Meningen over de doodstraf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:57

Lovely schreef:
Wat heeft het voor zin om te discussieren over de doodstraf als er al niet eens kan worden verteld of het wel of geen goede en doelmatige maatregel is? Er kan dus nog niet eens gesteld worden of het de effecten heeft waarvoor het bedoeld zou moeten zijn. Voor het gemak ga ik er maar van uit dat het bestaan van de doodstraf er voor zou moeten zorgen dat criminaliteit beheersbaar blijft.

Juist ja, enkel en alleen ter voorkoming van herhaling. Maar er moet wel onomstotelijk bewijs zijn geleverd. Misschien wordt er dan ook zorgvuldiger omgegaan met bewijsmateriaal en zo. Voorbeeld:
in geval van de paskamermoord zijn 2 personen ten onrechte veroordeeld, onlangs vrijgesproken. Nu blijkt dat de ware identiteit van de moordernaars bekend gemaakt had kunnen worden! De moordernaar had immers verteld aan iemand hoe hij Sandra afgemaakt had en deze persoon had dit doorgegeven. Maar ze wilden de zaak niet heropenen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik denk dat mensen wel zorgvuldiger om zullen gaan met zulke dingen indien er levens in gevaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 18-11-02 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:58

runningkawa schreef:
Citaat:
Worden er in de staten in de VS waar de doodstraf toegepast wordt minder moorden gepleegd? Nee dus

Misschien werden er anders nog wel meer gepleegd.
Dus is het antwoord misschien wel ja Lachen

Komt dat niet op hetzelfde neer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:58

Psychopaten horen in inrichten thuis denk ik.
Trouwens, dat brengt mij op een volgende vraag, wat was er mis met Alcatraz?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:01

Lovely schreef:
, wat was er mis met Alcatraz?

er is veel mis mee: wij hebben er geen!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:03

Ik zie ook wel heil in een aantal gevangenissen in de noordzee (ofzo). Wel net uit het zicht, graag. Waarom is Alcatraz eigenlijk niet meer in gebruik? Of is dat een domme vraag?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:05

Lovely schreef:

Ze horen ook in een inrichting, maar een leven lang?? Daar gaan onze belastingcenten!! Lips are sealed

Wat er mis was met Alcatraz?? Waarschijnlijk niet veel, maar toch konden er mensen ontsnappen...

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:06

haha ja goed idee, laten we van Ameland Alcatraz maken Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:07

youngster"]
[quote="Lovely schreef:

Ze horen ook in een inrichting, maar een leven lang?? Daar gaan onze belastingcenten!! Lips are sealed
[/quote]

Dat was precies mij idee....

Anoniem

Nee niet Ameland, maar misschien wel het volgende afgedankte boorplatform?

Desiree

kayla schreef:

Ja hallo! Dat vind ik niet eerlijk! zij wonen in een mooi natuurgebied, en ik hier in die vieze stinkstad moeten wonen!

Kan ik hier effe iemand afmaken? dan mag ik daar ook naartoe!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:09

Desiree"]
[quote="kayla schreef:

Ja hallo! Dat vind ik niet eerlijk! zij wonen in een mooi natuurgebied, en ik hier in die vieze stinkstad moeten wonen!

[/quote]

Dan kom je eraf met 240 uur dienstverlening. Je hebt immers nog geen strafblad (toch? *LOL* ). Je moet er minstens 3 afmaken, hier in nederland.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:12

Desiree"]
[quote="kayla schreef:

[/quote]

Binnen de 45 meter hoge muren met prikkeldraad is weinig natuurgebeid te zien hoor Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:13

lis"]
[quote="Desiree"][quote="kayla schreef:

[/quote]

Dan kom je eraf met 240 uur dienstverlening. Je hebt immers nog geen strafblad (toch? *LOL* ). Je moet er minstens 3 afmaken, hier in nederland.
[/quote]

neu een jaar of 15, maar voor Ametraz moet je er idd wel minstens 6 vermoorden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:20

Maar eventjes terug naar waar we vandaan kwamen. Stel je voor je mag de strafmaat bepalen, voor welke misdaad zou je dan de doodstraf instellen?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:23

Lovely schreef:
Maar eventjes terug naar waar we vandaan kwamen. Stel je voor je mag de strafmaat bepalen, voor welke misdaad zou je dan de doodstraf instellen?

Ik denk voor een reeks van misdaden, zoals bv Dutroux heeft begaan. Met de 200% zekerheid dat de dader schuldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:28

Dutroux? Dat is een actueel onderwerp voor de Belgische pubers trouwens, dank voor het inkoppen.

Dus, als een Dutroux de doodstraf verdient, dan kun je dezelfde strafmaat toch niet toepassen op mensen die een minder zware misdaad hebben gepleegd? Dat zou toch niet eerlijk zijn?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:31

Lovely schreef:
Dutroux? Dat is een actueel onderwerp voor de Belgische pubers trouwens, dank voor het inkoppen.

Dus, als een Dutroux de doodstraf verdient, dan kun je dezelfde strafmaat toch niet toepassen op mensen die een minder zware misdaad hebben gepleegd? Dat zou toch niet eerlijk zijn?

Dat zeg ik ook niet
Ik bedoel psychopaten die soortgelijke misdaden begaan, ik vind dus dat de doodstraf alleen in heel zeldzame gevallen als deze mag worden toegepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:40

Maar die uiterst zeldzame gevallen moeten dan dus wel sluitend en uitsluitend definieerd worden om de doodstraf ook daadwerkelijk als strafmaat te hanteren. Volgens mij zou dat nog veel meer discussie opleveren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:47

lis"]
[/quote]
Pfoeh, dat wordt werk aan de winkel, hahahaha!

[quote="Lovely schreef:

Leuke vraag Lovely. effe kijken:
- voor verkrachting met moord
- doden en/of verkrachten van kinderen
- doodmartelen van dieren.
- lustmoorden
- moorden bij overval (dus puur om geldelijk gewin)

Dit zijn dingen die behoorlijk ziek zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:55

Er zijn hier dus al verschillende meningen op de vraag op welke misdaad de doodstraf een geschikte straf zou zijn.
Maar Desiree, dat je graag de doodstraf zou zetten op het verkrachten van kinderen, dat snap ik wel; maar verkrachten EN vermoorden is toch een zwaardere misdaad?
PS ik wil niks afdoen aan je punt en je gevoel hierbij hoor, ik probeer alleen uit te vogelen hoe en wanneer men de doodstraf op zijn plaats zou vinden. Wellicht zwengel ik hier op kantoor ook nog zo'n discussie aan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:57

Sja, het liefste zou ik ook doodstraf zien enkel en alleen al op verkrachting maar dat zullen de meest mensen wel te cru vinden. Ik vind verkrachten iemand gedeeltelijk vermoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:11

Desiree, dat is het ook, het is psychische moord als je het mij vraagt.

Toch blijf ik me afvragen of je door het verbannen van de daders, de verschijnselen uitroeit.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:14

Lovely schreef:
Desiree, dat is het ook, het is psychische moord als je het mij vraagt.

Toch blijf ik me afvragen of je door het verbannen van de daders, de verschijnselen uitroeit.

Nee, immers: er zitten meer gekken vast dan dat er rondlopen. Dat is evident. Maar toch moet men eens inzien dat dit niet geaccepteerd wordt in onze maatschappij. Dat een dergelijk persoon 1x de kans krijgt om dergelijke schade bij iemand aan te richten is al heel erg. Maar dat de persoon in kwestie de kans krijgt om in herhalinge te vallen is echt BELACHELIJK! En het gebeurt grootschalig! Veel ellende zou voorkomen kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 19-11-02 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:33

Citaat:
- voor verkrachting met moord
- doden en/of verkrachten van kinderen
- doodmartelen van dieren.

ik ben een zeer grote dierenvriend, maar dat gaat nooit gebeuren denk ik hoor, daarvoor de doodstraf....

- lustmoorden
- moorden bij overval (dus puur om geldelijk gewin)
Dat misschien nog niet,als er ineens iemand(van die winkel ofzo) voor hem komt te staan, en de inbreker bedreigt, dan begrijp ik (een heeel klein beetje) dat dat een beetje 'zelfverdediging' is.Hiervoor de doodstraf,...

Maar ik zou zoiezo geen doodstraf willen, de reden heb ik al verteld.[/b]
[/quote]

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:35

angelke schreef:
[- moorden bij overval (dus puur om geldelijk gewin)
Dat misschien nog niet,als er ineens iemand(van die winkel ofzo) voor hem komt te staan, en de inbreker bedreigt, dan begrijp ik (een heeel klein beetje) dat dat een beetje 'zelfverdediging' is.Hiervoor de doodstraf,...

Maar ik zou zoiezo geen doodstraf willen, de reden heb ik al verteld.[/b]
[/quote][/quote]
die redenatie van jou begrijp ik niet.
Overigens doodstraf komt hier toch niet, maar daarom mogen we toch wel uitleggen hoe we er over denken?