Ik zie nergens in mijn berichten staan iedereen word nu zware alcoholist...dat verzin jij bij mijn berichten er zelf bij

Als k dat namelijk wel bedoelde schreef ik dat ook wel
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Een stukje vis smaakt nou eenmaal lekkerder met een glaasje wijn. Of een stukje kaas..
Vind het heel erg voor je wat je hebt meegemaakt. Snap dat je dan huiverig bent met alles wat met alcohol te maken heeft. 

Rani007 schreef:Is alcoholvrij bier geen optie?

pol013 schreef:Ja maar dan heb jij het over het effect. Ik drink dat glas wijn omdat het lekker smaakt en mijn kaasje er ook lekker door smaakt. Dat is niet iets wat meer wordt met meer glazen, eerder minder.
Het zou wel een probleem worden als ik meer kaasjes ga eten
*edit* sologirl pleegt plagiaat
En dat glaasje wijn elke avond wordt een soort gewoonte. Het worden er niet meer, maar het blijft in je natuurlijke patroon zitten
Iig alcohol is net als roken en drugs een gevaarlijk gloedje.runningkawa schreef:maar die mensen die het alleen doen om het lekker bij het eten kunnen het als het vandaag frietdag is gewoon laten
Wat ik eerder schreef was: als jij elke dag dat wijntje moet hebben, ben je verslaafd.
Dus als je een avond om wat voor reden dat wijntje niet kunt drinken en er dan aan denkt als zijnde gemis.
Natuurlijk ben je dan niet zwaar verslaafd, geen last tot mensen en geen gevaar voor jezef of een ander, maar wel een vorm van verslaafd.
Dus op die frietdag toch perse later op die avond dat wijntje pakken.

runningkawa schreef:Wat is het verschil tussen verslaafd en alcoholist?
Misschien dat er daarom mis verstanden zijn maar we dus hetzelfde bedoelen?
Voor mij is dat namelijk hetzelfde
Alleen zijn er imo verschillende gradaties in alcoholist zijn.
Van iemand waar je geen last van hebt, tot iemand die gewoon irritant of zelfs agressief is.
Citaat:Stadia in de ontwikkeling van alcoholisme
[bewerk] Sociale drinker
De sociale drinker heeft weinig problemen met alcohol en wijdt er niet veel aandacht aan. Een sociale drinker heeft zijn drankgebruik onder controle. Voor deze mensen is het drinken van alcohol van secundaire betekenis. De interactie met andere mensen bij het feestje, de maaltijd, de conversatie zijn interessant, niet het drinken van alcohol. Toch kan hij of zij onbedoeld meer drinken dan voorgenomen is. Dit komt doordat na het nuttigen van alcohol de manier van denken verandert. Een sociale drinker kan zich voornemen 2 biertjes te nemen, omdat hij of zij nog moet rijden, en in sommige gevallen worden het er toch 3 of soms meer. Er zijn ook mensen die het netjes onder controle hebben, maar toch zijn er vaak excuses zoals: "het is al een uur geleden dat ik de laatste heb genomen, dus ik kan wel rijden".
[bewerk] Eerste stadium
De eerste stadia van alcoholisme ervaart men wanneer men problemen heeft gerelateerd aan alcoholgebruik. Men gaat soms stiekem drinken, zich schuldig voelen over het drinken en er veel aan denken. Familie en vrienden beginnen zich soms zorgen te maken over de consumptie van alcohol. Drinken tot men helemaal dronken is, achteraf het zich niet herinneren, de zogenaamde black-out en toenemende tolerantie (meer moeten drinken voor hetzelfde effect) zijn de eerste tekenen van alcoholisme. Men begint het gezelschap te zoeken van de zwaardere drinkers en activiteiten te mijden waar geen alcohol wordt gedronken. Men krijgt problemen op het werk, zoals laatkomen of taken niet goed uitvoeren. Vooral gevoelige personen krijgen hevige angst en spanning als ontwenningsverschijnsel wat pas verdwijnt na het nuttigen van meerdere consumpties. Ook een tremor ( beven/trillen met onder andere de handen) komt vaak voor, vooral als men ook niet (meer) voldoende eet.
[bewerk] Middenstadium
Het middenstadium van alcoholisme kenmerkt zich door een steeds meer onbeheersbare levenssituatie. De alcoholist blijft echter ontkennen dat er problemen zijn. Er wordt steeds meer gedronken dan de bedoeling was. Er wordt gedronken om schuldgevoelens of gevoelens van depressie en ongemak te onderdrukken. En 's morgens om een kater en ontwenningsverschijnselen, zoals beven en hevige angst, te voorkomen of te verminderen. Een arts zal suggereren dat alcoholconsumptie moet stoppen. De persoon zal het proberen, maar vaak zonder succes. Er is vaak sprake van verlies van baan, medische problemen en familieproblemen.
Citaat:Hoeveel is veel
Het drinken van 3 biertjes per dag wordt nog niet als alcoholisme gezien. Wel is het een eerste fase. Ook het drinken van heel weinig alcohol is al een eerste stadium. Gemiddeld één op de twaalf mensen die alcohol drinken, raken er aan verslaafd.
Als norm voor schadelijk wordt 15 standaardglazen per week gezien

amondi schreef:Wat dacht je van deze: men gaat naar de Karwei, koopt iets van planken oid voor het huis. Volgende dag breng je 3/4 terug onder het mom, rekenfout en je hebt weer 60 euro in de knip waarvoor je stiekem drank koopt, want tegen je vrouw heb je gezegd dat je het bij 2 biertjes per dag kunt laten....
Vrouw ziet alleen de pinbetaling voor de planken en heeft het idee dat hout schreeuwend duur is!
Doe dat een paar keer per maand( ook bij de boodschappen, mag ik 50 euro extra opnemen....) en je gezin betaald rustig 400 euro per maand aan je verslaving, zonder dat ze het weten!
Als je het zo doet ben je niet alleen verslaafd, maar ook alcoholist.Stiekem, achterbaks, alleen nog vrienden zoeken die eigenlijk hetzelfde probleem hebben, verbergen( heb eens 40 lege flessen onder een mesthoop gevonden in een aangelegde "kelder")
Maar een alcoholist ben je dus al als je iedere dag drinkt!
amondi schreef:dat is door de post van Antheman duidelijk geworden, bij beide ben je verslaafd en alcoholist, alleen zijn er dus fases( nooit geweten, maar wel helder!)
pol013 schreef:Tsja dan zijn we het duidelijk oneens.
Geeft ook niets. Ik wilde alleen de TS een iets genuanceerdere kijk geven op het geheel. Niet iedereen is van mening dat regelmatig een drankje doen fout of gevaarlijk is.
amondi schreef:De enige manier om zeker te weten dat je geen alcoholist bent is dan ook om geen alcohol te nuttigen.
Een berenburg als je aan het schaatsen bent, of een kersen bonbon omdat het stiekem lekker is, daar hou ik het bij. In totaal zal ik nog geen halve liter per jaar drinken, terwijl ook ik een glas Port bij kaas erg lekker kan vinden!