Moslims hier op bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Re: Moslims hier op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:57

even wat tips omtrent de ramadan: het is niet de bedoeling (dit doen een boel mensen wel) dat 's avonds helemaal vol moet gaan proppen met eten, en 's ochtends. Ook is het de bedoeling dat je eveneens niet drinkt (een hoop mensen denken dat dit wel mag maar dit is zelfs het belangrijkste) en uiteraard mag je ook geen seks hebben. Alcohol is altijd verboden terrein maar tijdens de ramadan al helemaal.
Het doel van de ramadan is om je in te leven in de arme, hongerlijdende mensen. Diegene die het slechter hebben in deze wereld. Maar ook om je op de proef te stellen.

Naar mijn idee hoef je, om je te bekeren, niets meegekregen te hebben van thuis uit. Geloof is het gevoel, geloof is een steun en een troostende schouder, geloof is iets waar je je naar moet bekeren als je gelooft in de manier van leven die er aan vast zit. En om te geloven, moet je wel een eigen mening kunnen hebben, en niet klakkeloos alles over een bepaald geloof van een ander aannemen. Je bepaalt je eigen vrijheden..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 23:05

Lynske78 schreef:
Nou wat ik hier van vind.... Zal mijn mening hierover maar niet delen. Maar meid je bent nog zo jong geniet eerst eens van het leven voor je je eigen ergens voor bekeert.

Wat een onzin, sorry hoor.... Kun je als je een geloof hebt niet meer van het leven genieten?

Winkie schreef:
Alle extremisten van elk geloof zijn eng. Zowel van de islam, het christendom etc.
Het lijkt me dan niet echt zinvol om afgrijselijke voorbeelden te noemen zoals eerder genoemd.
Dan zijn er ook genoeg voorbeelden van het christendom te noemen.

Ik vind dat er (te) negatief gedacht wordt over de islam. Zoals Nathalie aangeeft: Je kan er je eigen draai aan geven.

Wat ik wel vind is dat de TS veelste jong is om zo'n beslissing te nemen. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met Nathalie dat je dat TS zich nu al moet laten bekeren.
Als je 17 bent denk je daar normaal gesproken ook niet over na (lijkt mij). Dit komt dus door de invloed van Ts haar vriend. ( Let op : is mijn eigen conclussie Haha! )
Het is niet zomaar een club waarvan je je lidmaatschap van kan opzeggen als het toch niet zo bevalt.
Als ik de TS was zou ik me in het geloof verdiepen en er over 5 jaar nog eens over na moet denken of dit echt is wat je wil.

Ook al onzin. Ik was 14 toen ik christen werd, en daar had ik echt zelf over nagedacht. Geloof me, daar was ik niet de enige in mijn leeftijdscategorie in.

Winkie schreef:
Ik ben het niet eens dat leeftijd geen rol speelt. Je kan in mijn ogen nog niet genoeg objectief nadenken als je 17/18 bent.
Op mijn 5de geloofde ik voor 100% in sinterklaas en op mijn 16de dat ik voor altijd bij mijn eerste vriendje zou blijven.
Achteraf bleek beide een grote illussie Haha!

Nu kan je bijna nooit iets zeker weten maar waarom zou je niet eerst 5 jaar gaan verdiepen in geloof, volgens de regels gaan leven etc.
Over 5 jaar is de TS dan 22/23 jaar oud en heeft ze meer levenservaring en kennis opgedaan en weet ze dus beter waar ze aan begint.

Volgens mij kun je op je 18e best objectief nadenken. Ze is meerderjarig volgens de wet, jij kent haar verder niet, waarom denk je dat de wetgever die grens trekt? Juist, omdat de meeste mensen op die leeftijd wel zelf na kunnen denken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 23:46

torette schreef:
Voor de TS: Wat als je straks lekker met je vriendinnen naar het strand wil? Ga je dan in burkini? Of straks als je een kindje hebt en naar het babyzwemmen wilt? Misschien wil je een keer uit eten met vriendinnen? (halal vlees enz)
Ik vind dat je er nog maar eens goed over na moet denken!
Succes met je beslissing verder!

Nee ik ben absoluut niet van plan om in een burkini te gaan lopen en dat is ook helemaal niet verplicht. In marokko lopen de meisjes ook gewoon in een bikini op het strand hoor..

Moelie schreef:
Hmm dit snap ik dus echt niet, snap echt niet dat je dit wilt. Dat je interesse hebt in de moslim oke, dat is nog wel 'normaal' maar dat je ook meteen een moslim wilt worden!? Verward
Ik zou er maar eens heeel goed overna denken als ik jou was, want die moslims (vrouwen) mogen echt niet veel hoor. Die mogen niet eens al der eigen keuzes maken, nou zou echt dom zijn als je daarvoor zou kiezen.
En idd, denk je dat je dan nog mag paardrijden? Heb namelijk wel eens gehoort dat dat dan niet mag wegens kan op uitscheuren ofzoiets.
Dus meid, denk er eens goed overna.. wil je er zoveel voorop geven? Je bent nog maar 17 jaar! Geniet van je jeugd joh, moslim worden kan toch nog altijd? Als je wat volwassener bent denk je er miss heel anders over. En dadelijk gaat het uit tussen jou en je vriend en dan wil je het miss wel helemaal niet meer. En wat vinden je ouders hiervan?

Ja ik mag nog paardrijden, over dat uitscheuren hoef ik me geen zorgen meer te maken want ik ben al geen maagd meer (dat weten de ouders van mijn vriend ook..). Ik ben trouwens 18 Knipoog

Vandaag de hele dag stage gelopen bij de paarden, maar toch het vasten vol gehouden!
@ Nathalie: Ik had het inderdaad fout, ik snapte er even niet veel van toen ik die tabel zag, maar na beter lezen wist ik dat ik maar tot kwart voor 5 mocht eten..

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 00:17

als jij jezelf kan vinden in dit geloof , wat houd je tegen dan denk ik

het enige wat ik wil benadrukken is dat je dit alleen maar moet doen als je zelf wil

je leeft voor jezelf en niet voor anderen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 00:19

Ik denk dat als je je goed hebt ingelezen,goed hebt nagedacht en helder nadenkt,dat jij prima in staat bent moslima te 'worden'.
En mocht je over tien jaar van je geloof vallen,dan is er toch geen brand?

Ik ben zelf niet gelovig opgevoed,maar ben wel gevoelig voor geloven.Ik heb het juiste nog niet gevonden.

En ik zie het niet zo dat TS's vriend haar beïnvloedt,misschien heeft hij juist een deurtje geopend naar iets wat ze evengoed in de loop der jaren wel gevonden had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 02:08

Jaimyliefje schreef:
even wat tips omtrent de ramadan: het is niet de bedoeling (dit doen een boel mensen wel) dat 's avonds helemaal vol moet gaan proppen met eten, en 's ochtends. Ook is het de bedoeling dat je eveneens niet drinkt (een hoop mensen denken dat dit wel mag maar dit is zelfs het belangrijkste) en uiteraard mag je ook geen seks hebben. Alcohol is altijd verboden terrein maar tijdens de ramadan al helemaal.
Het doel van de ramadan is om je in te leven in de arme, hongerlijdende mensen. Diegene die het slechter hebben in deze wereld. Maar ook om je op de proef te stellen.

Naar mijn idee hoef je, om je te bekeren, niets meegekregen te hebben van thuis uit. Geloof is het gevoel, geloof is een steun en een troostende schouder, geloof is iets waar je je naar moet bekeren als je gelooft in de manier van leven die er aan vast zit. En om te geloven, moet je wel een eigen mening kunnen hebben, en niet klakkeloos alles over een bepaald geloof van een ander aannemen. Je bepaalt je eigen vrijheden..

En wat als het net tijdens de Ramadan nog 25+ graden wordt? Mag je dan overdag eigenlijk nog steeds niet drinken? Lijkt me best link, met warm weer zo weinig/niets drinken overdag...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:50

Ja ook dan mag je niet drinken. Wat denk je van de oosterse landen, daar is het wel een stukje warmer. Knipoog En het zal nu ook elk jaar warmer worden aangezien de Ramadan elk jaar eerder valt.
Je ziet wel veel dat de mensen tijdens het vasten echt binnen blijven, dat scheelt ook een hoop.
Ik zorg gewoon dat ik 's ochtends voor het vasten begin een hoop gedronken heb, en dat scheelt wel. De eerste dag had ik dit niet gedaan en had ik al vrij snel verschrikkelijke hoofdpijn. Nu komt de hoofdpijn pas opzetten, niet lang voordat je weer mag drinken. Knipoog

Op die kort door de bocht reacties ga ik maar niet reageren verder. Het zou wel leuk zijn als mensen die hier reageren ook lezen wat er in het topic gezet is.

Nogmaals de Islam verplicht je helemaal niets.
Vind het jammer dat iedereen er maar vanuit gaat dat je je hele vrijheid op moet geven. Dat is absoluut niet zo.
Kijk eens om je heen op straat, je zult er van op kijken hoeveel meisjes helemaal geen hoofddoek dragen o.i.d. Alleen jammer genoeg zien de mensen die niet als moslim, want ze zijn zo niet te herkennen.

Natas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:24

Ik ga toch maar even reageren, het meeste is wel al gezegd, maar toch..

Ik ben 32, mijn vriend is 37, we zijn dus geen kinderen meer. Mijn vriend is turks en moslim, ik ben nederlands en geen moslim.

Ik zie en merk aan mijn vriend dat het geloof hem heel veel geeft, we hebben er door de jaren heen ook heel veel over gepraat en daardoor heb ik ook veel respect voor de islam gekregen. Ik heb me niet bekeerd en ben dat ook niet van plan, maar ik vind het wel een heel mooi geloof.

Als ik zou gaan trouwen met mijn vriend dan denk ik dat ik me wel ga bekeren, maar dan doe ik het inderdaad meer voor hem.

Wat me altijd heel erg opvalt is dat mensen die heel negatief over de islam en moslims praten altijd mensen zijn die er helemaal niets van af weten, en dat de mensen die zich er in hebben verdiept eigenlijk weinig tot niets negatiefs erover kunnen ontdekken.

De reden dat ik me niet bekeer is overigens puur persoonlijk, ben helemaal niet gelovig opgevoed en heb er dus persoonlijk moeite mee om te geloven dat er werkelijk een god bestaat en of dat nou God, Allah of wie dan ook is maakt me niet uit.

En dan nog even over de vrijheid, ik of de vrouwen uit mijn vriend zijn familie komen echt geen vrijheid te kort hoor. Ik ga en sta waar ik wil, het enige waar mijn vriend echt van over de rooie zou gaan is als ik met een andere man (geen familie) alleen thuis zou zijn. Maar dat zou ik van hem ook niet leuk vinden omgekeerd.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:27

Inderdaad. Dat is het hele probleem. Lachen
Mensen weten te weinig van het geloof en gaan af op nieuwsberichten of dingen die ze zien gebeuren. (wat vaak meer met cultuur te maken heeft dan met geloof)

Wel wil ik zeggen dat als je je bekeerd omdat je gaat trouwen, dus voor je vriend, dat ik dan niet vind dat je je bekeerd. Je bent pas moslim als je voor de volle 100% geloofd, eerder niet.. Dus geloof je niet maar bekeer je voor je vriend, dan kun je je net zo goed niet bekeren vind ik persoonlijk. Knipoog

elbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:47

Ik vind het ook heel jammer dat er zo negatief word gedaan over de Islam. Ik moet wel zeggen dat ik eerst ook altijd dacht dat die vrouwen een hoofddoek op moesten en al die dingen. Maar nu ik me er in verdiep heb weet ik dat het niet zo is.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:52

Nouks schreef:
Jaimyliefje schreef:

En wat als het net tijdens de Ramadan nog 25+ graden wordt? Mag je dan overdag eigenlijk nog steeds niet drinken? Lijkt me best link, met warm weer zo weinig/niets drinken overdag...

In andere landen zoals bv Iran noem maar wat is het altijd warmer dan 25 graden.
Het is wel zo dat als je gezondheidsproblemen hebt, bv suikerziekte, of gewoon zwanger bent mag je gewoon eten, het moet wel in het normale blijven natuurlijk.

Weet je dat ik als kind dacht dat de moslims echt 40 dagen en nachten niet mochten eten, altijd vroeg ik me af, hoe doen ze dat toch.
Oke nu weet ik beter natuurlijk, ben ook geboren in de 70 tiger jaren maar wel grappig dat ik me daar echt druk om kon maken.
Das toch wel mooi dat door internet enz grenzen vervagen en we steeds meer en beter voorgelicht zijn over andere gebruiken en culturen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:55

elbeauty schreef:
Ik vind het ook heel jammer dat er zo negatief word gedaan over de Islam. Ik moet wel zeggen dat ik eerst ook altijd dacht dat die vrouwen een hoofddoek op moesten en al die dingen. Maar nu ik me er in verdiep heb weet ik dat het niet zo is.

Kijk i vind dat je dat ook moet recpecteren, iedereen mag zelf weten hoe hij of zij de islam interpreteerd.
Het is niet meer dan logisch dat er genoeg mensen zijn die er een afkeer van hebben.
We kunnen hier wel mooi weer spelen maar je kunt ook niet ontkennen dat de islam gewoon een slechte naam heeft.
Je kunt nu wel zeggen ja dat is de islam niet, denk bv aan 9-11 maar dat zou ik erg naief vinden.
Tenslotte kwam een van de daders toen ook uit marokko dus zo ver is het allemaal niet.

Jij pleit hier op een andere manier voor het moslim zijn, respecteer dan ook de meningen van andersdenkende.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:59

Klopt dat als je ziek bent je idd niet mee hoeft te doen met de Ramadan, in 'ruil' daarvoor moet je de gemiste dagen later inhalen of voor elke dag dat je mist een arme voeden.
Het is nog altijd wel zo dat Allah wil dat je goed voor je lichaam zorgt, dus als je het fisiek of mentaal niet aan kunt zijn er andere wegen. Maar het beste is natuurlijk om het wel te doen.

En dat de Islam een slechte naam heeft is inderdaad zo. Maar ik vind het wel wat overdreven. Tuurlijk gebeuren er vreselijke dingen (en ja die dingen vind ik niet direct verbinding hebben met de Islam, maar de daders helaas wel..) Maar het valt mij altijd heel erg op dat er ook alleen maar naar de slechte dingen gekeken wordt. Misschien omdat de goede kanten niet opvallen. De moslims die zich wel aangepast hebben in Nederland, worden bijv al snel als Nederlander gezien. Moderne mensen zonder hoofddoek bijv ook. Dan blijven er alleen nog maar vrouwtjes met een hoofddoek over (als voorbeeldje) om als moslim te bestempelen. Dat dat groepje meisjes verderop die perfect Nederlands spreken, vrij opgevoed zijn, en ga zo maar door, ook moslim zijn, dat valt niemand op...

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:19

Niet met je eens Nathalie, ik heb ook moslims in mijn kennisenkring en sommige zijn verwesterd en andere dragen hoofddoekjes om even bij de hoofddoekjes te blijven.
Hele ruimdenkende vlotte meiden, de meeste zijn nog harstikke mooi ook maar ze dragen wel een hoofddoekje en nemen bv geen vriend omdat ze maagd het huwelijk in willen.
Ze praten er gewoon vrij over en staan achter hun keuzes, en dat respecteerd iedereen van ze, gewoon omdat ze op een normale manier uit kunnen leggen wat hun geloof inhoudt, dus ze zijn zeker modern maar wel met hoofddoekje.

Het zijn de types in de islam die bv vrouwen geen hand willen geven, walgelijk vind ik dat persoonlijk, als ik in Marokko ben pas ik me ook aan dus je kunt van hun verwachten dat ze zich ook aan passen, dit zijn dingen die shockeren begrijp je alsof vrouwen een tweederangs wezen zijn en ik ben blij dat er voor zulke gasten geen ruimte is hier.
Beter zijn ze af in eigen land, imama die oproepen tot haat, oprotten met die vreemde wezens er is al genoeg ellende hier.
Maar leuke moslim meiden en jongens zijn er zeekr, moslims die andere respecteren of ze nu homo, blauw, 2 koppig enz zijn.
Zij weten tenminste waar het geloof om draait, om wederzijds respect.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:32

Oh misverstandje denk ik. Knipoog Ik bedoel zeker niet dat meiden met een hoofddoek niet modern zijn ofzo! Was absoluut niet mijn bedoeling. Knipoog Want ik weet ook goed dat dat onzin is natuurlijk.

Maar het laatste stukje ben ik het helemaal mee eens.
Ik krijg zelf ook de kriebels als ik een man zie die totaal geen respect voor zijn vrouw heeft. Maar zoals ik eerder zei heeft dat in mijn ogen meer met cultuur te maken dan met het geloof.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:12

Kan het niet laten om te reageren. Interessant topic.
Weet je wat me opvalt? Heel veel mensen zijn sceptisch over de islam. Zouden de moslims dan nooit eens wakker worden en hun irritante eer en trots aan de kant zetten en eens inburgeren?
Moslim zijn prima, maar doe die verrekte hoofddoekjes af en sla geen vrouwen.
En als je je inderdaad aanpast, dan.........mag elke moslim bij mij een keer Hollandse frietjes komen eten Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:14

zit iets van waarheid in...............

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:32

Sorry beetje raar hoor...

Je praat over moslims dat ze wakker moeten worden en eens in moeten burgeren. Zulke dingen kriebelen bij mij aangezien er ook een hoop nederlandse moslims zijn, en dan, inburgeren???

Dat er een groot deel allochtonen is die zich niet ingeburgert hebben ben ik het mee eens en dat vind ik ook absoluut niet goed.
Hoofddoekjes af doen vind ik wél slecht, inburgeren heeft niets te maken met je geloof opgeven.. Daarbij zijn er dus ook zat nederlandse moslima's met een hoofddoek.

Slaan van vrouwen..... gebeurt net zo goed in Nederlandse gezinnen, en niet te weinig ook..

Ik heb wel eens gesprekken met turkse vrouwen die hier al 40 jaar wonen en amper een woord nederlands spreken en leven zoals ze vroeger in Turkije deden.
Wordt je idd niet vrolijk van. Maar in mijn ogen heeft dat niets met de Islam te maken.
9 vd 10 vrouwen in deze catagorie die ik spreek, werden vroeger (als 1 van de eerste turkse vrouwen in NL) binnengehouden door hun man. Wonen in een straat met turken dus hebben geen contact met Nederlanders, helaas. En nu vinden ze zichzelf te oud om Nederlands te leren.
Heel jammer dat dat zo gegaan is. Maar ze zijn er zelf niet blij mee. Maar om ze nu nog Nederlands te laten leren, is echt moeilijk, geloof me. Mijn moeder is al 3 jaar bezig met Turks leren maar kan er nog steeds niks van. Haha!

Dat dit slecht is ben ik wel met je eens.... Maar in mijn ogen heeft dat niets met de Islam te maken. Er zijn ook zat andere allochtonen die niet ingeburgert zijn...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:34

Lieve nathalie............. ik heb in zalen wekelijks jaren achtereen moslimbruiloften gewerkt......... vrouwen links, mannen rechts........ maar wel dozen wiskey er doorheen.........

de islaam is bijna net zo hypocriet als de katholieke kerk

huilende bruiden ga ik het dan nog even niet over hebben

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:39

Ja vervelend voor die mensen dat dat zo gelopen is. Lachen
Maar toch, is dat meer cultuur gebonden.... Ik laat me zo niet behandelen en zo ken ik er nog veel meer.. Ligt aan mijn afkomst, niet aan mijn geloof....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:40

ligt ook niet aan het geloof............ het ligt aan die mensen die het geloof gebruiken voor hun eigen doelen en daardoor het geloof schaden.......

misschien moet het geloof daar wat aan doen?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:48

Tja wat moet ik daar op zeggen...
Ik kan niet voor andere mensen praten.. En heb persoonlijk ook geen idee hoe ik daar iets aan kan doen in mn eentje...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:53

in je eentje kan je helemaal niks doen, de gemeenschap, de leiders moeten daar wat aan doen...............

neemt niet weg dat ik goede moslims net zo waardeer als goede katholieken of goede christenen...........

moslims staan bekend om hun moordlustige dingen, katholieken om hun kindermisbruik, christenen om hun achterkamertjespolitiek, joden om hun geldzucht en heidenen om hun egoistme..........

het is aan de geloven zelf om hier wat aan te doen.............

Natas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:47

Nathalie schreef:
Wel wil ik zeggen dat als je je bekeerd omdat je gaat trouwen, dus voor je vriend, dat ik dan niet vind dat je je bekeerd. Je bent pas moslim als je voor de volle 100% geloofd, eerder niet.. Dus geloof je niet maar bekeer je voor je vriend, dan kun je je net zo goed niet bekeren vind ik persoonlijk. Knipoog

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, wij hebben ook helemaal geen trouwplannen, dus het is ook niet zo belangrijk voor ons. Ik heb respect voor hem en hij voor mij, en zo komen wij altijd samen uit onze 'cultuurverschillen'.

KiWiKo schreef:
Lieve nathalie............. ik heb in zalen wekelijks jaren achtereen moslimbruiloften gewerkt......... vrouwen links, mannen rechts........ maar wel dozen wiskey er doorheen.........

Ik ga niet ontkennen dat er nog steeds veel gedwongen huwelijken zijn, en ook niet dat er hyprocrisie is binnen de islam, want bijna alle turken die ik ken roken en drinken en een heleboel gaan ook nog regelmatig vreemd, maar die scheiding tussen mannen en vrouwen is wel iets wat voor hen 'gewoon' is. Zij vinden het gek dat op onze bruiloften iedereen door elkaar heen zit/loopt. Dat is gewoon iets wat anders is, niet perse verkeerd. (in mijn ogen dan)

Ik ga ook echt niet in een andere kamer zitten hoor als mijn vriend zijn vrienden op bezoek heeft. Maar ik ben nederlands en dat is voor mij gewoon en mijn vriend verwacht dat van mij ook niet.

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:05

Dus roken en alcohol kan, vreemdgaande turken ook (dat is dan normaal?) MAAR vrouwen links en mannen rechts moet dan wel... Zo vreselijk achterhaald allemaal! Maar goed het roken en alcohol heeft dan inderdaad weinig met geloof te maken... Dus is het dan ook maar net hoe het ze uitkomt he..

Nu kan je beweren dat er op de ECHTE moslim niets is aan te merken, maar hoe zit het dan met de Sharia, de wet die voorschrijft dat vreemdgaande vrouwen gestenigd moeten worden, en dat bij dieven de handen afgehakt moeten worden.
Ik vraag me dan af hoe de echte moslims onder ons hier tegen aan kijken...

Ik ben ook benieuwd hoe de moslims onder ons denken over het volgende:
Hoe ver moet je gaan in Nederland met het dragen van hoofddoekjes? Alleen een hoofddoekje of een volledige burka waarbij alleen de ogen nog zichtbaar zijn?
Ben heel benieuwd naar jullie argumenten!!

Overigens is niets wat hierboven beschreven staat bedoeld als een aanval.
Ik heb me genoeg verdiept om te weten waar ik over praat...