Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:44

Ik ben op mijn 15 begonnen in de horeca en tot voor kort gestopt omdat ik afgestudeerd ben en een fulltime baan heb. Ik merk wel doordat ik zolang in o.a de bediening heb gewerkt dat ik zelf heel kritisch ben als ik uiteten ga. Waar ik me aan kan storen is aan mensen die drie keer terug komen voor een bestelling en het alsnog verkeert doorgeven. Aan lege glazen en flesjes die niet meegenomen worden, mensen die met een sjaggie smoel bedienen. Zoek dan lekker een ander baantje. Mensen die super amicaal doen met gasten.

in de loop van de jaren heb ik gemerkt dat het in de horeca zo zit: of je hebt het in de vingers of niet. Zo niet gaat het hem ook nooit worden, met of zonder horeca opleiding.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:37

Wafel schreef:
oja nog een algemene fustratie.
Volgens mij heeft nederland de kleinste glazen van europa....

Inderdaad! Zoals in Amerika hoeft het ook weer niet, maar ik denk als die mensen hier komen en wat drinken dat die niet weten wat ze overkomt. Krijgen ze voor hun gevoel een soort vingerhoedje cola. Maar ook vergeleken met andere Europalanden, daar krijg je trouwens meestal ook geen glas maar een flesje of fles. 0,2 cl bestaat volgens mij alleen hier.

Dahlia

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:49

Wij hebben ook gewoon van die glazen flesjes :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:58

De wijnglazen zijn inderdaad absurd klein in de gemiddelde Nederlandse horeca. En het gaat mij er echt niet om dat er meer wijn in een groter glas kan oid, maar grotere glazen drinken nou eenmaal veel en veel lekkerder.
Ben blij met onze glazen thuis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:00

Of je nu in een klein glas veel krijgt of in een groot glas weinig.. Het gaat om de inhoud :=

Je voelt je toch eerder genept als je in een mega glas (inverhouding met het glas) maar een druppie krijgt, terwijl datzelfde druppie in een kleiner glas je doet denken. Zo.. dat glas zit lekker vol.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:05

Sammie schreef:
Je voelt je toch eerder genept als je in een mega glas (inverhouding met het glas) maar een druppie krijgt, terwijl datzelfde druppie in een kleiner glas je doet denken. Zo.. dat glas zit lekker vol.

Ja, dat denk ik wel altijd als het in een groot glas zit, inderdaad :=

Maar goed, het drinkplezier is aan de andere kant ook wat waard. Hoe groter het glas, hoe beter je de wijn kunt walsen en hoe intenser je de smaak kunt beleven. Zal voor de gemiddelde "ik-eet-in-het-buitenland-ook-friet-met-kipnuggets-Hollander" niet veel uitmaken, maar in de duurdere klasse restaurants wel denk ik. Als je dan een goede wijn bestelt, moet het ook in een geschikt glas worden geserveerd :)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:17

Wij schenken huiswijnen in gewone wijnglazen en speciale wijnen in grote glazen :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:38

Sammie schreef:
Of je nu in een klein glas veel krijgt of in een groot glas weinig.. Het gaat om de inhoud :=

Het gaat mij echt om het drinkgemak. Ik heb 10x liever dat drupje in een groot glas, drinkt lekkerder en vind het ook een heel stuk mooier staan. Genept voelen doe ik me echt niet.

Dat denk je toch ook niet met een likeur/borrel in een borrelglaasje of dezelfde hoeveelheid in een likeurglas? De hoeveelheid is gelijk, maar het glas totaal anders van formaat.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:05

Als er alleen al een optie op de kaart zou staan voor een halve liter fris ipv 0,2...
Je besteld eerder 0,5 liter dan 3x 0,2...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:14

Ijsssnuiver, dat werkt toch echt zo. Mensen denken nu eenmaal zo. Er zijn allerlei testen en onderzoeken voor gedaan.. Waarom denk je dat het vak commerciële economie bestaat en psychologie/sociologie ? Waarom denk je dat ze bij de mac standaard vragen wilt u een groot menu als je zelf het portie niet aangeeft. Waarom vraagt een serveerster spa blauw? Als je aangeeft dat je water wil. Waarom kiezen we vrijwel altijd voor het grootste portie als die keuze er is. We willen als mens zijnde zo uniek zijn, maar wat dat betreft zijn we gewoon een open boek. En of dat nu optisch is door een klein glas met veel inhoud of door de ‘speciale’ wijn in ‘speciale’ glazen te schenken. Diegenen met de ‘simpele’ huiswijn willen eigenlijk ook wel die bijzondere glazen. Het werkt, dus men past het toe :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:30

Sammie: als je mijn post goed had gelezen had je gezien dat deze voornamelijk in de IK-persoon geschreven is. Daar staat dus wat ik vind en dat zo persoonlijk als het maar kan.
Ik weet ook wel dat er weinig mensen zijn die hetzelfde denken als ik. Maar ik vind een groter wijnglas nou eenmaal veel fijner drinken en kan er dan meer van genieten en dat vind ik bij wijn belangrijk.(in tegenstelling tot bier, dat mag je rustig weggieten, haha).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:38

Ik heb je post goed gelezen :+ Ik reageer op je laatste stukje. Daar komt geen ik-vorm in voor. ;)
NIks mis met mijn post dus..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:07

Denk dat het ook aan het soort etablissement ligt en het soort mensen dat er komen. Het gros van de mensen wil alleen maar goedkoop, goedkoop en kwaliteit komt op de tweede plaats. Maar anderen, waaronder ijssnuiver gaan voor kwaliteit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:11

Klopt bloodymary, dat en een stukje 'vanhuisuitmeekrijgen'. Ik weet niet beter dan dat wij thuis hele grote wijnglazen hebben, waar echt een mini bodempje ingaat(ong gelijk aan het standaard horecaglas). Voor mij is het dus normaal en stiekem ben ik gewoon wel een wijnliefhebber en ga ik dus inderdaad voor de kwaliteit.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:52

Heb vorige week zelf een keertje in de bediening gestaan, het is toch eens wat anders.
Verkeerde bestelling, even zoeken naar wisselgeld ed.
Netjes m'n excuses aangeboden, dat wel, en die werden ook altijd aanvaard.

Grappig detail: m'n mannelijke collega's kregen meer fooi dan mij :P
En over fooi gesproken, jongere mensen zaten soms met 6 in hun portemonnee te scharrelen achter gepast geld, terwijl oudere mensen vaak die tien of twintig cent "zo lieten".

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:48

Optiwolk schreef:
Heb vorige week zelf een keertje in de bediening gestaan, het is toch eens wat anders.
Verkeerde bestelling, even zoeken naar wisselgeld ed.
Netjes m'n excuses aangeboden, dat wel, en die werden ook altijd aanvaard.

Grappig detail: m'n mannelijke collega's kregen meer fooi dan mij :P
En over fooi gesproken, jongere mensen zaten soms met 6 in hun portemonnee te scharrelen achter gepast geld, terwijl oudere mensen vaak die tien of twintig cent "zo lieten".

Wat noem je jong en wat oud? Studenten hebben het vaak niet breed. Als wij met meerderen uit eten gaan en contant betalen, is het ook een gehussel van heb ik jou daar. Maar eigenlijk altijd wel fooi erbij..

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:23

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de horeca mensen onder ons wat er met het fooi gedaan word?
Wij moeten het gewoon in de kassa doen. Krijgen het niet verdeeld ofzo. Hooguit soms een euro'tje meer bij het weekloon. Is dit normaal?
Heb namelijk vandaag een keer 2 euro en een keer 5 euro in mijn hand gedrukt gekregen met de woorden: 'Hier voor jou, stop lekker in je eigen zak, koop er iets leuks voor'. Ik heb het toen braaf in de kassa gedaan, maar vond het wel jammer natuurlijk haha.

Dit weekend trouwens alleen maar leuke mensen gehad.
Op twee mensen na, ze waren wel aardig maar klaagden achteraf over koud eten. Nu is dat vrijwel onmogelijk met onze grill gerechten. Dat gaat recht van de grill op t bord en gelijk weg. Zit nooit meer dan een minuut tussen. Nou heb ik de mensen zelf meer dan een kwartier staan praten met bekenden terwijl ze het eten al hadden. Hoe zou het eten toch koud worden? :') Ik heb het netjes aan de kok en de baas doorgegeven. Niet mee gekregen hoe t opgelost is.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 00:29

Ik schrijf wat ik krijg oo een briefje. Aan het einde van de avond haal ik mijn gekregen fooi uit de portemonnee, gaat het in een grote pot. Dan is het totale euro's fooi delen door het aantal personen.

Er gaat niets naar mijn baas, dat wil hij niet.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:34

Dat is wel een heel fijn en eerlijk systeem!

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 03:17

Vandaag uiteten geweest en door dit topic overal op gelet wat ik normaal nooit doe ! :+
Wij werden netjes.bediend door 1 meisje, zij nam de bestellingen op, bracht het drinken.en het.eten, vroeg niet wie wat had, maar onthield alles.netjes en vroeg netjes of alles naar wens was. Waren heel tevreden, achter ons zat een groepje mensen die bediend werden door een ander meisje, op een gegeven moment hadden zij het hoofdgerecht, en toen hoorde ik het meisje zeggen sorry ik heb 1 bak frietjes teveel op tafel gezet en pakte die weg. := toen had ik zoiets van die had ik dan ook laten staan. Hoe denken.jullie daarover ?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:20

Ja die had ze moeten laten staan :j Het restaurant gaat niet falliet van een schaaltje frietjes teveel en weghalen is echt onbeschoft.
En hadden ze er al van gegeten denk je? Want dan heeft het ook nog geen nut om het weg te halen, want dan kunnen ze er toch niks meer mee

Fijn dat jij wel fijn bediend werd! :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:08

Wat bizar dat ze dat zomaar weghalen. Ze kunnen er toch sowieso niets meer mee? Friet ga je echt geen 2e x opwarmen..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 09:40

Niet dat wij friet weghalen, maar als er friet teveel is gebakken en nog op het luik staat gaat die friet vaak met de volgende tafel mee. Dat is vaak toch binnen een minuut weer.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:25

ik heb weer een slechte ervaring gehad in Italië

we gingen naar zo'n restaurant en vroegen of er plaats was voor 4 personen (we hadden eerst even gewacht maar er kwam niemand dus we vroegen het maar zelf) we kregen een tafel "aangewezen" (lees: kaarten werden op tafel gesmeten en hij liep weer weg) na 5 minuten werd er gevraagd wat we wouden drinken, en pas een half uur later (we hadden de kaarten al lang dicht) werd onze bestelling opgenomen. eten was verder goed alleen de bediening was **** om het zo maar te zeggen, de hele tijd chagerijnig kijken, en ze letten niet op of we nog iets wilden etc. en als we de ober wenkten kwam hij aangesjokt met zo'n blik.. (als blikken konden doden waren we dood geweest)

echt... 1 keer en nooit weer naar italië, wat een ***mentaliteit hebben ze daar!!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:22

Wij werden ongeveer als koning en koningin behandeld in Italië. Alle restaurants waar wij geweest zijn, was de bediening super, het eten super en de sfeer super. Maar goed, het verschilt enorm waar je zit.