het verband enzo. Bloed is een gevaarlijk iets. Het geeft ziektes heel makkelijk door.
Daarom moesten menstrerende vrouwen weg tot het bloeden over was.
Ook vrouwen die bevallen waren mochten niet aangeraakt worden daarom.

Een dode mocht je niet aanraken, wanneer je dat toch had gedaan moest je jezelf reinigen en afzonderen.

die aantal dagen van afzondering waren niet zomaar uit de lucht gegrepen. dat waren nl het aantal dagen van de incubatietijd. wanneer er dan geen ziekte opgetreden was kon je veilig weer terug.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:02

Kuggur, Apple (die bedoelde je toch) mod niet op dit forum dus mag zij gewoon deelnemen in dit gesprek. Mod ze wel op dit forum, dan mag ze alsnog deelnemen in dit gesprek, maar mag ze vervolgens niet meer modden in dit topic :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:16

Okay Sammie klinkt logisch.
Maar het lijkt me toch dat je als mod je in het algemeen wat strakker aan discussie regels houdt dan de gemiddelde bokker, of je nu actief op een betreffend forum mod of niet.
Gebruikers worden geregeld op de vingers getikt voor te ver off topic gaan, en zoals ook Papagroom al opmerkt dit topic over een wetenschappelijke theorie degenereert totaal naar een religieuze discussie die niets meer met het onderwerp te maken heeft.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:41

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:54

Ik had daar al eens een wat uitgebreider artikel over gelezen Papagroom, een erg interessant fenomeen wat daar beschreven wordt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:57

Dat zou betekenen dat indien nodig terugevalueren tot de mogelijkheden behoort.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:07

In ieder geval wat deze eigenschap betreft, de vraag is in hoeverre dit voor andere in de loop van de ontwikkeling "verloren"gegane eigenschappen opgaat, én hoe dit proces eigenlijk werkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:52

Dos_Caballos schreef:
Ervan uitgaande dat je het hier over paranormale verschijnselen hebt: Waarom geloof je dat zo stellig, waarom kun je zo in iets geloven waar nog nooit bewijzen van geleverd zijn, niet logisch te verklaren valt, en theoretisch gewoon niet KAN? Waarom zie je niet in dat je in dat soort dingen gelooft omdat je er in WIL geloven, of omdat je geindoctrineerd bent (geldt zowel voor geloof als bijgeloof). Evolutie is tenminste theoretisch mogelijk, ik heb nog geen andere verklaringen gehoord in dit topic die aannemelijk zijn.

Om te beginnen zou ik wat minder snel dingen gaan aannemen. Er zijn meer dingen waar wetenschappers nog geen antwoord op hebben, ook op natuurwetenschappelijk gebied. Biologen weten nog steeds niet waarom een duif zo'n goed richtingsgevoel heeft. Wat de trigger is voor een rups om een coccon te maken, vervolgens zijn hele lichaam oplost en als vlinder tevoorschijn komt, en er zijn nog meer dingen die ik hier allemaal niet op ga noemen.

Alle niet verklaarbare fenomenen, paranormaal of niet (mensen die collectief rare vliegende objecten aan de hemel zien lopen echt niet allemaal te hallucineren, en als er geen antwoorden komen op vragen die je hebt is het echt niet omdat het allemaal top secret ontwikkelingen zijn binnen defensie van wat voor land ook)

Maar dan idd: situaties waarop je de juiste mensen op het juiste moment tegenkomt. Situaties waarin je een naar voorgevoel krijgt als je in een vliegtuig stapt, beslist niet mee te gaan en vervolgens stort het vliegtuig neer. Noem het toeval, noem het instinct, kun je niet geloven dat er iets is dat stuurt of kan sturen?

Ik ben op dit moment heel veel bezig met energiewerk. Gedeeltes daarvan zijn wetenschappelijk aan te tonen, gedeeltes niet. Ik geloof in een universele levensenergie die je aan kunt tappen. We hebben allemaal weleens dagen dat alles vanzelf lijkt te gaan, dat dingen meteen lukken, dat je voor de wekker wakker bent, het zonnetje schijnt, je geen file tegenkomt op weg naar je werk, er meteen een parkeerplek is als je aan komt rijden, je baas je een salarisverhoging geeft, thuis je vriend voor je gekookt heeft en er op die dag ook nog een meevaller komt van de belastingsdienst. Die situaties kun je oproepen, je kunt contact maken, en daar is echt niets zweverigs aan.

Ik geloof in een collectief bewustzijn. Als mensen ergens klaar voor zijn, dan komt er een oplossing. Of het nu het uitvinden van de boekdrukkunst is die aan twee (of meer) mensen toegeschreven wordt of anderen antwoorden op vragen, er zijn genoeg situaties waarin je dat aan kunt tonen. Er zijn zelfs onderzoeken geweest die testen deden met ratten. Over verschillende laboratoria werden dezelfde ingewikkelde vraagstukken aan ratten voorgelegd. Op het moment dat er één rat met een oplossing kwam, lukte het de ratten in de andere laboratoria ook ineens en nieuwe ratten die met hetzelfde vraagstuk werden geconfronteerd konden deze sneller oplossen dan de voorgaande dieren. En dan de vraag aan jou: hoe zou dat kunnen? Kun jij dat met de huidige stand van de wetenschap verklaren?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-11-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:08

Heb je niet per ongeluk in het verkeerde topic gepost Cassidy, er loopt er een waar mensen posten die menen paranormale talenten te hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:18

Ik ben niet degene die over paranormaliteit begon. Nogmaals, er is meer tussen hemel en aarde dan we met de huidige stand van de wetenschap kunnen verklaren. Reiki, Healing Touch, Acupunctuur, heeft allemaal met energiebanen in het lichaam te maken, en is gedeeltelijk zelfs door de wetenschap geaccepteerd. Ik heb verder genoeg biologische vraagstukken hierboven opgenoemd, als jij daar antwoorden op hebt hoor ik het graag.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:35

Peppertree schreef:
Ik vond het niet confronterend voor mezelf. Denk ik. Heb ongeveer evenveel gezien als jij geloof ik. Daarom beschrijf ik alleen wat ik van de film heb meegekregen. Kan zijn dat ik het totaal verkeerd heb gezien.

Voor gelovigen leek het mij confronterend. Aangezien de mensen die alles geloofden wat iedereen zei (omdat niemand kon liegen) direct alles opvolgden wat de hoofdpersoon (die het liegen ontdekte) doorkreeg van 'the man in the sky'. Klakkeloos, zonder erbij na te denken. Liegen bestond namelijk niet. De meest vreemde dingen kwamen voorbij.

Misschien komt het omdat ik zelf niet gelovig ben, dat ik de 'volgers' vergeleek met 'gelovigen' en dat echte gelovigen dit niet zo gezien hebben.

Dat is het probleem nou juist van dat soort films; je ziet er de ander in en niet jezelf. Terwijl er nu juist de afgelopen dagen zo'n prachtig wetenschappelijk voorbeeld van een man in the sky breed wordt uitgemeten in de kranten...

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:43

Cassidy schreef:
Ik ben op dit moment heel veel bezig met energiewerk. Gedeeltes daarvan zijn wetenschappelijk aan te tonen, gedeeltes niet. Ik geloof in een universele levensenergie die je aan kunt tappen. We hebben allemaal weleens dagen dat alles vanzelf lijkt te gaan, dat dingen meteen lukken, dat je voor de wekker wakker bent, het zonnetje schijnt, je geen file tegenkomt op weg naar je werk, er meteen een parkeerplek is als je aan komt rijden, je baas je een salarisverhoging geeft, thuis je vriend voor je gekookt heeft en er op die dag ook nog een meevaller komt van de belastingsdienst. Die situaties kun je oproepen, je kunt contact maken, en daar is echt niets zweverigs aan.

Dan vraag ik me af wat jij wel zweverig noemt. Als de mens in staat is het weer positief te beïnvloeden, zou het dan niet altijd zonnig zijn? Of als het niet zonnig is komt dat dan omdat je buurman met z'n verkeerde been uit bed is gestapt? Kun je trouwens alsjeblieft wat vaker ervoor zorgen dat het filevrij is? :+

Ontopic: Er zijn ongelooflijk veel bewijzen voor de evolutietheorie en de kans dat dit heeft plaatsgevonden is groot. Ik vraag me gewoon af waarom mensen deze theorie ondanks alles verwerpen, omdat je het niet een fijn idee vindt en liever iets anders wil geloven? Een oprechte vraag :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:49

Dos_Caballos schreef:
Dan vraag ik me af wat jij wel zweverig noemt. Als de mens in staat is het weer positief te beïnvloeden, zou het dan niet altijd zonnig zijn? Of als het niet zonnig is komt dat dan omdat je buurman met z'n verkeerde been uit bed is gestapt? Kun je trouwens alsjeblieft wat vaker ervoor zorgen dat het filevrij is? :+

Niet zo beperkt denken. Bovendien lukt dat verbinding maken echt niet altijd. Ben je bekend met het boek `the secret`? Waarom lukken dingen bij de een wel en bij de ander niet? Dat lukt echt niet omdat je alleen maar op de bank zit te visualiseren, daar moet je wat voor doen (en dat wordt helaas in het boek niet al te duidelijk naar voren gebracht). Als je meer wilt weten, kijk maar in mijn onderschrift. En als je echt durft, dan meld je aan en volg de volgende cursus :D. Dat lukt overigens alleen als je blanco bent en het over je heen laat komen. Er zouden zomaar dingen op hun plek kunnen vallen. Durf je dat?

Ik heb trouwens tegenwoordig weinig last van files en altijd een parkeerplek voor de deur. Dat is omdat ik heb gecreerd dat ik werktijden heb die net even buiten de normale werktijden vallen :D.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:56

Cassidy schreef:
Niet zo beperkt denken. Bovendien lukt dat verbinding maken echt niet altijd. Ben je bekend met het boek `the secret`? Waarom lukken dingen bij de een wel en bij de ander niet? Dat lukt echt niet omdat je alleen maar op de bank zit te visualiseren, daar moet je wat voor doen (en dat wordt helaas in het boek niet al te duidelijk naar voren gebracht). Als je meer wilt weten, kijk maar in mijn onderschrift. En als je echt durft, dan meld je aan en volg de volgende cursus :D. Dat lukt overigens alleen als je blanco bent en het over je heen laat komen. Er zouden zomaar dingen op hun plek kunnen vallen. Durf je dat?

Njah dan zou je dus ook makkelijk kunnen stellen dat iemand 'blanco genoeg' was als de cursus niet brengt wat deze belooft... doe mij dan maar een cursus mindfulness of CGt; dan weet je tenminste zeker dat je er iets aan hebt of je nou blanco bent, diep getraumatiseert of gezond sceptisch.

Ik zie wel voordelen van het secret principe hoor, maar ik zou het zeker niet iedereen aanraden.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:57

Cassidy schreef:
Dos_Caballos schreef:

Offtopic:
Dit vind ik een egocentrische gedachtegang; er zijn zo gigantisch veel mensen, dat het dan waarschijnlijk altijd wel íemand op die dag lukt om verbinding te maken. Dat je denkt dat je als individu iets globaals als het weer kan beïnvloeden.. dat je echt denkt dat het zonnig is omdat jij toevallig die dag positiviteit oproept... seriously, you're not alone you know.
Verder, bedankt voor het aanbod maar hier ben ik helaas te nuchter voor, zoals je waarschijnlijk al wel had verwacht. (En te druk).

Ontopic: Dus, waarom geloof je niet in de evolutietheorie ondanks de vele bewijzen en hoge mate van waarschijnlijkheid?

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:59

Cassidy schreef:
Dos_Caballos schreef:

Volgens mij is dat hele positieve denken zwaar overroepen.
Positief denken kan voor je eigen gemoedstoestand een hele verandering zijn omdat negatief denken je naar beneden drukt en positief denken haalt een soort van de druk eraf. Maar het is niet zo dat als jij denkt: die parkeerplaats is voor mij, dat die ook Elke keer van jou is. Dat is een kwestie van geluk.
Ik heb the secret gelezen, louise l hay, bob proctor,mastermind-cursus gevolgd, allemaal mensen die positief denken, die zeiden dat er meer was tussen hemel en aarde. Ik heb die dingen allemaal aangenomen en geloofd , het heeft me een breder perspectief gegeven, en mijn wereld veranderde langzaam, totdat ik ook daar op een bepaald moment vastliep , ondertussen ben ik erachter dat ook dat (de spiritualiteit zoals we die kennen) allemaal illusie is.

Wel is het voor mij ook zo dat er een collectief bewustzijn is, maar dat houd ook in dat er voor mezelf eigenlijk geen persoonlijk bewustzijn is, en dat de ik- die ik denk te zijn helemaal niet bestaat, enkel in mijn hoofd.
Het is dus geen kwestie van positief of negatief denken, maar eerder van; geen oordeel vellen over iets wat positief of negatief voelt. Het kan goed of slecht voelen, maar het IS daarom niet goed of slecht, want wat is goed of slecht? Dat weten wij toch helemaal niet?
Het is dus niet de manier om tot 'de waarheid' te komen, positief denken is een evengrote illusie als god, of de wetenschap.
IMO

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:01

sallandval schreef:
Cassidy schreef:

Njah dan zou je dus ook makkelijk kunnen stellen dat iemand 'blanco genoeg' was als de cursus niet brengt wat deze belooft... doe mij dan maar een cursus mindfulness of CGt; dan weet je tenminste zeker dat je er iets aan hebt of je nou blanco bent, diep getraumatiseert of gezond sceptisch.

Ik zie wel voordelen van het secret principe hoor, maar ik zou het zeker niet iedereen aanraden.

Cursus lijkt op Mindfullnes, en het doet met iedereen wat. Wat het brengt hangt af van het stadium waar je je op dat moment in bevindt. Ik heb alleen ook meegemaakt dat iemand niet open stond, en sceptisch het allemaal zat te volgen. En dan kwamen dingen niet zo aan dan de tweede of de derde keer dat ze de cursus volgden. En het helpt al helemaal niet als je ego boven komt drijven en je kwaad opstaat en wegloopt. Aanhoren en laten bezinken. Dat is wat ik met "blanco" bedoel.