Samenlevingscontract of Geregistreerd partnerschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: Samenlevingscontract of Geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 12:40

@ Johanne: Wat bedoel je? Volgens mij spreek je jezelf een beetje tegen Lachen

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:56

Ik raad alle mensen die dit topic lezen aan om contact op te nemen met een notariskantoor. Een notaris denkt echt niet alleen maar aan zijn eigen kassa. Alleen daar kunnen ze juridisch juiste informatie verstrekken. Ik heb al zo veel dingen hier gelezen die gewoon niet juist zijn dat het te ver gaat om dat allemaal te gaan weerleggen. Voor de mensen die zich afvragen hoe ik dat weet: ik voer bijna dagelijks adviesgesprekken over deze onderwerpen.

Echt hoor, niet afgaan op de informatie die hier gegeven wordt!
(soms zegt iemand iets dat klopt maar meerendeels is het onzin)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:00

Karolien_ schreef:
Ik raad alle mensen die dit topic lezen aan om contact op te nemen met een notariskantoor. Een notaris denkt echt niet alleen maar aan zijn eigen kassa. Alleen daar kunnen ze juridisch juiste informatie verstrekken. Ik heb al zo veel dingen hier gelezen die gewoon niet juist zijn dat het te ver gaat om dat allemaal te gaan weerleggen. Voor de mensen die zich afvragen hoe ik dat weet: ik voer bijna dagelijks adviesgesprekken over deze onderwerpen.

Het spijt me, maar mijn ervaring met notarissen is dus echt anders.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:49

Dan ligt dat misschien aan het kantoor waar je geweest bent...

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:48

nee spreek mezelf niet tegen.
ons raden ze af om een samenlevingscontract niet te nemen als je binnen een korte tijd bijv. een paar maanden of jaren wilt gaan trouwen. Dan is namelijk het samenlevingscontract niet geldig. Als je geregistreerd partnerschap hebt en je gaat dan trouwen als het goed is geld die dan wel. Scheelt dus een hoop kosten. Omdat de mijne niet wil trouwen (misschien ooit) werd het dus een samenlevingscontract. nu wel duidelijk.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:10

Karolien_ schreef:

Dat niet alles klopt wat hier gezegd wordt geloof ik graag. Dat niet elke notaris alleen aan zijn eigen kassa denkt zal ook vast zo zijn, maar als ik 450 euro notariskosten moet betalen voor een postzegeltje grond van 730 euro dan zakt mij daar de broek wel redelijk van af. Alleen al daarom zou ik eerder voor een GP kiezen, dat is in het gunstigste geval zelfs gratis, niet dat ik nu zo zuinig ben maar die notaris heeft aan ons het laatste jaar echt wel genoeg verdiend...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 06:23

Karolien_ schreef:

Waarom vertel jij ons dan niet even hoe het zit? En wat wel of niet waar is?

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:13

@Elaine: Als je een concrete vraag hebt wil ik die best voor je beantwoorden (evt. via pb), maar zoals ik al zei, er wordt hier zo veel onjuiste informatie gegeven dat het mij te veel werk is om alles recht te zetten. Normaal reageer ik niet vaak op topics op Bokt, maar ik schrok gewoon van alle goedbedoelde slechte adviezen. Bloos

Eén advies wil ik wel alvast geven: baseer je keuze niet alleen op wat het allemaal kost, maar denk vooral na over de juridische gevolgen van je keuze. Één van de dingen waar ik bijvoorbeeld niemand over hoor is dat je bij het einde van een geregistreerd partnerschap, net als bij een huwelijk, te maken kunt krijgen met alimentatieverplichtingen.

Voor de mensen die zich een beetje willen inlezen, kijk eens op de volgende sites: http://www.notaris.nl/page.asp?id=230
http://www.notaris.nl/page.asp?id=182 en http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Samenlevingsvormen/vid/5CFBCF61-C295-519D-1DE65AE072C580BA

In ieder geval wens ik iedereen veel succes met zijn keuzes. Ik geef toe, het is niet eenvoudig voor mensen die hier niet dagelijks mee te maken hebben.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:08

Voor ons was de keuze wel makkelijk, een samenlevingscontract had zoveel nadelen, ook omdat er dus een koophuis in het spel is en het gedoe met het nabestaanden recht, wij hebben ons er best wel in verdiept, zelfs op het gemeentehuis werd ons alles nog eens goed duidelijk gemaakt hoe en wat en of we dit echt wilden en of we anders niet liever wilden trouwen en wat de consequenties waren als we dat in de toekomst wel wilden en bij eventueel emigreren naar het buitenland ( waar dus in de meeste landen gp niet wordt erkend als zijnde getrouwd) Dit was dus voor ons persoonlijk de beste keus, maar ik ben het ermee eens, je moet goed naar je eigen situatie kijken en werkelijk alles maar dan ook alles op een rijtje zetten. Bij ons dekte een samenlevingscontract niet alles wat we wilden vastleggen, zelfs niet met een testament erbij.