"ergernissen" dierentuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Re: "ergernissen" dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:06

Dingen waar ik me aan erger in de dierentuinen zijn al heel veel dingen die al genoemd worden.

Kinderen erger ik me minder aan dan vroeger, omdat ik er zelf nu 1 heb en weet hoe vreselijk moeilijk het kan zijn om een kind in het gareel te houden.

Natuurlijk moet het allemaal binnen de perken blijven. Mijn kind mag ook niet op de ramen slaan, niet gillen/schreeuwen of de dieren voeren.

Wel schuif ik haar een stukje naar voor als het ergens druk is. Waarom? Omdat een kind minder geduld heeft dan de meeste volwassenen en niet zo lang kan wachten tot iedereen het dier gezien heeft. En ja dan ben ik dus een ouder die misschien haar kind naar voor schuift.... en schuif ik zelf op voor kleine kinderen. Je kijkt er zelf toch 9 van de 10 keer toch overheen...

Wat ik wel vreselijk vind is dat er soms dieren zitten die je dus hier zelf in de nederlandse natuur kunt zien. Dan zit er een hoopje scholeksters en kwakken in een hok geleewiekd. Soms zijn opvangvogels staat er dan op het bord, maar ze zijn wel geleewiekd.... leg dat dan maar eens aan mij uit?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:07

blokje schreef:
Fokken in dierentuinen gaat tegenwoordig super goed! Er is een Eupese Fok vereniging zegmaar. En die letten mega goed op inteeld en rassuiverheid etc. Weet ff de naam niet meer iets van EEP

European Endangered Species Programme Lachen

Inderdaad gaat het fokken tegenwoordig echt stukken beterder dan vroeger! Het gaat niet allemaal meer om de jonkies die in het voorjaar/zomer dan te zien zijn in de dierentuin. Daarbij gaat alles ook veel gecoordineerder en wordt er echt goed samengewerkt tussen dierentuinen onderling.
Zo worden er ook veel studbooks bijgehouden wat het fokken etc. bevorderd Lachen

Maar goed daar gaat het topic niet over Clown Waar ik mij in een dierentuin aan kan ergeren. Hmm.. dat zijn verschillende dingen.

- Ik vind het vervelend dat als je zelf 10 min. je buurt afwacht voordat de kindjes voor het glas weg zijn bij bijvoorbeeld een tijger, wolven etc. verblijf en je dan even wilt kijken + een foto wilt maken ouders gaan zeuren dat je in de weg staat omdat hun kindje niets kan zien Nagelbijten / Gniffelen Heb er dan wel het betreffende *** aan, want denk ook ik wacht ook m'n beurt af en heb er ook voor betaald. Dat minuutje wat ik bezig ben moeten ze dan maar afwachten. Maar goed is toch vervelend. Komt gelukkig niet vaak voor maar bij bepaalde verblijven en drukke periodes wel eens Lachen
- Verder komen sommige mensen echt respectloos over naar dieren. Gewoon gaan schreeuwen, roepen etc. (ok zijn vaak kids maar zo ouders zo kinderen) .
- Mensen die steentjes, eten, papiertjes enzo naar dieren gaan gooien Nagelbijten / Gniffelen

En verder agja ik erger me niet zo snel.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:08

magda_90

Leewieken is voor het wegvliegen gedaan.

blokje

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:10

Ik schuif RUSTIGE kinderen vaak zelfs zélf naar voren. Maar als ze staan te dringen kunnen ze het vergeten

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:10

Ik ben al een tijdje niet meer in een dierentuin geweest, maar ik ergerde het meeste aan ouders die niet op hun kinderen letten en het idd goedvinden dat ze op ramen bonken ed omdat de dieren niets laten zien. Ik ging vroeger graag naar Amersfoort, heb daar ook een aantal jaren een abonnement gehad. Ze hebben de boel daar mooi verbouwd, veel ruimere en natuurlijkere verblijven gemaakt.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:11

magda_90 schreef:
Leewieken is voor het wegvliegen gedaan.

Dan kun je ook kortwieken. En met name bij opvangvogels lijkt het mij dat ze streven naar een terugkeer in de natuur. Dus houd je zo'n vogel zo natuurlijk mogelijk en dat doe je niet door een gedeelte van de vleugel te amputeren lijkt mij.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:12

IlsjePilsje schreef:
Wat ik wel vreselijk vind is dat er soms dieren zitten die je dus hier zelf in de nederlandse natuur kunt zien. Dan zit er een hoopje scholeksters en kwakken in een hok geleewiekd. Soms zijn opvangvogels staat er dan op het bord, maar ze zijn wel geleewiekd.... leg dat dan maar eens aan mij uit?

Leewieken mag niet meer Lachen helemaal niet als ze in een voliere zitten. Voor open ruimtes kan er een ontheffing aangevraagt worden. Daarbij vind ik het juist goed dat er opvangvogels voor worden gebruikt. De gezonde vogels worden weer losgelaten en de kneusjes kunnen, als ze door een dierentuin worden opgevangen, wel gewoon blijven leven ipv een spuitje te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 21-08-08 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaLuna

blokje schreef:

Ah jeetje , ze zijn zó dood en dood bang en dan ook nog lekker gaan roepen gemeenpersoon (heel heel heel heel heel HEEL lief uitgedrukt voor LisaLuna doende).
Als ik daarnaast stond en het 'mocht' duwde ik die meneer er even in zodat ze hem op konden vreten Lachen.

magda_90

De blijvende vogels worden geleewiekt, dat heeft imo altijd logisch geleken. Bij opvangvogels is het onlogisch, maar goed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:13

wat is leewieken?

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:13

Wat is het verschil tussen Kort en Leeuwieken? Bloos

blokje

LisaLuna schreef:
blokje schreef:

Ah jeetje , ze zijn zó dood en dood bang en dan ook nog lekker gaan roepen gemeenpersoon (heel heel heel heel heel HEEL lief uitgedrukt voor LisaLuna doende).
Als ik daarnaast stond en het 'mocht' duwde ik die meneer er even in zodat ze hem op konden vreten Lachen.

Erg he en dan te bedenken dat we NIETS kunnen doen Verdrietig

magda_90

Bij Aqua Zoo heb je veel soorten vogels die los door het park lopen, allerlei soorten eenden, de kraanvogels etc. etc. door het lee of kortwieken blijven deze ook in het park.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:14

LisaLuna schreef:

Bij leewieken wordt er een deel van de vleugel afgehaald en bij kortwieken de vliegveren, dit voorkomt dat de vogel niet weg kan vliegen.

Bij kortwieken groeien de vleugels ook weer aan, bij leewieken niet.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 21-08-08 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:14

blokje schreef:
LisaLuna schreef:

Erg he en dan te bedenken dat we NIETS kunnen doen Verdrietig

Je zíet ze wegwillen maar ze kunnen niet weg.. Ze staan helemaal tegen die muur aan,
Moeten we niet even een speciaal topic over 'Dierentuinleed' of iets maken want we gaan offtopic, staks vernielen wij het topic.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:15

magda_90 schreef:
LisaLuna schreef:

Bij leewieken wordt er een deel van de vleugel afgehaald en bij kortwieken de vliegveren, dit voorkomt dat de vogel niet weg kan vliegen.

Bij kortwieken groeien de vleugels ook weer aan, bij leewieken niet.

Oke bedankt voor de uitleg! Lachen
En leeuwieken mag dus niet meer?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:15

LisaLuna schreef:

Leewieken is een medische ingreep waarbij een deel van één vleugel wordt geamputeerd waardoor de vogel nooit meer kan vliegen.

Kortwieken is het afknippen van een deel van de veren van één vleugel waardoor de vogel niet kan vliegen. Veren kunnen dus weer aangroeien zodat de vogel weer kan vliegen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:16

Ja mag wel Tong uitsteken open jij (Aa)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:16

Mag alleen als de vogels in open veld zit en je er toestemming voor hebt Lachen

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:18

LisaLuna schreef:

Kortwieken is het knippen van de slagpennen, dit moet elk jaar gebeuren. Leewieken is het amputeren van deel van de vleugel

@Thats me: natuurlijk is het goed dat men opvangvogels gebruikt. Maar niet als de hele groep geleewiekt is. Mijn man is erg into vogels zeg maar en let daar altijd op.
In elke dierentuin waar wij komen zitten geleewiekte vogels (jonge exemplaren, dus wordt nog steeds gedaan) in volieres!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:22

Bedankt voor jullie uitleg!
Maar moet ik zo'n topic openen? Want ik heb het gevoel dat dit gesloten gaat worden , want gaat wel over dierentuin maar niet over het précieze onderwerp.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:24

Zie maar Knipoog Ik moet gaan doeeeg (K)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:28

IlsjePilsje schreef:
@Thats me: natuurlijk is het goed dat men opvangvogels gebruikt. Maar niet als de hele groep geleewiekt is. Mijn man is erg into vogels zeg maar en let daar altijd op.
In elke dierentuin waar wij komen zitten geleewiekte vogels (jonge exemplaren, dus wordt nog steeds gedaan) in volieres!

het leewieken van vogels die worden gehouden of aantoonbaar bestemd zijn om te worden gehouden in een niet gesloten ruimte;

Volgens het ingrepenbesluit in de GWWvD (Gezondheids en welzijnswet voor dieren Lachen )