Vierdaagse Nijmegen 2008

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnjaKos

Re: Vierdaagse Nijmegen 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:58

Hoe doen jullie het met eten en drinken meenemen??
Ik neem aan dat er voldoende plaatsten zijn waar je je water bij kan vullen maar je zal toch ook een broodje en energierepen ofzo mee moeten nemen, lopen julle met rugzak??
Ik heb trouwens een mooie site via het forum van de 4daagse gevonden http://www.afstandmeten.nl/
Hier kun je makkelijk de routes opslaan die je gelopen hebt. Ik heb dus Vrijdag maar 6,4 km gelopen inplaats van de geschatte 9 :p
Heb dus langzaam gelopen, nog geen 5km per uur (loopt Miro ook niet snel).

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 09:36

Rugzakje met proviand mee, dat gaat prima.
Wat je ook veel ziet zijn speciale wandeltasjes voor op je rug. Lijkt een beetje op een heuptas.

Het aantal waterpunten wisselt een beetje, er zijn ook veel particulieren die water verstrekken, maar je moet altijd zorgen dat je zelf iets bij hebt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:40

Mijn pa neemt ook altijd een rugtas mee, maar hij is nu lid van wandelvereniging het loopie. Zij verzorgen enkele rustpauzes onderweg en zorgen voor eten voor de leden (vorig jaar geloof ik roerbakeieren enz).

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:37

mijn vader heeft hem ook aardig uitgelopen alleen had hij wel eerste dag een flinke blaar onder zijn voet. Hij moest ook noodgedwongen andere schoenen gaan dragen en daarvan zat een lipje in zijn achillespees te prikken. Nu heeft hij dikke enkel en achillespees. Gaat nu al stuk beter. En gaat nu naar de fysio.
vind het toch knap van hem dat hij het zo maar doet. Vorig jaar begonnen toen hij 61 was en nu tweede keer.

Ik zeg ik loop hem nooit mee maar toch wil ik het wel een keer doen. maar heb geen tijd om te trainen dus doe ik het niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:29

Ik vond die ene vrouw trouwens knap. 87 jaar en ze liep voor de 60e keer mee!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:44

Ja die was ook diverse keren op TV Gelderland Ja

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:14

En die man van 91 dan...Hart van Nederland volgde hem. Erg knap maar je zou ook niet zeggen dat deze man al 91 is...echte sportman, dan kon je goed zien Lachen

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:32

Na het aflasten van de 4-daagse in 2006, waarbij iedereen bijna een watervergiftiging had opgelopen, dacht ik bij mezelf dit gebeurt me nooit weer. Door het vele water krijg je geen suikers ed meer in je bloed. De meeste mensen waren aan het eind van de eerste en de laatste dag behoorlijk beroerd, ook ik. Het bloed had niet genoeg voedingsstoffen gekregen door het water drinken. Vorig jaar nam ik elke dag een halve liter ranja mee onderweg zodat ik steeds in een ander flesje nieuwe ranja kon maken. Werkte prima. Je kunt op heel veel plaatsen water krijgen of kopen onderweg. De Vitens of een ander bedrijf staat ook langs de route om flesjes uit te delen. Reklame hè?!
Verder kun je haast zonder rugzak met proviand de dag doorkomen want er staat zoveel langs de weg te koop. Bij sommige mensen kun je gratis uitrusten en je dan voorzien van koffie thee of soep en fruit. Maar er zijn ook stukken daar is niks. Dus je moet altijd iets bij je hebben. Maar met een goed gevulde knip kom je een heel eind.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:50

@superlotje, dankjewel!

Flyfly, dat is ook slim inderdaad. Want met ranja blijf je drinken, die zoetigheid maakt je dorstig! Zeker met warm weer een must.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:40

Ik heb het eerste jaar met rugzak gelopen, maar heb hierbij snel last van schouders. Daarna steeds een heuptas gebruikt. Ik heb er nu een van Wildebeast via Perry Sport. Vind hem erg fijn. Ik draag hem afwisselend achter (meestal) en voor me.

Je kunt eten kopen of meenemen, net wat je wilt. Ik heb dit jaar alleen een puddingbroodje gekocht op de vrijdag, die had ik mezelf halverwege het parcours beloofd.
Verder krijg je onderweg ook veel van producenten. Dit jaar o.a. Rivella, ontbijtkoek, ice tea, waza, cola, pepermunt, dextro, drop, fruit...
Veel particulieren staan met snoeptrommel, zoutjes, komkommer langs de weg. Ik heb 2x 500ml drinken bij me. Een sportdrank die ik later vul met water en een bidon met water. Onderweg is er bij Vitens en bij particulieren de gelegenheid om deze te vullen. Het zal je echt verbazen wat er allemaal mogelijk is tijdens de vierdaagse, sommige omstanders doen alles voor je.
Zo vroeg ik op de woensdag of ik even een stoel mocht gebruiken om te rusten, kwamen ze langs met toastjes, drinken, slagroomsoezen. Het kan me echt ontroeren wat mensen allemaal voor elkaar over kunnen hebben.

Ik ben een slechte eter tijdens het wandelen, maar ook een slechte drinker, dus dat gaat mooi samen op. Vanaf opstaan tot even na het finishen eet ik op een dag 2 boterhammen (met pindakaas en chocopasta Knipoog ), 3 tussendoortjes a la Liga, sultana, een handje cashewnoten voor het zout en wat drop oid. Ik drink een liter of 2, waarvan een halve liter aquarius en de rest water.
Ontbijten vind ik erg lastig zo vroeg, samen met de spanning van het starten eet dat erg lastig. Onderweg rust ik 1 a 2 keer een kwartier, dan eet ik wel het een en ander. Tijdens het wandelen ben ik druk met praten en ademhalen, dat is geen goeie combi met eten.
Als avondeten een flink bord spagetti of andere pasta.

Sorry voor de lange post, ik klets teveel... Bloos

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:47

Vooral doorkletsen lotje, ik vind de verhalen leuk om te lezen Knipoog

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 19:39

Die verhalen kloppen helemaal!
Het is echt ongelofelijk wat de mensen langs de kant allemaal voor de wandelaars aandragen. Dat pept je echt weer op!

Ik had zelf ook 2x 500ml flesjes bij, meer dan genoeg. Maar op die 2 boterhammen van Superlotje redde ik het niet hoor. Had 4 broodjes bij en nog een sultana'tje. Cool
Snoep hoef je idd niet mee te nemen, krijg je bijna in iedere straat aangeboden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:40

Dan klets ik nog maar even door Vork

Afstandsmeten.nl is idd een erg prettige site. De vierdaagse routes staan hier ook op uitgetekend, te vinden met de zoekfunctie.
Ik heb google earth ook wel eens gebruikt om een route uit te zetten, maar dat was minder succesvol. Spoorwegovergangen ed zijn niet duidelijk op google, waardoor ik op de werkelijke route kilometers om heb moeten lopen, omdat ik op plaatsten die ik gepland had niet kon oversteken Verdrietig

Om te trainen zijn de wandelroutes van de NS erg fijn. Duidelijke beschrijvingen, onderweg goed aangegeven. Route Meijendael is mijn favoriet.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 19:48

Helemaal mee eens! En verder vond ik het erg fijn om georganiseerde wandeltochten te lopen. Zo kun je een keer een andere omgeving opzoeken, dat werkt ook motiverend.

Verder kan ik aanraden om de 7-heuvelen vantevoren een x te lopen. Het is gewoon fijn om te weten waar je aan toe bent, en ze vallen heel erg mee hoor!

Superlotje, ook gebruik gemaakt van de mais Haha! Clown Tong uitsteken

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:57

Dit jaar niet, maar andere jaren wel wat plantjes water gegeven hoor.
Als je alleen loopt is dat lastig, omdat je je tas ergens wilt laten.

Algemene waarschuwing: KOOP GEEN MAIS UIT DE OMGEVING VAN NIJMEGEN Clown

Over de Zevenheuvelenweg: met de auto istie veel leuker Haha! Het ziet er dan ook stijler uit dan dat je tijdens het wandelen doorhebt.
Sowieso is trainen op heuvelen een goede voorbereiding. Alleen wel lastig als je in poldergebied woont...

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:00

superlotje schreef:
Algemene waarschuwing: KOOP GEEN MAIS UIT DE OMGEVING VAN NIJMEGEN Clown

Haha! Haha! Haha!
Inderdaad is absoluut niet aan te raden!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:37

Haha! Inderdaad Tong uitsteken

Ik liep met de camelback van mijn vader en had daarin 2 liter water zitten. Ik drink normaal ook erg slecht dus dit was een super oplossing voor mij! Ik had voor de afwisseling ook nog een flesje extran bij en ik heb ook dankbaar gebruik gemaakt van de rivella blikjes en de vitens bekers met water!
De eerste dag had ik ook daadwerkelijk 2 liter water, flesje extran en blikje rivella op maar op de regenachtige dagen 1 liter water, beker water van Vitens en flesje extran dus nog geen 2 liter. Maar het was voldoende voor me Lachen

Eten had ik ook allemaal bij. 1e dag had ik wel 6 boterhammen op (rozijnen muesli brood) en op de 3e dag maar 2 Haha! Verder was ik erg blij met mueslirepen en maakte ik gebruik van de wasa crackers en jamin-ijswafels Haha!

Op alle 4 de dagen had ik bij de finish geen dorst of honger dus denk wel dat ik het goed heb aangepakt Lachen Heel anders dan hierboven is geschreven had ik dus wel alles al bij.

Ik woon in Limburg en had daar ook getraint dus die zevenheuvelenweg vond ik niet zo erg, vond hem mooi om te lopen Lachen

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:00

Ik loop ook altijd met een rugzak, Goed inpakken en niet te zwaar maken. Ik heb er een met brede banden die ik ook voor vast kan maken, werkt super.

Vorig jaar de eerste dag heb ik de laatste 15km met twee tassen moeten lopen. Mijn vriend zat er toen al echt doorheen 9hij liep 50 en ik 40). We kwamen toevallig bij de samenkomst van beide afstanden precies gelijk aan. Dus toen liep ik met een tas voor en een achter. Liep niet slecht, goed in evenwicht Haha!.

Maar onderweg is er ook genoeg te rkijgen inderdaad. Ik vind het ook altijd lekker om een kop soep of iets dergelijks te eten onderweg, hoe warm het ook is.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:18

Je moet wel een rugzak hebben die je op de heupen kunt vastmaken. Alleen met schouderbanden trekken aan je schouders en dat gaat op den duur flink pijn doen. Heuptasjes zijn ook prima, alleen dan kun je niet zoveel meenemen.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:55

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 12:04

Mijn rugzak heeft ook brede banden en een extra dempende laag aan de achterkant. Dat is erg prettig voor je rug.

Ook om mn middel kun je hem vastmaken, maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. Vind ik persoonlijk niet fijn met lopen.

Verder gewoon niet te vol laden, dan heb je nergens last van.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:19

In welke maand zijn de meesten van jullie begonnen met trainen?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:26

De mais is bestemd voor veevoer dus dat komt vanzelf in de melk en de biefstuk terecht.

Ik ben vorig jaar begonnen met trainen pas in april, maar dat was eigenlijk wel ietsje te laat. Volgend jaar begin ik eerder, ik heb er nu al zin in.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:46

Wij begonnen meestal in februari. Op www.4daagse.nl staat een trainingsschema. Daar kom je goed mee uit.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:49

Frenka schreef:
Mijn rugzak heeft ook brede banden en een extra dempende laag aan de achterkant. Dat is erg prettig voor je rug.

Ook om mn middel kun je hem vastmaken, maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. Vind ik persoonlijk niet fijn met lopen.

Verder gewoon niet te vol laden, dan heb je nergens last van.

Ik vind een band ook niet fijn, ik heb daarom ook alleen boven die band dicht. Tas .blijft zo goed zitten. Ik zorg er ook voor dat de tas in evenwicht is. Heb je links een bidon, dan vind ik het fijn om er rechts ook een te hebben. Wildebeast heeft erg fijne tassen.