Discussie Christenzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kekavo

Re: Discusie Christenzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:40

lottehorse schreef:
Eigenlijk is het christendom en alle geloven maar heel verwardend..

ze lijken allemaal zo op mekaar erkenen vaak ook mekaars goden als profeten enz. en toch zijn ze allemaal weer anders..
iedereen haald alles door mekaar en verward alles maar met mekaar.

dan heb je in ieder geloof nog allemaal bewegingen die weer andres deken over dingen.. in de bewegingen komen dan weer kleine stromingen die ook weer net wat anders denken..

Vind je het gek dat we er soms allemaal niks meer van snappen Tong uitsteken

Goed bekeken zijn de grootste geloven van de wereld: het christendom en de Islam, allebei afstammelingen van het Jodendom. De Islam is meer een soort zustergeloof, ze hebben in het begin veel gemeen met het Jodembomd maar hun wegen scheiden zich bij Hagar en haar zoon Ismael.
Het christendom is meer een soort dochter van het Jodemdom. Het is veel langer gemeenschappelijk maar ze gaan hun eigen weg verder bij het Nieuwe Testament.

Mystica, heb ik het goed dat het oude testament (ik weet zo gauw niet meer hoe jullie dat noemen) verdeelt is in 5 boeken, en dat de Thora de eerste is? Het boek van Genisis tot en met de Exodus?

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:41

Ik weet niet wie ons dat wil uitleggen, echt daar heb ik geen antwoord op. Maar ik geloof echt niet in al die dingen in de bijbel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:42

Wie vraagt om de hele indeling van de joodse en christelijke bijbel: die kan ik geven als dat de vraag is? Heb er pas een examen over afgelegd...

Sophie: Ik weet niet hoor, maar het fundament van het christelijk geloof is het geloof in Jezus Christus als de Zoon van God. Als je daar niet in gelooft, ben je geen christen. Dan ben je iets anders.

Btw: Ondertussen zijn wetenschappers het erover eens dat hij echt daadwerkelijk heeft bestaan en beschouwd kan worden als een historisch figuur. Er is te veel bewijs voor zijn bestaan. Grappig is overigens dat hij niet in het jaar 1 of 0 geboren is, maar enkele jaren eerder. Heel onze tijdsrekening klopt dus van geen kanten Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:47

Tieneke: ik ben dat met je eens, volgens mij is het geloof in Jezus Christus als zoon van God echt essentieel voor het Christendom. Het is heel goed mogelijk om de Bijbel te lezen en er uit te halen wat je aanspreekt, maar dat maakt je niet tot Christen. Zo denk ik ook niet dat het mogelijk is om Rooms-Katholiek te zijn terwijl je het gezag van de Paus niet erkent.

Sophie: waarom wil jij jezelf graag Christen noemen?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:52

kekavo schreef:
lottehorse schreef:
Eigenlijk is het christendom en alle geloven maar heel verwardend..

ze lijken allemaal zo op mekaar erkenen vaak ook mekaars goden als profeten enz. en toch zijn ze allemaal weer anders..
iedereen haald alles door mekaar en verward alles maar met mekaar.

dan heb je in ieder geloof nog allemaal bewegingen die weer andres deken over dingen.. in de bewegingen komen dan weer kleine stromingen die ook weer net wat anders denken..

Vind je het gek dat we er soms allemaal niks meer van snappen Tong uitsteken

Goed bekeken zijn de grootste geloven van de wereld: het christendom en de Islam, allebei afstammelingen van het Jodendom. De Islam is meer een soort zustergeloof, ze hebben in het begin veel gemeen met het Jodembomd maar hun wegen scheiden zich bij Hagar en haar zoon Ismael.
Het christendom is meer een soort dochter van het Jodemdom. Het is veel langer gemeenschappelijk maar ze gaan hun eigen weg verder bij het Nieuwe Testament.

Mystica, heb ik het goed dat het oude testament (ik weet zo gauw niet meer hoe jullie dat noemen) verdeelt is in 5 boeken, en dat de Thora de eerste is? Het boek van Genisis tot en met de Exodus?

Het oude testament bestaat uit Thorah (= Genisis, Exodus, leviticus, Deuteronomium, Numeri. Lachen ) iets van 39 andere boeken. Lachen
Edit: De joodse bijbel is de Tenach: Dat staat voor T- Torah, N - Neveïm, CH - Chetoeviem. e & a zijn stille klinkers Lachen
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 28-03-08 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:53

Sophie2 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Wat ik dan wil antwoorden, Mystica: als je niet in Jezus gelooft, ben je geen christen. Christen betekent namelijk: 'hij die gelooft in Jezus Christus'.

Jij snapt het dus duidelijk niet. Clown Ik geloof niet dat Jezus heeft bestaan, maar wij zijn toch wel degelijk Christen. Ik denk dat Jezus bij de Bijbel hoort. En de Bijbel is voor mij een boek dat met bijzondere (wonder)verhalen uit wil leggen hoe je in het leven moet staan.

Ik snap het niet? Sure.... hoe ben je dan christen, als je niet in Jezus gelooft? Het hele christendom draait om Jezus, hoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:55

Tieneke schreef:
Wie vraagt om de hele indeling van de joodse en christelijke bijbel: die kan ik geven als dat de vraag is? Heb er pas een examen over afgelegd...

Sophie: Ik weet niet hoor, maar het fundament van het christelijk geloof is het geloof in Jezus Christus als de Zoon van God. Als je daar niet in gelooft, ben je geen christen. Dan ben je iets anders.

Btw: Ondertussen zijn wetenschappers het erover eens dat hij echt daadwerkelijk heeft bestaan en beschouwd kan worden als een historisch figuur. Er is te veel bewijs voor zijn bestaan. Grappig is overigens dat hij niet in het jaar 1 of 0 geboren is, maar enkele jaren eerder. Heel onze tijdsrekening klopt dus van geen kanten Clown

Ik ben daar wel benieuwd naar (of jij iets anders geleerd hebt dan ik, bv Knipoog) - misschien weet jij er wel meer vanaf dan ik, en dan ben ik graag bereid om te leren!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:57

Blue_Eyes schreef:
Dat is de manier waarop in die tijd mensen werden aangeduid. 'Jezus van Nazareth' betekent dus eigenlijk 'Jezus uit Nazareth'.

Ja maar Jezus Christus is ook maar een "bijnaam" ...christus is de vertaling van een grieks woord wat gezalfde betekend.
Jezus de gezalfde uit Nazareth....

BTW verder meng ik me er ook niet in, want ik geloof wel dat er iemand geweest is die zo heette en een flinke aanhang had, maar niet dat hij zoon van God is oid.... maar ja dat is dan weer een heeeeeeel andere discussie

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:04

De joodse Bijbel is de Tenach. De Tenach bevat de Thora (de Wet, Pentateuch), de Nevi-im (Profeten) en de Chetoevim (Geschriften). (De eerste letters van deze onderdelen vormen samenhet woord 'Tenach'.)

De christelijke Bijbel heeft in het O.T. die Pentateuch, Historische, Profetische en Dichterlijke boeken.

In het Nieuwe Testament (enkel christenen) hebben we de Evangeliën, Brieven, Handelingen en de Openbaring van Johannes.

Bij het O.T. heeft de katholieke bijbel een aantal boeken meer dan de protestantse kerk. Dit zijn de deutero-canonische boeken. Protestanten beschouwen ze als apocrief (niet echt) en nemen ze daarom niet op. 'Deutero' wilt zeggen 'in tweede rang', dus in tweede rang van de canon. De canon is de Bijbel.

EDIT: foutje verbeterd! EDIT 2: nog foutje verbeterd!
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 28-03-08 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:06

Mystica schreef:
kekavo schreef:

Het oude testament bestaat uit Thorah (= Genisis, Exodus, leviticus, Deuteronomium, Numeri. Lachen ) iets van 39 andere boeken. Lachen
Edit: De joodse bijbel is de Tenach: Dat staat voor T- Torah, N - Neveïm, CH - Chetoeviem. e & a zijn stille klinkers Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:07

Tieneke schreef:
Bij het O.T. heeft de christelijke bijbel 7 boeken meer dan de protestantse kerk. Dit zijn de deutero-canonische boeken. Protestanten beschouwen ze als apocrief (niet echt) en nemen ze daarom niet op. 'Deutero' wilt zeggen 'in tweede rang', dus in tweede rang van de canon. De canon is de Bijbel.

Je bedoelt de katholieke bijbel ipv christelijke heeft 7 boeken meer? In Nederland wordt 'christelijk' heel verwarrend vaak gebruikt als afkorting van protestants-christelijk namelijk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:08

Die deutero-canonische boeken noemen ze ook de Septuagint(a). Volgens de legende zijn die ontstaan bij de vertaling van het O.T. naar het Grieks. 70 mannen zouden tot identiek dezelfde vertaling gekomen zijn en dit kon enkel door God geïnspireerd zijn enz...
Shadow: Inderdaad, het zijn er zelfs meer dan 7, dat heb ik al verbeterd. Dat ander foutje is me ontgaan, maar het is idd de katholieke. Gelukkig heb ik dat op mijn examen wel juist gezegd Haha!

EDIT: zo, foutjes verbeterd! Haha!

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:09

@tineke: Graag, lijkt me interessant! Dat van onze tijdsrekening wist ik, één of andere monnik die een foutje heeft gemaakt geloof ik Nagelbijten / Gniffelen

@Ilsjepilsje: Van mij mag je nog steeds meedoen hoor, volgens mij is dat toch juist waar deze discussie over gaat (of heb ik het nou verkeerd?) Ik denk dat een discussie met alleen maar mensen die geloven dat Jezus Zoon van God is, eigenlijk geen discussie is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:15

Het is wel gek dat ik geleerd heb dat er 7 deutero-canonische boeken zijn, dat ik die informatie ook bevestigd zie op het internet, maar dat ik elders dan weer lees over 11 deutero-canonische... Gek Clown

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:18

Maar goed, even naar het begin van de discussie, want nu dwalen we eigenlijk af... Haha!

Ook al geloof je niet in Jezus/God/..., toch kan niemand ontkennen dat het christendom een enorme rol in de geschiedenis heeft gespeeld. Christendom heeft niet alleen minder goede, maar ook zeer goede dingen voortgebracht. Wie dat ontkent, ontkent imo zijn eigen geschiedenis.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:21

Volgens mijn moeder zijn er ook 11 boeken. Lachen

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:23

Graag deze goede discussie in stand houden. Het is niet nodig om je eigen teksten te qouten, persoonlijke zaken kunnen via pb gedaan worden. Bedankt voor de medewerking.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:24

Het zou goed kunnen, Mystica. Al vraag ik me af waar die '7' dan vandaan komt. Volgens een evangelistische in mijn klas waren het er ook 7 en die kan zelfs citeren uit de Bijbel zonder op te zoeken Clown Haha! Nu ja, 7 of 11, maakt op zich niet veel uit.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:32

Ehm even kijken of we er achter kunnen komen? Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:34

Ik heb al gekeken, maar lees in verschillende bronnen verschillende dingen Clown

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:37

Voor zover ik het altijd begrepen heb, hoeft het niet zo te zijn dat de Apocriefen niet waar zijn, maar niet door God geïnspireerd. En dus niet essentieel voor het geloof, en er kunnen ook onwaarheden in staan.
Heb ze echter nooit gelezen, en ook nog nooit in verdiept verder. Ik wil morgen wel even in de boekhandel bij ons kijken in een Bijbel waar ze in staan... hoeveel het er zijn.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:41

Ik kom op nog veel meer boeken uit als 11 Nagelbijten / Gniffelen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:42

_Ella_ schreef:
maar niet door God geïnspireerd. En dus niet essentieel voor het geloof, en er kunnen ook onwaarheden in staan.

En daarom dus niet 'waar'.

_Ella_

Re: Discussie Christenzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:03

Nee idd, in ieder geval gekleurd door de visie van de schrijver.

Shadow0

Re: Discussie Christenzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:05

Wat ik daaraan nog het wonderlijkste vind, is dat de mogelijkheid dat ook de rest van de Bijbel door mensen is beinvloed vaak niet erkend wordt. De apocriefe boeken hebben immers ook een tijdlang onbetwist deel uitgemaakt van de Bijbel.