Icesave

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vinos

Re: Icesave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:41

manzano schreef:
De eerste 20.000 moet IJsland betalen. Een eventueel tegoed daarboven wordt door NL betaald.

Maar ja, het is nu de vraag of IJsland dat gaat betalen. Daar wil Bos morgen duidelijkheid over hebben.

En aangezien 90% van de nederlandse spaarders bij Ice Save minder dan 20.000 euro daar open heeft staan gaat het NL niet veel kosten en IJsland wel...

...en dan zeg ik weer, dat kunnen ze never nooit ophoesten....

(net zo als die nieuwe bankgarantie van W. Bos, 100.000 gegarandeerd, Ya Right! waar haalt hij dat vandaan als er nu Nederlandse banken omvallen, dat hebben we niet hoor, dat is alleen maar een praatje om rust te krijgen onder de spaarders, let maar op, als het dadelijk mis gaat en iedereen komt hun ton opeisen.... dan zijn ze ook niet thuis!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:43

Talida schreef:
per inwoner niet Haha!

geen idee eigenlijk hoeveel inwoners IJsland heeft

300.000 ongeveer... ROFL

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:44

Vind het meer dan terecht dat NL die eerste 20.000 niet gaat ophoesten Bloos

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:45

manzano schreef:
Ja maar een afschrift van een vorige spaarbank zegt ook niks. Voor hetzelfde geld heb je van je IceSave ook weer overgeboekt naar een andere rekening.
Kortom........moeilijk aan te tonen.

*reminds me: ABN geeft mij ook geen afschriften meer....... zal af en toe eens wat printscreens maken of kijken of ik ze digitaal kan krijgen*

En is een 'print screen' dan wel rechtsgeldig? denk het ook niet.... (denk ik hé Knipoog )
Een E-mail is bijv. ook niet rechtsgeldig (geloof ik) Bloos

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:46

manzano schreef:
Vind het meer dan terecht dat NL die eerste 20.000 niet gaat ophoesten Bloos

want?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:51

Email wel hoor. Printscreen weet ik niet, maar iets is beter dan niets.

En waarom?
Omdat die hoge rente voor íedereen natuurlijk super aantrekkelijk was. Maar er zijn genoeg mensen die niet overgestapt zijn (waaronder ik) omdat ik garanties gewoon belangrijk vind en ik dan liever tegen lagere rente bij een NL bank zit mét garantie.
Tja, en als je dat risico wel wil lopen omdat je meer geld wil vangen........ moet je ook de gevolgen dragen vind ik.

Net als met beleggen. Sommigen doen dat ook omdat het natuurlijk veel meer kan opbrengen dan sparen. Maar ja....... zit ook een risico aan vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:55

Manzano, in het verlengde ligt daarvan ligt het gegeven dat je niet moet gokken met geld dat je niet kunt missen.
Wat betreft die overzichten en bewijzen van de internetrekeningen, heel kort door de bocht is het dus zo dat als de servers crashen, alles weg kan zijn? Die bank heeft daar ongetwijfeld een oplossing voor, maar vergeet niet dat die bank op sterven na dood is, straks onder curatele staat en zijn gebruikelijke operaties niet meer mag doen. Het is maar een waarschuwing Lachen. Als notaris kun je trouwens aardig bij gaan verdienen door printscreens te waarmerken Haha!.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:57

Maar toen wij de overstap maakte naar Icesave hebben wij dit heel goed uitgezocht hoor, heb nergens iets over risico's gelezen! Er was een bankgarantie en een AA status, en bij DNB stond deze goed aangemerkt en hij is zelfs geprezen door de site van de consumentenbond...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:59

Oh das ook een idee ja hahaha Knipoog *ziet nieuwe carriere-perspectieven*

Nee, maar volgens mij moet je ergens wel dingen digitaal kunnen krijgen bij de ABN. Lijkt me raar als het niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:03

vinos schreef:
Maar toen wij de overstap maakte naar Icesave hebben wij dit heel goed uitgezocht hoor, heb nergens iets over risico's gelezen! Er was een bankgarantie en een AA status, en bij DNB stond deze goed aangemerkt en hij is zelfs geprezen door de site van de consumentenbond...
Sommige risico's word je niet voor gewaarschuwd helaas, maar in theorie zou zelfs de bakker failliet kunnen gaan terwijl jij een brood koopt, maar het gebeurt zo weinig Lachen. Icesave is wel een echte bank, maar de basis bleek te smal en het moederbedrijf geeft ook geen thuis. Je moet je ook altijd afvragen waarom een bank zoveel hogere rentes kan bieden en alle andere banken niet. In dit geval is dat geweest omdat deze bank een niche was, volgens mij alleen spaarders en geen andere bancaire activiteiten. Om even bij de bakker terug te komen: met alleen witbrood houd je je winkel ook niet de rit, je moet breder en misschien zelfs naar banket

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:11

manzano schreef:
Oh das ook een idee ja hahaha Knipoog *ziet nieuwe carriere-perspectieven*

Nee, maar volgens mij moet je ergens wel dingen digitaal kunnen krijgen bij de ABN. Lijkt me raar als het niet kan.

Vlgns mij kun je je bij & afschriften gewoon printen met je printer via ABNamro telebankieren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:12

manzano schreef:

En waarom?
Omdat die hoge rente voor íedereen natuurlijk super aantrekkelijk was. Maar er zijn genoeg mensen die niet overgestapt zijn (waaronder ik) omdat ik garanties gewoon belangrijk vind en ik dan liever tegen lagere rente bij een NL bank zit mét garantie.
Tja, en als je dat risico wel wil lopen omdat je meer geld wil vangen........ moet je ook de gevolgen dragen vind ik.

Net als met beleggen. Sommigen doen dat ook omdat het natuurlijk veel meer kan opbrengen dan sparen. Maar ja....... zit ook een risico aan vast.

Ben het met je eens Mananzo. Als Nederland alles gaat terug betalen, liggen we zelf ook op ons gat Nagelbijten / Gniffelen En dat terwijl alle gedupeerden zélf naar Ijsland zijn gegaan Bloos

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:17

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:24

Ik denk dat een printscreen idd niet voldoende is. Dan kan je wel heel makkelijk een 0tje of nog wat erbij shoppen Clown

Ik heb ook geen afschriften. Volgens mij deed Icesave daar sowieso niet aan. Alles digitaal. Door de Postbank was ik dat wel gewend. Mijn enige bewijs is ook mijn overschrijving vanaf de postbank. Maar ze gaan je niet op je blauwe ogen geloven hoor, tegoeden worden gewoon gecheckt.

Ik weet ook niet precies wat de rente was die als het goed is erbij geschreven was van het 3e kwartaal. Maar die rente kan me idd gestolen worden.

Mystica schreef:
Ben het met je eens Mananzo. Als Nederland alles gaat terug betalen, liggen we zelf ook op ons gat Nagelbijten / Gniffelen En dat terwijl alle gedupeerden zélf naar Ijsland zijn gegaan Bloos

Onzin, Nederland kan het bedrag echt wel aan. Bovendien heeft Nederland geaccepteerd dat Icesave hier een bijkantoor mocht vestigen. Dat gaat niet zonder voorwaarden. (Niet dat dat NL er verantwoordelijk voor maakt, maar het schept wel vertrouwen.)

manzano schreef:

En waarom?

De garantie was er. Maarja als een land compleet omvalt. Als alle banken in Nederland omvallen, is het garantiestelsel van Nederland ook niets meer waard.
Geld dat je op Icesave had gezet viel voor de eerste 20k onder het garantiestelsel van IJsland. Het enige wat er dus kon gebeuren dat je geld niet safe staat, is dat heel IJsland over de kop gaat en al haar banken in de grote financiele problemen komen. Ik heb mij dit gerealiseerd toen ik een rekening opende, maar kon het me niet voorstellen dat zo'n situatie zou ontstaan. Ik vind het risico van beleggen en van een spaarrekening die onder een garantiestelsel valt van een Europees Westers welvarend land(en) totaal niet vergelijkbaar. Het risico van beleggen is vele malen groter en de percentages van winst zijn ook veel groter.

vinos schreef:

Precies. Menig mensen waren zich niet van het risico bewust (ook al hebben ze wel degelijk dingen uitgezocht, maar zijn juist gerust gesteld door de garantiestelsels en bijv. de aanprijzingen. In England had de bank al een prijs gewonnen.) Een risico van het formaat van een economie van een compleet land en al zijn grote banken vind ik dan ook niet goed in te schatten voor een doorsnee burger. Kijk als we het over een louche bananenreplubliek in Afrika hebben, kan ik het risico ook wel inschatten. Maar van IJsland had ik dit niet verwacht.

Lovely schreef:
vinos schreef:
Sommige risico's word je niet voor gewaarschuwd helaas, maar in theorie zou zelfs de bakker failliet kunnen gaan terwijl jij een brood koopt, maar het gebeurt zo weinig Lachen. Icesave is wel een echte bank, maar de basis bleek te smal en het moederbedrijf geeft ook geen thuis. Je moet je ook altijd afvragen waarom een bank zoveel hogere rentes kan bieden en alle andere banken niet. In dit geval is dat geweest omdat deze bank een niche was, volgens mij alleen spaarders en geen andere bancaire activiteiten. Om even bij de bakker terug te komen: met alleen witbrood houd je je winkel ook niet de rit, je moet breder en misschien zelfs naar banket

Er waren ook andere banken die dergelijke hoge rentes gaven. Niet alleen Icesave.

Icesave was idd alleen een aanbieder voor spaarrekeningen. Echter is Icesave niet in de problemen gekomen door zichzelf, maar juist door het moederbedrijf, Landsbanki. Landsbanki had zijn zaken niet op orde en heeft Icesave daarin mee getrokken. Niet andersom. (Of Icesave haar administratie volledig op orde had weet ik niet, maar hier wordt niet over gesproken in de nieuwsberichten. Echter als alleen Icesave een ongezond deel van het bedrijf was, was er niet zo'n groot probleem geweest.)

Het risico wat je liep ging niet over de bank zelf, maar over de complete economie van IJsland.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:34

Knoffer, ik vind dat je het allemaal goed neergezet hebt, om het maar eens in goed Nederlands te zetten: my thoughts exactly!

Veel mensen doen nu alsof IJsland een of ander vage onbetrouwbare instantie is en dat het voor alle spaarders eigen schuld dikke bult is

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:42

Er is/zijn ook genoeg kritiek en kritische vragen geweest over de haalbaarheid van een dergelijk rentepercentage. Het liep totaal niet pas met de andere banken en bijv. de hypotheekrente.......
Dat zegt ook wel wat hoor.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:47

Bij ABN krijg je momenteel geloof ik ook ruim 4%. En zo zijn er meer banken. Turkse banken geven ook rond de 5%. Alleen hadden we dus beter naar de Turkse banken kunnen gaan aangezien die niet onder het Turkse garantiestelsel vallen maar onder de Nederlandse. Wat er weer mee te maken heeft dat Icesave een bijkantoor was en een aantal Turkse banken zich hier met een bv (oid) gevestigd hadden. Voor een eventueel faillissement van die Turkse banken, staat het Nederlandse garantiestelsel dus garant!

Talida schreef:
Knoffer, ik vind dat je het allemaal goed neergezet hebt, om het maar eens in goed Nederlands te zetten: my thoughts exactly!

Veel mensen doen nu alsof IJsland een of ander vage onbetrouwbare instantie is en dat het voor alle spaarders eigen schuld dikke bult is

Precies en dat vind ik niet helemaal eerlijk. Ik snap ook wel dat andere mensen niet blij zijn dat er eventueel belastingcentjes gaan naar mensen die o zo dom waren in IJsland te vertrouwen. Maar ik ben geen econoom, heb wel mijn best gedaan een spaarrekening te vinden die ik vertrouwde en meer gaf dan de 2% die ik van de Postbank kreeg (en dus mijn spaargeld minder waard maakte aangezien de inflatie volgens mij meer is). Ik vind mijzelf dan ook zieliger dan dat ik mijzelf ongelooflijk dom vind Knipoog

Ik heb het even snel uitgerekend. Maar volgens mij gaat het over een bedrag van 2,4 miljard. Ik hoor net op tv dat er jaarlijks 1 miljard doorheen gaat dankzij de files (waar ik niet in sta) Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:50

wat ik alleen niet snap (en ik wil niemand hiermee aanvallen oid) is waarom je in hemelsnaam naar een buitenlandse bank wil gaan voor dat procentje meer Lachen dat snap ik echt niet Lachen

Dat soort dingen hebben pas zin als je echt tonnen hebt om weg te zetten........ op een paar duizend euro is het financiele gewin echt heel, heel minimaal Lachen

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:52

Zou het met een internetbank niet net zoals met een internetwinkel kunnen zijn, dat ze op bepaalde fronten besparen?

Knoffer schreef:
Ik heb het even snel uitgerekend. Maar volgens mij gaat het over een bedrag van 2,4 miljard. Ik hoor net op tv dat er jaarlijks 1 miljard doorheen gaat dankzij de files (waar ik niet in sta) Clown

Haha!
en zo kan ik ook nog wel een paar dingen opnoemen waar ik belasting voor betaal zonder dat ik daar een cent van ga zien (bv bewust kinderloos...) Dus vind dat ik best ook een keer ergens centjes voor mag Cool

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:54

Om het maar even op de webwinkels te houden: koop jij nooit ion het buitenland? Juist nu met internet zijn grenzen makkelijker te overschrijden. Of de bank dan in IJsland of Belgie of Nederland staat zal me dan worst wezen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:01

Ik zeg niet eigen schuld dikke bult, maar je moet gewoon kijken wat voor contract je aangaat en dat is een contract ZONDER Nederlandse garantie.
Ik heb dat contract wel en daardoor heb ik helaas wel een procentje minder rente.
Tja, tis net waar je voor kiest (bewust of onbewust).

Ik heb liever zekerheid en dan maar een lager percentage.....

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:19

manzano schreef:
Ik zeg niet eigen schuld dikke bult, maar je moet gewoon kijken wat voor contract je aangaat en dat is een contract ZONDER Nederlandse garantie.
Ik heb dat contract wel en daardoor heb ik helaas wel een procentje minder rente.
Tja, tis net waar je voor kiest (bewust of onbewust).

Ik heb liever zekerheid en dan maar een lager percentage.....

Het contract was niet volledig zonder NL garantie. Tussen 20k en 40k (nu dus 100k) viel het wel degelijk onder het Nederlandse garantiestelsel. En Icesave stond onder toezicht van DNB.
Maar zag jij het voor deze situatie al als reeel dat IJsland compleet zou omvallen? Ik zag dat de eerste 20k onder het garantiestelsel van IJsland viel en de rest onder die van NL. Ik zag daarin niet echt een aanzienlijk verhoogd risico. Misschien naief, maar ik denk dat voor vele mensen met mij het moeilijk is een complete economie van een land in te schatten en de staat van de grote banken daar en dat niemand dit verwacht had. En daar valt ook de economie van Nederland onder. Wie had het gedoe met Fortis verwacht? Ik niet. (Ik heb me daar dan ook niet in verdiept, maar ik denk dat meerdere mensen niet verwacht hadden dat er zulke crisis zou ontstaan.)

KiWiKo schreef:
wat ik alleen niet snap (en ik wil niemand hiermee aanvallen oid) is waarom je in hemelsnaam naar een buitenlandse bank wil gaan voor dat procentje meer Lachen dat snap ik echt niet Lachen

Dat soort dingen hebben pas zin als je echt tonnen hebt om weg te zetten........ op een paar duizend euro is het financiele gewin echt heel, heel minimaal Lachen

Waarom niet? Wat maakt het Nederlandse garantiestelsel zoveel betrouwbaarder dan dat van andere Europeese welvaarende landen? (Ja, dat blijkt nu, maar dat voorzag ik niet.) Ik zat bij de postbank en wilde sowieos overstappen. Toen ben ik gewoon naar de gunstigste spaarrekening opzoek gegaan. Waarbij ook mijn geld onder een garantiestelsel viel en wat iig niet uit een louche land kwam dat ik niet vertrouwde. (Afrika of Zuid-Amerika ofzo, maar dat zou zich hier toch niet mogen vestigen). Toen kwam ik dus bij Icesave. Waarom zou ik dan nog bij een andere bank gaan als ik de gunstigste spaarrekening heb gevonden? En tuurlijk, ik heb me ook wel twee keer op me hoofd gekrabd, toch omdat het in IJsland zit. Maar de enige mogelijkheid dat het mis zou gaan, was dat dit wat nu gebeurt zou gebeuren. Ik had deze situatie echt nooit verwacht.

Talida schreef:
Zou het met een internetbank niet net zoals met een internetwinkel kunnen zijn, dat ze op bepaalde fronten besparen?

Knoffer schreef:

Haha!
en zo kan ik ook nog wel een paar dingen opnoemen waar ik belasting voor betaal zonder dat ik daar een cent van ga zien (bv bewust kinderloos...) Dus vind dat ik best ook een keer ergens centjes voor mag Cool

Precies. En die 2,4 miljard is trouwens de max. uitgaande van dat al die 120.000 spaarders dus allemaal 20.000 of meer erop hadden staan.

Maarja, meest wenselijke is natuurlijk dat IJsland gedwongen wordt te betalen. Of vrijwillig natuurlijk, maarja, zo blij zullen ze niet zijn daarmee.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:34

Het gaat om 1,6 miljard.

Ik kan me voorstellen dat je niet voorzag dat IJsland om zou vallen (wat overigens niet eens het geval is). Maar hoe dan ook blijft het je eigen keuze en je eigen risico.
En dat is een risico waar NL niet voor op hoeft te draaien vind ik.

Dat mijn aandelen Fortis niks meer waard zijn en waarsch door de staatsovername ook niet meer in de handel zullen komen of iig niet meer dusdanig dat ze op termijn naar het oude niveua zullen stijgen (wat in een trend van 5 jaar bijna altijd wel gebeurd....... of iig een flink herstel die kant op) is ook MIJN risico. Dat gaat niemand vergoeden

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:50

manzano schreef:
Er is/zijn ook genoeg kritiek en kritische vragen geweest over de haalbaarheid van een dergelijk rentepercentage. Het liep totaal niet pas met de andere banken en bijv. de hypotheekrente.......
Dat zegt ook wel wat hoor.

En waarom kun je dan nu wel opeens 5,2% krijgen op een deposito van 1 jaar vast bij de ABN Amro
en 5% op een 2-jarig spaar vast rekening bij de Rabobank
en 5,2 % op een 1-jarig deposito of 5% op een half jaar deposito bij de ING
en 5,2% op een 1-jarig deposito bij de postbank
en 5,2% bij een 1-jarig deposito bij SNS

tja, het enige verschil is dat je het nu een jaartje vast moet zetten. Maar hoeveel mensen zouden dat veel liever gedaan hebben, dan naar een buitenlandse bank te gaan als hun deze optie eerder was aangeboden. IK in ieder geval.
Ben blij dat ik uiteindelijk toch niet in het Ijslands sprookje geloofde, omdat ik al zo veel problemen had met inloggen.Ik zag me idd nog niet mijn geld in Ijsland terughalen als er iets mis zou gaan met de bank.

Maar waarom kunnen de banken nu opeens wel de hoge rente bieden en eerst niet met deze optie van deposito aankomen?
Ik zet het gerust een jaar vast. Dat is zo om.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:51

manzano schreef:
Het gaat om 1,6 miljard.

Ik kan me voorstellen dat je niet voorzag dat IJsland om zou vallen (wat overigens niet eens het geval is). Maar hoe dan ook blijft het je eigen keuze en je eigen risico.
En dat is een risico waar NL niet voor op hoeft te draaien vind ik.

Dat mijn aandelen Fortis niks meer waard zijn en waarsch door de staatsovername ook niet meer in de handel zullen komen of iig niet meer dusdanig dat ze op termijn naar het oude niveua zullen stijgen (wat in een trend van 5 jaar bijna altijd wel gebeurd....... of iig een flink herstel die kant op) is ook MIJN risico. Dat gaat niemand vergoeden

Beleggen vind ik echter echt een ander verhaal. Dat is speculeren, ook al heb je veiligere beleggingen dan andere.
De keuze om te gaan beleggen doe je ook pas als je besluit dat je ook wel wat kan missen. Ik beleg bewust niet, omdat ik niets wil missen. Ik denk ik ga veilig sparen Clown

Ik bedoel met omvallen dat IJsland in zware economische crisis verkeert en het gevaar loopt niet aan schuldeisers te kunnen voldoen.
De keus voor IJsland is betalen, een compromis zien te sluiten of beslissen niet te betalen en het risico te lopen behoorlijk buitengesloten te worden.

NL draait natuurlijk al voor een groot deel op voor het faillissement van Icesave. Het stond immers onder toezicht van DNB en Nederland garandeert voor Icesave 80.000 euro. DNB heeft Icesave goedgekeurd en bestempelde het als een liquide bank (zeg je dat zo?), anders zou DNB ook niet garant ervoor staan.

Isabonny schreef:
Ik zet het gerust een jaar vast. Dat is zo om.

Me too. Ik zat ook destijds te denken mijn geld te spreiden en een deel vast te zetten. Echter ben ik er niet meer aan toe gekomen om het verder uit te zoeken en te besluiten waar ik het dan vast wilde zetten.

Dat uitstelgedrag van mij komt me nu dan misschien wel flink duur te staan Clown