Hypocriete vleeseters...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Talida

Re: Hypocriete vleeseters...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:27

Nicolletje schreef:
Mensen die voor 100% bezig zijn met milieuproblematiek en dat soort dingen en er ook helemaal naar leven, zijn enorm zonderling en niet in staat om in de maatschappij mee te draaien want die leven in een hutje op de hei of naar een land verhuisd waar ze zelfvoorzienend kunnen zijn.
Dus die kunnen jou ook geen advies geven over dingen.

Als je wil kun je denk ik best advies winnen bij die mensen. Waar ik niet op zit te wachten is ongevraagde adviezen.

HC, petje af.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:32

Nouja ik heb het er net over en HC komt voorbij Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:41

Gezond kwaliteitsleven

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJ8XF3GK-1.jpg

Gezond kwaliteitseten

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZQJUNNEU.jpg

(alleen de aardappels zijn niet van eigen teelt, maar van een buur)

Wij kiezen voor minder maar beter.
Wat voor ons lastig is, is dat de al of niet bewuste keuze van de massa ons in een keurslijf van regels perst waarbinnen wíj niet duurzaam verantwoord kunnen leven.
De modale consument dringt indirect ongevraagd diens manier van leven aan ons op. Dát vind ik heel erg: dat het door regelgeving extra moeilijk is om op een verantwoorde manier te leven.
Dat is het afstraffen van verantwoord duurzaam leven Gestoord
Ik kan daar niets aan beïnvloeden dus maak me er niet druk over. We negeren gewoon de europese neuzelregels die echt té beperkend zijn Haha!

hc

p.s. wij castreren de beer níet

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:50

Ik denk (je weet het nooit zeker denk ik) dat ik geen dier zou kunnen doden. Maar ik ben dan wel zo'n hypocriet en eet wel vlees. Om mijn schuldgevoel 'af te kopen' koop ik tegenwoordig wel verantwoord vlees (zet die verantwoord ook maar tussen haakjes), dat voelt toch wel beter.

Hier in de buurt (platteland noord-oost Groningen) heb je een paar melkveehouders die in de middle of nowhere wonen, lappen gras om de deur en de koeien en het jongvee staat altijd binnen. Dat snap ik dus niet. Tegenwoordig koop ik dan maar melkproducten van weidedieren, want dit soort boeren wil ik niet helpen. (Zijn eerst al uit het zuiden deze kant uitgekomen vanwege de ruimte geloof ik en dan dit, gaat mijn verstand te boven)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:05

Ik zou het liefst ook zo leven zoals HC dat doet. Maarja ik ben maar in mijn eentje dan is het toch lastiger.
Het lijkt me alleen echt heel moeilijk om mijn eigen dieren te slachten. En geit lijkt me niet echt lekker en ook veel te leuk om op te eten.

Mijn ex die uit Slowakije komt en daar redelijk zelfvoorzienend is (alleen ivm extreme kou kan je niet het hele jaar door alles telen) die slacht de varkens niet zelf, dat is 1x zo'n bloederig drama geweest dat moeders heeft geeist dat een slachter dat nu doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:09

Dat vlees is maar een detail.
Dit http://www.mijnalbum.nl/Foto-RGO3DSDG.jpg is ons dagelijks brood. Van zelf versgemalen ecologisch geteelde granen welke we inkopen.

Onze stek leent zich niet voor graanteelt voor brood. We telen wel voor de paarden een weidehooi-mengsel.
Het valt nog niet mee om goede granen voor ons brood te kopen. Door de markteisen van de consument is er veel transgene rommel en helaas is deze breed toegepast.
Weer zo´n voorbeeld dat het gedrag van de modale consument duurzaam verantwoord leven bemoeilijkt.
Ook een voorbeeld van integratie van aspecten de moderne maatschappij in ons leven: de granen bestellen we on-line ergens halverwege Spanje. Die zakken komen dan via via bij een kroeg ik het dorp.
We zouden liever hebben dat we ze niet moesten laten vervoeren, maar locaal is alles transgeen en met chemie. Dat is zó erg dat wij hier in het zaaiseizoen tientallen dode duiven op het land vinden. Die verzamelen zich nl. voor de nacht in de bomen bij ons en vallen vergiftigd door de coating om het zaaigoed neer.
Datzelfde transgene giftig gecoate zaaigoed waar de duiven dood van uit de bomen ploffen gaat via de meelindustrie naar de ontbijttafel van de modale consument...
Ik wil helemaal niet weten of dat wel/niet aan welke EG-normen voldoet. Ik wil daar geen brood van Pling
Het kost véél meer moeite dan een brood uit een schap graaien doch door óns brood vallen de vogels niet dood neer en ook wij niet.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:21

Hoezo is het in je eentje lastiger? Alles heeft twee kanten. Hoef je ook geen rekening te houden met anderen.

Zelf slachten ís onleuk. Dat onleuke heeft drie positieve kanten; je doet het niet onnodig, -zo effectief mogelijk en je waardeert het dier/vlees.

De opmerking dat je niet moet eten wat je niet zelf kan doden heeft een erg wijze diepe grond. Hoe verder je van het proces dier -> eten komt, hoe minder respect je voor je eten en het daarvoor gedode dier hebt.
Vlees groeit niet op witte bakjes in cellofaan.
Íemand moet van een dier een stuk vlees ´maken´. Die doet dat voor joú Pling opdat jíj met letterlijk met schone handen een steriel stukje roze op een leuk wit bakje in je boodschappenwagentje mikt. Een stukje roze wat voor de massale consumptie van een zo goedkoop moegelijk product nog een triest ´leven´ geleid heeft ook. Uiteraard ook onzichtbaar in grote hallen.
De consument die dat steriele bakje koopt heeft daardoor figúúrlijk de smerigste handen van allemaal; dát is waar de ts het over heeft.

Dat moet die consument zelf weten, zelf beslissen.
Er is echter geen enkel excuus voor, geen andere reden dan gemakszucht.
Daar een ander verhaal van maken is de hyprocrisie.

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:29

Huertecilla schreef:
Hoezo is het in je eentje lastiger? Alles heeft twee kanten. Hoef je ook geen rekening te houden met anderen.

Zelf slachten ís onleuk. Dat onleuke heeft drie positieve kanten; je doet het niet onnodig, -zo effectief mogelijk en je waardeert het dier/vlees.

De opmerking dat je niet moet eten wat je niet zelf kan doden heeft een erg wijze diepe grond. Hoe verder je van het proces dier -> eten komt, hoe minder respect je voor je eten en het daarvoor gedode dier hebt.
Vlees groeit niet op witte bakjes in cellofaan.
Íemand moet van een dier een stuk vlees ´maken´. Die doet dat voor joú Pling opdat jíj met letterlijk met schone handen een steriel stukje roze op een leuk wit bakje in je boodschappenwagentje mikt. Een stukje roze wat voor de massale consumptie van een zo goedkoop moegelijk product nog een triest ´leven´ geleid heeft ook. Uiteraard ook onzichtbaar in grote hallen.
De consument die dat steriele bakje koopt heeft daardoor figúúrlijk de smerigste handen van allemaal; dát is waar de ts het over heeft.

Dat moet die consument zelf weten, zelf beslissen.
Er is echter geen enkel excuus voor, geen andere reden dan gemakszucht.
Daar een ander verhaal van maken is de hyprocrisie.

hc

Je hebt helemaal gelijk. Het merendeel denkt er dan ook nog eens niet over na hoe dat vlees in dat bakje komt en het traject wat er aan vooraf ging.
Ik heb wel respect voor de manier waarop jullie dat doen, maar daar koop je natuurlijk niets voor Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:31

HC: respect!
Ik maak dan dus niet de keuze om zelf de dieren te houden/slachten, maar zou het vlees van de dieren die bij jou hebben gewoond graag kopen.
Ook ik heb met het biologische vlees dat ik koop het gemak van dat iemand anders het al voor me heeft 'gemaakt', ik hoef het ook alleen maar in een karretje te kiepen.
En helaas kiept de meerderheid inderdaad de bio-industrie pakjes in het karretje.
Als ik het zo lees, word jij dus met je diervriendelijke beleid nogal tegengewerkt door de wetten. Ik vind dat ik als consument nogal word tegengewerkt door de prijzen. Biologisch vlees kost meer, hierdoor is er minder vraag naar, en is het aanbod/de gevarieerdheid dus ook lager. Als bij Albert Heijn de biologische producten een weekje in de aanbieding zijn, vliegt het ineens wel de schappen uit.
Zelf laat ik me niet afschrikken door een pakje biologische kipfilet van zes euro, al ligt ernaast een grotere hoeveelheid voor een derde van de prijs. Maar vrees toch dat veel consumenten die van huis uit iets minder bewust zijn, hun keuze bepalen op grond van de prijs van het product.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:39

HC: mag ik je bedanken?
Zo nu en dan bekruipt me een neerslachtig gevoel wanneer ik alle gedachten omtrent 'massa-consumptie', onze omgang met dieren, het opsluiten van onze dieren, het 'inbinden' van onze paarden met allerlei hulpteugels, de mens die een onstilbare honger heeft waar het gaat om het vergaren van eindeloze reeksen troep......
En dan lees ik in dit topic, of in een ander topic, jouw posts.... en ik bloei weer op.
Met iedere post weet je me aan het denken te zetten, me te inspireren... dan komt er ineens wat energie terug van dat computerscherm. Dit zet mij weer aan tot denken, het inslaan van nieuwe wegen en het kritisch kijken naar mijn eigen handelen.
Waarvoor hulde en bovenal: dank!

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:53

WildWings schreef:
rebati schreef:
Omdat dat ook niet is. en het is niet peuteren, als je 1 sneetje horizontaal maakt pluk je zo beide ballen eruit. Die hoef je niet op te zoeken.
Zoals jij het omschrijft gaan er hele vingers in dat biggetje opzoek naar een bal...

Oooh, dus er wordt 'gewoon' zonder verdoving een sneetje in de balzak gemaakt,
de twee ballen worden 'zo' eruit geplukt
en het beestje wordt teruggezet tussen 599 andere biggetjes. Ja hoor pff Frusty , de moeder ligt bij haar nestje van on ongeveer 12 biggetjes,daar gaan de biggetjes dus ook terug bij.
(of nog dichtgenaaid? dat heb ik even gemist, geen idee)Is niet nodig zo klein is het,het sneetje wordt ontsmet en groeit snel terug dicht.

Nee, als je het zo brengt, is het ineens helemaal niet erg meer. Lachen Dan snap ik ook niet wat er zielig aan is hoor, pfoe, alsof zo'n biggetje het voelt als je onverdoofd in z'n balzak -totaal niet gevoelig- snijdt en z'n ballen eruit haalt. Natuurlijk voelen ze dat niet Biggen hebben namelijk geen gevoel (?).ze voelen het amper

Denk dat we voortaan honden ook meteen op zeer jonge leeftijd op deze wijze moeten castreren...
waarom doen we dat eigenlijk niet gewoon, wat is daar dan mis mee? Niks toch? Een goede DA doet dat dan binnen een paar seconden en zo'n pup weet toch niet wat 'm gebeurt... helemaal NIETS mis mee. Laten we voortaan hengstenveulens ook maar meteen zo doen, prima. Snap niet dat dat niet al gedaan wordt eigenlijk, als ik zo hoor hoe vreselijk handiger, sneller en vriendelijker het castreren van een zeer jong dier zonder verdoving toch is!

Als je een paard langer hengst laat krijgen ze een mooier lijf (wat meer body) en volgens mij moet het hele zaakje nog indalen??Als je het biggetje ouder laat worden wordt de ingreep moeilijker.
Maargoed ik heb geen zin meer om me eigen te gaan verdedigen, ik weet hoe het er ECHT aan toe gaat, heb er ervaring mee en heb werk in de sector.
Ik zag trouwens dat de ts een topic had over haar kat binnen houden.. pff dat is ook zielig een poes binnen houden en die niet naar buiten mag.
Oja, over het onverdooft casteren van katten, kan ook heb zelf een keer eraan meegeholpen, poesje krijste wel wat, maar na 2 dagen ziet hij zich weer zien en was niet eens bang voor ons! Dat is natuurlijk geen normalen manier,maar het kan..beesten leiden er niet zo onder als dat de mensen denken.was trouwens in het buitenland.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:54

Hee, vegetariers... slaan jullie wel eens een spin, wesp of mug dood?

Als het antwoord hierop ''ja'' is, moeten de mensen die praten over ''schone handen, schoon geweten'' ed. een toontje lager zingen...

Niets is zwart-wit, mensen!

(Sorry, maar ik háát dat soort uitspraken echt...)

Ik ben trouwens vleeseter, en daar kom ik ook wel voor uit. Ik zal daar ook niet mee stoppen... want zodra men in Nederland meer vegetariers dan vleeseters heeft, word het vlees gewoon over de grens verkocht.
Ik ben bang dat het een utopie is te denken dat ze zullen stoppen met dieren opfokken voor de slacht. De omstandigheden dienen echter WEL flink te verbeteren!
Laatst bijgewerkt door Nakisha op 30-08-08 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:55

Alet74 schreef:
Ik heb wel respect voor de manier waarop jullie dat doen, maar daar koop je natuurlijk niets voor Knipoog

Bedankt en dat hoeft ook niet. We doen het voor onszélf, voor onze eigen integriteit en onze eigen kwaliteit van leven. Dat is meer beloning dan wat ook, dat is al dé hoofdprijs Pling

Er is een vrij brede beweging wereldwijd van mensen die op alle mogelijke grote en kleine manieren proberen wat duurzamer verantwoord te leven. Lang niet allemaal ´New Age´of anderszins ´alternatief´.
Als je ons op straat tegen zou komen zou je zomaar denken dat we normale mensen zijn Knipoog ROFL ROFL
´Mother Earth Magazine´ is een tijdschrift voor de brede beweging. Dit tijdschift is onderhevig aan de commerciële vervlakking en een schaduw van wat het was, doch nog steeds informatief en door de vervlakking beter te accepteren voor meer lezers.

@Sientje
Duurzaam geproduceerde producten zijn niet ´duur´. De andere producten zijn te goedkoop omdat in de prijs geen reservering is opgenoemen voor het herstel van de schade door de roofbouw ervoor. Wanneer de milieukosten er in zouden zitten dan zouden veel massaconsumptie-producten duur der zijn dan duurzaam verantwoord geproduceerde.
Wanneer aan dierenwelzijn een prijskaartje zou hangen, dan zou je dat zíen op het vlees in het schap. Het zou al schelen als de bioindustie voor de vleeseten zichtbaar zou zijn en niet in keurige hallen ergens op het platten land zou zitten.
Dan zou het voor de nu lang en breed verdwenen locale keuterboer rendaleb zijn om een paar varken en koeien rond te laten lopen. Tenminste als de saniteitsregels voor de bioindustrie dit toe zouden staan.
Dat die regels zo streng zijn geeft al aan hoe ziek die situatie op zích is.
Nogmaals, de échte kosten staan niet op het product omdat de goedkope dingen op roofbouw van iets of iemand gebaseerd zijn.

Je hoeft daar trouwens niet alleen voor naar vlees of (brood) te kijken. Kijk naar goedkope hoofdstellen/zadels uit India.
Die zijn (in de regel) van milieubelastend gelooid leer door een arbeidsproces met híer totaal onacceptabele omstandigheden tot stand gekomen.
In de prijs van dat zadel horen de herstelkosten voor de milieuschade en een vergoeding voor het menselijke leed.
De koper moet zich realiseren wát de prijs is!

Voor dat goedkopere rose in cellofaan is de prijs onder meer dierenleed, chemische vervuiling en een keurslijf aan regelgeving, het verdwijnen van kleine boeren/producenten.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:58

Ninx schreef:
HC: mag ik je bedanken?...Dit zet mij weer aan tot denken, het inslaan van nieuwe wegen en het kritisch kijken naar mijn eigen handelen.

Bloos
Wow....

Dít verwoordt waarom ik me hier (op Bokt, PN/HN) laat schofferen. Al is het maar voor één ´vonk´!

hc

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:02

rebati schreef:
Ja,maar vaak wordt dan dus de link naar pijn gelegt..:S

Mijn god, ik heb in geen eeuwen een post geplaatst, maar deze opmerking vind ik zo tenenkrommend dat ik er speciaal voor heb ingelogd.

Ik moest meteen aan die idiote theorie van Descartes denken:

Deze 17e eeuwse wiskundige, geleerde en wijsgeer verkondigde dat dieren helemaal geen ziel hebben. Volgens hem vallen dieren volledig samen met hun lichaam en hebben ze geen gevoelens, verlangens of gedachten. Ze zijn nog het beste te vergelijken met 'automaten', een soort vroege, mechanische robots uit zijn tijd. Om die reden mag je dieren ook gebruiken als nuttige apparaatjes, en ze bijvoorbeeld, terwijl ze nog leven, helemaal uit elkaar halen (vivisectie). Als een hond gaat gillen wanneer je zijn buik opensnijdt, kan dat volgens Descartes niets te maken hebben met echte pijn. Een hond is immers een robot zonder gevoel en daarom kun je het gegil nog het beste vergelijken met het geluid van een machine. Een fluitketel schrijf je toch ook geen gevoel toe, en dat moet je dus ook niet doen bij honden of andere dieren, volgens Descartes.

Wat is er in vredesnaam ":S" aan het idee dat zo'n biggetje niet krijst omdat het gruwelijk veel pijn doet dat hij in zijn volle bewustzijn ontdaan wordt van zijn ballen?

Geloof jij nu werkelijk dat het voor zo'n beest niet veel uitmaakt - of is het toch meer een gedachte om jezelf te vrijwaren van schuldgevoel?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:04

Huertecilla schreef:
Ninx schreef:
HC: mag ik je bedanken?...Dit zet mij weer aan tot denken, het inslaan van nieuwe wegen en het kritisch kijken naar mijn eigen handelen.

Bloos
Wow....

Dít verwoordt waarom ik me hier (op Bokt, PN/HN) laat schofferen. Al is het maar voor één ´vonk´!

hc

Ere wie ere toekomt....... Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:05

fourth schreef:
rebati schreef:
Ja,maar vaak wordt dan dus de link naar pijn gelegt..:S

Mijn god, ik heb in geen eeuwen een post geplaatst, maar deze opmerking vind ik zo tenenkrommend dat ik er speciaal voor heb ingelogd.

Ik moest meteen aan die idiote theorie van Descartes denken:

Deze 17e eeuwse wiskundige, geleerde en wijsgeer verkondigde dat dieren helemaal geen ziel hebben. Volgens hem vallen dieren volledig samen met hun lichaam en hebben ze geen gevoelens, verlangens of gedachten. Ze zijn nog het beste te vergelijken met 'automaten', een soort vroege, mechanische robots uit zijn tijd. Om die reden mag je dieren ook gebruiken als nuttige apparaatjes, en ze bijvoorbeeld, terwijl ze nog leven, helemaal uit elkaar halen (vivisectie). Als een hond gaat gillen wanneer je zijn buik opensnijdt, kan dat volgens Descartes niets te maken hebben met echte pijn. Een hond is immers een robot zonder gevoel en daarom kun je het gegil nog het beste vergelijken met het geluid van een machine. Een fluitketel schrijf je toch ook geen gevoel toe, en dat moet je dus ook niet doen bij honden of andere dieren, volgens Descartes.

Wat is er in vredesnaam ":S" aan het idee dat zo'n biggetje niet krijst omdat het gruwelijk veel pijn doet dat hij in zijn volle bewustzijn ontdaan wordt van zijn ballen?

Geloof jij nu werkelijk dat het voor zo'n beest niet veel uitmaakt - of is het toch meer een gedachte om jezelf te vrijwaren van schuldgevoel?

Mag ik, mag ik, mag ik????!!!
Ik kies euh.... antwoord B!
Ga ik nu door voor de koelvries-combinatie?

ps: lijkt mij eenvoudig vast te stellen of het pijnlijk is. Zitten er zenuwuiteinden in het betreffende lichaamsdeel die pijnprikkels kunnen doorgeven? Ja? Okay, dan is het dus gruwelijk pijnlijk.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:13

Citaat:
Mag ik, mag ik, mag ik????!!!
Ik kies euh.... antwoord B!
Ga ik nu door voor de koelvries-combinatie?

ps: lijkt mij eenvoudig vast te stellen of het pijnlijk is. Zitten er zenuwuiteinden in het betreffende lichaamsdeel die pijnprikkels kunnen doorgeven? Ja? Okay, dan is het dus gruwelijk pijnlijk.

Inderdaad een puur retorische vraag...het is zo makkelijk.

Maar waar ik vaak op stuit bij vleeseters is die enorme kop-in-het-zand tactiek en de door mij ge-quote reactie van rebati is daar weer een uitstekend -doch extreem hardnekkig- voorbeeld van. Je kan niet overal je ogen voor sluiten, wees minimaal zo sportief om toe te geven dat onverdoofd castreren pure marteling is.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:19

Huertecilla schreef:
´Mother Earth Magazine´ is een tijdschrift voor de brede beweging. Dit tijdschift is onderhevig aan de commerciële vervlakking en een schaduw van wat het was, doch nog steeds informatief en door de vervlakking beter te accepteren voor meer lezers.

Ik zal eens kijken naar dat tijdschrift, ik werk in de bieb, misschien is het een leuke titel om in het aanbod op te nemen. Daarin proberen we een breed aanbod te geven.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:25

Nog even terugkomen op het castreren, onze biggen gilden altijd wel als dit gebeurde, vast niet omdat ze het zo leuk vonden. Snel of niet, zeer is zeer.

Voordat iemand nu gaat roepen dat varkens altijd gillen, ja dat is zo; als ik een tijd niet in de stal was geweest, gilden ze ook als ze me zagen (eenkennig). Maar bij het castreren viel dit wel onder de noemer 'niet leuk' .

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:31

@HC: Ik ben het helemaal met je eens. Had wel bewust de woorden 'kost meer' gekozen ipv 'duur'. Simpel om aan te geven hoe het er vaak aan toe gaat in de winkel. Veel consumenten willen graag 'meer voor minder geld', en welk leed erachter schuil gaat, en dat ze op termijn allesbehalve duurzaam/besparend bezig zijn, zal ze een biet zijn. En komt er dan een keertje op tv iets over de grote varkensfabrieken, zappen ze gauw weg, want dat is niet gezellig. Helaas gaat het nou eenmaal vaak zo. Een fotootje van de varkensfabriek op het etiket, of de kosten van de herstelwerkzaamheden voor het milieu in de prijs doorvertalen, vind ik helemaal niet zo'n slecht idee. Knipoog

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:40

@Alet: "Niet leuk" - behoorlijk understatement lijkt mij?

Als er een nieuwsbericht op Bokt gepost zou worden over een "levend" gecastreerde man zou er gereageerd worden op een manier van: "walgelijk" "we binden die dader aan een trekhaak en we rijden er heel nederland mee door" "nou, ik moet die gast niet tegenkomen hoor" "oh mijn god wat ziek", etcetera etcetera en ook volkomen logisch.

Maar er vanuitgaand dat een varken evenveel gevoel in zijn zenuwen heeft (wie bronnen heeft die iets anders beweren: kom maar op) als de mens en dus net zulke (over)gevoelige ballen heeft als een man: waarom is het onverdoofd castreren van een big dan wél gerechtvaardigd? Achten de vleeseters onder ons zichzelf dan zo superieur dat zo'n beest "er maar ff doorheen moet bijten" zodat er dagelijks gedachtenloos een karbonade op het bord gemikt kan worden?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:12

fourth schreef:
@Alet: "Niet leuk" - behoorlijk understatement lijkt mij?

Als er een nieuwsbericht op Bokt gepost zou worden over een "levend" gecastreerde man zou er gereageerd worden op een manier van: "walgelijk" "we binden die dader aan een trekhaak en we rijden er heel nederland mee door" "nou, ik moet die gast niet tegenkomen hoor" "oh mijn god wat ziek", etcetera etcetera en ook volkomen logisch.

Maar er vanuitgaand dat een varken evenveel gevoel in zijn zenuwen heeft (wie bronnen heeft die iets anders beweren: kom maar op) als de mens en dus net zulke (over)gevoelige ballen heeft als een man: waarom is het onverdoofd castreren van een big dan wél gerechtvaardigd? Achten de vleeseters onder ons zichzelf dan zo superieur dat zo'n beest "er maar ff doorheen moet bijten" zodat er dagelijks gedachtenloos een karbonade op het bord gemikt kan worden?

Dat was een understatement! Ik zat ook te denken aan mannen die onverdoofd gecastreerd of gesteriliseerd worden (wij vrouwen krijgen meestal ook onverdoofd een kind, da's ook niet fijn Cool ), moest er hard om lachen. Nu gaan er vast bokkers reageren dat je geen appels met peren moet vergelijken, klopt, maar pijn voor een mens in toch net zo erg als pijn voor een dier, daar heb ik geen verschil in. Mijn dochter mag mij niet zeer doen, maar onze poezen ook niet. (ben wel blij dat ze nog leven, ze is niet altijd even zachtzinnig lief voor ze Knipoog )

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:25

Dat is de reden dat ik al jaren vegetarsich eet, ik snap ook niet dat je genieten van vlees belangrijker kunt vinden dan dierenwelzijn, veel mensen willen vooral veel vlees voor weinig geld.

Heb nu een ook tshirt bestelt http://www.milieudefensie.nl/webwinkel wie weet schud het sommige mensen wakker Haha!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:47

HC: chapeau, bewondering voor jou manier van leven, maar zelfs nog meer voor de gedachtengang erachter.

Ik ben zelf zeker geen vegetariër, neem vaak ook gewoon een plakje vlees uit het rek in de supermarkt, maar ik denk er wel bewust en realistisch over na. Ik eet niet meer dan drie/vier keer in de week vlees, één keer per jaar kopen we van een 'hobbyboer' (zo eentje met twintig koeien in zijn achtertuin) een volledige koe die (na het nodige uitbeenwerk, versnijwerk) in de diepvries gaat, kalkoenen en schapen komen ook steevast van vrienden met een veel te grote tuin (die dan bevolkt wordt door de beestjes..). Ik ben bewust niet vegetarisch, omdat ik niet geloof dat je iets kan veranderen aan de hele industrie, door als enkele individu geen vlees meer te eten. Daarnaast vind ik mijn stukje vlees ook gewoon lekker..

Maar vaak verbaas ik me toch over de naïviteit van sommige mensen. Ik ben in juli een maand in Roemenië geweest, geleeft en gewerkt bij een Roma-gemeenschap, prachtige mensen. Beesten lopen daar overal in alle vrijheid los. Kippen, varkens, kuddes paarden, koeien, schapen, geiten. Ze hebben daar de ruimte om te gaan en staan waar ze willen, de koeien en schapen gaan elke dag een stukje de bergen in, het betere gras tegemoet. Op een bepaalde morgend wil ik naar binnen gaan, na mijn dagelijkse 'wasje' in de rivier, hangt daar een geit met zijn twee poten in de lucht, een meter of tien voor de deur. Ze waren net bezig met het beest te 'ontvellen'. Ik heb er een tijdje op staan kijken, best wel facinerend hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Na een minuut of tien kwam de rest daar ook aan (we waren met negen meisjes van hier), het leek alsof ze één of andere vreselijke nachtmerrie aan het meemaken waren... Bleek wegtrekken, niet naar het beest kunnen kijken, uitspraken als "ocharme dat beest, zo zielig!", "DAAR eet ik NIET van mee als dat voor ons is", "ik kan daar niet naar kijken, zo erg", "kunnen ze niet gewoon een stuk vlees uit de winkel kopen?!".
Ik was oprecht gechoqueerd. Geen van hun is/was vegetarisch, allemaal gewone vleeseters, die zonder problemen hier in België elke dag hun stukje vlees in hun mond steken. Maar een geit, die een fantastisch leven heeft gehad, en dan vervolgens geslacht wordt om een gezin van 10kinderen één keertje in de week een stukje vlees te geven, DAT vinden ze zielig en vies en schandalig.

Nee, dat kan er bij mij niet in.

De bewuste geiten, op hun dagelijkse trip naar de bergen. Beestjes zijn rond en gezond, kunnen elke dag hun kilometers lopen, hebben vrijheid, prachtig leven.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VMR6DUBY.jpg

De bewuste geit, in de staat die blijkbaar bij iedereen ware nachtmerries opriep.."ZO ZIELIG"
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q7PI7M83.jpg