Fotografie op Bokt een hype of overal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Re: Fotografie op Bokt een hype of overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:56

De instapmodellen zijn now a day's aantrekkelijk geprijsd. Als je het geld er voor hebt en het fotograferen leuk vindt, waarom niet? Niet iedereen heeft hét inzicht om geweldige foto's te maken, maar dat hoeft toch ook niet per se? Gaandeweg ontwikkel je dit ook weer, krijg je meer oog voor details en dergelijke.
En inderdaad, niet iedereen heeft direct ambities om (betaalde) fotoshoots te doen, hoor. En voor de mensen die net beginnen en een klein bedrag er voor vragen, ook prima, toch? Zij maken mensen blij met bijvoorbeeld leuke fotootjes van hun huisdier, en zij hebben weer een paar centjes verdiend.

En waarom het overgrote deel tegenwoordig digitaal fotografeert is heel simpel te verklaren. Je schiet maar raak, je bekijkt het op de computer en hoeft het niet naar de fotozaak te brengen om je foto's te laten ontwikkelen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:57

DramaQueen_ schreef:
De mensen die fotoshoots doen, doen het vaak oók nog om te leren, dusja. Ach laat hen lekker, als je je eraan irriteert moet je gewoon weggaan uit dat profiel/topic.
Das net tzelfde als toen de digitale camera's er waren: Waarom had toen iedereen een digitale camera?

Ik doe het hier in Utrecht ook weleens Ja , maar puur voor mezelf dat ik eens wat anders voor me camera heb, dat het echt een uitdaging is, maar het blijft bijna altijd bij mn verzorgpony en zn weidemaatjes, van de 30 mappen zijn er 28 van hun ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:58

Ik denk dat mijn volgende camera ook een DSLR wordt.
Gewoon voor huis gebruik, want foto's echt prachtig krijgen gaat me nooit lukken.
Heb nu een compact camera waar ik wel al met belichting kan spelen en zo wat oefenen.
En ik vind het heel leuk om te doen Lachen
En de simpele dslr camera's met een standaard lensje worden steeds goedkoper, dus waarom dan niet Lachen

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:58

Met een ouderwetse spiegelreflex kun je misschien nog wel betere foto's maken, duurt alleen even voordat rolletje ontwikkeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:59

shagya schreef:
Met een ouderwetse spiegelreflex kun je misschien nog wel betere foto's maken, duurt alleen even voordat rolletje ontwikkeld is.

Die hebben wij ook nog thuis liggen. Haha! Leuk ding is dat. Ja

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:59

runningkawa schreef:
Ik denk dat mijn volgende camera ook een DSLR wordt.
Gewoon voor huis gebruik, want foto's echt prachtig krijgen gaat me nooit lukken.
Heb nu een compact camera waar ik wel al met belichting kan spelen en zo wat oefenen.
En ik vind het heel leuk om te doen Lachen
En de simpele dslr camera's met een standaard lensje worden steeds goedkoper, dus waarom dan niet Lachen

Ik had een kersverse Canon 350D voor 388 eurie Cool die laat ik niet liggen, had trouwens de laatste van deze levering, kwam nog één levering en dan ging ie eruit, echt niet laten liggen dus Clown en omgedoopt tot remy omdat hij in zijn remy eentjes stond.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:01

tja voor de liefhebbers haha
ik heb er hier ook een liggen!!!!!
super mooi nog maarja das offtopic

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:04

Als mensen het nu leuk vinden om voor zichzelf ook mooie foto's te hebben, das toch veel leuker als je die zelf kan maken dan dat je ze door iemand anders moet laten maken Knipoog.
Ik zie het enkel als een hobby, terwijl me ouders vroeger of fotograaf worden niet eerder iets voor mij was ipv advocaat.
Je moet gewoon zelf weten wat je graag doet, en ik vind 't best normaal dat veel mensen een SLR kopen.
Hier in België, echt veel mensen die ik ken zijn 'plots' veel meer bezig met fotografie dan vroeger, ook meer mensen die fotograaf willen worden, waarvan ik echt denk: 'wow jij die nog nooit een fatsoenlijke camera in je handen hebt gehad?' Mjaa, sommige mensen kopen ook een SLR, omdat ze denken dat ze het dan leuk gaan vinden, dat vind ik maar niets, mja.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:08

Anoniem schreef:
manzano schreef:
Aan de Exifs te zien werk je zelf ook met de automatische standen Juul, dus wat dat betreft...........

Ik heb die camera net 1 week, ben dus aan het experimenteren. M'n menu-draaiknop zat een tijdje vast dus kon ik niet veel anders dan de auto-stand. Clown Meeste foto's zijn trouwens níet op auto-stand gemaakt als je even verder kijkt dan 1 of 2 foto's.

Je hele "fotoshootje" (zoals je het zelf noemt) is in de "actie-stand" gemaakt............. Dus dat zijn echt wel de meeste foto's.

En er is op zich niets mis mee om zo te oefenen, maar om nou te doendat het zo "zonde" is als iedereen maar zo'n ding koopt en dan met de automatische standen gaat klungelen. Van fotograferen in automatische standen leer je vrij weinig.

Bij je UK foto's heb je wel wat meer standen gebruikt, maar de meesten zijn ook auto-standen. Bloemen op de sportstand lijkt me toch niet erg logisch.........ook niet als je er niks vanaf weet.

Kortom, beetje "pot verwijt de ketel............"-verhaal dit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:10

En wat betreft het wow-gevoel............dat is vaak heel persoonlijk.
Paardenfotografie, en dan bedoel ik rijfoto's ed, zijn vaak niet erg kunstzinnig..........dus tja............. Ik had laatst foto's die technisch echt niet bijzonder waren. Jij en ik krijgen er geen wow-gevoel van. De eigenaar echter wel............. ze zag voor het eerst de blik van haar paard dat ze zo vaak zag als ze met hem bezig was, terug in een foto. Ze was er dolgelukkig mee........... Daar gaat het dan toch om???
Daarom plaats ik ook eigenlijk nooit foto's.......... wat een ander ervan vindt boeit me niet zo Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:14

manzano schreef:
[naam] schreef:
Ik heb die camera net 1 week, ben dus aan het experimenteren. M'n menu-draaiknop zat een tijdje vast dus kon ik niet veel anders dan de auto-stand. Clown Meeste foto's zijn trouwens níet op auto-stand gemaakt als je even verder kijkt dan 1 of 2 foto's.

Je hele "fotoshootje" (zoals je het zelf noemt) is in de "actie-stand" gemaakt............. Dus dat zijn echt wel de meeste foto's.

En er is op zich niets mis mee om zo te oefenen, maar om nou te doendat het zo "zonde" is als iedereen maar zo'n ding koopt en dan met de automatische standen gaat klungelen. Van fotograferen in automatische standen leer je vrij weinig.

Bij je UK foto's heb je wel wat meer standen gebruikt, maar de meesten zijn ook auto-standen. Bloemen op de sportstand lijkt me toch niet erg logisch.........ook niet als je er niks vanaf weet.

Kortom, beetje "pot verwijt de ketel............"-verhaal dit.

Bij de foto's van Sheila stond hij op de 'M' volgens mij. Dat is toch echt geen auto-stand. Mag ik niet experimenteren?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:15

Dus je zet hem in de Stand M en vervolgens verander je zelf geen instellingen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:16

Zijn allemaal gemaakt in de "sportstand". Niet in M.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:16

tjonge wat een gesteggel hier zeg. ook ik concludeer dat er steeds meer dslr's gebruikt worden. tja een hype he. maarja de wereld draait onderhand om al die gadgets. ieder moet het voor zichzelf weten en iedereen zal zo z'n eigen redenen hebben. Betaalde shoots? Ik weet niet of dat een specifieke "bokt-hype" is. Ach van een shoot van bijv. 25 euro mag je natuurlijk geen uitmuntend materiaal verwachten, waarom zijn bijv. portret- of bruids reportages dan zo prijzig? Juist ja omdat dat meestal echte profs zijn met oog voor detail. En dat oog is volgens mij wel het belangrijkste. Overigens heb ik digitaal 2 medionnetjes gehad (allebei kapot), daarna een dslr olympus e20 (te traag wegschrijven en veel te zwaar), vervolgens een canon powershot 610 en nu ben ik aan t kijken voor een nikon d60 met 18-55 en 55-200 objectieven. De reden daarvoor is dat ik met de canon (compact) nogal eens te laat ben omdat die niet snel is met scherpstellen en even moet wachten voor de volgende foto. Uit deze ervaring weet ik ook dat de dslr foto's sowieso scherper zijn en de kleuren realistischer weergeven dan de compactcamera's.
Laatst bijgewerkt door frankiej op 12-07-08 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:17

Ik vind wel dat mensen te vlug iets een Fotoshoot noemen. Ik zie vaak foto's voorbij komen die zo totaal onprofessioneel zijn en dat noemen ze dan een Fotoshoot. Ik dácht dat een Fotoshoot iets speciaals was, dat je mooie foto's liet nemen door iemand die er goed in is, maar nee dat is blijkbaar nu niet meer zo. Jammer

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:17

Volgens mij begint dit topic een beetje oftopic te raken? Lachen
Het gaat toch niet om hoe TS fotografeert? Zij vroeg een vraag in het algemeen, neem aan dat daar gewoon een algemene antwoord op terug gegeven kan worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:19

manzano schreef:
Zijn allemaal gemaakt in de "sportstand". Niet in M.

Mag jij mij een printscreentje geven waarin je dat ziet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:21

Voel me wel lichtelijk aangesproken, heb ook in een opwelling een goed beginnerscamera gekocht (Fuji FinePix S5800), snap nog niks van diafragma, sluitertijd, IOS(heb ik het zo goed?)waarden.
Ben dus nog een echte beginner, maar ach..laat me toch lekker knooien samen met die andere mensen Knipoog

Edit:Heeft iemand dus nog sites met goede tips en/of oefeningen? Zijn natuurlijk van harte welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:22

Iddel schreef:
Voel me wel lichtelijk aangesproken, heb ook in een opwelling een goed beginnerscamera gekocht (Fuji FinePix S5800), snap nog niks van diafragma, sluitertijd, IOS(heb ik het zo goed?)waarden.
Ben dus nog een echte beginner, maar ach..laat me toch lekker knooien samen met die andere mensen Knipoog

Ik ben wat dat betreft ook een beginner hoor. Ik weet wat sluitertijden ed inhouden, maar verder moet ik nog veel leren. En dat ga ik doen, op school. Lachen En nu deze vakantie probeer ik lekker dingetjes uit met 't boekje erbij.

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:23

Gaaaap.
Doe dat ff via PB, willen jullie? Dit gaat over Fotografie in het algemeen. Niet over in welke stand jij je foto's hebt gemaakt, Nagelbijten / Gniffelen

Fotografie is niet speciaal meer, nee. In het begin toen ik op Bokt kwam wél, maar nu niet meer. Ik snap het, het is leuk, SLR's zijn makkelijk, handig, maken mooie foto's, achja kortom: wat iedereen wil om zelf ook mooi te kunnen fotograferen Knipoog. Er zijn toch nog altijd op Bokt mensen die er wél echt uitspringen, en dat is mooi. Dat is iets waar je naartoe kunt kijken om ook ooit zo'n mooie foto's te kunnen maken!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:23

Iddel de Fuji Finepix is een compactcamera, de discussie gaat vooral om DSLR's. Alhoewel je met de finepix ook geloof ik alles zelf kunt instellen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:24

DramaQueen_ schreef:
Gaaaap.
Doe dat ff via PB, willen jullie? Dit gaat over Fotografie in het algemeen. Niet over in welke stand jij je foto's hebt gemaakt, Nagelbijten / Gniffelen

Fotografie is niet speciaal meer, nee. In het begin toen ik op Bokt kwam wél, maar nu niet meer. Ik snap het, het is leuk, SLR's zijn makkelijk, handig, maken mooie foto's, achja kortom: wat iedereen wil om zelf ook mooi te kunnen fotograferen Knipoog. Er zijn toch nog altijd op Bokt mensen die er wél echt uitspringen, en dat is mooi. Dat is iets waar je naartoe kunt kijken om ook ooit zo'n mooie foto's te kunnen maken!

Dat is blijkbaar toch erg belangrijk voor Monzano (oid). Knipoog

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:25

Iddel schreef:

Edit:Heeft iemand dus nog sites met goede tips en/of oefeningen? Zijn natuurlijk van harte welkom!

Achja, ik ben ook een beginner, die moeten er ook zijn Haha! Leer je allemaal vanzelf wel! Ik heb hier een doos staan met 30 boeken over fotografie, daar leer je veel van, echt waar Tong uitsteken. En je kan het ook altijd nog aan mensen vragen, genoeg mensen op Bokt die er veel van weten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:26

Nijn schreef:
Iddel de Fuji Finepix is een compactcamera, de discussie gaat vooral om DSLR's. Alhoewel je met de finepix ook geloof ik alles zelf kunt instellen Lachen

Lol, geen flauw idee wat het verschil is..Kijk, zo'n beginner ben ik nu Knipoog
Maar ik kan inderdaad alles zelf instellen, is (nu nog) aardig ingewikkeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:26

DramaQueen_ schreef:
Iddel schreef:

Achja, ik ben ook een beginner, die moeten er ook zijn Haha! Leer je allemaal vanzelf wel! Ik heb hier een doos staan met 30 boeken over fotografie, daar leer je veel van, echt waar Tong uitsteken. En je kan het ook altijd nog aan mensen vragen, genoeg mensen op Bokt die er veel van weten Knipoog

En veel mensen die veel denken te weten. Ik zou je ook aanmelden op Dutchphotozone.com. En van boeken leer je idd onwijs veel!