wel of geen donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: wel of geen donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:43

@Zwitsal, ik hoop sowieso dat mijn man nog heel wat jaartjes meegaat Haha!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:55

katiavl schreef:
Een groot stuk hangt ook af van overledenverzorging wat echt wel een grote invloed heeft, en een effect op de mensen rondom.
Als een persoon niet zo goed of mooi is opgebaard kan dat wel invloed geven op de rouwverwerking.

Snap dat jullie wel meer tijd nodig hadden, maar anderzijds denk ik ook dat het ziekenhuis aan een strak schema zit? Weet het niet

Je hebt verkeerd om geqout Clown De namen zijn verwisseld Clown Ik snapte het al niet Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:57

SAKKIA schreef:
katiavl schreef:
Een groot stuk hangt ook af van overledenverzorging wat echt wel een grote invloed heeft, en een effect op de mensen rondom.
Als een persoon niet zo goed of mooi is opgebaard kan dat wel invloed geven op de rouwverwerking.

Snap dat jullie wel meer tijd nodig hadden, maar anderzijds denk ik ook dat het ziekenhuis aan een strak schema zit? Weet het niet

Je hebt verkeerd om geqout Clown De namen zijn verwisseld Clown Ik snapte het al niet Haha!

ow, sorry Bloos quote blijft echt best moeilijk

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:58

Iemand het journaal vanochtend gehoord?

Over het aantal donoren wat door verkeerde procedures niet gebruikt wordt...

Schandalig vind ik dat...

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:00

Ik heb ook eigenlijk geen idee, ik vindt zo'n beslissing best moeilijk, maar ik wil wel graag mensen helpen.
Ja ik heb vanmorgen het journaal gezien, ik vindt dat ook absoluut geen goede zaak!
Ik ben geboren in het jaar 1990 dus ik heb nog even om na te denken Knipoog

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:07

Hahaha dat geeft verder niet hoor. Maar om misverstanden te voorkomen wel makkelijk Knipoog

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:46

Ik ben geen donor nee,
ik ben héél erg bang voor de dood en het idee
dat er na je 'dood' (je bent alleen hersendood, is niet dood genoeg voor mij) nog in je
gesneden wordt maakt mij echt panisch. Ik ben zowel heel bang voor de dood als voor
operaties, je organen afstaan is een combinatie van beiden en ik vind dit écht heel eng.

Dat zal volgens sommigen hier wel onzin zijn, maar dit is míjn mening
En wie weet veranderd het nog in de loop der jaren, maak ik iets mee of word ik minder
bang voor de dood waardoor ik toch besluit om wel donor te worden.
Daar sta ik ook zeker open voor Ja

Verder word ik na mijn opleiding maatschappelijk werker, ik ga mijn leven lang dus, als het goed
is, mensen uit de problemen helpen. Dit is misschien niet te vergelijken, maar ik help toch,
al is het op een andere manier en ik help persoonlijk liever bij leven Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:08

Mas schreef:

Maar is je angst een goede reden om iets niet te doen? Dat je bang bent voor de dood - dat kan. En in alle eerlijkheid: doodgaan lijkt me in de meeste opzichten geen pretje. Zeker niet als je om het leven komt bij een ongeluk, als ze je proberen te redden met stroomstoten, als je in noodtempo geopereerd moet worden, etc. En daarna... wordt er misschien autopsie gepleegd, word je gecremeerd of begraven... als ik me daar vanalles bij voor ga stellen vind ik het ook niet echt gezellig Lachen

Maar is dat een reden om een ander de kans op leven te ontzeggen? Natuurlijk is het eng, maar dat betekent toch niet dat je niet je verstand voorrang kunt geven boven je gevoel, en kunt denken: "ok, het is eng, maar het is heel belangrijk dat mensen gered kunnen worden dus ik doe het ondanks dat ik bang ben!"
Soms moet je je angst gewoon laten voor wat het is. Je kunt bang zijn voor operaties, maar dat is toch geen reden om medische behandelingen te weigeren en zo je kans op genezing te laten lopen?

Angst is een handig middel, maar... het is een alarmsignaal, en het is handig om dat op te merken, maar je hoeft je angst niet het laatste woord te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:11

Ik vind dat je iedereen gewoon de keuze moet laten en angst niet moet onderschatten of veroordelen. Er zijn ook mensen die willen het gewoon niet, prima toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:19

faye schreef:
Ik vind dat je iedereen gewoon de keuze moet laten en angst niet moet onderschatten of veroordelen. Er zijn ook mensen die willen het gewoon niet, prima toch?

Dat ligt eraan of ze hun angst opzij durven te zetten als ze zelf zouden moeten ontvangen.
Wil je in het geheel niet meedoen met donatie, niet als ontvanger en niet als donor, vind je het geen goed idee: prima, mag. Inderdaad is dat vrije keuze.

Maar als je wel gebruik wilt maken van donatie, ongeacht je angsten, omdat je het wel fijn vindt dat je leven gered of vergemakkelijkt wordt... dan vind ik dat je nog maar eens ernstig in de spiegel moet kijken.

Toevoeging: ik veroordeel de angst niet. Maar ik veroordeel wel in zekere zin de beslissing die gebaseerd wordt op de angst.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:59

Shadow0 schreef:
Mas schreef:

Maar is je angst een goede reden om iets niet te doen?

Misschien geen goede reden voor anderen, maar wel voor mij en daar gaat het om...

En, zoals ik al zei: ik help liever bij leven. Bij leven te kunnen helpen en te kunnen zien
wat een ander bereikt met jouw hulp, zijn leven weer op de rails krijgt, van de drugs af komt
of uit de schulden raakt dat vind ik prachtig.
Bij het doneren van mijn organen heb ik gewoon geen goed gevoel, ik vind het écht eng. Ik
help liever als maatschappelijk werkster en ik ben blij dat ik mensen zo ook kan helpen Lachen
Met het doneren van organen geef je mensen een tweede kans, ik zie hetzelfde terug in het
maatschappelijk werk: de mensen die ik ga helpen krijgen óók een tweede kans, al is dat op
een ander gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:01

Shadow0 schreef:
faye schreef:

Dat ligt eraan of ze hun angst opzij durven te zetten als ze zelf zouden moeten ontvangen.
Wil je in het geheel niet meedoen met donatie, niet als ontvanger en niet als donor, vind je het geen goed idee: prima, mag. Inderdaad is dat vrije keuze.

Maar als je wel gebruik wilt maken van donatie, ongeacht je angsten, omdat je het wel fijn vindt dat je leven gered of vergemakkelijkt wordt... dan vind ik dat je nog maar eens ernstig in de spiegel moet kijken.

Toevoeging: ik veroordeel de angst niet. Maar ik veroordeel wel in zekere zin de beslissing die gebaseerd wordt op de angst.

Jeetje wat kinderachtig, als jij mij niet uitnodigt op jouw feestje mag jij niet op het mijne komen. Dus je geeft alleen omdat je dan iets terug krijgt. Bewonderingswaardig hoor!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:06

Ik vind dat eigenlijk niet, het is redelijk egoïstisch om te nemen maar niet te geven in mijn visie.
En dat is iedereen zijn recht, jij vind dat mas dat recht heeft, maar je breekt bij shadow datzelfde recht van denken af Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:16

Mas schreef:
Bij het doneren van mijn organen heb ik gewoon geen goed gevoel, ik vind het écht eng.

Zou je zelf een orgaan willen ontvangen? Want dat is, wat mij betreft, het centrale punt. Als jij geen goed gevoel hebt bij donatie in het algemeen en dan ook de consequenties wilt dragen, dan moet je dat vooral zelf weten. Maar als je heel opportunistisch wel gered wilt worden maar dat niet naar anderen wilt doen, dan kan ik daar gewoon echt geen begrip voor opbrengen.

Faye: nee, ik ben donor omdat ik graag wil geven, en ik zou ook geven als ik zelf niet in aanmerking zou komen voor ontvangst. En ik ben geen voorstander van regulering hiervan.

En als ik niet op je feestje zou mogen komen... dan zou ik je toch uitnodigen. Maar... ik zou mij niet durven vertonen op jouw feestje als ik net heb besloten jou de toegang te ontzeggen. Ik heb meer eergevoel dan dat. En ik zal geen respect hebben voor jouw beslissing om het anders te doen. Je mag komen, maar verwacht van mij niet dat ik het een goede keuze vind. Dat vind ik namelijk niet.

Ik ben dus ook niet voor een regel die mensen uitsluit van orgaandonatie, maar ik vind dat je als mens ethischer en verstandiger moet zijn dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:18

Ik vind dat je pas ethisch en verstandig bent als je onbaatzuchtig donor bent. En een ander die dat niet wil daar niet op veroordeelt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:22

Shadow0 schreef:
Mas schreef:
Bij het doneren van mijn organen heb ik gewoon geen goed gevoel, ik vind het écht eng.

Zou je zelf een orgaan willen ontvangen? Want dat is, wat mij betreft, het centrale punt. Als jij geen goed gevoel hebt bij donatie in het algemeen en dan ook de consequenties wilt dragen, dan moet je dat vooral zelf weten. Maar als je heel opportunistisch wel gered wilt worden maar dat niet naar anderen wilt doen, dan kan ik daar gewoon echt geen begrip voor opbrengen.

Waar ík geen begrip voor kan opbrengen is dat de opvatting heerst dat je blijkbaar alleen maar mensen kunt helpen na
je dood. Ik help liever bij leven en ik weet niet of ik een orgaan zou kunnen ontvangen van een ander, want ook
daar heb ik dubbele gevoelens bij.
Maar ik vind het heel vervelend dat ik als een soort monster gezien wordt omdat ik mijn organen niet wil afstaan,
terwijl ik mijn leven lang mensen kan en wil gaan helpen.

faye: heel mooi gezegt!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:33

Ik snap best dat niet iedereen donor wil zijn, geen probleem.. Als ze een goede reden hebben tenmiste. Maar veel mensen hebben geen idee wat het hele donor zijn inhoud, en zeggen maar gewoon dat ze het niet willen.. Dát kan ik niet begrijpen.

Ook snap ik nog steeds niet hoe iemand wel wil nemen, maar niet wil geven..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:35

Ik ben ook onbaatzuchtige donor, zou mensen toch helpen hoor. Misschien alleen al om te laten zien hoeveel een donororgaan waard is, als je het nodig hebt. Ik snap het gewoon niet, je bent dood en je hebt de kans om iemands leven te redden Lachen of je nu ontbind in de aarde en daar je orgaan kwijtraakt door insecten en enzymen, of je geeft het onbaatzuchtig aan iemand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:54

Mas schreef:
Waar ík geen begrip voor kan opbrengen is dat de opvatting heerst dat je blijkbaar alleen maar mensen kunt helpen na je dood.

Dat is niet mijn opvatting. En ik vind je ook geen monster, maar ik vind dit een beslissing van jou (als je inderdaad wel wilt ontvangen maar niet wilt geven) waar ik geen begrip voor op kan brengen.
Ik veroordeel je niet als persoon. Ik veroordeel geen andere keuzes, want die staan hier los van.

Maar ik heb wel een oordeel over deze keuze, dit aspect.
En ik vind in elk geval niet dat je op grond van bepaalde 'goede' daden een soort krediet hebt opgebouwd om op andere vlakken dus maar voor de opportunistische mogelijkheid te gaan. "Oh, ik doe vrijwilligerswerk dus dan is het niet erg om ..."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:58

Maar je kan wel gaan voor: je mag alleen een orgaan ontvangen als je ook wil geven. Beetje hypocriet

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:00

faye schreef:
Maar je kan wel gaan voor: je mag alleen een orgaan ontvangen als je ook wil geven. Beetje hypocriet

Ik vind het hypocriet als je wel wilt profiteren maar niets wil geven terwijl je er na de dood niets meer aan hebt Knipoog

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:02

van mij mogen ze ook alles hebben Ja
Als ik bijv. een lever nodig heb zou ik ook willen dat een ander (doode) mij die lever gaf Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:03

MISTRAL94 schreef:
faye schreef:

Ik vind het hypocriet als je wel wilt profiteren maar niets wil geven terwijl je er na de dood niets meer aan hebt Knipoog

Het gaat niet alleen om jou maar ook om de dierbaren die je achterlaat he?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:06

Ik respecteer de keus van mijn familie. Mijn opa wilde geen donor zijn, zijn kinderen en kleinkinderen konden alles krijgen maar hij had daar een uitgesproken mening over. Prima dan respecteer ik die keus maar ik ben van mening dat jij als nabestaande moet respecteren wat de keus van de overledene is, men denkt altijd aan de cowboy verhalen dat er niets over blijft als men organen gebruiken of huid oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:09

Hetr staat een ieder vrij, goddank hebben we zelfbeschikkingsrecht