Vrijwillig uit het leven stappen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Vrijwillig uit het leven stappen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:39

Redrumfox: onwijs veel respect voor jou en je moeder!

Al deel ik ook snoevie's mening: het verwijten van een zelfmoord aan de persoon is een manier van rouwverwerking omdat je zo vreselijk in de knoop zit met al je eigen gevoelens. Vooral voor mensen die de 'zelfmoordenaar' niet elke dag hebben meegemaakt is het extra lastig om te begrijpen waarom iemand de hand aan zichzelf slaat.

Mijn ervaring is: hoe dichterbij je staat, des te beter je kan inleven in het 'waarom'

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:52

Daar hebben jullie inderdaad gelijk in, maar zoals je al zegt Welshcobfan: hoe dichterbij je staat des te beter je het begrijpt. Het kan inderdaad ook als rouwproces zijn dat je het diegene verwijt en het dus egoïstisch noemt, zo had ik het nog niet bekeken. Lachen
Zelf zou het in ieder geval mijn visie niet zijn, maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. Ik kan er alleen niet tegen als iemand mijn broer egoïstisch noemt omdat hij zelfmoord wou plegen. Als je aan mijn broertje komt (ookal kunnen we elkaar meestal niet luchten of zien haha, maar hij is wel mijn broer en ik ben trots op 'm) dan krijg je het zwaar te verduren. Bloos Daar ben ik zelf dan weer een beetje egoïstisch in haha: als iemand het over een ander zegt heb ik zoiets van ''ach je doet maar'' maar als het over Jeffrey gaat dan kan ik diegene wel schieten. Haha!

Ik vind het wel egoïstisch van hem dat hij voor de trein wou springen: als je er een einde aan wil maken moet je daar geen andere mensen bij betrekken die er niets mee te maken hebben. Dat je je familie er pijn mee doet (in de meeste gevallen) kan je niet onderuit, maar of je jezelf ophangt/polsen doorsnijdt/etc. of voor de trein springt kan je kiezen.
Aan de andere kant snap ik het ook wel: iemand die zelfmoord wil plegen is er op dat moment niet bij met zijn hoofd en wil gewoon dat het zo snel mogelijk voorbij is. Soms is het spoor dan het makkelijkst.
Dat is het enige aan het hele ''avontuur'' wat ik hem niet zo makkelijk vergeef, maar dat hij het heeft gedaan neem ik hem zoals ik al zei niet kwalijk. Jammer als ik hem kwijt zou zijn en ik zou ook huilen als een gek maar ik weet dat het zijn eigen keus is en om hem dat te verwijten vind ik een beetje onnodig: wie ben ik om over zijn leven te (willen) beslissen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:53

Goddank dat het je broer destijds niet is gelukt en dat je nog wat langer van hem mag genieten en/of irriteren Lachen

De manier van zelfmoord speelt voor mij wel mee. De jongen die zich bijna naast mijn stal aan de boom heeft opgeknupt (waar veel wandelaars hem zagen hangen en de kennis woonde ernaast..!) vind ik erg egoistisch (kinderen spelen daar vaak, hij had zich rond 16.00 opgehangen!). Ik had zoiets: slik dan aub een flinke overdosis pillen thuis... Ik kan nog steeds niet rustig langs die plek lopen... (met mij vele anderen...).
Voor een moeder is het natuurlijk ook vreselijk om je eigen kind te vinden, maar hij heeft nu enorm veel mensen met dat beeld belast... (en wat was er gebeurt als er kinderen speelden? ) ook goede bekenden van hem...
Ik kan er nog niet bij waarom hij nu net die boom koos naast het drukke wandelpad en direct naast huizen... Een laatste schreeuw om aandacht?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-02-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:56

ik ken iemand die heeft 6 persoonlijkheden, constant stemmen in haar hoofd......... is als kleine meid uit huis geplaatst omdat ze sexueel mishandeld werd, om vervolgens in een tehuis geplaatst te worden waar de directeur het allemaal nog erger maakte........... en dan heb ik het over dutrouxpraktijken........

die vrouw is bij vlagen suicidaal............ mag ze????

ze slikt een hoeveelheid pillen waar je een paard mee plat krijgt, allerlei fobies ontwikkeld.......... maar ze MOET blijven leven.........

van mij mag ze haar rust vinden

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:57

Mijn moeder is ook voor de trein gesprongen. Daar heb ik t ook best moeilijk mee. Ik heb haar dus nooit kunnen zien daarna. Mijn grooste angst is dus ook dat ze nog leeft en opeens weer terug komt. Ik durf daardoor nog steeds niet 's avonds alleen thuis te zijn. (maakt niet uit in mijn eigen huis of bij mijn vader)

Linda1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:59

een hele goeie vriend van mij en me broer heeft in november zelfmoord gepleegd. hij had het al eerder geprobeerd. Hij was 16 en hij had een keer een auto gestolen en daarmee tegen een boom aangereden, dat was hem niet gelukt. een jaar later ( in november dus ) is ie van een flat afgesprongen. van 12 hoog. iedere dag kom ik langs die flat als ik na school ga. ik kanhet nog steeds niet geloven. het is nog maar 3 maanden!! Maar het is beter voor hem , hij wou het. Hij heeft nu rust daarboven en let heel goed op iedereen waarvan hij houd.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:00

Inderdaad. Het had hem wel kunnen lukken: het is gewoon een watje. Haha! Hij sprong telkens op het laatste moment van de rails af en jaagde dus de machinist de stuipen op het lijf. Ik hoop maar dat de beste man er niets aan overgehouden heeft...

Het is vooral irriteren, maar daar kan ik ook juist wel weer van genieten.. Van hém irriteren he, als hij mij irriteert moet hij gauw maken dat hij wegkomt want anders krijgt ie een knal. Clown

KiWiKo: Dat meisje gun je zo'n leven toch niet.. Dan kan ze inderdaad beter de rust opzoeken, voor sommige mensen is dat helaas in het hiernamaals. Wil ze zelf blijven leven of bemoeien anderen zich ermee? Mijn broer hoort ook stemmen trouwens, maar hier heeft hij inmiddels mee leren omgaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:03

Kiwiko: zo'n meid gun je inderdaad gewoon eindelijk rust en dat ze eindelijk eens zélf een beslissing neemt ipv haar ziektes die haar leven hebben overgenomen.

Soms is zelfmoord ook: kiezen voor het leven en daarmee doodgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:04

zon meidje gun je rust ja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:04

Welshcobfan schreef:

mooi gezegd Ja

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:06

Kun je dat uitleggen Welshcobfan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:08

deze vrouw is ondertussen 52.......... pas een jaar of 15 geleden is haar Psygische ellende begonnen..........

maar ik heb zo met haar te doen, weet je ............ klinkt heel stom, maar wij hebben haar medicijnen in beheer (ze mag ze niet zelf hebben omdat ze dus suicidaal is) maar ik heb wel eens op het punt gestaan om gewoon een doosje pammetjes "per ongeluk" te laten liggen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:09

ik heb er veel mee te maken.. nou ook nog
mijn 2 beste vriendinnen zitten zo erg met zichzelf in knoop dat ze erg graag weg willen van alles..
en mijn tante en nicht ligen elke kee inhet zh omdat ze zm poging hebben gedaan..
ik snap het wel, maar t komt hard aan voor vrienden en familie etc..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:28

KiWiKo schreef:
deze vrouw is ondertussen 52.......... pas een jaar of 15 geleden is haar Psygische ellende begonnen..........

maar ik heb zo met haar te doen, weet je ............ klinkt heel stom, maar wij hebben haar medicijnen in beheer (ze mag ze niet zelf hebben omdat ze dus suicidaal is) maar ik heb wel eens op het punt gestaan om gewoon een doosje pammetjes "per ongeluk" te laten liggen

Mag ik vragen wat je heeft tegengehouden? Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:29

Je hoort het inderdaad weleens om je heen, iedere keer denk ik aan de nabestaanden en aan degene zelf.
Het is ieders recht om over eigen leven -en dood- te beslissen vind ik, het is alleen jammer dat er ook andere mensen mee te maken hebben (nabestaanden, mensen die moeten opruimen/het zien gebeuren).
Toch snap ik het wel van de mensen die er voor kiezen, maar blijf het raar vinden dat het onder jongeren zoveel voorkomt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:30

omdat ik nog 80 andere mensen in zorg heb, en het van de wet niet mag...........

en ik ben als directeur zijnde eerste verantwoordelijke

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:34

Ik snap 'm, in deze situatie moet je inderdaad voor jezelf kiezen. Dat is dan toch het verstandigst. Knipoog

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:39

Welshcobfan schreef:

Kan je dat ook aan mij uitleggen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:40

voor degen die op de eerste pagina zei dat zij het egoistisch vond omdat er genoeg hulp was.

laat dat nu vaak het probleem zijn.
je denkt dat er niemand voor je is, je hebt slechte ervaringen met mensen en vetrouwt niemand meer.
dan ga je niet opzoek naar hulp.
persoonlijk ken ik een geval van iemand die zelfmoord pleegde omdat hij zijn ouders niet wou aandoen wat hij had gedaan en meegemaakt. hij wou ze het verdriet besparen....(jarenlang gepest enz.)
egoistisch..? weet wel zeker van niet en vind het een beetje kort door de bocht.
ik denk dat dat komt omdat je het niet kunt begrijpen, hoe je je dan voelt.
vreselijke verhalen hier trouwens.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:16

Heb met rode wangen dit topic gelezen Bloos ...
Wat een verschrikkelijke verhalen hier allemaal, tjonge.

Mijn 1e (en laatste) ervaring met zelfdoding was toen ik 13 was. Mijn vriendin het had uitgemaakt met haar vriendje en hij heeft zich een dag later voor de trein gegooid met een foto van haar op zijn fietszadel geplakt ..... Ik snapte er toen helemaal niets van.

Nu denk ik dat ik me aardig kan inleven (omdat ik zelf wel eens een doodswens heb) waarom men vrijwillig uit het leven stapt. Ik vind het niet egoïstisch alleen ik zou zelf wel kiezen om mijn omgeving in te lichten, dat zou ik wel zo fijn vinden..... maar ik heb er het lef niet voor anders had ik al 15 jaar niet meer geleefd!

@Welshcobfan: Ik ben ook benieuwd naar je uitleg over die mooie zin.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:38

Straks is het alweer 2 jaar geleden.. die hele week en dag zie ik nog voor me als gisteren. Ik zat in het examenjaar met 9 andere klasgenoten, zeer hecht dus. S'avonds werden we opgebeld door onze mentrix dat één van mijn klasgenoten zich had opgehangen, er was nooit een aanleiding geweest of duidelijkheid.. helemaal niks.

Wel vroeg hij de week ervoor hoe wij dachten over zelfmoord, vandaar dat onze klas dacht aan zelfmoord. Zijn eigen familie denkt aan een avontuur wat verkeerd is afgelopen, hij was nogal fan van Kurt Cobain, en was een echte uitvinder. Het heeft mij zo grote schok gegeven, ik denk er nog zeer vaak aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:03

KiWiKo schreef:
omdat ik nog 80 andere mensen in zorg heb, en het van de wet niet mag...........

en ik ben als directeur zijnde eerste verantwoordelijke

Mijn moeder werkt in een psych centr voor jongeren, daar is ook een meisje voor de trein gesprongen, maar al het personeel was blij dat ze rust had. Ze was iets ouder dan 18, en al uitbehandeld daar. Er was ook zoveel met dat meisje gebeurt...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:06

Ik heb trouwens 3 jaar op een middelbare school gezeten met extra veel aandacht voor kunst (theater, muziek, tekenen, textiel en beeldende kunst) was ook in Bergen, dus ook allemaal van dat soort jongeren, in die 3 jaar zijn er 2 jongeren geweest die zich van kant hebben gemaakt. Gevoelige mensen...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:10

Heb het helaas teveel mee gemaakt van dicht bij..

Eerst heeft een vriendin van 18 jaar zichzelf opgehangen.. Ze kon gewoon met de voeten bij de grond. ze heeft het echt gewild. Muziek kleding alles lag klaar..
Daarna wederom een vriendin 18 jaar zelfde vrienden groep ook een vriendin van de vriendin die zich eerder had opgehangen. Zij heeft zichzelf ook opgehangen.. Bij haar heerst meer de vraag waarom maar ben hier mee gestopt je krijgt toch geen antwoord.
Daarna heeft mijn buurjongetje van 13 die regelmatig bij ons over de vloer kwam voor de trein gegooid.. Waarom.... sja wisten we het maar hadden we misschien kunnen helpen..
Mensen die het echt willen laten niets los en zijn ineens weg...
Mensen die het steeds zeggen.. willen meestal aandacht en zorgen dat ze gevonden worden..

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:13

de oom van mijn man heeft zichzelf ook opgehangen.....
het trieste daarvan is dat hij nooit een brief oid heeft achtergelaten. mensen vragen zich tot op de dag van vandaag af "waarom"
wat ik ook heel erg vond is dat hij het heeft gedaan in de schuur van zijn bedrijf, en dat zijn 16 jarige zaterdaghulp hem heeft gevonden smorgens...

dus heb daar een heel dubbel gevoel bij.... aan de ene kant kan ik me voorstellen dat je het leven niet meer ziet zitten, maar op deze manier zadel je een hoop mensen met een last op.
als je dan zo wanhopig bent doe het dan op een humane manier... al blijft het altijd een nachtmerrie voor diegenen die je vinden...